Moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:58

Ik zou ook even een setje foto's laten maken door een fotograaf, dat scheelt zo enorm veel (dat ie nu waarschijnlijk een zomervachtje heeft ook)! En tot die tijd zou ik persoonlijk de laatste foto als eerste zetten.

De hele bij negatief advies kosten voor verkoper is top, zelf zou ik altijd wel even een kleine klinische keuring met hem doen zodat je voor jezelf een beeld hebt. Foto's liegen niet maar buigproeven kunnen net niet correct worden uitgevoerd zeg maar en dan ben je in het beste geval de keuringskosten kwijt, in het slechtste geval haalt de koper je over hem toch te kopen maar voor weinig... :')
Klinkt alsof ik geen vertrouwen heb in de mensheid maar ik heb het voor mijn neus zien gebeuren, gelukkig zonder de verkoop :Y)

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:02

Ik vind 5 ook wel heel laag, ik zou inzetten op 8k met mogelijkheid tot iets zakken naar 7/7.5. Een goed filmpje wat niet eerst hoeft te worden opgevraagd helpt dan wel. En dan focussen op wat hij al braaf kan als het geen bewegingswonder is.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:15

Kabayo, hoeveel heeft dat paard je in 12 maanden tijd gekost? Meer dan 8000?
Als je het moeilijk vind dat het paard nog niet weg is en als het paard je teveel geld kost, moet je wat aan de prijs doen. Ik denk dat je vast zit in de sunk cost fallacy/verzonken kosten.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:19

Hmm lastig. Als ik zelf op zoek ben naar een paard, mis ik vaak de vraagprijs er bij. En moest hij nu gekeurd zijn, dat zou ik geen meerwaarde vinden eerlijk gezegd. Er zijn zat handelaren of particulieren die iets laten zien en dat dat gewoon bedrog is. Ik zou altijd herkeuren. Wel een plus voor jou als verkoper dat als ie afgekeurd is, dat je het bedrag betaald! Dat vind ik echt heel mooi van jou.

Voor dit paard, mag je zeker richting de 7-8 gaan. Paarden zijn ontzettend duur geworden. 5,5, daarvoor vind je een goed veulen of jaarling. Zelfs de fjorden zijn zo duur geworden.

Hij is wel heel knap! :D

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:19

Gaby schreef:
Kabayo, hoeveel heeft dat paard je in 12 maanden tijd gekost? Meer dan 8000?
Als je het moeilijk vind dat het paard nog niet weg is en als het paard je teveel geld kost, moet je wat aan de prijs doen. Ik denk dat je vast zit in de sunk cost fallacy/verzonken kosten.

Het is niet 12 maanden he. Het is 4 jaar. Als hij goedkoop weg moet hou ik hem liever zelf om te starten. Daar beleef ik dan meer plezier aan dan hem weg te schieten. Hij kost mij niet teveel geld. Maar ik vind een trainingstal wel duur ja. Dat kost zomaar 160 euro per week of meer. Terwijl ik hem prima zelf kan doorrijden en starten. (Alleen nu niet ivm zwangerschap) En ik vind volledig keuren van 1000+ ook duur, al helemaal als hij dan nog een jaar of langer staat. Maar ik neem het zeker mee in de overwegingen.

Dankje verder voor de reacties. Ook voor de meningen en leuke reacties op hem. Ik neem alles even mee en zal er even over gaan slapen :j

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:21

Ik zou eerder een prijs vermelden van 6k. Daarnaast is en hogere prijs leuk, maar elke maand langer op stal kost ook een hoop geld.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:36

Maar keuren hoeft dus niet altijd 1000+ te zijn. Ik ben voor die van mij rondom op de foto + hals en nek begin dit jaar net geen 600eu kwijt geweest, door een erkend paard- en keuringsarts. Maar ik weet dat je bij bijv. Wolvega idd al wel snel naar die prijs gaat. Vriendin van mij heeft in dezelfde omgeving een paard gekocht en het was voor haar goedkoper om diezelfde dierenarts van verder weg te laten komen en dus meer reiskosten te betalen, dan naar Wolvega of een andere kliniek te gaan. Even wat rondbellen kan soms echt veel verschil maken.

Daarom zei ik ook, tis heel leuk en lief dat je het aanbiedt om bij afkeur te betalen, maar als mensen m straks voor 1000eu laten keuren en hij er niet doorheen komt, dan had je jezelf wellicht een paar 100eu kunnen besparen door een andere praktijk uit te kiezen. En je trekt dus mogelijk meer mensen aan want al gekeurd en als ie daar gewoon doorheen komt minder risico op afkeur bij evt. herkeuren.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:40

Kabayo in mijn zoektocht ben ik jouw paard ook tegengekomen en heb er ook eem filmpje van gezien (stond eerder wel op SH? Of opgevraagd misschien). Maar knapte af op het filmpje, was imo toch wat nietszeggend, icm geen prijs bij de advertentie. Ik ging ervanuit dat hij meer zou kosten en dat met een niet zo flitsend filmpje en niet zo groot maakte dat ik afhaakte.
Met de huidige info die je geeft zou ik zeker zijn komen kijken...

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:43

Ik heb uitgebreid laten keuren voor €550 in augustus. Klinisch en röntgen.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:45

Als het paard niet op de schopstoel zit, begrijp ik het probleem van het niet kunnen verkopen niet. Veel mensen moeten 4 maanden leven van de mogelijke verkoopprijs van dat paard, kunnen klagen over dat een paard niet gekocht wordt, maar dat het je ook weer niet teveel geld kost en dat je het paard best als vierde paard kunt houden is pure luxe.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:47

Ik zou 'm ook zelf keuren (destijds in Enter een offerte aangevraagd toen ik een paard wou keuren, zat idd net onder de 600 euro, benen, rug en hals) en indien de koper wil overkeuren, dan is het kosten koper.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:47

Immk is ook operabel. Heb dit helaas bij mijn paard moeten doen omdat het met druppels niet meer onder controle te houden was.

Zou ik het weer doen, nee. De operatie was pittig maar zeer geslaagd. Echter loop ik nu tegen andere dingen aan omdat het zicht aan 1 kant veel minder is :(

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:48

Waar doen jullie dat voor zo weinig?? Ik heb idd wolvega gevraagd. Dit kost volledig röntgen (22 been fotos) 884 euro en als je klinisch erbij doet zit je op 1036. Daarom vind ik dit ook zo'n drempel...

Fudge zou goed kunnen dat ik je wat heb toegestuurd. Moet ook zeggen dat hij nog erg zoekende is onder het zadel en daardoor niet flitsend is. Maar hij wordt wel in z'n waarde gelaten en niet overtempo gereden zodat z'n hoeven in z'n neus komen, bij wijze van spreken. Los toont hij zoveel lossigheid en swung. Dit moet hij nog leren aan elkaar te breien onder het zadel.
Ben het met je eens wbt filmpjes. Ik ben hier gewoon slecht in :+ En ik kom uit de tijd dat mensen met 1 fotootje op internet gewoon 3 uur gaan rijden om te kijken. En niet van elke hoek van het paard een video willen zien. Maar ik zal even kijken naar een fotograaf die ook van die korte filmpjes kan maken

Fly_high

Berichten: 3305
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:49

Ik zou sowieso beginnen met goed meten en dan in de advertentie vermelden dat hij daadwerkelijk op 160 gemeten is. Hij oogt namelijk best een stuk kleiner dan 160, meer een E-pony :o

Het kan allemaal vertekenen uiteraard of de amazone is wat langer dan dat ze lijkt? Maar uit de losse pols geschatte stokmaten kloppen iig vaker niet dan wel :') dan blijft men er bij twijfel ook liever van af.

Verder zou ik iets meer aansluiting proberen te vinden op de wensen van je doorsnee amateur, dus kan die al een simpel proefje lopen, hoe is die buiten in het bos, kan die een sprongetje maken etc. Grote serieuze dressuurruiters gaan er toch niet naar kijken tbh, dan is een beetje lief en allround zijn meer waard dan talent.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:54


Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:54

Ik heb die van mij bij Equi-Medic laten keuren. Zit in Heerde, maar is toen bij die van een vriendin ook naar Friesland gekomen, wrs zelfs nog wel iets verder rijden dan omg. Heerenveen want hij moest nog een stuk richting Oosterwolde. Reiskosten namen daardoor natuurlijk wel flink toe, maar scheelde dus nog steeds zo een paar 100eu met Wolvega. Ik vermoed alleen wel dat ie dat alleen doet als ie een paar rustige dagen in de agenda heeft, dus ik durf niet te zeggen hoe dat nu is nu het voorjaar eraan komt.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:02

Ik heb ook even een blik geworpen op de advertentie. De tekst vind ik zelf heel vaag: paard is groen, wat versta je onder groen? Stap, draf en galop en een stuur bevestigd? Of kan je enkel aan de longeerlijn? Er is een groot verschil tussen groen en groen :+ Wellicht handig om te vermelden wat hij beheerst.

Verder zou ik als tip geven, investeer in een goede fotograaf, dit zijn niet bepaald foto's waarvan ik zou denken "wauw" op vele foto's lijkt hij volledig uit verhouding, dat is zonde want dat moet mensen uitnodigen om te komen kijken.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 23:05

Flyhigh een E pony is natuurlijk maar 2 cm kleiner dan 160. Das niet zo gek dan :P verder zou ik dat allemaal wel willen doen maar lukt dit helaas nu niet ivm mijn buik op dit moment. Dan wordt het dit najaar dat ik dat kan gaan doen

Fleursandro dat wil ik best toelichten via een bericht die een mogelijke koper dan stuurt. Hij kent stap draf galop. Is aan de hulpen en heeft stuur. Maar is gewoon nog zoekende, wiebelig, groen. Anders stond er wel zadelmak maar kent niks.

Bedankt voor de tips van andere dierenartsen!

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:18

Kabayo schreef:
Waar doen jullie dat voor zo weinig?? Ik heb idd wolvega gevraagd. Dit kost volledig röntgen (22 been fotos) 884 euro en als je klinisch erbij doet zit je op 1036. Daarom vind ik dit ook zo'n drempel...

Fudge zou goed kunnen dat ik je wat heb toegestuurd. Moet ook zeggen dat hij nog erg zoekende is onder het zadel en daardoor niet flitsend is. Maar hij wordt wel in z'n waarde gelaten en niet overtempo gereden zodat z'n hoeven in z'n neus komen, bij wijze van spreken. Los toont hij zoveel lossigheid en swung. Dit moet hij nog leren aan elkaar te breien onder het zadel.
Ben het met je eens wbt filmpjes. Ik ben hier gewoon slecht in :+ En ik kom uit de tijd dat mensen met 1 fotootje op internet gewoon 3 uur gaan rijden om te kijken. En niet van elke hoek van het paard een video willen zien. Maar ik zal even kijken naar een fotograaf die ook van die korte filmpjes kan maken


Wat mij betreft hoeft het niet een professionele video te zijn, paard mag groen en zoekende zijn, maar hij toonde op het filmpje niet echt werkwilligheid. Orenspel wat moeizaam. En in vergelijking met de foto's wat schraal/onbespierd (wat logisch is hoor, maar het is een optelsommet).Ik vind het lastig te omschrijven maar het kwam je paard niet ten goede. Als hij nu iets verder is en in zomervacht zou ik op een zonnige dag gewoon zelf nog eens stap/draf/galop filmen.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 23:20

Oh wat vreemd dat het zo negatief overkwam. Dit paard is nooit schraal geweest. Eerder iets te dik afgelopen winter :+
Ik zal zeker er even naar kijken

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:21

Ik zou zeggen te klein. En dat hij als 4 jarig dressuur paard zo weinig kent is commercieel gewoon niet aantrekkelijk. Een niet zadelmak paard van 3 (wel ruim 160) is beter te verkopen dan dit. Ik zou eerst keuren en ala dat goed is investeren jn door rijden.

Als je 'm zelf aanhoud zou ik niet perse keuren. Het is in dit geval meer een; en en en.
En klein. En te groen voor verkoop. En niet gekeurd. En heeft stil gestaan..

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:23

En de markt is ingekakt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:37

Cioccolato schreef:
Ik zou zeggen te klein. En dat hij als 4 jarig dressuur paard zo weinig kent is commercieel gewoon niet aantrekkelijk. Een niet zadelmak paard van 3 (wel ruim 160) is beter te verkopen dan dit. Ik zou eerst keuren en ala dat goed is investeren jn door rijden.

Als je 'm zelf aanhoud zou ik niet perse keuren. Het is in dit geval meer een; en en en.
En klein. En te groen voor verkoop. En niet gekeurd. En heeft stil gestaan..

Wat moet een 4 jarige meer kennen dan aan de hulpen zijn in drie gangen? :?
Als ik dit soort dingen lees vraag ik me altijd af of dit dezelfde mensen zijn die ‘geen betaalbare brave paarden’ meer vinden. :o

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:41

Cioccolato schreef:
Ik zou zeggen te klein. En dat hij als 4 jarig dressuur paard zo weinig kent is commercieel gewoon niet aantrekkelijk. Een niet zadelmak paard van 3 (wel ruim 160) is beter te verkopen dan dit. Ik zou eerst keuren en ala dat goed is investeren jn door rijden.

Als je 'm zelf aanhoud zou ik niet perse keuren. Het is in dit geval meer een; en en en.
En klein. En te groen voor verkoop. En niet gekeurd. En heeft stil gestaan..

Onbeleerd betwijfel ik. Of het dier moet de sterren van de hemel lopen.
Vriendinnetje is precies in die categorie op zoek geweest die jij beschrijft, en vrijwel alle verkopers waar zij contact mee opgenomen had gaven aan dat ze vrijwel geen kijkers hadden en de paarden aan de straatstenen niet kwijt raakten. Ook echt wel een aantal met leuke afstamming en predikaten in oa moederlijn. En lang niet altijd een hoge vraagprijs. Onbeleerd zoekt echt een specifieke doelgroep. Veel mensen lijken de afgelopen jaren al paarden gekocht te hebben en met de onzekerheden van een onbeleerd paard (je hebt geen idee hoe ze ohz zijn) en de huidige economische situatie kan ik heel goed begrijpen dat veel mensen liever voor een beleerd dier gaan.

Zij heeft echt voor een habbekrats een leuke beweger gekocht uit een moeder waar andere nakomelingen het ook goed van doen in de sport. Dier was goed op de foto en heeft (flink) minder gekost dan wat ik 2 jaar terug voor mijn jaarling betaald heb en zelfs die was al (flink) goedkoper dan waar menig KWPN veulen op dat moment nog voor verkocht werd. Menigeen zou hier wrs zeggen dat je voor die prijs "geen goed paard kunt kopen" en ook iedereen om haar heen was sceptisch want "met die prijs moest er vast iets mis zijn".

Braaf en goed doorgereden is nog steeds flink aan de prijs, maar als je een beetje handig bent en het beleren zelf kunt doen, dan staan er echt wel leuke dieren te koop die amper wat moeten kosten.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:24

Ik vind het een erg knap paard.
En die prijzen als 5500 vind ik erg overtrokken.

Ik heb ook de eerdere tekst gezien en die gaf te weinig info. Deze is al beter.

Maar groen. Hij kent alle 3 de gangen.
Dan is hij ook B klaar. Hij gaat namelijk op de trailer en is braaf op vreemd terrein. Wat wil men nog meer voor de B?