Luizen ook oraal te behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
satyasat

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-12-12

Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 22:53

Heeft iemand er een tip wat voor product ik kan gebruiken op een pony met luis die heel angstig is voor vasthouden/poetsen etc?

Wassen en of scheren is helaas geen optie. Wie heeft er een ander fijn werkend middel gevonden en wat kunnen jullie aanraden dat ook echt werkt?

Bedankt alvast voor het meedenken.

*edit, pony komt uit het wild en is daarom erg bang.*

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:57

Een injectie door de dierenarts. Moet 14 dagen later herhaald worden als ik me niet vergis.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:26

Als het dier angstig is met poetsen en vasthouden dan gaat een spuit van de dierenarts ook lastig zijn. Sederen en dan veerust erop?

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:32

Je kunt de DA vragen om "Z-itch pour on" , dat is met Permethrin en wordt voor paarden verkocht tegen zomereczeem (knutten gaan dood), maar het werkt ook tegen luizen en mijt. Net zoals een pipetje bij een kat/hond.
Je giet iets van de vloeistof over de rug en de luizen gaan allemaal dood, ook degene die later er weer opspringen.

Lindsey_99
Berichten: 2491
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:37

Een fles Tectonik werkt prima tegen luis. Is een pour on en vrij te koop. Dosering nalezen en over de hele manenkam verdelen, en ook wat bij de staartwortel.

journee
Berichten: 753
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:08

Oraal behandelen is waarschijnlijk lastig bij luis. Dit zou je even kunnen navragen bij de veearts. Wat ook werkt is diatomeëenaarde. Hoewel dit meer bekend is door gebruik bij vogels. Dit is een natuurlijk product dat zelfs zonder problemen gegeten kan worden. Het is heel fijn poeder wat je ook kunt verstuiven. (wel uitkijken bij de ogen) Als je echt moeilijk bij het paard in de buurt kan komen kun je ook een goede laag op zijn favoriete lig/rolplek strooien. En dan even aankijken of dit afdoende is om van de luis af te komen. Zakken van 25kg zijn vanaf ongeveer 3 tientjes te koop, dus misschien het proberen waard.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 01:09

Ik kreeg een tip over Diatomeeënaarde van een DA. Schijnt te werken tegen allerlei ongedierte. Volgens mij kan je het als supplement gebruiken of in de haren strooien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:49

Kippenluispoeder, in Nl lastiger te krijgen maar in Belgie en Duitsland wel. gewoon door de vacht wrijven

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:25

pluisje88 schreef:
Als het dier angstig is met poetsen en vasthouden dan gaat een spuit van de dierenarts ook lastig zijn. Sederen en dan veerust erop?

Maar voor sederen moet je het toch ook vasthouden? Dan kan je net zo goed na sederen een spuit zetten. Het is een vervelend probleem, maar ik heb heel goede ervaring met injectie tegen luizen.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:13

Nicky1963 schreef:
pluisje88 schreef:
Als het dier angstig is met poetsen en vasthouden dan gaat een spuit van de dierenarts ook lastig zijn. Sederen en dan veerust erop?

Maar voor sederen moet je het toch ook vasthouden? Dan kan je net zo goed na sederen een spuit zetten. Het is een vervelend probleem, maar ik heb heel goede ervaring met injectie tegen luizen.


Jup klopt. Daar heb je een punt. Ik ben zelf nooit zo’n fan van injecties want die zijn soms veel heftiger voor het hele systeem dan de besmetting nodig heeft. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Blijft lastig dit soort dingen. Toch maar actief bezig om het paard handtam te maken. Het geeft zo’n onmacht als je iets simpels bij je paard wilt doen maar dat dat niet kan. Sterkte ts…

Ibbel

Berichten: 49172
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:41

Zoek eens op youtube op Mustang Challenge en bekijk eens een paar filmpjes hoe snel je een nooit in handen geweest paard kunt desensibiliseren. Binnen een week kan je een paard handtam en halstermak maken. En dat is echt geen rocket science wat ze doen.
Investeer in zo'n week en kijk daarna wat je qua luizen wilt doen: wassen, scheren, pour-on of injectie.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:03

Ik liep hier ook tegen aan met mijn half verwilderde jaarling.
De dierenarts heeft uiteindelijk butox voorgeschreven, daar moest ik 10 ml van druppelen, en dat is aardig gelukt (in mijn mouw tijdens het aaien)

na 2 dagen vind ik alleen maar dooie luizen. Over 3 weken herhalen.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:07

butox heeft dezelfde werkzame stof als Tecktonic namelijk permethrin
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 02-04-24 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:07

Finecto heeft poeder voor over het voer. Vind het zelf alleen minder goed en effectief.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:14

Lynn_Nikita schreef:
Kippenluispoeder, in Nl lastiger te krijgen maar in Belgie en Duitsland wel. gewoon door de vacht wrijven


Lijkt me niet echt raadzaam! In ademen is niet echt gezond. En zo’n groot dier er mee behandelen??
Is al smerig voor een paar kippen…

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:16

Hutcherson schreef:
Ik kreeg een tip over Diatomeeënaarde van een DA. Schijnt te werken tegen allerlei ongedierte. Volgens mij kan je het als supplement gebruiken of in de haren strooien.


Dat gaat je niet van paardenluis afkrijgen. Het droogt vreselijk uit en daarmee ongeschikt om op een volledig paard uit te strooien. Gaat de huid geen goed doen. Het werkt erg traag en je moet het vaak herhalen. En als supplement?

Volg gewoon adviezen van je dierenarts.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:53

diatomee aarde heb ik ook gekocht, maar dat werkt helaas niet afdoende. Het blijft niet tussen de haren zitten. Alleen op de horizontale delen van het lichaam blijft het liggen en krijg je het tussen de haren, maar verder niet. Maar als de pony niet goed te borstelen is, dan heeft zoiets al helemaal geen zin.

Ik zou de d.a. vragen om in ieder geval histamine in te spuiten, dan heeft het dier al veel minder jeuk. Dat heb ik ook bij mijn pony laten doen. En verder zou ik dan onder sedatie scheren en met cebasil wassen. En daarna bijhouden met een pooron.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:08

Ach nee joh scheren, wassen en histamine spuiten is helemaal niet nodig. Leuk komt door de luizen dus luizen dood is weg jeuk. 1x rond met veerust en een borstel en je bent klaar. Alleen bij dit paard wordt het een klus om daar te komen…

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen ook oraal te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:13

Veerust idd.

Ik zelf zou even kwaadschiks te werk gaan. Vastzetten praam goed aandraaien en inspuiten.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:14

Je moet even naar de DA die ook de vee stapel behandeld.

Zij hebben een spot on goedje dat ook voor paarden gebruikt kan worden.

De naam weet ik op dit moment echt niet.
Hier hadden 2 zwakkere paarden luis, en daarom de hele kudde preventief behandeld voor hen.

Druppels verspreid en 1x herhaald. Alles weg :)

Edit: Spotinor was het volgens mij.