Tevreden met Marstall Force maar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:38

Ik voer zowel paard als pony Marstall Force. Paard krijgt 100 gram per dag Pony 50 gram. Daarnaast voordroog/hooi berekend op hun gewicht. Ze doen het er goed op, zijn mooi op gewicht en glanzen. Paard heeft nauwelijks nog last van mok. Prima zou je zeggen maar ik heb 2 problemen. 1 is nu al aanwezig de ander gaat komen:

Huidig probleem: paard blijkt dus echt een viesneuzel te zijn. Zodra het iets regent eet hij zijn brokjes matig. Het wordt dan blijkbaar net iets klef door de hoge luchtvochtigheid waardoor hij ze laat staan. Als noodoplossing gooi ik er al een heel klein beetje standaard biks van stal door (subli) maar dan nog eet hij het niet op op regenachtige dagen. Ik maak er dan slobber van met Marstall mash-spul zodat hij toch al zijn mineralen en vitamientjes binnen krijgt, maar ben daar eigenlijk niet zo'n voorstander van. Pony eet t goed

Toekomstig probleem: vanaf januari gaan de paddocktijden veranderen waardoor pony en paard in de ochtend al buiten komen. Dit zal dan gebeuren na de brokvoeding en voor er kuil gevoerd is (daar valt helaas niks aan te veranderen). Ik heb dit eerder aan het handje gehad en pony laat zich dan niet uit de box halen. Want ze wil eerst kuil :Y) Ik geef haar geen ongelijk en het is voor mij een teken dat ik eigenlijk wil dat ze wat meer binnen krijgen voor ze de paddock op gaan. Ik heb voorheen dit opgelost met luzerne maar dat was gemelasseerd en daar kreeg pony dan ook weer last van.

Ik zoek nu dus eigenlijk een voeder, laag in energie en suikers etc, gelijkwaardig aan kuil/luzerne etc, beetje grof wellicht, makkelijk in een bakje te doen, waarmee ik de Force kan aanvullen. Zodat

A: paard nu zijn voer gewoon gaat opeten zoals de bedoeling is (voorheen is hij met niks kieskeurig geweest)
B: pony en paard iets meer in hun maag hebben dan alleen dat beetje brok als ze de paddock in gaan

Wie heeft er ervaring met dit en wat gebruik je?

(heb zelf marstall Wiesencobs of wiesenFasern gevonden: wat werkt het fijnst?
En cavalor Fiberforce: ervaringen?)

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:45

Is het dan niet mogelijk om 's morgens voordat ze naar buiten gaan en de rest van de stal hun brokken krijgen, Marstall faser light te geven. 's avonds als ze binnen komen de force? Dan kunnen ze daar de hele nacht over doen om op te eten.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:50

Heb hier al eens mee geexpirimenteerd (dat hij dus 's nachts de Force kan eten) maar bij nat weer laat hij het echt staan. Zodra er iets doorheen zit eet hij het makkelijker. Dus zoek echt iets wat ik door de force kan doen. Zoals luzerne oid.

Daarbij kan ik helaas niet 100% ervanuit gaan dat 's ochtends het juiste bakje gevoerd wordt (ik voer niet zelf, maar zet t klaar)

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:52

Ik voer zelf ook de combinatie, wiesencobs/fraser (afhankelijk van wat de foeragehandelaar binnen heeft gekregen) met force. In principe zit er hetzelfde in, alleen moet je de cobs weken en de fraser niet (per se), voor mij is weken geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat jij of de stalhouder daar niet op zit te wachten.

Mijn shet is ook erg gevoelig op voer (vroeger hb geweest) maar hij doet het hier al een paar jaar goed op.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:34

Luzerne van subli bevat geen melasse. Ik voer zelf luzerne + vitaminebrokje + olie.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:37

Luzerne op zichzelf voeren wordt afgeraden vanwege de scheve C:F verhouding, daar moet iets van graan bij. Tenminste dat heb ik altijd begrepen en het daarom nooit gevoerd. :)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 19:50

Het zou nu niet gaan om geheel ruwvoer te vervangen door luzerne. Of wiesenfaser oid. Dus dan valt het mee met die verhouding. Ken je die bakken ijs van hertogh van 750 ml geloof ik? Dat zijn de bakjes waar het om gaat. Paard zou een handje erbij krijgen ivm het wel opeten van de biksjes en pony wrs wel een bakje vol. Maar dan nog hebben we het over een klein beetje in vergelijk met wat ze voor de rest krijgen.

Ga van de week eens kijken naar dat cavalor spul of ze dat hier in de buurt hebben. En anders ga ik wrs voor de wiesenfaser van marstall.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:38

Ik geef een beetje compact gras. Heb de baal los in een ton en geef een handje, omdat ik ook moeite had een ruwvoer iets te vinden zonder melasse. Lucerne wilde ik niet vanwege eiwitten en de scheve calcium/fosfor verhouding, aangezien ik bijv geen granen voer en ook niet wil gaan doen.

Ik vind de force erg klein, dus geef de compact gras en een handje vito. Puur omdat het een redelijk ''veilige'' muesli is en ze dan beter eten. Ik doe er nog magnesium, vit e en lijnzaadolie bij.

Ze krijgen nu eerst ruwvoer, dus had van de zomer geen compact gras gebruikt, want ruwvoer, wei op, weer ruwvoer en voor de nacht was voldoende. Toen dus bovenstaande zonder compact gras, wel de rest......

Nu op de paddock geef ik ze wel wat compact gras. Ze krijgen wel eerst ruwvoer, maar krijgen daarna geen gras meer, dus beetje zo.

We gaan verhuizen en ook hiervoor kregen ze niet als eerst ruwvoer. Dan geef ik compact gras altijd en beetje van de rest.

Compact gras moet je zo los niet in grote hoeveelheden geven. Wat uit zo een pak komt is echt heel veel, het is heel strak samen geperst. Als je het in een voerbox geeft, kunnen ze eruit grazen, dus wat ik geef is maar een hapje hooguit.

Voorheen kon ik goed aan agrobs komen en vond ik dat een mooi product. heb alleen gehoord dat dat wat stoffiger is geworden dan voorheen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:25

Luzerne kan ongemelasseerd gevoerd worden of je kan daily plus van pavo proberen. Compact gras kan ook (=ongemelasseerd).

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:33

Ik gebruik ook Compact Gras van Hartog, en ben er erg tevreden over. Het kan iets stoffig zijn (al heb ik me laten vertellen dat het geen zand stof is, maar stof van fijngeworden grasjes).

Ik voer een grote hand Compact Gras, daarbij de Force, dan nog een klein handje Dieetmix van subli (omdat ze dan de korreltjes Force beter opeten). Verder gaat er magnesium, appelazijn, olie en kruiden door.

Nu geef ik zoveel appelazijn en olie dat die samen het stof genoeg binden. Eerder vroeg ik de stalhouder gewoon een scheutje water over het voer te doen net voor het voeren.

Hier zet ik het klaar in emmers, zodat de stalhouder maar hoeft te voeren :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:22

Ik voer Fibra, dat past volgens mij precies bij wat je zoekt! Het is smakelijk, heel volumieus, het vult dus, bevat luzerne en timothee.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 16:01

Heb nu iets van Pavo met luzerne etc .
Ben even de naam kwijt. Gisteren at mijn paard alles op inclusief de brokjes Force *\o/*
Vanmorgen alles op.... maar lagen er nog brokjes Force in zijn bak -O-

Nu zat ik te denken: in de nacht heeft hij zijn hooinet en als dat op is gaat ie rondscharrelen en eet dan wrs de resten in zijn bak op.
in de ochtend weet hij dat na die brokjes zijn hooinet komt.

Heb nu dus voor besloten alleen in de avond de force erbij te doen en in de ochtend dus alleen handje van dat pavo-spul.
Neem de gok dat ze op stal over t algemeen het bakje met "avond" erop ook idd in de avond geven :Y)
Eens kijken wat er morgen dan nog in ligt als ik op stal kom.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:08

Ik zou gaan voor Fibra of Healthy Herbs.
Ik voerde eerst HH maar door de slechte verkrijgbaarheid ben ik overgegaan naar Fibra en ben daar eigenlijk heel tevreden over!
Over beide voeders trouwens.
Ik voer het aan mijn dikke Shet.
Echt super die 2 voeders! +:)+

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:33

Op dit moment voer ik zowel Cavalor Fiberfirce, als Fibra en heb de Wiesen Fasern van Marstall ook gevoerd. Vooral Fibra vind ik erg fijn. Nauwelijks stof, mooi grof en naast lucerne ook o.a. Timothee.
De Fiberforce vind ik toch wat minder en stop ik mee na deze zak. Dat bestaat toch weer voor een groot deel uit 'brokjes'. Wiesen Fasern ook mooi spul, maar ik vind het heel erg fijn. Zelf zie ik liever wat meer structuur.

Ik voer dit 'extra' ruwvoer naast voldoende hooi en geef van alles een flinke hand, al dan niet gemengd met een beetje muesli en supplementen. Tot nu toe het meest tevreden over Fibra. Wordt goed gegeten door zowel een zeer schrokkerige Haflinger, als een kieskeurige Arabier.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:01

Deborah2 schreef:
Op dit moment voer ik zowel Cavalor Fiberfirce, als Fibra en heb de Wiesen Fasern van Marstall ook gevoerd. Vooral Fibra vind ik erg fijn. Nauwelijks stof, mooi grof en naast lucerne ook o.a. Timothee.
De Fiberforce vind ik toch wat minder en stop ik mee na deze zak. Dat bestaat toch weer voor een groot deel uit 'brokjes'. Wiesen Fasern ook mooi spul, maar ik vind het heel erg fijn. Zelf zie ik liever wat meer structuur.

Ik voer dit 'extra' ruwvoer naast voldoende hooi en geef van alles een flinke hand, al dan niet gemengd met een beetje muesli en supplementen. Tot nu toe het meest tevreden over Fibra. Wordt goed gegeten door zowel een zeer schrokkerige Haflinger, als een kieskeurige Arabier.


Fijn om te horen dat er nog meer tevreden fibra gebruikers zijn :D
Het enige nadeel aan de Fibra vind ik de maïs, maar dat is dan ook gelijk het enige.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:12

Nadeel aan de fibreforce toen ik het in de winkel zag was dus idd ook de vele brokjes die erin zaten. Helaas zit in dat spul van Pavo wat ik nu heb ook wat brok maar lang niet zoveel als in de fibraforce. En ik vis de brokjes er voor zover het lukt uit. Gaat mij vooral om het stengelige spul.

Ik heb nu dus DailyPlus van Pavo ben ik inmiddels achter.

Net even naar de Fibra gekeken, maar dat is dus een compleet voer begrijp ik met een vitaminenkorrel erin. Er zit idd mais in en wortelvlokken. Daar ben ik niet zo happig op (paarden wrs wel :Y) )
Zit ook naar de analyse te kijken: suiker 2% en zetmeel 21%
In de Pavo DailyPlus zit 8,9% suiker en 3,2% zetmeel.

Tsja, kiezen tussen 2 kaden wat dat betreft. Nu geef ik maar 2 x een handje op dit moment van de daily plus dus zoveel suiker en zetmeel is dat niet. Ik geloof dat een handje 5 gram weegt? Dan is dat 0,45 gram suiker en 0,16 gram zetmeel.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:21

De brokjes van pavo zorgen ervoor dat de c:f verhouding rechtgetrokken wordt, dus ik weet niet of het heel handig is om de brokjes er tussenuit te halen.

Hoe komt het eigenlijk dat je force vochtig wordt? Bewaar je het niet droog genoeg? Want er moet door luchtvochtigheid wel een tijd overheen gaan voor de brokjes ook klef worden.

Je zou ook pre alpin aspero kunnen mengen met je force als je ongemelasseerd wil voeren.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:33

Nah... het is Jippes idee denk ik hoor }:0 . Hij vindt ze al niet zo super lekker en als ze dan in zijn opinie "vochtig" zijn.... Ik zet bijv vandaag de brokjes klaar, op zich luchtdicht in een (leeg :Y) ) bakje van Hertogh ijs. Maar ja, dat is nooit 100% luchtdicht natuurlijk. Het ene bakje krijgt ie vanavond en dan zijn ze nog supergoed en eet ie ze prima. De andere morgenochtend en blijkbaar met de regen van nu is dat dus in zeg 20 uur tijd voor Jippes idee te vochtig geworden. Het is niet zo dat ze uit elkaar vallen van het water hoor. Het is meer als je de biksjes morgen in je hand legt en die dichtknijpt dat ze dan net aan je handen blijven plakken. De gewone biks op stal kent dat effect niet.

Zal dat c:f verhaal ook zo belangrijk zijn als je maar een handje voert ervan? (en dan heb ik t echt over een miniem plukje van t spul wat denk ik nog geen 5 gram weegt)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:35

Zilfstar schreef:
Nadeel aan de fibreforce toen ik het in de winkel zag was dus idd ook de vele brokjes die erin zaten. Helaas zit in dat spul van Pavo wat ik nu heb ook wat brok maar lang niet zoveel als in de fibraforce. En ik vis de brokjes er voor zover het lukt uit. Gaat mij vooral om het stengelige spul.

Ik heb nu dus DailyPlus van Pavo ben ik inmiddels achter.

Net even naar de Fibra gekeken, maar dat is dus een compleet voer begrijp ik met een vitaminenkorrel erin. Er zit idd mais in en wortelvlokken. Daar ben ik niet zo happig op (paarden wrs wel :Y) )
Zit ook naar de analyse te kijken: suiker 2% en zetmeel 21%
In de Pavo DailyPlus zit 8,9% suiker en 3,2% zetmeel.

Tsja, kiezen tussen 2 kaden wat dat betreft. Nu geef ik maar 2 x een handje op dit moment van de daily plus dus zoveel suiker en zetmeel is dat niet. Ik geloof dat een handje 5 gram weegt? Dan is dat 0,45 gram suiker en 0,16 gram zetmeel.


Dat hoge zetmeel gehalte vond ik aan het begin ook een reden om het niet te kopen, maar als ik verder lees blijken het alleen maar lange koolhydraten te zijn en is de maïs door een verhittingsproces gegaan waardoor het zetmeel makkelijk verteerbaar is geworden. En omdat er zoveel structuur in zit wordt het langzaam verteert en komen er ook geen bloedspiegelsteigingen en dalen. Over de wortelvlokken maak ik me niet zo'n zorgen, het is in zo'n kleine hoeveelheid!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:39

heb hier goede ervaring met het voeren van agrobs aspero in combi met marstall force, aspero is lekker ruw voer waar weinig suikers in zitten.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:56

mystery1980 schreef:
heb hier goede ervaring met het voeren van agrobs aspero in combi met marstall force, aspero is lekker ruw voer waar weinig suikers in zitten.


Agrobs lijkt me ook wel wat. Vooral die muesli -ben even de naam kwijt- en slobber

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:57

mystery1980 schreef:
heb hier goede ervaring met het voeren van agrobs aspero in combi met marstall force, aspero is lekker ruw voer waar weinig suikers in zitten.


Ik was altijd groot fan van Agrobs Aspero en heb het jaren gevoerd, maar sinds het in de nieuwe verpakking zit niet meer. Het is veel te fijn en stoffig geworden :(
Het zetmeel in de mais vond ik bij de Fibra eerst ook een nadeel, maar het is inderdaad altijd kiezen tussen kwaden... Wortel is echt heel weinig en maak ik me helemaal niet druk om. Voer ze sowieso ook wortels :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:10

Ik vind de force ook te klein, maar het gaat er doorheen, dus ze krijgen het wel binnen. Hoewel de een kieskeuriger is dan de ander daarin.

Ik zet bakjes klaar voor de avond en ochtend. Van de action, zijn prima en goedkoop, dus vervang je makkelijk.
Er zit bij mij dan wel lijnzaadolie en compact gras, vito en magnesium in, maar de brokjes gaan er wel in op. Bakje wordt niet vochtig verder van binnen.

De force zelf heb ik gewoon in de emmer waarin ik het heb gekocht.

Ik was ook fan van agrobs, maar ook laatste keer stoffig. Mijten gegeven, maar zit melasse in, dus nu compact gras. Dat los is alleen ontzettend veel en ook iets stoffig. Moet je ook niet teveel van geven, is een dikmaker.

Ik zou liever een groter compleet vitaminebrokje kiezen, maar nog niet tegengekomen wat me bevalt, betaalbaar blijft op 3 paarden en heel belangrijk, gewoon goed aan te komen is.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Tevreden met Marstall Force maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:13

superpony: ik heb ook zitten denken aan de stalriegel van Marstall. Maar kom er maar niet achter hoe groot dat is en hoeveel je ervan zou moeten voeren. Is wel een stuk duurder per verpakking dan Force.

In mijn kast staat de force ook in een groot afgesloten emmer. En dat gaat prima. Ik blijf erbij: het is Jippes idee dat het plakt! En misschien dus ook omdat hij weet dat hij vlak erna het veel lekkerder kuil krijgt in de ochtend.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:14

superpony schreef:
Ik vind de force ook te klein, maar het gaat er doorheen, dus ze krijgen het wel binnen. Hoewel de een kieskeuriger is dan de ander daarin.

Ik zet bakjes klaar voor de avond en ochtend. Van de action, zijn prima en goedkoop, dus vervang je makkelijk.
Er zit bij mij dan wel lijnzaadolie en compact gras, vito en magnesium in, maar de brokjes gaan er wel in op. Bakje wordt niet vochtig verder van binnen.

De force zelf heb ik gewoon in de emmer waarin ik het heb gekocht.

Ik was ook fan van agrobs, maar ook laatste keer stoffig. Mijten gegeven, maar zit melasse in, dus nu compact gras. Dat los is alleen ontzettend veel en ook iets stoffig. Moet je ook niet teveel van geven, is een dikmaker.

Ik zou liever een groter compleet vitaminebrokje kiezen, maar nog niet tegengekomen wat me bevalt, betaalbaar blijft op 3 paarden en heel belangrijk, gewoon goed aan te komen is.


Misschien is dit iets voor jou:
http://www.jepaardgezondenfit.nl/

Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar het ziet er aantrekkelijk uit.