Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:00

Hallo,

Ik wil graag jullie mening omdat ik niet zo goed weet wat ik met de situatie aanmoet.

Mijn haflinger merrie is 8 jaar en we zijn sinds kort M1 dressuur.

Een 6tal weken geleden zijn we samen gevallen. We waren aan het balkjes galloperen, wat we voor een sterkere achterhand doen. Dat ging prima, totdat er ineens *iets* gebeurde en ze struikelde. Ze deed ontzettend haar best om niet op mij te vallen, maar rolde wel over haar rug met het zadel nog op. We hebben een tijdje zo doorgereden, maar het werd steeds erger. Eerst dachten we aan een vitamine te kort, want de volgende dag vielen we bijna weer, toen ik gewoon wilde proberen of ze ergens last van had en een lange lijn aan het draven was.

In de zomer staat ze 24/7 buiten met 2 andere pony's, een twenter ruin en een pony die nauwelijks bereden wordt. Het land is erg schaars omdat er jaren en jaren veel op gegraasd is, dus ideaal voor hen. Omdat we dachten aan een te kort kwam ze 's nachts weer op stal met wat hooi en een beetje brok met Vitamine E-poeder over haar handje bix. (na het rijden krijgt ze een beetje muesli).

Al met al kon ze steeds moeilijker haar bekken kantelen en we dachten dat ze een beste opdonder in de rug heeft gehad, dus hebben we een afspraak bij de fysiotherapeute gemaakt. De fysio vond een blokkade in haar lendenen, wat opzich niet raar is. Deze is losgewerkt, we mochten een week niet rijden en daarna rustig weer opgepakt. Het leek beter te gaan.

Na een tijdje ging het wee rbergafwaarts, wat resulteerde in 2x afgroeten 2 weken geleden omdat ze het niet voor elkaar k on krijgen om bekken te kantelen, achterwaarts te gaan of aan te galloperen. Ze had pijn en daarom zijn we ook gestopt.

De fysiotherapeute die we hadden was op vakantie, daarom zijn we naar een andere therapeut gegaan. Hij vond een ernstige blessure in haar schouder, waarschijnlijk verrekt. Omdat het schouder de aanhechting is voor de rug, en het schouder zeer deed, is ze haar rug gaan verhouden en zodoende kon ze haar bekken dus niet kantelen. Klinkt logisch. Het is nu een stuk beter en ze reageert er bijna niet meer op. Het zadel is ook gechecked en die krijg ik over 1,5 week terug :).

Omdat pony nogal een buikje had gekregen en ik toch niet erg intensief kan rijden zonder zadel (+ rustig aan moet doen met het schouder, ik mag wel rijden maar alleen lange lijnen etc), staat ze weer 24/7 buiten. Dinsdag had ik een half uurtje gereden zonder zadel en gisteren kwam ik weer op stal en toen schrok ik van de mate waarin ze was aangekomen. Ze verbrandt niet veel op het moment, maar daar tegenover staat dat ze 's nachts geen ruwvoer meer krijgt en het land waarin ze staat absoluut niet rijk is. Integendeel. Na het rijden krijgt ze 2 handjes muesli met wat vitamine E poeder (poeder erover om de dag), omdat ik niet weer wil dat ze een gebrek krijgt.

Ik begrijp niet hoe het kan dat ze ineens zoveel groeit. Ze is deze zomer al een keer of drie overduidelijk hengstig geweest, dus drachtig is ze niet. Als ik haar vol in training heb, krijgt ze naast haar muesli ook wat basisbrok op stal en na het rijden een halve kilo sportbrok. Dit krijgt ze nu niet, omdat het ze het niet verbrandt.

Heeft iemand een idee hoe ik haar slanker krijg? Intensief aan het werk zetten is geen optie, omdat haar schouder rust nodig heeft..

Bedankt voor het lezen! :)

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:05

Veel minder op het gras. Verhuizen naar de paddock en ca. 10 kg hooi geven. Dat is ruim voldoende als ze niet werken. Of een graasmasker opdoen op de weide.

Als ik zie wat jouw haf allemaal te eten krijgt, als ik dat aan die van mij geef, zou ze ook dicht groeien.
Die van mij staat 1 uur per dag op de wei, de rest van de dag op de paddock. Ze krijgt ca. 10 kg hooi en
1 kg krachtvoer per dag. Ze loopt ZZ dressuur en krijgt behoorlijk werk.

Ik hoop dat je paardje snel weer beter is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:07

Ik lees even mee hier.. mijn kruising haflinger wordt normaal op Z niveau getraind maar heeft een blessure en wordt ook te dik nu. De omstandigheden zijn eigenlijk hetzelfde als hierboven.

Kun jij wel lang stappen bv? dan zou je nog buiten een flink eind erg hard door kunnen stappen.
Graasmasker is ook nog een optie.

Oreade_
Berichten: 354
Geregistreerd: 22-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:09

Ik zou momenteel nog een beetje wachten met panikeren aangezien je zegt dat ze inderdaad minder kan bewegen...

Als ze weer volop in het werk kan gezet worden kan en ze blijft dik dan kan je nog altijd zien wat je doet.
Als ik het goed versta staat ze op de weide en krijgt ze hooi en kv bij?

Misschien toch een beetje minder hooi geven een plakje ofzo ?

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:11

*
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 24-08-12 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:13

janouk schreef:
Veel minder op het gras. Verhuizen naar de paddock en ca. 10 kg hooi geven. Dat is ruim voldoende als ze niet werken. Of een graasmasker opdoen op de weide.

Als ik zie wat jouw haf allemaal te eten krijgt, als ik dat aan die van mij geef, zou ze ook dicht groeien.
Die van mij staat 1 uur per dag op de wei, de rest van de dag op de paddock. Ze krijgt ca. 10 kg hooi en
1 kg krachtvoer per dag. Ze loopt ZZ dressuur en krijgt behoorlijk werk.

Ik hoop dat je paardje snel weer beter is.


Bedankt voor je advies.

Helaas is die mogelijkheid er niet. Wij hebben geen zandpaddocks. Het weiland waar ze in loopt is nagenoeg kaal. Ik moet erbij zeggen dat er jarenlang friezen op hebben gelopen en het vitamine gehalte dermate laag is dat het voorheen altijd werkte, ook toen ze op een lager niveau getraind werd. Ze staat nu bijna 2 weken 'stil' en is de laatste 2 dagen explosief gegroeid. Wat ik niet begrijp is dat ze voorheen altijd echt bijgevoerd moest worden om genoeg energie te hebben om het werk dat van haar verwacht wordt te doen, zelfs als ze stilstaat

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:14

Lange tijd (uur of meer) achterelkaar actief stappen is de beste manier om paard te laten afvallen. Ik zou je vit E poeder trouwens vervangen door een compleet vit./min. poeder of brokje. Vit. E zit voor de meeste paarden genoeg in het gras. Van de andere vit./min. is dat niet altijd het geval, en van tekorten blijven ze ook dooreten. Zorg verder voor een graasmasker en graszaadhooi, zodat ze wel gewoon bezig blijft. Van lang zonder staan gaan veel paarden sneller eten als er wel voedsel is en dan eten ze dus veel meer dan ze nodig hebben.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:15

Oreade_ schreef:
Ik zou momenteel nog een beetje wachten met panikeren aangezien je zegt dat ze inderdaad minder kan bewegen...

Als ze weer volop in het werk kan gezet worden kan en ze blijft dik dan kan je nog altijd zien wat je doet.
Als ik het goed versta staat ze op de weide en krijgt ze hooi en kv bij?

Misschien toch een beetje minder hooi geven een plakje ofzo ?


Nee, voorheen kwam ze 's nachts op stal en kreeg ze 's avonds een plakje hooi bijgevoerd.
Nu staat ze 24/7 buiten en krijgt ze alleen een handje muesli als beloning na het rijden. Dit is inderdaad maar een halfuurtje, om de dag ongeveer, omdat ik echt wil dat de blessure overgaat. Het is een vechtertje en laat nauwelijks zien als ze pijn heeft, dus ik ben als de dood om haar pijn te doen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:17

Het zou kunnen dat je paard al veel langer pijn had, dat vreet energie, misschien is ze nu zover hersteld dat ze geen pijn meer heeft en dus alle eten omzet in spekkies, op zich dus een goed teken.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:17

Def schreef:
Ik lees even mee hier.. mijn kruising haflinger wordt normaal op Z niveau getraind maar heeft een blessure en wordt ook te dik nu. De omstandigheden zijn eigenlijk hetzelfde als hierboven.

Kun jij wel lang stappen bv? dan zou je nog buiten een flink eind erg hard door kunnen stappen.
Graasmasker is ook nog een optie.


Zoiets lag inderdaad wel in de planning, maar ik ben bang dat ik haar pijn doe omdat ze niet aangeeft wanneer ze er last van heeft. Toen ze 4 was heeft ze last gehad van rode wormen en is ter nauwernood aan de dood ontsnapt, dit alles heeft ze in zo'n laat stadium pas laten zien dat het bijna te laat was.. Ze heeft zoveel karakter dat ik het moeilijk in kan schatten wanneer ze zich wat aanstelt of echt pijn heeft.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:18

bigone schreef:
Het zou kunnen dat je paard al veel langer pijn had, dat vreet energie, misschien is ze nu zover hersteld dat ze geen pijn meer heeft en dus alle eten omzet in spekkies, op zich dus een goed teken.


Dat hoorde ik inderdaad ook van iemand op stal. Dat zou erg goed kunnen inderdaad, laten we zoiets maar hopen, dat betekent in ieder geval dat ze er minder last van heeft! :)

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:19

Het lichaam zal nog over moeten schakelen, als je veel sport en je stopt zul je ook eerst wat dikker worden, maakt denk ik niet eens uit wat je eet.
Op een schrale wei lopen ze toch veel meer dan op een paddock, dus ik weet niet of ik dat zou veranderen, stappen is altijd goed, bovendien is grazen een goede actieve tijdsbesteding.
Ik kan niet weten hoƩveel gras er staat, maar veel hebben ze niet nodig, te weinig ruwvoer is natuurijk ook niet goed, het beste is wel als je hooi geeft vaker kleine porties. (kuil is vaak rijker dus daar worden ze ook dikker van)
Maar krachtvoer zo weinig mogelijk, gewoon een vitamine zodat ze de voedingstoffen allemaal binnenkrijgt is voldoende.
Maar verder denk ik ook dat het wat tijd nodig heeft.

Oreade_
Berichten: 354
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:18

Pff hafjes en hun dik buikje he :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:34

te kort gras bevat meer suikers dan gewoon gras. Mijn altijd scherp staande EV "zwelt" in het najaar als het gras echt kort staat en het weiland er vrij kaal uitziet ook. enkele dagen op stal en extra stapwerk zijn al voldoende om wat te doen afslanken... (zijn volgens mij ook voor een stuk gassen door de hoeveelheid suikers)

carrotje
Berichten: 145
Geregistreerd: 03-09-09

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:45

Je kan ook nog een deel hooi vervangen door stro.
En ook ik heb afgelopen week ervoor gekozen om mijn paard helemaal van het gras af te halen ook het zeer korte kale gras. Ik merk nu al verschil in het meetlint. Elke dag mag hij een uurtje grazen langs het zandpad waar nooit bemest word en een natuurlijke ecologische groei groeit.

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:00

Veel gras is echt de dikmaker, dat heeft mijn haflinger ook.... Erg vervelend, maar helaas dit is bij die rassen vaak het geval.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:36

janouk schreef:
Veel minder op het gras. Verhuizen naar de paddock en ca. 10 kg hooi geven. Dat is ruim voldoende als ze niet werken. Of een graasmasker opdoen op de weide.

Als ik zie wat jouw haf allemaal te eten krijgt, als ik dat aan die van mij geef, zou ze ook dicht groeien.
Die van mij staat 1 uur per dag op de wei, de rest van de dag op de paddock. Ze krijgt ca. 10 kg hooi en
1 kg krachtvoer per dag. Ze loopt ZZ dressuur en krijgt behoorlijk werk.

Ik hoop dat je paardje snel weer beter is.


Ik vind 10 kg hooi per dag best veel! Mijn Haffie krijgt in de winter 6 kg hooi per dag en een winterwortel... en nu 3 x 1,5 uur grazen per dag + 1/2 kg hooi en een appeltje... en daar doet ze het prima op... Als ze wordt gereden, krijgt ze er een een 1/2 kg muesli bij... ze blijft zo prima op gewicht... maar dat is natuurlijk wel iets anders dan ZZ-dressuur training.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:41

Graasmasker?

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:27

ja vergis je niet in schraal land
kort gras bevat meer suikers als lang gras.

wat ik zou doen smorgens op land,smiddags er af, rond 16,00 plakje hooi, savonds plakje hooi.
darmen moeten blijven werken en zou je suplement niet alleen vit e geven.
zou eerder een kompleet vit korrel geven en dan met geen melasse.
ze krijgt degelijk te weinig vit binnen want ze kan het niet uit het krachtvoer halen.

kijk eens bij www.marstall.nl en dan de force.

ik voer het al jaren
hoeven er maar weinig van en niet duur en zo krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft.


sucses

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:31

Het blijft altijd een afweging, kort gras bevat meer suikers maar ze kunnen er veel minder van eten, lang gras bevat minder maar ze kunnen er veel van eten.
's Avonds een plakje hooi is veel te weinig, dan staat dat beestje de hele nacht zonder eten, dat is dus heel slecht voor de maag...

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:35

ja daarom moet je wel oppassen met lang gras en er eerder afhalen.
maar bevat minder suiker.
graasmasker in een goede optie ik heb de greenguard gehad.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:05

Op het moment krijgt ze geen hooi. Het is niet geheel mijn eigen paard dus over wanneer ze binnenkomt heb ik niet altijd voor het zeggen. Ik en mijn ouders laten haar buiten of binnen, maar moeten rekening houden met de kudde pensionpaarden die om 07.00 naar buiten gaat. Als ze 's nachts op stal staat moeten we dus voor 07.00 op stal zijn, anders flipt ze en gaat ze staan weven omdat ze alleen is.
Mijn ouders werken beide en ik heb volgend jaar college, dus ik kan niet midden op de dag aanwezig zijn om haar van het land te halen.

Ik ga er even over nadenken. Wat is nog steeds niet begrijp is waarom ze nu ineens explosief groeit terwijl de manier waarop we haar buiten laten al jaren werkt en ze nooit te dik was.. Ook tijdens vakanties of ziekte, wanneer ze niet getraind werd.

Bedankt voor het meedenken :)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:09

Is maar een idee, heeft ze geen wormen? Daar krijgen ze ook een opgeblazen buik van.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 22:38

Bedankt, maar ze is afgelopen maandag ontwormd :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Haflinger wordt alsmaar dikker en krijgt nauwelijks voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:40

Staat ze misschien op een andere weide dan eerst? Of is er kunstmest op de weide gebruikt terwijl dit eerst niet zo was?