Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:44

Hoi!

Ik heb een Haflinger ruintje van 13 jaar. Nu hebben we de laatste tijd best moeite om hem redelijk op gewicht te houden, hij
wordt snel 'schraal/dun'. Hij staat wegens stofallergie/bronchitus op zaagsel. Hij staat nu overdag op de wei, en we hebben nu al moeite
om hem goed te houden wat moeten we van de winter dan? Hij wordt nu ongeveer 2/3x op L1/L2 niveau dressuur getraint, 1x springles en dan
vaak nog een buitenritje en een keer conditietraining op het strand.

Wat hij nu kwa eten krijgt van stal:
rond 7/half8 een halve schep basisbrok + kuil
rond half 10 gaan ze de wei op (als ze op stal staan krijgen ze om 1 uur kuil)
rond 4 uur komt hij naar binnen en krijgt hij weer een halve schep basisbrok
rond 10/half 11 krijgt hij nog kuil

Ik voer hem nu bij:
2 Flinke scheppe Luzerne
3/4 mueslie
3á4 handjes sportbrok
schepje Subli prestatiemix
Extra vitamine C

Wat ik hem bij voer wordt zoveel mogelijk in 2 voerbeurten verdeelt.

Verder komt de osteopaat elk (half)jaar en elk jaar de tandarts.

Nu had mijn instructrice de tip gegeven om te vragen of hij om 4 uur ook nog kuil zou mogen (kan ik eventueel zelf geven)
Ik probeer voor van de winter om nog wat voor de tijd tussen half 8 en 1 te vinden, want ik vind hier echt een lange tijd tussen
zitten.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:23

voor zijn allergie zou het beter zijn om hem helemaal op de wei te zetten en niet meer op stal,van gras worden ze vaak ook nog wel dikker.
verder zou het beter zijn om hem dus meer ruwvoer te geven,daar komen ze van aan en het krachtvoer is er om de vitamine aan te vullen die ze missen bij minder ruwvoer of gras.
overleg dus of hij meer ruwvoer kan en dan zou hij dikker moeten worden :j

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:58

en anders iets van bietenpulp.
maar veel minder krachtvoer, daar komen ze meestal niet van aan en kunnen sommige paarden zelfs van afvallen.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:55

Ik heb nu voor sowieso op de tijden dat hij kuil krijgt om mee gevraagt :)
Het paard van een vriendin eet haar kuil niet altijd op dus krijgt er niet veel erbij, omdat ze nog veel
heeft, dus ik mag vaak wat bij haar uit haar stal pakken.

Hij krijgt nu over de dag 1 3/4 krachtvoer (vaak zit zijn mueslie tussen 3/4 á 1/2 in) en dat heeft hij echt
nodig.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:59

Hi lastig he je paard op gewicht houden. Ik herken je problemen, ben zelf ook wat aan het tobben geweest, maar nu gaat het eindelijk goed! Dus houdt moed hoor.
De basis moet volgens mij ruwvoer zijn. Ik weet niet hoeveel kuil (ik ga ervan uit dat het voordroog is, echte kuil is eigenlijk niet zo goed voor paarden, is meer voor koeien) je paard nu krijgt? Houd er rekening mee dat hij ongeveer 1,5 kilo nodig heeft per 100 kilo dat hij weegt, ik weet dat veel paarden eigenlijk te weinig ruwvoer krijgen. Verder is het vaak zo dat aangenomen wordt dat als een paard op de wei staat hij minder hooi nodig heeft, maar als de wei vrij arm is kan hij misschien die keer kuil van 13u niet missen. Als de basis (=ruwvoer)goed is kun je gaan kijken naar brok. Het valt me op dat ze nu nogal wat door elkaar krijgt, verschillende merken enzo en zo is het wel lastig om dingen uit te balanceren en de verhouding tussen de vitamines goed te krijgen. Mijn paard kwam pas aan toen ik overgestapt ben op een andere brok. Ik gebruik nu een brok die bedacht is door een homeopaat en gemaakt wordt door Vente en sindsdien gaat zij maar ook alle andere paarden van stal die deze brok krijgen echt enorm vooruit en ook haar vacht wordt veel beter en glanst nu super. Ik kan je deze brok echt aanraden. Het telefoonnummer van de man kun je op de website http://www.novacura.nl/ vinden.
Omdat je schrijft dat het een probleem van de laatste tijd is, zou het natuurlijk ook iets medisch kunnen zijn. Misschien moet je een keer mestonderzoek laten doen om te kijken of hij geen wormen heeft, of heb je dat al eens gedaan? Ook als je goed ontwormt kan je paard resistent zijn voor het wormmiddel en dat kan ook deze klachten geven. Verder zou je het bloed van je paardje een keer door de dierenarts kunnen onderzoeken, een van de oude paarden op stal had een tekort aan vitamine E en viel daarom af terwijl ze heel veel at, toen dat was opgelost kwam ze weer aan, ze nam die vitamine gewoon minder goed op in haar voer.
Verder kun je maismeel of bietenpulp gebruiken om je paard weer wat op gewicht te krijgen als hij erg is afgevallen, ikzelf vind bietenpulp nogal een gedoe omdat je het moet weken, maar er zijn genoeg mensen die er positieve berichten over hebben. Beide producten hebben voor- en nadelen. O ja en je zou ook nog een scheut olie kunnen proberen, is ook een dikmaker zonder dat je suikers voert. Heel veel succes ermee!

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:04

Voor een haflinger vind ik dat je paard erg veel krijgt dus ik zou hem eerst eens medisch nalaten kijken op wormen (lintworm?) o.a. Eventueel ook bloed laten afnemen.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:07

Bedankt voor de duidelijke informatie!
Ik ga eens kijken op die site van dat brok :)
Mestonderoek raadde mijn vriendin ook al aan, is misschien ook nog een optie om te doen, kan nooit kwaad. (ze worden bij ons op stal wel preventief ontwormd, dit wil de staleigenaar)

Hij krijgt nu inderdaad veel verschillende soorten voer, ik hoop dat ze bij ons op stal binnenkort terug stappen naar sportbrok zodat ik dat niet meer bij hoef te geven hij heeft dit echt nodig voor dat beetje extra power. En zijn mueslie is ook speciaal voor zijn luchtwegen, dus hier durf ik hem eigenlijk niet vanaf te halen..

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:13

pien_2010 schreef:
Voor een haflinger vind ik dat je paard erg veel krijgt dus ik zou hem eerst eens medisch nalaten kijken op wormen (lintworm?) o.a. Eventueel ook bloed laten afnemen.


Dus dat betekent dat een Haflinger, die ook gewoon fanatiek getraint wordt, minder zou moeten krijgen dan elk andere (sport)pony??

De DA komt binnen 2 weken toch om hem te enten, dus zal het ook gelijk aan haar vragen :)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:17

Paarden maken zelf vitamine C aan. Het bijvoeren van extra vitamine C is dan ook niet nodig.

Ik zou een keer een bloedje laten trekken en het verder zoeken in meer goed ruwvoer in plaats van krachtvoer. Ik vind dat je haf veel krijgt voor zo'n type paard.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:35

Ik geef de extra vitamine C op advies van mij osteopaat.
Subli prestatiemix moeten jullie niet reken tot krachtvoer, dit is een
supplement met o.a. elektorliet etc..

Ik merk dat hij die 3/4 extra krachtvoer toch nodig heeft tijdens de training sinds
ze bij ons op stal van sport naar basis brok.zijn gegaan.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:55

Hi ik had een linkje over vitamine C gevonden bij paarden, ik wil het natuurlijk niet beter weten dan je osteopaat :D , maar normaal gesproken zou je dit niet hoeven bij te voeren en volgens mij nemen paarden dit slecht op in een supplementvorm, bovendien zit het ook al in je subli prestatiemix, het kan volgens mij ook geen kwaad hoor, maar ik denk met je mee, een paard kost al duur zat toch ;)
http://www.bokt.nl/wiki/Vitamine_C

En ik heb niet zoveel verstand van Haflingers, misschien hoeven die normaal gesproken niet zoveel te eten maar 1,5-2 kilo krachtvoer vind ik niet zo heel veel, volgens mij is dat wel een normale hoeveelheid voor een sportpaard, alleen zou ie er niet schraal van moeten blijven natuurlijk.

Dan over mestonderzoek, een handige site met veel informatie:
http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html
Je kunt bij hen ook eventueel een pakketje bestellen en de mest dan opsturen, is vaak goedkoper dan bij de dierenarts, maar niet altijd. Houd er ook rekening mee dat niet alle wormensoorten geteld kunnen worden, bijv een besmetting met lintworm kun je bijna nooit uit een mestonderzoek halen.

Op de website die ik eerder genoemd had staat niet veel info volgens mij is ie nog in verbouwing, maar je kunt Erik het beste bellen, het telefoonnummer staat er wel op, maar volgens mij is dat ook het enige :D . Als je inspreekt op zn voicemail belt hij meestal snel terug. Hij kan je dan ook precies uitleggen wat er speciaal is aan de voeding en kan je een advies op maat geven.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:10

Mijn moeder heeft vandaag Havens gebelt voor voer advies.
Zei vertelde dat het kwa krachtvoer wel goed zat, aangezien basisbrok niet echt krachtvoer is en hij er echt hard voor werkt.
En hij moet meer ruwvoer hebben, dat wisten we al, ik heb hier zaterdag om gevraagt op stal
en ik vind nu als ik 's middags op stal kom nog kuil in zijn stal dus hij krijgt inderdaad meer (gelukkig..) Ook vertelde ze dat ik eventueel
toch wat stro over zijn zaagsel heen kon doen, zodat hij toch wat te knabbelen heeft, dus hij heeft vandaag ook wat (geweekt) stro gekregen :)
Zijn zit singel weer een gaatje 'loser' dus we gaan wel weer de goede kant op :)

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:20

Linsey_X schreef:
Hoi!

Ik heb een Haflinger ruintje van 13 jaar. Nu hebben we de laatste tijd best moeite om hem redelijk op gewicht te houden, hij
wordt snel 'schraal/dun'. Hij staat wegens stofallergie/bronchitus op zaagsel. Hij staat nu overdag op de wei, en we hebben nu al moeite
om hem goed te houden wat moeten we van de winter dan? Hij wordt nu ongeveer 2/3x op L1/L2 niveau dressuur getraint, 1x springles en dan
vaak nog een buitenritje en een keer conditietraining op het strand.

Wat hij nu kwa eten krijgt van stal:
rond 7/half8 een halve schep basisbrok + kuil
rond half 10 gaan ze de wei op (als ze op stal staan krijgen ze om 1 uur kuil)
rond 4 uur komt hij naar binnen en krijgt hij weer een halve schep basisbrok
rond 10/half 11 krijgt hij nog kuil

Ik voer hem nu bij:
2 Flinke scheppe Luzerne
3/4 mueslie
3á4 handjes sportbrok
schepje Subli prestatiemix
Extra vitamine C

Wat ik hem bij voer wordt zoveel mogelijk in 2 voerbeurten verdeelt.

Verder komt de osteopaat elk (half)jaar en elk jaar de tandarts.

Nu had mijn instructrice de tip gegeven om te vragen of hij om 4 uur ook nog kuil zou mogen (kan ik eventueel zelf geven)
Ik probeer voor van de winter om nog wat voor de tijd tussen half 8 en 1 te vinden, want ik vind hier echt een lange tijd tussen
zitten.


Ik lees helemaal nergens dat je paardje hooi krijgt? Kuil is m.i. ongeschikt voor paarden, het is koeienvoer.
Veel paarden/pony's kunnen er niet eens tegen, dit vanwege de melkzuurbacteriën die hierin aanwezig zijn.
Dit zorgt voor een onevenwichte darmflora.
M.i. wordt er heel veel bijgevoerd aan een paardje, dat, gezien het ras, dit helemaal niet nodig zou moeten hebben.
Ongeacht of hij nu wel of niet veel moet werken. Vit.C is niet nodig, een paard maakt deze vitamine zelf aan.
Brokken zou ik al helemaal niet doen, misschien heeft hij al helemaal geen goede darmflora.
Je kunt eens proberen om bietenpulp met luzerne bij te voeren. Verder vooral veel ruwe vezels, zoals een goede kwaliteit hooi.

Edit: voor z'n allergie zou het vele malen beter zijn als hij dag en nacht buiten loopt, gewoon, op de wei!
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 28-08-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:21

Als ik even zo brutaal mag zijn.. Gaat het om de haflinger in je profiel?
Want die is alles behalve schraal/dun.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:29

geloof me, mijn pony krijgt écht geen koeienkuil.
Het wordt bij ons op stal kuil genoemd, maar het komt uit van die 'balen'

Die gene die mijn moeder aan de telefoon had vertelde nog; "het ligt er niet aan wat voor ras of een paard/pony het ligt aan de behoefte"

Jij zegt dat hij misschien geen goede darmflora heeft, hoe zou ik hier dan achter kunnen komen?

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:31

xApple schreef:
Als ik even zo brutaal mag zijn.. Gaat het om de haflinger in je profiel?
Want die is alles behalve schraal/dun.


klopt, de foto's in de wei zijn op mijn oude stal. Hij was toen echt veel te zwaar, zijn benen stonden als
een soort bulldog. Hij is ook 2x hoefbevangen geweest.
Deze foto's zijn al ruim 3 jaar oud.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:35

Oké ik vroeg het even voor de duidelijkheid hoor :)
Ik zie tegenwoordig zoveel dikke paarden terwijl mensen dat heel normaal vinden, vandaar.

Maar in jouw geval zou ik meer ruwvoer gaan geven en lekker een bak slobber na het trainen met een scheut lijnzaad olie (daar komen ze lekker van aan en het is erg goed voor de vacht!) hij krijgt al pittig veel krachtvoer dus daar zou ik niet meer bijdoen.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:58

Linsey_X schreef:
geloof me, mijn pony krijgt écht geen koeienkuil.
Het wordt bij ons op stal kuil genoemd, maar het komt uit van die 'balen'

Die gene die mijn moeder aan de telefoon had vertelde nog; "het ligt er niet aan wat voor ras of een paard/pony het ligt aan de behoefte"

Jij zegt dat hij misschien geen goede darmflora heeft, hoe zou ik hier dan achter kunnen komen?


De darmflora wordt verstoord door verschillende oorzaken. 1 daarvan is het geven van brok en/of muesli. Omdat deze producten veelal stijf staan van de suikers.
Suiker zorgt ervoor dat de darmflora verknoeit wordt. Ook anti-biotica kan een oorzaak zijn. Verder stress. Misschien door opstallen, geen contact met soortgenoten? Je op stal staan te vervelen zonder wat te knabbelen want vanwege z'n allergie staat hij ook al niet op stro.
Je kunt hem ook nog altijd een goede kwaliteit (haver, gerste of tarwe) stro geven om te eten, zodat ie wat te knabbelen heeft.
Veel paarden met veels te weinig ruwe vezels ontwikkelen een maagzweer, zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 23:18

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik geef hem sinds vandaag een klein laagjes stro over zijn zaagsel heen :j
hij staat nu dagelijks op de wei met 1 andere pony, waren er eerst 2 maar.die andere is verhuist. En tijdenas
het wei seizoen worden de weilanden.niet meer anders ingedeeld. En swonters staat hij ook.met verschillende paarden
buiten :)
Ook hoop ik dat we zo snel mogelijk terug stapen.naar sportbrok zodat hij bijna geen extra krachtvoer
meer bijgevoerd krijgt.
En ik ga voor van de winter kijken of hij een extra.voerbeurt ruwvoer kan krijgen. :)

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:19

Linsey_X schreef:
pien_2010 schreef:
Voor een haflinger vind ik dat je paard erg veel krijgt dus ik zou hem eerst eens medisch nalaten kijken op wormen (lintworm?) o.a. Eventueel ook bloed laten afnemen.


Dus dat betekent dat een Haflinger, die ook gewoon fanatiek getraint wordt, minder zou moeten krijgen dan elk andere (sport)pony??

De DA komt binnen 2 weken toch om hem te enten, dus zal het ook gelijk aan haar vragen :)


Ja mijn merens, mag L1 officieel starten wordt getraind op L2 - M1 rijdt elke dag 1 à 2 uur buiten of we trainen in het veld dressuur en / of rijdt twee keer per dag. Merens is vergelijkbaar met Haflinger (beiden zijn bergpaarden en horen tot het sobere ras). Ze krijgt 3 x per dag pluk hooi en 2 x per dag 1/4 schep Garvo fyto gold (is geen brok en natuurlijk voor waar ze veel energie uit halen en laag in het eiwit, ik zweer op dat voer). Dus per dag 1/2 bakje. Als er gras is krijgt ze het sobere franse gras paar uur en alleen 's avonds hooi. De fyto gold krijgt ze altijd over klein plukje hooi heen. Let wel hier buiten rijden is berg op en berg afwaarts en veel zwaarder dan in het Nl vlakke land.
Paardje ziet er bloedmooi gespierd uit. Ik moet echt mijn best doen dat ze niet te dik wordt.
Als het winter wordt en het is echt koud, tja dan krijgen onze merens die dan ook hard werken en altijd buiten staan natuurlijk vele malen meer (2 x een hele schep en soms zelfs nog emmer mais bij om ze op gewicht te houden). Dus ja, ik vind dat jouw haf in de zomertijd heel erg veel krijgt. Wij geven geen kuil of rijk gras want dat verdragen ze gewoon niet zo goed.
Je moet mijn inziens niet alleen kijken naar het trainingsprogramma, maar ook naar het ras.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wat nog als extra bijvoeren/supplement of ander voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:22

ik houd mijn paard op gewicht met suikerbietenpulp.
Mijn paard is 25 en heeft IR en cushing,krijgt dus geen krachtvoer en beperkt hooi vanwege zijn IR.
Hij blijft goed op gewicht met geweekte pulp.Ook s'winters.