[GZ] Hapje met structuur en vitamines voor sobere pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[GZ] Hapje met structuur en vitamines voor sobere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:11

Ik heb een E-pony, ras onbekend, maar een sober type die snel wat dik wordt.

-6 jaar, 3 a 4x per week onder het zadel op L niveau, 1x longe, 2 a 3x VD of "rust" (zonder zadel wandelen, stapritje buiten etc)
-2x per dag een handje (sport)brok, puur omdat de rest van de stal dan ook krijgt en ik hem niet met niks wil laten staan
-3x per dag graszaadhooi, wel buikvulling maar weinig voedingswaarde
-In de zomer overdag buiten (met graasmasker), in de winter een halve dag op de paddock, 's nachts op stal (stro)
-Op stal een wit zoutblok

Ik was bang dat hij wat vitaminen/mineralen te kort zou komen, en ben daarom Pavo vital gaan voeren (vitaminebrokje) samen met lijzaad/zonnebloem olie (50/50 gemixt, voor omega 3-6-9) en wat bietenpulp (zodat hij ook echt wat eten heeft, ipv alleen die 50-100 gram brokjes)

Sinds hij dit krijgt zit hij erg mooi in zijn vel, hij is gezond, glimt als een spiegel en is niet snel te dik. (voor die tijd zag hij er ook goed uit, maar nu glanst hij nog wat meer en heeft de appeltjes op zijn lijf staan, net een beetje extra dus) Opzich een prima oplossing :j Enige nadeel vind ik dat ik steeds met 3 soorten eten aan het klooien ben, en ik eigenlijk liever iets zou geven met wat meer structuur dan de bietenpulp. Hoe meer kauwen hoe beter :)
Daarom vroeg ik me af of er een voer is waarin ik dat kan combineren. Dus vitaminebrokje en omega 3-6-9, iets wat hem wat langer aan het kauwen houd, iets waar hij niet dik van wordt, en iets waar ik geen kilo's van hoef te voeren om toch alle benodigde vitamines binnen te krijgen.
Misschien Fibra? Of Marstall Faser Light? Andere ideeën?

KelEnLuna

Re: [GZ] Hapje met structuur en vitamines voor sobere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:46

misschien Equigard van St. Hippolyt?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:24

ik voer de subli dieetmix met marstall force

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:20

bedankt allebei, daar ga ik naar kijken :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:23

Quattro van Mijten. Speciaal ontwikkeld voor sobere rassen. Muesli met veel structuur en veel smaak.
Ik voer mijn haflinger zelf ook de Vital Complete van Pavo en geef Hippostar Kruidenmuesli zonder haver bij. Ook niet zoveel, ivm snel dik worden. Dit gaat ook goed. Er zit helaas geen Mijten verkoper in de buurt.

Dan kun je de brok hier ook voor vervangen. Zet minder aan en hij krijgt toch wat te eten met de rest.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:25

Ik voer mijn haf safe and sound van dodson & horrol... zij doet het hier erg goed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:20

@Amanda: Brok vervangen door de muesli zal niet gaan. Ik sta op een pensionstal en die gaan niet elk paard een ander bakje voer geven, dat kost teveel tijd. Overigens krijgt hij zo weinig brok dat het niet echt aanzet, misschien 15 brokjes per keer, echt een klein handje.
Opzich vind ik wat je noemt een prima idee, ik heb er ook naar gekeken, maar een verkooppunt van Mijten heb ik niet in de buurt. De vital complete voer ik nu dus samen met bietenpulp (en olie), ik zou die ook samen met muesli kunnen voeren, maar dan blijf ik nog met twee dingen aan de gang. Ik zou dan liever een muesli voeren waar de vitaminekorrel al door zit. (zoals de Faser light)

@Cindytjuh: Die ga ik nog even opzoeken :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:21

Ik voer ook de dieetmix van Subli. Veeeel structuur. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:27

@Imre: Die heb ik gezien, ik kan alleen niet vinden hoeveel je daarvan per dag moet voeren om genoeg vitamines binnen te krijgen.
Bij de andere subli voeders is dat 250 gram per 100 kilo paard, dus dan zou ik op rond de 2 kilo komen, terwijl ik met de marstall faser light maar een halve kilo hoef te voeren. Dat scheelt in de kosten best wat, en 2 kilo in één keer geven als hapje na het werk vind ik ook vrij veel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:32

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb gelet op hoeveel hij nodig zou hebben. Jonas krijgt dagelijks drie handjes om zijn artrose-supplement doorheen te mengen, verder krijgt hij gras, hooi en regelmatig een wortel, appel of een broodje. Hij doet het er prima op, maar goed, hij wordt natuurlijk veel minder intensief bereden. Witje krijgt basisbrok met een handje van de dieetmix erdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:42

Het is qua structuur denk ik ook een prima voer hoor :j Alleen dus net wat minder geschikt voor wat ik zoek :)
Ik zoek echt een "na het werk hapje" waarmee hij alle vitamines en omega vetzuren binnen krijgt, en de extra structuur is dan mooi meegenomen. Bij jou is de structuur juist het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:45

Safe&sound van Dodson&Horrell ziet er ook goed uit inderdaad :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:46

Ik voer sinds kort Subli dieetmix en ben daar erg tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:51

@Babootje: Zie mijn reactie op Imre :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:12

Ik heb behalve de S&S van D&H voor de structuur ook de Ultimate Balancer van D&H. Dit is een vit/min mengsel waar alles in principe in zit en mijn sobere pony's doen het er erg goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:18

@Nado: Dankjewel, die heb ik gezien maar dat is alleen een vitaminebrokje, en dan is de pavo vital voor mij een stuk makkelijker verkrijgbaar :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:22

als je de pavo vital blijft geven dek je al de behoefte aan vitaminen en mineralen.

ik zou dan eerder kijken naar een ruvwoeroplossing (veel structuur) en geen extra krachtvoer:
ik denk aan: equifyt herbs of wiesencobs van agrobs (je hebt vast nog wel merken. Als je geen schrokker hebt kan je kleine hoeveelheiden droog geven, grotere hoeveelhedenbest een beetje weken.
of gehakseld ruwvoer zoals luzernemix, agrobs aspero,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:24

Nee, je begrijpt me verkeerd, ik wil overstappen van de vital+olie+bietenpulp naar een muesli/structuurspul waar de vitaminen en olie al in verwerkt zitten, zodat ik één voer kan geven ipv 3 soorten en gelijk wat structuur toevoeg ipv de bietenpulp.

Ik bedoelde in mijn reactie op Nado alleen te zeggen dat ALS ik doorga met een los vitaminebrokje, dat dan de vital het handigst is :)
Maar dat ga ik dus alleen als ik geen beter alternatief kan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:30

als je meer structuur wilt geven dan verhoog je toch gewoon de ruwvoergift?
dan heb je meer structuur.
handje structuurmuesli (subli,of equiral)plus je pavo vital en dan zit je dacht ik toch ruim in je "structuur" :P

zou niet al te moeilijk gaan denken,wil je meer structuur dan vind je dat toch het beste in ruwvoer :j

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:33

Cavalor Strucomix ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:42

@Ellepel: Dat is ook zo :)
Eigenlijk krijgt hij genoeg structuur binnen aan ruwvoer, maar als ik dan tóch een hapje wil geven na het werk om zijn vitamines binnen te krijgen, waarom dan niet een hapje met structuur?
Misschien doe ik ook gewoon te ingewikkeld hoor :o
@Bessenqua: Ga ik opzoeken, dankjewel :)

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:49

ik voer fibra aan mijn sobere pony's en dit gaat erg goed, zij doen er lekker lang over en alle vitamines zitten er in.
Mijn fjorden merrie met aanleg om dik te worden krijgt 2 gele scheppen op een dag en wordt 2x in de week gereden en dit gaat erg goed;)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:51

Fibra:

structuur, alle vitaminen en mineralen, lage energie, laag zetmeel, geen toegevoegde suikers of melasse, 4% lijnzaadolie. Je kan op de website van Fibra een gratis proefverpakking aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:52

@Levita30: Hoeveel moet je per dag voeren van de fibra om genoeg van alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen? Proefverpakking aanvragen zal ik eens doen, kan ik iig eens zien hoe het er uit ziet :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:02

Als je er makkelijk aangeraakt misschien idd de fibra of Agrobs horse alpin