Pony loopt kreupel.. wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:54

Ik zou ze dan toch apart zetten als er maar 2 te dik zijn. Dan kun je het afwegen. Even een bagageweger halen en je bent er.

Mijn shet stond bevangen. Hij was niet veel te dik maar er mocht wel iets af. Ik heb ze nu uit elkaar gehaald. Gevoelsmatig vind ik dat niet fijn maar gezondheid gaat voor. Hij is nu bijna op goed gewicht en ik weeg hem steeds op de kliniek

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:59

Die dingen waar je een net aan kunt hangen om te wegen kosten niet zoveel en zijn zo in huis. Die zijn erg handig hoor! Ik weet ook niet of je weet wat er precies in je hooi zit? Eventueel (deels) overstappen op armer gooi? En/of hooi weken voordat je het geeft. Een kleine(re) maas net gebruiken om inname te beperken?

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al voor je pony's doet maar op zich zijn er vaak wel wat dingen te regelen, zeker in eigen beheer. Zou toch fijn zijn als dat kan bijdragen aan dit soort problemen. Zeker bij die broze botten zal ieder beetje overgewicht een onhandige extra belasting zijn die weer problemen kan geven. Vaak is afvallen alleen wel een combinatie tussen minder (rijk) eten en meer bewegen maar dat is inderdaad wel lastig met een pony die slecht loopt. :(

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:30

He wat naar zeg, dat ze nu opnieuw slecht loopt!
Poreus bot vind ik maar eng klinken. Ik zou dan bang zijn dat de pony ineens iets breekt en veel pijn krijgt.
Even in je profiel gekeken maar Fleur is dus een veulen van Anne. En Anne heeft dit niet?
Ivm mogelijke erfelijkheid van deze afwijking, dan zou ik verwachten dat de oudste er het eerst last van krijgt.

Je laatste berichtje ‘klinkt’ een beetje moedeloos, je hebt het zelfs over verkopen van Anne.
Een pony als Fleur is in deze staat idd niet verkoopbaar. Zelf denk ik dar je op een punt komt waarop de keuze is tussen actief de pony laten afvallen en een aangepast management op verzoring en voer, of de pony misschien wel laten inslapen, hoe naar dat ook is…

In elk geval sterkte en hopelijk heeft Fleur geen pijn verder..

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 09:45

Marigold schreef:
He wat naar zeg, dat ze nu opnieuw slecht loopt!
Poreus bot vind ik maar eng klinken. Ik zou dan bang zijn dat de pony ineens iets breekt en veel pijn krijgt.
Even in je profiel gekeken maar Fleur is dus een veulen van Anne. En Anne heeft dit niet?
Ivm mogelijke erfelijkheid van deze afwijking, dan zou ik verwachten dat de oudste er het eerst last van krijgt.

Je laatste berichtje ‘klinkt’ een beetje moedeloos, je hebt het zelfs over verkopen van Anne.
Een pony als Fleur is in deze staat idd niet verkoopbaar. Zelf denk ik dar je op een punt komt waarop de keuze is tussen actief de pony laten afvallen en een aangepast management op verzoring en voer, of de pony misschien wel laten inslapen, hoe naar dat ook is…

In elk geval sterkte en hopelijk heeft Fleur geen pijn verder..


Een beetje moedeloos ben ik misschien wel een beetje op dit moment. Ook financieel word het momenteel te veel. Daarom ook de keuze om te verkopen. Anne heeft al een heel fijn plekje waar ze begin volgende maand heen gaat Doet ontzettend veel pijn maar op deze manier niet eerlijk naar de pony's toe. Fleur is inderdaad de dochter van Anne. Anne heeft nergens last van. Poreus bot is ook wel een beetje eng. Volgens dierenarst is de kans op breken inderdaad veel groter nu.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:03

Had de dierenarts het over de tip van het hoefbeen wat poreus is?

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 10:06

Nee het pijpbeen.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:06

Ik wens je vandaag heel veel sterkte en succes.

Duim mee in ieder geval

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:34

Is er niet iets wat gegeven kan worden om het bot te versterken?

Zeg maar zoals mensen calcium nodig hebben voor sterke botten?

Succes vandaag!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:01

Jeetje, een poreus bot in het pijpbeen klinkt wel heel eng. Dan is een verkeerde stap of verkeerd overeind komen misschien al genoeg om het te doen breken %)
Is daar niets aan te doen of idd door middel van supplementen?

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 19:13

Cayenne schreef:
Jeetje, een poreus bot in het pijpbeen klinkt wel heel eng. Dan is een verkeerde stap of verkeerd overeind komen misschien al genoeg om het te doen breken %)
Is daar niets aan te doen of idd door middel van supplementen?


Excuus ze heeft osteoporose in de sesambeentjes niet het pijpbeen.

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 19:18

Da is geweest. Foto's gemaakt. Ook in dit been osteoporose in de sesambeentjes. In het andere been ook
en beginnend spat. Ze zou eventueel een tildren infuus kunnen krijgen. Maar de Da en ik vragen ons af waar het dan stopt. Want beter word het niet. Alleen maar slechter. Voor nu op pijnstilling en bedenken wat ik wil en wat het beste is voor Fleur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:19

Dat is geen fijn nieuws :(:) Ik denk idd ook dat dit een gebed zonder eind gaat worden helaas.
Heel veel sterkte bij het maken van een beslissing.

Jet

Berichten: 12005
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:57

Jeetje, dat is wel heel heftig van Fleur! Neem er gerust nog even de tijd voor om te bedenken wat wijsheid is, maar dit is dus iets dat niet beter gaat worden, maar wel een hele grote kans heeft om te verslechteren.
En dan is Anne ook al op weg naar een nieuw huis, oh, wat zuur voor je allemaal!
Heel veel sterkte met het nemen van beslissingen hoor!

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:57

-O- triest, goed dat je even de tijd neemt om te bedenken wat wijsheid is… sterkte met alles

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:00

Phoh wat een domper is dit.

Sterkte met het overdenken van alles

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 00:14

Wat een nare diagnose. Begrijpelijk dat je overweegt wat een eerlijke keuze is. Sterkte en wijsheid gewenst

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 04:09

Wat een verdrietige situatie TS. Sterkte.

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:45

Achhh wat een rotnieuws zeg… heel veel sterkte.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:54

Annefleur200 schreef:
Da is geweest. Foto's gemaakt. Ook in dit been osteoporose in de sesambeentjes. In het andere been ook
en beginnend spat. Ze zou eventueel een tildren infuus kunnen krijgen. Maar de Da en ik vragen ons af waar het dan stopt. Want beter word het niet. Alleen maar slechter. Voor nu op pijnstilling en bedenken wat ik wil en wat het beste is voor Fleur.


Als het niet meer beter kan worden heb je je antwoord wel denk ik.

Kijken met pijnstilling zolang als het gaat en nog paardwaardig is/ blijft.

Heel veel sterkte!

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:44

Ach wat sneu ts .
Heel veel sterkte met je beslissing -O-

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:27

Elisa2 schreef:
Annefleur200 schreef:
Da is geweest. Foto's gemaakt. Ook in dit been osteoporose in de sesambeentjes. In het andere been ook
en beginnend spat. Ze zou eventueel een tildren infuus kunnen krijgen. Maar de Da en ik vragen ons af waar het dan stopt. Want beter word het niet. Alleen maar slechter. Voor nu op pijnstilling en bedenken wat ik wil en wat het beste is voor Fleur.


Als het niet meer beter kan worden heb je je antwoord wel denk ik.

Kijken met pijnstilling zolang als het gaat en nog paardwaardig is/ blijft.

Heel veel sterkte!


Het gevaar van pijnstillers lijkt me in dit geval wel dat de kans dan groter is dat de pony de benen met osteoporosis overbelast.
Ik zou het zelf te eng vinden. Inslapen klinkt misschien akelig maar ik zou dat in dit geval, en met de informatie die we hebben als bokkers, en omdat de klachten terug zijn gekomen, de pony daarmee niet normaal kan bewegen, ook nog eens spat heeft en haar moeder/maatje verkocht is en omdat TS klinkt alsof ze de pony hobby wat aan het afbouwen is, toch aanraden.
Dus my two cents: laat de pony binnenkort vredig inslapen.
Je voorkomt daarmee misschien veel heftiger leed (botbreuk bijv maar ook de stress van het niet kunnen rennen als vluchtdier).
Een dier leeft in het nu. En aan elk leventje komt eens een eind.. ze heeft gewoon dikke pech met haar lichaam!

In elk geval sterkre TS. Naar om dit ook aan te moeten zien lijkt me. Je kent de pony ook al zo lang aangezien je haar zelf gefokt hebt. :knuffel:

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:09

Wat triest. Sterkte gewenst.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:28

Sterkte TS, en heel eerlijk, je hebt het antwoord al. Ik hoop dat ze nog even op de pijnstillers kan genieten. Wat een naar nieuws, je hebt er alles aangedaan.

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 15:13

Samen met de dierenarts die pas is geweest en de arts die haar in de kliniek heeft behandeld hebben we besloten Fleur te laten gaan..
2 mei word ze ingeslapen.

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:15

Sterkte :( wijze beslissing