maiskiemolie vs zonnebloemolie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 17:54

mij dierenarts heeft geadviseerd om mijn quarter maiskiem olie te gaan geven. (300 ml per dag )
dit omdat zijn spieren snel/sneller verzuren.
de dierenarts adviseerde dit na onderzoek van een universiteit. waarbij alleen getest werd met maiskiemolie. ( en hier positieve resultaten mee werden geboekt)

nu heb ik dit netjes gedaan in combinatie met vitamine e en selenium.
maiskiemolie is hier moeilijker te krijgen en omdat de paarden de wei op zijn gegaan. en dus sneller vet worden overgestapt naar zonnebloem olie wel dezelfde hoeveelheid..

nu hoor/lees ik dat zowel zonnebloem olie en maisolie niet geschikt zijn om te geven aan je paard wegens verkeerde verhoudingen van omega 3 en 6
weet iemand hoe het exact zit ?

ik geef het dus als brandstof voor de spieren een vet rijk dieet..

mening bokker geeft olie:
[VS] Welke olie aan paard geven?


zonnebloemolie
http://www.fonteine.com/omega6_vetzuren.html

en deze over maisolie :
Perhaps the biggest failing of corn oil and the reason for its decline in popularity, is the high omega-6 and low omega-3 content, which has been found to promote inflammatory processes in the body. When added to a diet composed entirely of hay and grain, corn oil can grossly imbalance the omega-6 to omega-3 ratio, which makes tissues vulnerable to inflammation.

http://blog.smartpakequine.com/2010/01/ ... -corn-oil/
de tabel hoe het zit met omega 3 en 6 ratio in zonnebloemolie en maisolie !!!

zo zou zonnebloemolie ontstekingen bevorderen?
Lijnzaadolie daarentegen kan wel. In engeland wordt dat ook heel veel gegeven aan paarden met artrose juist omdat het ontstekingsremmend is
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 01-05-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

l0esje21
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:58

Tegen de verzuring van de spieren kun je ook na het rijden appelazijn geven. Werkt ook goed!

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 18:15

bedankt ik geef echter een vet rijk dieet dus appelazijn is dan weer gelijk iets heel anders .
wat zou de werking dan zijn van de azijn? ik weet wel dat het het bloed zuiverd.

maar de olie moet voorkomen dat de spieren verzuren en sneller de afval stoffen uit het lichaam weren

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:20

Hoi ;) is het niet eerder zo dat de spieren minder snel verzuren omdat je olie geeft als energiebron ipv granen ? Dus de olie voorkomt niet zozeer het verzuren. maar meer het feit dat je geen granen meer geeft.
of bedoel je dat ook ?

l0esje21
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-12
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:24

Dat is het inderdaad. Maar ze worden er niet dik van.
Ik heb geen idee wat precies. Maar het helpt in ieder geval de zuren af te breken. Ik geef het vaak na een zware training. Dit op advies van mijn kraker.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 18:27

he maris ..
zo kunnen we het uit zoeken zonder het andere topic te vervuilen..( voeg dus even de link toe die je dar net poste

http://www.horsefoodforthought.nl/paard ... nten/olien

het is de combinatie denk ik van alle 2 onze mening
want ja ik geef de olie om te gebruiken als brandstof, maar voer ook nog een onderhouds muslie voor de snelle brandstof (max 0,5 kilo per dag)
ik geef de olie als langdurige brandstof voor de spieren. zodat ze
A ook het zwaardere werk makkelijke aan kunnen door dat de olie trager verbrand
B mocht hij dan zijn spieren ontzettend inspannen de olie er ook voor zorgt dat de rommel er sneller uit is.

granen worden omgezet in koolhydraten en die weer in suikers en dat is dan snelle brandstof met meer vervuiling en makkelijkere verzuring..
maar toch wil ik hem met mate op de suikers houden zodat hij ook snelle brandstof heeft
de nadeel van het olie dieet is dat de paarden langer warm moeten draaien

in de link die je poste in het andere topic over artrose ( die ik hier boven gekopieerd heb)
staat is het stukje over vet voeren toch ook weer maisolie als voedingsbron?

loesje het zou dan geen voer toevoeging zijn ? zoals ik nu de olie wel voer?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:41

In die link gaat het ook over maisolie idd.
Maar daarna staat er dit
Meestal wordt voor dit doel zonnebloem of maisolie genomen, oliën die meer omega 6 dan omega 3 bevatten. Omega 6 in hoge concentraties triggert net het ontstaan van ontstekingsprocessen in het lichaam.

Echt een goede en duidelijke link : http://paarden-te-koop.com/paardenvoedi ... -je-paard/
Laatst bijgewerkt door Maris op 01-05-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:41

Kan je in plaats van losse olie geen Subli Omega 369 voeren? Is zeer vetrijk voer maar wel speciaal voor paarden de benodigde hogere gift aan vitamine E is er ook al in verwerkt.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:44

Jep, klopt fransje 23, subli omega 369 lijkt me een super product ter vervanging van maisolie, zonnebloemolie etc. !

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:36

in de zomer heeft mijn paard dit niet nodig dan staat hij 24/7 buiten en heeft een weide met voldoende gras waardoor hij dus zijn omega 3 en 6 in verhoudingen blijven..

voor de winter lijkt het mij echter wel wat .. want dan moet ik mijn paard al extra vitamine e bij geven omdat hij het dan niet kan opnemen omdat ze op een paddock staan..

wat ik me wel afvraag, waarom er dan blijkbaar zo veel mensen toch positieve ervaringen hebben met zo als ik maiskiem olie
terwijl de verhoudingen dan blijkbaar niet kloppen?


je zou dan kunnen zeggen dat je je paard overzet op via olie want dat is veel omega 3
maar dan kom je dit weer tegen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... an-visolie dus is dat eigenlijk ook geen optie

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:55

Nou weet je alleen al visolie en paard vind ik een vreemde combi omdat paarden planteneters zijn en dierlijke stoffen waarschijnlijk niet zo goed kunnen verteren. Alhoewel ik ergens heb gelezen dat ijslanders ( de paarden dus ) op ijsland gewoon vis krijgen....
maar gelukkig is er dan b.v. die omega 369 van subli of gewoon lijnzaad ( olie ) ;)
Daarbij subli 369 is gemakkelijk voeren omdat het geen dunne olie is, maar een soort van poeder achtig vet.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:11

nou ik kwam dus ergens tegen op welk forum zo snel kan ik niet terug vinden
dat er mensen waren die dus vis olie gaven omdat de olie gemaakt werd van de botjes zeg maar kunnen paarden het opnemen ( balen dat ik het stuk niet meer terug kan vinden )

heb ook even op het pssm forum stukje gevraagd hoe en wat daar voeren best veel mensen olie rijk

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:17

Ik heb ooit een proeflesje visolie gehad voor mijn paard. Nou ze eet veel maar bij een broodje met ene drupje van die olie wilde echt niet in de buurt komen. :-D Dan zou iets al capsules moeten geven want het stinkt echt naar vis.
Bij de paardendrogist heb je ook een aantal oliën speciaal voor paarden. Dat zijn mixen van diverse soorten olie zodat de verhoudingen kloppen

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:15

jaren geleden heeft een DA mij speciaal maiskiemolie aangedragen om te voeren, vanwege spierprobelemen die ik had met mijn quarter.

en nu naar aanleiding van accute spierbevangenheid werd mij serieus aangeraden om een zonnebloemolie dieet te gaan geven.
liever olie dan granen aan een quarter, en dan gewoon de goedkoopste olie die er is.

blijkbaar wordt er dan vanuit gegaan dan als je een kleine hoeveelheid geeft het lichaam het heel anders opneemt dan wanneer je een grote hoeveelheid geeft en het dan automatisch als energiebron door het lichaam wordt opgepakt.

of zie ik dit nu verkeerd?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 21:33

mister01 mij is het ook echt aangeraden door de dierenarts..
ik weet het dus ook niet en hoopte het antwoord op deze vraag te vinden via dit topic

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:38

Mister01 schreef:
blijkbaar wordt er dan vanuit gegaan dan als je een kleine hoeveelheid geeft het lichaam het heel anders opneemt dan wanneer je een grote hoeveelheid geeft en het dan automatisch als energiebron door het lichaam wordt opgepakt.

of zie ik dit nu verkeerd?


Ik denk dat het niet zo werkt hoor. Hoe meer zonnebloemolie hoe meer kans dat het lichaam dat omzet in arachidonzuur met alle mogelijke gevolgen van dien. Echt, veel dierenartsen weten niet veel van voeding !
Plus dat subli een mooi alternatief heeft ? Dus waarom dan het risico lopen door b.v. zonnebloemolie te geven, nergens voor nodig toch ?

mogelijk is trouwens maiskiemolie iets gezonder, omdat het van maiskiemen ( dus jonge planten ) komt. in kiemen zitten vaak veel gezonde voedingsstoffen. Maar je blijft met dat hoge omega 6 aandeel zitten dan.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 21:42

even voor de duidelijkheid dat arachidonzuur wat heeft die dan voor gevolgen op het gehele paard? ontstekingen en ?? maar ik ben misschien dom maar een dierenarts behoord dan toch te weten dat het slecht is ?

mijn dierenarts gaf juist aan dat er alleen getest is met maiskiemolie en spier problemen en dat die test positief was en daarom ze dus maiskiemolie voor schrijven

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:47

dit is echt een goede link http://paarden-te-koop.com/paardenvoedi ... -je-paard/ daarin staat het uitgelegd

oa dit
De overmaat aan omega-6 vetzuren, gekoppeld aan het tekort aan omega-3 vetzuren, zorgt ervoor dat op verschillende lichaamsniveaus veel vaker ontstekingen ontstaan ( zoals in de huid , gewrichten, hoeven, spieren, maag en darmen) en lichaamsfuncties verstoord raken ( immuniteit, vruchtbaarheid, hersenfuncties, ademhaling,..). Een teveel aan omega-6 vetzuren leidt tot de toename van de stof arachidonzuur, die op zijn beurt wordt omgezet tot sterk ontstekingsbevorderende stoffen als prostaglandines 2 , leukotriënen en tromboxanen.

en nog veel meer info
Laatst bijgewerkt door Maris op 01-05-13 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:47

Ik geef spotgoedkope koolzaadolie, dat heeft een 6/3 van 2:1 verhouding en geeft bovendien minder verzadigde verzuren.
Maar eerlijk gezegd kom ik er niet echt uit of dat nou echt uitmaakt.
Lijnzaad olie heeft overigens een omgekeerde verhouding 6/3 van 1:4 dacht ik.

Is er wel eens echt onderzoek naar gedaan, of is het allemaal maar natte vinger theorie?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-05-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:59

ik vind het echt een lastige questie, waar maar moeilijk een antwoord op te vinden is lees ik wel.

pff waar is toch de tijd gebleven dat een knol gewoon op de wei stond of biks en hooi at? := := :=

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:04

hihi.
Ik zou zeggen koop gewoon de subli omega 369, dan kan je gewoon olie geven EN je zit goed qua omega vetzuren........

hesterve

Berichten: 1940
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:12

Maar als je paard gauw verzuurd waarom dan geen aminozuren bijvoeren? Als je echt veel olie voert dan zal je misschien last krijgen van de scheve verhouding in omega vetzuren . Als je naar de gemiddelde Nederlander kijkt eet die ook veel te weinig omega 3 en te veel 6 maar niemand die daar iets extreems van krijgt. Zelf let ik hier sinds een aantal jaar goed op en merk dat mn concentratie beter is maar verder...?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:30

En wat te denken van die aziaten met hun Soja waar echt tonnen omega 6 in zitten.
Toch hebben die geen extra last van hart en vaatziekten :?

Het klinkt mij een beetje als de Q10 hype als ik eerlijk ben.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:03

hesterve het dient niet alleen om het verzuren te verkomen maar ook om de spieren te smeren zeg maar het dient dus als brandstof

ik vind het ook erg moeilijk een groot aantal bokkers voeren namelijk zonnebloem olie of mais olie ( 10 jaar geleden gebeurde dat ook al.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:47

Sizzle schreef:
En wat te denken van die aziaten met hun Soja waar echt tonnen omega 6 in zitten.
Toch hebben die geen extra last van hart en vaatziekten :?

Het klinkt mij een beetje als de Q10 hype als ik eerlijk ben.


Aziaten schijnen helemaal niet zoveel soja te eten ........ !!! Lijkt me ook niet echt gezond met al die fyto -oestrogeen hormonen erin .......