Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:33

ivy_power89 schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit begrijp dat mensen een kreupel paard een paar dagen stil zetten en dan weer gaan kijken of het paard weer goed loopt. Als dat het geval is, meteen zadeltje op en hop weer aan de gang...
Als mijn paard kreupel loopt, sta ik binnen paar dagen bij een DA en 9 van de 10 keer (oke.... zo vaak dan ook weer nier whahaha) bleek het toch wel om een blessure te gaan.

Maar ik ben écht een uber zeikerd Als het om kreupele paarden gaat, óf Als het om dikke en of warme pezen gaat.



Dat is ook niet het geval hoor, ik ontdekte het van het weekend en paard heeft daarna niet meer gelopen. Ben helaas afhankelijk van een dierenarts die pas morgen kan komen. Er gaat echt geen zadel op voordat ik weer wat er aan de hand is.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:14

Hoop dat het meevalt morgen.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:19

@Emm72
Het was niet persoonlijk gericht op jouw oid. Maar een algemene constatering....

Ik duim voor je dat het mee valt!

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:50

ivy_power89 schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit begrijp dat mensen een kreupel paard een paar dagen stil zetten en dan weer gaan kijken of het paard weer goed loopt. Als dat het geval is, meteen zadeltje op en hop weer aan de gang...
Als mijn paard kreupel loopt, sta ik binnen paar dagen bij een DA en 9 van de 10 keer (oke.... zo vaak dan ook weer nier whahaha) bleek het toch wel om een blessure te gaan.

Maar ik ben écht een uber zeikerd Als het om kreupele paarden gaat, óf Als het om dikke en of warme pezen gaat.


Ik sta er precies hetzelfde in. Paard loopt niet voor niets niet lekker, of heeft een verdikking.
Maar heb nu 2 keer gehad dat mijn paard een iets dik been had, kort, en dat als de dierenarts kwam, ze het eigenlijk niet nodig vonden om te scannen omdat er niets meer te zien was en paard goed liep.

Beide keren kwam er toch een blessure uit; ene keer een verdikte tussenpees, en afgelopen keer een behoorlijk gat in het checkligament.

Succes vandaag!

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:38

Mizsz_Kitty schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit begrijp dat mensen een kreupel paard een paar dagen stil zetten en dan weer gaan kijken of het paard weer goed loopt. Als dat het geval is, meteen zadeltje op en hop weer aan de gang...
Als mijn paard kreupel loopt, sta ik binnen paar dagen bij een DA en 9 van de 10 keer (oke.... zo vaak dan ook weer nier whahaha) bleek het toch wel om een blessure te gaan.

Maar ik ben écht een uber zeikerd Als het om kreupele paarden gaat, óf Als het om dikke en of warme pezen gaat.


Ik sta er precies hetzelfde in. Paard loopt niet voor niets niet lekker, of heeft een verdikking.
Maar heb nu 2 keer gehad dat mijn paard een iets dik been had, kort, en dat als de dierenarts kwam, ze het eigenlijk niet nodig vonden om te scannen omdat er niets meer te zien was en paard goed liep.
Ik zeg bij mijn dierenarts dat ik voor een echo kom, als een been dik wordt in de buurt van de pezen wil ik het zeker weten, kreupel of niet kreupel, dat zegt zo weinig , kan maar zo een 3/4 jaar revalidatie schelen als je er meteen bij bent.. Ben je zo rond de 100 a 150 kwijt een weet je het zeker.
Beide keren kwam er toch een blessure uit; ene keer een verdikte tussenpees, en afgelopen keer een behoorlijk gat in het checkligament.

Succes vandaag!

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:46

De dierenarts is net geweest en heeft een echo gemaakt. De verdikking is weg maar beter zekerheid voor alles. Gelukkig is er op de pezen niets te zien, deze zijn mooi intact. Het is een hematoom (bloeduitstorting) onder de huid. Ze mag gewoon alles doen. Ik ben erg opgelucht. De dierenarts zei dat ze normaal niet adviseerde om bescherming in de wei aan te doen maar aangezien de mijne best vaak wondjes etc heeft dat het toch verstandig was om dit wel te doen. Hebben jullie ervaring hiermee? Ze staat overdag op de wei dus ben bang dat het dan te warm wordt. Op internet kwam ik deze tegen:

https://www.agradi.nl/gatusos-peesbesch ... gJ8L_D_BwE

Dankjewel voor jullie berichtjes!

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:07

Wat fijn dat het meevalt! Vwb beschermers er zijn er die heel open zijn en waar de benen dus veel minder warm onder worden.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:46

Rizette schreef:
Ik zeg bij mijn dierenarts dat ik voor een echo kom, als een been dik wordt in de buurt van de pezen wil ik het zeker weten, kreupel of niet kreupel, dat zegt zo weinig , kan maar zo een 3/4 jaar revalidatie schelen als je er meteen bij bent.. Ben je zo rond de 100 a 150 kwijt een weet je het zeker.
[/quote]

er is bij mij ook wel gescand, en daarna dus een verbaasde dierenarts.
En hoor dit vaker om mij heen, dus zo standaard lijkt scannen toch niet

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:48

Mizsz_Kitty schreef:
Rizette schreef:
Ik zeg bij mijn dierenarts dat ik voor een echo kom, als een been dik wordt in de buurt van de pezen wil ik het zeker weten, kreupel of niet kreupel, dat zegt zo weinig , kan maar zo een 3/4 jaar revalidatie schelen als je er meteen bij bent.. Ben je zo rond de 100 a 150 kwijt een weet je het zeker.


er is bij mij ook wel gescand, en daarna dus een verbaasde dierenarts.
En hoor dit vaker om mij heen, dus zo standaard lijkt scannen toch niet


Emm72, fijn dat het meevalt!

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:31

Mizsz_Kitty schreef:
Rizette schreef:
Ik zeg bij mijn dierenarts dat ik voor een echo kom, als een been dik wordt in de buurt van de pezen wil ik het zeker weten, kreupel of niet kreupel, dat zegt zo weinig , kan maar zo een 3/4 jaar revalidatie schelen als je er meteen bij bent.. Ben je zo rond de 100 a 150 kwijt een weet je het zeker.


er is bij mij ook wel gescand, en daarna dus een verbaasde dierenarts.
En hoor dit vaker om mij heen, dus zo standaard lijkt scannen toch niet[/quote]
O jawel hoor heb ik zelf ook meegemaakt, ,het meest dikke been was geen peesblessure. Maar goed dat wist ik dan toen ook meteen zeker.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 15:23

Ik bedoel hem ook andersom, niets te zien, geen reden om te scannen op dat moment aldus DA. Toch gescand en dan komt er blessure uit.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:09

Mizsz_Kitty schreef:
Ik bedoel hem ook andersom, niets te zien, geen reden om te scannen op dat moment aldus DA. Toch gescand en dan komt er blessure uit.

Niets te zien in de zin van niet onregelmatig en geen dik been? Hoe kwam je dan tot een echo?

Jet

Berichten: 12005
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:18

Rizette schreef:
Mizsz_Kitty schreef:
Ik bedoel hem ook andersom, niets te zien, geen reden om te scannen op dat moment aldus DA. Toch gescand en dan komt er blessure uit.

Niets te zien in de zin van niet onregelmatig en geen dik been? Hoe kwam je dan tot een echo?


Ik krijg het niet goed voor elkaar, maar het bericht van gisteren van Mizsz Kitty van 10.50 uur geeft aan dat er kort een lichte verdikking is te zien geweest, maar toen de DA kwam, dat dat al over was en dat er op haar advies toch gescand is ( 2x verschillende plekken) en dat er toch blessures te zien waren op de echo.

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:15

Heeft iemand toevallig tips of ervaring met peesblessure in de oppervlakkige buigpees in het voorbeen? Ik ben inmiddels al ruim een half jaar bezig met een hele lichte blessure. De prognose was heel goed omdat de beschadiging slechts 2 mm was en ook niet eens een gat maar maanvormig. Genezing blijft echter steeds uit. PRP en laser inmiddels zelfs geprobeerd, maar weinig resultaat heb ik het idee. Hij loopt in draf nogsteeds slecht. Ik doe zelf alleen maar stappen (10-15 min) en koelen. Durf inmiddels ook echt niet opnieuw te scannen, ben echt bang voor weer een teleurstelling…

Popstra
Berichten: 13767
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:12

Ik zou juist wel laten scannen om te zien of het vooruit gaat of juist niet.
Ik liet het destijds om de 6 weken doen.
Zo konden we ook steeds een stapje verder met revalideren/ opbouwen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:35

Ninalotte schreef:
Heeft iemand toevallig tips of ervaring met peesblessure in de oppervlakkige buigpees in het voorbeen? Ik ben inmiddels al ruim een half jaar bezig met een hele lichte blessure. De prognose was heel goed omdat de beschadiging slechts 2 mm was en ook niet eens een gat maar maanvormig. Genezing blijft echter steeds uit. PRP en laser inmiddels zelfs geprobeerd, maar weinig resultaat heb ik het idee. Hij loopt in draf nogsteeds slecht. Ik doe zelf alleen maar stappen (10-15 min) en koelen. Durf inmiddels ook echt niet opnieuw te scannen, ben echt bang voor weer een teleurstelling…

Koelen is alleen om zwelling te verminderen. Hoe vaak per week is hij gelaserd en hoe lang?

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:02

Ninalotte schreef:
Heeft iemand toevallig tips of ervaring met peesblessure in de oppervlakkige buigpees in het voorbeen? Ik ben inmiddels al ruim een half jaar bezig met een hele lichte blessure. De prognose was heel goed omdat de beschadiging slechts 2 mm was en ook niet eens een gat maar maanvormig. Genezing blijft echter steeds uit. PRP en laser inmiddels zelfs geprobeerd, maar weinig resultaat heb ik het idee. Hij loopt in draf nogsteeds slecht. Ik doe zelf alleen maar stappen (10-15 min) en koelen. Durf inmiddels ook echt niet opnieuw te scannen, ben echt bang voor weer een teleurstelling…


Is de pees geen secundaire blessure?
Dat de pees geblesseerd blijft door verkeerde belasting van de pees?

Mijn paard had de tussenpees echt behoorlijk kapot.
Is 24/7 de wei op gegaan en 14 high laser behandelingen gehad. Paard heeft alles gedaan wat de dierenarts verboden had en de pees is perfect genezen.

Doordat ze al zoveel liep, was het revalidatietraject ook korter.

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:52

Begin september haalde ik hem uit stal met een kleine zwelling op het voorbeen en rechtsachter een flinke schaafwond (vermoedelijk vastgelegen en daarbij overstrekking van het voorbeen). Per direct stil gezet en twee weken later laten scannen. Hij liep toen niet kreupel. DA zag dus hele klein letsel op de oppervlakkige buiger en verder was hij fit. Stil gezet, 15 min per dag aan de hand gestapt, 10x laten laseren en twee maanden later opnieuw scannen maar dat was niet beter, eerder slechter (kreupel in draf en 6mm letsel). Opnieuw drie maanden alleen aan de hand stappen, koelen en op een mini paddock in z’n uppie. Scannen was nog zelfde als vorige keer en heb toen besloten om te verhuizen en met PRP te behandelen op de nieuwe stal. Als dat ook niet aan zou slaan kon hij op z’n nieuwe huisje de hele zomer het land op namelijk en waar hij stond kon dat niet. Na verhuizen knapte hij op (niet meer kreupel) en op de nieuwe scan zag het er duidelijk beter uit met weefsel terug, wel nog wat afgezakte zwelling. Toen toch PRP gedaan want dat stond al gepland. Zwelling was daarna helemaal weg maar opnieuw kreupel (maand later ook nog). Het been loopt wat op als hij op stal staat, maar niet warm. Hij is nu telkens aan het rennen op de paddock en denk dat ie zich wel beter voelt maar ziet er nog steeds niet zuiver uit in draf. Vooral in de bochtjes, rechtuit zouden de meesten het niet zien. Advies was in 2-3 maanden na de PRP weer scannen dat zou eind april-eind mei moeten zijn maar zolang ie kreupel is op dat been heeft scannen weinig zin denk ik. Hij is 10 jaar oud, liep ZZ-Zwaar en verder fysiek nooit ergens last van gehad dus aan de algehele gezondheid zou het niet moeten liggen. De DA geeft aan dat ik wel gewoon moet blijven opbouwen met stappen en dat hij sowieso heel gevoelig is waardoor de niet helemaal lekker lopen los op de paddock in draf niet zoveel zegt (ik heb hem uiteraard al gebeld en filmpje gedeeld). Stap en galop zijn zuiver.

Ik maak me gewoon enorm zorgen. Bij eerste scan werd gezegd dat hij met 2 maanden wel weer de oude zou zijn en als je hem dan na ruim 6 maanden nog niet onbelast goed ziet lopen doet dat echt pijn aan mn hart. Ik voer ook MSM bij en tendi protec in de hoop dat het ook maar een klein beetje helpt ookal geloof ik daar niet echt in.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 23:15

Je moet denk ik zeker weten of de kreupelheid van de peesblessure is of dat er ook iets anders aan de hand is in het been. Is de scan beter maar blijft het paard kreupel is het toch de vraag of je verder moet kijken lijkt mij. Dat rennen in de paddock lijkt me overigens nog niet zo´n goed idee voor alle slidings en dergelijke die er dan bijkomen.

JudithGigi

Berichten: 4209
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 05:04

Dat ligt aan wat het alternatief is, de mijne stond dan te steigeren en springen op stal :\ dan kunnen ze beter een sprintje trekken

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 06:48

[quote="JudithGigi"]Dat ligt aan wat het alternatief is, de mijne stond dan te steigeren en springen op stal :\ dan kunnen ze beter een sprintje trekken[/quo
Paard er dicht naast, ponytje er bij in . of hele kleine paddock. In ieder geval dat ze niet meer tot rennen komen. Weet dat het niet simpel is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:34

Het natuurlijk voor elke blessure anders, maar de mijne mocht ook absoluut niet harder dan stap. Dat zou elke keer teveel druk op de pees zetten. Ze moest dus echt op een postzegel buiten en rustig blijven.
Ik heb dus ook best een tijdje tranquigel gegeven om haar buiten rustig te houden.

Als je nog in de stap fase zit maar je ziet hem op de paddock draven en galopperen, gaat er nog iets niet goed. Hebben ze daar niets over gezegd?

De mijne bleef ook vrij lang licht onregelmatig en mocht dus ook niet uit de stapfase. Wij hebben ruim 3 maanden alleen maar gestapt, maar de mijne stond wel rustig buiten. En toen we de draf mochten opbouwen, pas heel langzaam opvoeren. En dan bedoel ik echt, elke week een minuut draf erbij en het liefst alleen maar rechtdoor.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:29

Mijn DA vertelde mij toen mijn merrie een blessure aan de oppervlakkige buiger had, dat die pees de vervelendste peesblessures zijn. Dat andere pezen genezen en kun je gaan opbouwen zodra het gat dicht is, maar dat het bij de oppervlakkige buiger altijd lijkt of dat meer gatenkaas is en dat je iedere keer als je gaat opbouwen zodra het gat dicht is, er een nieuw gat getrokken wordt. Zij adviseerde om bij blessures aan de oppervlakkige buiger, zodra het gat dicht is, in tegenstelling tot blessures aan andere pezen, het paard nog een half jaar minimaal gewoon op de wei te zetten voordat je start met opbouwen. Omdat mijn merrie al meer op leeftijd was heb ik besloten toen het gat eenmaal dicht was, om dat half jaar extra op de wei om te zetten naar een welverdiend volledig pensioen op de wei.

Wat ik wel opvallend vind aan jouw verhaal is dat je paard kreupel blijft. Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is als alleen die peesblessure? Zijn er ook foto's gemaakt? In mijn ervaring zijn paarden na de acute fase meestal niet meer kreupel zijn. Ook vind ik de PRP behandeling na 5 maanden opvallend aangezien dat volgens mij alleen zinvol is in de acute fase. Misschien eens een second opnion bij een andere kliniek gaan halen?
Ik heb wel hele goede ervaringen met laseren. Toen mijn paard een gat van 6 cm in het checkligament had heb ik 3 weken 2 x per dag laten laseren (paard toen 3 weken op de kliniek laten staan) en wekelijks scannen om te kijken in welke fase het was en de intensiteit van de laser daarop aanpassen. Na 3 weken was dat enorme gat helemaal dicht. Maar uiteindelijk heeft dat kleine gaatje in de oppervlakkige buiger dus heel veel langer geduurd voor het dicht was (heeft meer dan een half jaar geduurd voordat dat kleine gaatje dicht was en uiteindelijk met 3 x per week laten laseren wel dicht gekregen om haar daarna dus met pensioen te sturen). Inmiddels geniet ze al ruim 2 jaar van haar pensioen en zie haar nooit onregelmatig in de wei, waar ze echt ook wel loopt te ravotten met haar mede pensioenadoos.

Ik verwacht dat jij met een 10-jarige wel hoopt hiermee terug in de sport te komen. Ik zou dan kiezen voor een volledig onderzoek om uit te sluiten of de kreupelheid echt alleen door de peesblessure wordt veroorzaakt. Maar vooral ook wel blijven scannen want dat alleen geeft jou enige inzicht in hoe de vlag er werkelijk bijhangt. Mijn keuze zou dan zijn dagelijkse lasertherapie tot het gat echt dicht is, maar dat kun je uiteraard het beste met een ervaren DA met dit soort blessures afstemmen. Ik zou dit ook niet met een locale DA doen, maar gewoon bij een gerenommeerde kliniek die veel ervaring hebben met dit soort blessures.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:37

Mag ik vragen hoe jullie opbouw schema was na een peesblessure?
Mijne heeft een lichte irritatie van de tussenpees.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:45

Ook lichte irritatie met aanvankelijk klein beetje zwelling .Dat was 8 weken stappen een half uur per dag op goede bodem,mag wel afwisselend zijn tussen harde en zand maar wel gelijk en niet mul. Mocht er op en er naast naar keuze. Het vervolg weet ik niet meer precies. Heel rustig aan dat weet ik nog wel. Verder beperkte beweging, ,op een klein stukje buiten.