ervaringen met grasmaskers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:59

Voor mijn merrie had ik precies de zelfde.
Ook ik had het gat iets groter gemaakt en bontjes er in gezet.
Mijn merrie was na een dagje zonder masker direct bevangen.
Met masker was er niets meer aan de hand en kon ze lekker heel de dag op de wei.

Ik vond het wel erg benauwd overkomen bij de neusgaten.....dus die had ik ook uitgesneden.
En een nadeel vond ik dat het dier niet eens lekker een keer kon gapen als ze dat wilde.
Ook een nadeel is dat ze niet lekker aan een ander paard kunnen knabbellen.......maar soms is er geen andere keuze.
Zonder masker was voor haar geen optie meer.

Door deze nadelen had ik de greenguard aangeschaft.
Helaas werd ze niet oud genoeg om die nog te gebruiken.

timokyana

Re: ervaringen met grasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:40

Hier hebben ze vandaag de maskers om gehad.
de shet het door :+ de rest nog niet.
3 doen nog een poging tot, 1 staat zielig in de wei en 1 staat continu bij het hek te roepen baas help me nou!

gapen kunnen ze overigens wel.Twee reageren erg gevoelig op de neus als ik een spriet door het gaatje doe.Ze 'schrikken'. Werd voor mij duidelijk hoe gevoelig een neus kan zijn :-)
Bij 1 zou ik het idd wel een goede tip vinden de neusgaten uit te knippen.Eens kijken of ik hier een oplossing voor kan bedenken.

Morgen gaan ze weer de weide op een paar uur,ik probeer het zo maar net zolang tot ze het door hebben denk ik :+ durf ze nu nog niet een hele dag op de wei te zetten,ben te bang dat ze niets binnen krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:46

Hier ook een shet met een graasmasker. Zij is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en is ook insulineresistent. Ze stond al op kaal land met strookbegrazing, maar alsnog kreeg ze teveel binnen. Dus toen toch maar een graasmasker gekocht. En het werkt!
Als wij er zijn, mag ze haar masker af. Dan kan ze even uitgebreid aan de liksteen lebberen, haar neus uitgebreid schuren, en meer van dat soort dingen. Zodra ze er een stukje gras bijkrijgen en wij weggaan, gaat het masker weer om.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:08

Mijn paard krijgt ook een graasmasker om. Vorig jaar was hij nog echt te dik en hij is er goed mee afgevallen (in combinatie met voldoende beweging). Ik heb gekozen voor de greenguard omdat ik die niet zo benauwend vind om de neus. Het enige probleem waren de schuurplekjes onder zijn kin. Dat heb ik opgelost met een bontje.

[VSW] greenguard en schuurplekjes, de oplossing

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:17

Ik heb al enkele graasmaskers gehad maar de greenguard is voor mij de absolute nummer 1!

Om je paard duidelijk te maken hoe hij nog wel kan eten met zo'n graasmasker aan is het het best om even wat grasjes door het gat of de sleuven te steken, zo hebben ze snel genoeg door dat er toch nog wat te rapen valt.

Bij de greenguard kan je idd wel hebben dat de kin van je paard schuurwondjes krijgt. Ik heb dit opgelost door de achterzijde (dus de zijde die onder de kin hangt) af te plakken met van stevige watervaste zilveren tape. Als dit nat wordt kan het geen kwaad, blijft netjes zitten en je hebt een mooie vlakke zijde waar de kin tegen zit dus geen wondjes meer.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:30

Ook wij hebben vorig jaar een grasmasker gebruikt bij een te dikke haflinger. Stond zielig in een hoekje stil en bij gras erdoor heen doen "schrok" ze inderdaad; ze werd echt gek. Helaas stond ze na een dag wel met koliek. Paard at en dronk dus echt niet. Er zijn paarden die het echt niet gaan doen dus voor ons absoluut geen grasmasker meer. Doen aan strook begrazing en korter het gras op. Alles beter dan koliek

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:32

Ik gebruik het al 2 jaar bij mijn pony en werkt perfect! Dus zo'n nylon geval :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:20

Ik gebruik het zelf ook al 2 jaar voor mijn pony en ik vind het ideaal. Ze voelt zich zoveel lekkerder nu ze slanker is en minder eet. Meerdere op stal hebben nu ook zo'n masker aangeschaft.
Zelf heb ik hem alleen snachts op, omdat ze nu slank genoeg is en blijft met alleen snachts het masker op.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 09:54

okee dankjullie wel voor alle reacties. Ik ga eerst de nylon uit proberen kijken of hij het uberhaupt pikt.. dan kan ik daarna altijd nog de GG kopen. Vind het zonde om een hele dure te kopen en hij hem direct al sloopt ofzo.. (A)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:13

MiesEnRijk schreef:
okee dankjullie wel voor alle reacties. Ik ga eerst de nylon uit proberen kijken of hij het uberhaupt pikt.. dan kan ik daarna altijd nog de GG kopen. Vind het zonde om een hele dure te kopen en hij hem direct al sloopt ofzo.. (A)

Je kunt voor 8 euro de GG uitproberen bij de Paardendrogist.. (Een week geloof ik) Als hij bevalt kan je hem direct houden en maak je de rest van het geld over en anders komen ze hem ophalen... En hij is niet bepaald sloopbaar.... De nylon des te meer...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:37

Hier ook de ervaring dat de GG eigenlijk de enige is die bijna (ik zeg wel bijna) onsloopbaar is. Nylon korven houden het geen dag uit bij ons, de GG gaan toch een seizoen mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:42

Mandyke schreef:
Hier ook de ervaring dat de GG eigenlijk de enige is die bijna (ik zeg wel bijna) onsloopbaar is. Nylon korven houden het geen dag uit bij ons, de GG gaan toch een seizoen mee.

Klopt omdat de GG uit 1 geheel bestaat en helemaal van kunststof is. De nylon bestaat uit meerdere delen waardoor het van elkaar afgetrokken kan worden, en waar het nylon vastzit aan de onderkant is een zwak punt.
Dus je bent voordeliger uit om in 1 keer een GG te kopen dan na een week weer een nieuwe nylon :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:49

Mijn paardje heeft beide types gehad en weet ze beide helaas af te krijgen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:51

Brainless schreef:

Had je bij de GG wel het speciale GG halster?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:53

Focussed schreef:
Brainless schreef:

Had je bij de GG wel het speciale GG halster?

Ja, en ze weet ze toch af te krijgen. De laatste keer had ze de schaafwonden op haar hoofd/oren zitten, maar af moet hij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:55

Jeetje wat een Houdini dan!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:01

Hier presteerde vandaag mijn 3 jarige om van de nylon het rubberen gedeelte te missen.
ik haalde ze na 3 uurtjes van de weide (2e keer met korf) en jawel heel stuk rubber eruit... :+

paarden hadden het nu (2e x wel door hoe het werkt)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:06

Dat bedoel ik met zwak gedeelte waar het rubber aan het nylon zit, dat kan je van elkaar aftrekken bij dat masker, de GG bestaat uit 1 deel dus kan niet uit elkaar :P

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:12

Meestal kan een paard zelf wel goed inschatten -anders dan de mens- dat genoeg ook genoeg is!
Zou dat niet doen zo'n kapje, want dat zit echt onnatuurlijk.
Zo zijn er ook mensen die een bandje hebben voor honden, zodat die niet blaffen! Vind ik kruw!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:27

Ik heb mijn merrie nu ook een graasmasker op. Dit is alleen maar nu de 1e anderhalve week dat ze in het land staat. Ze eet zich anders echt 'te barsten' met het lange gras.
Als ze eenmaal weer aan het gras is gewend doe ik hem weer af.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:23

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... rd/115303/
deze heb ik voor mijn haflinger,
erg goede dingen! ze drinkt er ook gewoon mee!

maar het enige nadeel vind ik dat ze van die wondjes/ grote korsten op haar neus krijgt, dan schuurt ze teveel ofzo.. :o?

daarvoor hebben wij een zalfje voor dr neus!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:56

ZinaFalcotje schreef:

maar het enige nadeel vind ik dat ze van die wondjes/ grote korsten op haar neus krijgt, dan schuurt ze teveel ofzo.. :o?

misschien heb je iets aan deze post;

_Dune_ schreef:
Mijn paard krijgt ook een graasmasker om. Vorig jaar was hij nog echt te dik en hij is er goed mee afgevallen (in combinatie met voldoende beweging). Ik heb gekozen voor de greenguard omdat ik die niet zo benauwend vind om de neus. Het enige probleem waren de schuurplekjes onder zijn kin. Dat heb ik opgelost met een bontje.

[VSW] greenguard en schuurplekjes, de oplossing

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:03

Bianc93 schreef:
Meestal kan een paard zelf wel goed inschatten -anders dan de mens- dat genoeg ook genoeg is!
Zou dat niet doen zo'n kapje, want dat zit echt onnatuurlijk.
Zo zijn er ook mensen die een bandje hebben voor honden, zodat die niet blaffen! Vind ik kruw!

De meeste paarden kunnen juist niét inschatten wanneer het genoeg is. Waarom anders al die veel te dikke en vaak zelfs hoefbevangen paarden en met name pony's?
Onnatuurlijk is het inderdaad wel, maar liever onnatuurlijk dan een hoefbevangen pony. Of kies jij dan toch liever voor dat laatste? Ik gok van niet..

Anti-blafband is iets heel anders, die geeft een stroomstoot af zodra de hond blaft. Een graasmasker geeft geen stroomstoot af, deze zorgt er alleen voor dat het paard met mate gras naar binnen kan krijgen.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:39

Mijn paard dat die goedkope met gat binnen een half uur stuk en af. Hij was erop gaan staan waarschijnlijk en dan maar trekken en dan scheurt het vanzelf wel een keer.. Toen de greenguard gekocht en die gespen had hij ook in no time kapot en af. Nu zit de greenguard met een heleboel tyribs vast (schrijf je dat zo?) en gaat het goed. Wel wat plekjes op zijn lippen, maar daar moet dan ff eelt op groeien en dan gaat het wel weg. Werkt verder erg goed!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:43

ZinaFalcotje schreef:

Heb jij maat paard?
Ik heb namelijk ook een haflinger maar ben bang dat maat paard te groot is.