PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:44

Weet iemand of dit genoeg vitamine E is per dag?

Vitamin E 3a700

8.002 mg

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:41

Floortje_NL schreef:
Jet schreef:
Floortje, hier lees ik dat de Bucas buzz off standaard een big neck hebben: https://hypostore.nl/bucas-buzz-off-rai ... -hals.html . Deze heeft dan wel een waterdichte rug. Ook verkrijgbaar in maar 165/215, misschien is dat wat voor je?

Bedankt voor het linkje _/-\o_ +:)+

Dat is zeker voor volgend jaar en optie. Vind het wel apart dat de normale maat nu hetzelfde is als de bigneck. Een kwpn van 164 is toch wat anders dan mijn slanke trekpaard van 164 := . Ik ga eens kijken bij bucas zelf of ik daar wat meer info over kan vinden.

Ze heeft trouwens de 6'6 145/195. Een maat groter ging klem liggen op de schoft. Van de standaard dekens heb ik wel eens grotere maten geprobeerd maar zit het bij de aanzet van de borst dan nog steeds veel te hoog.

Ja, ik vond het ook wel vreemd, maar het zal door de vorm van de deken bij de hals komen denk ik dat het bij beide past. Mijn vorige paard was Gelders/Zangersheide gekruist, ze was 1.58 m. stokmaat, zij had ook 145/195, grappig. Bij haar heb ik juist wel eens extra plooitjes in de hals gemaakt bij de Bucas dekens die ze had, dan trokken ze niet naar achter over de schoft, maar lagen ze wel fijner aan de achterkant.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:24

Phonix schreef:

Vitamin E 3a700

8.002 mg

[ [url=m/ZyJne3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel voer je hier van?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:52

maartje0987 schreef:
Phonix schreef:

Vitamin E 3a700

8.002 mg

[ [url=m/ZyJne3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel voer je hier van?

Ik heb het zelf kunnen uitrekenen in de tussentijd. Ineens snapte mijn brain het haha. Die 8002mg is per kg van het spul. En je voert er in total 80mg van.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:32

Floortje_NL schreef:
Slmt9 schreef:

Ik heb daarom standaard een katoenen deken eronder of bucas powercooler (als niet langer dan 1 nachtje is).

Helaas heb ik voor de mijne altijd een xl of bigneck nodig. De keuze is daarin heel beperkt.

Gewone gladde liners wordt ze nog steeks plakkerig van (iets met extra huidvet). Fleece werkt het beste. Horseware heeft een fleece liner en die heb ik geprobeerd maar bleef met geen mogelijkheid netjes liggen tenzij ik hem deed vastnaaien aan het de buitendeken :+ . Dat ik scheer is ook geen hele lekkere combi met fleece. Dus daarom nu maar weer een smartex. Al hoop ik heel erg dat ze ooit nog met en xl waterdichte zomer/vliegendeken komen.

Heeft die van mij ook met de gladde liners. Is de Bucas Power cooler niet in big neck? Ik heb de gewone power cooler iets ingenomen en acryl stof bij de schouders in genaaid. Kan die mooi de winter in!

Goh, ik ben stomverbaasd hoe mijn paard er gister bij stond na al die regen urenlang. Super zachte spieren :D enige wat anders is dan vorig jaar is dat de vitamine E nu in olievorm is ipv de poeder van Inge.

Floortje_NL

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:51

@slmt9; ik ga eens kijken!

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:53

Hoi allemaal, hoop dat ik hier om advies kan vragen. Mijn p4 pony is momenteel erg onberekenbaar en kan explosief zijn. De laatste tijd zijn er veel wisselingen geweest in de kudde, ik denk dat het daarin ligt.
Het explosieve hoort wel bij haar, al heeft ze er tijden geen last meer van gehad. Wat kan ik doen om haar te ondersteunen? Herkent iemand hier explosief gedrag van een pssm2 paard?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:12

Ja, ik herken dat. Ik had het met de vitamine E poeder (dat kan een gevolg zijn bij hoge dosering) en ook bij luzerne (eiwitten).

De vitamine E is nu met olie gehalveerd en de luzerne helemaal niet meer. Nu is het over.

Kan natuurlijk ook prima stress zijn van wisseling in de kudde. Hier duurt het een flink aantal maanden voor de kudde weer echt helemaal oke is als er paarden bij komen of gaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:19

Stress kan een ontploffingsfactor zijn, nieuwe paarden, PSSM zelf (pijn) maar ook een te hoge dosering VitE

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:32

Dank je wel voor jullie reactie! Ik ben sinds een week gestopt met de vitamine e, omdat ik haar nu dagelijks een uurtje op de wei zet. Ook om wat meer rust proberen te krijgen in haar koppie.
Haar pssm is momenteel ook niet op orde. Ze krijgt qua eiwitten alleen de animocomplex. Vind het lastig om haar meer eiwitten te geven, aangezien ze snel last krijgt van haar lever, snel opgeblazen is, en te dik is. Zit wel te denken om over te stappen op de animocomplex van Vaessen ipv horseflex

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:33

Ik ben donderdag begonnen met een hoge dosering Vit E bij Grayson, dit krijgt hij 10 dagen, zo kunnen we kijken of het iets gaat doen. Zo ja, bouwen we langzaam af om erachter te komen wat hij voor onderhoud kan krijgen. Stap voor stap, want voordat ik er van alles in stop, wil ik weten waar hij wel/niet goed/slecht op reageert.
Ook van het gras af (stond uurtje per dag).

Gisteren een half uurtje gefietst, vandaag een kwartiertje aan de lijn. Langzaamaan ook zonder extra gewicht wat conditie opbouwen om het spek er hopelijk vanaf te krijgen. Van het weekend zal ik met hem weggaan, maar het ging vrijdag niet goed, dus last minute thuis gelaten. Was helaas een goede eye opener.

Afbeelding
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:28

Vanuit de meeleeshoek wil ik, met oog op de voedingsleer, adviseren te denken in periodes van 3 weken.

Over het algemeen ziet men ca. 3 weken na gebeurtenissen dat paarden in een negatieve balans raken, waarbij dus pssm getriggerd kan worden.

Ivm de celvernieuwing, duurt het ongeveer net zo lang voordat je kunt zeggen of iets écht werkt of niet. Zie je na 6 weken (2 x 3) nog geen verschil? Dan kan je stoppen, want dan komt het ook niet meer.

De kunst is dus eigenlijk om minimaal 3 weken vooruit te dekken op gebeurtenissen. Dit kan gaan om transport, verandering van kudde of weer wat omslaat. Niet altijd mogelijk natuurlijk. Vooral daarom met weersomslag niet te terughoudend zijn met een deken.

Maar met deze tip al best wat eigenaren met hun paard terug de goede kant op kunnen helpen.

Natuurlijk kan je ook eerder dan 3 weken resultaat zien, gelukkig! Soms is het al genoeg als de juiste stoffen/medicatie op de juiste plek komt.

Ze doen dit overigens met andere dieren, oa in de dierentuin, ook zo. Bijvoorbeeld de hoefdieren kregen vanaf 4 weken voordat ze op transport gaan extra vitamine E door hun voer zodat ze minder verkrampen/stijf worden onderweg.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:18

Caily schreef:
Vanuit de meeleeshoek wil ik, met oog op de voedingsleer, adviseren te denken in periodes van 3 weken.

Over het algemeen ziet men ca. 3 weken na gebeurtenissen dat paarden in een negatieve balans raken, waarbij dus pssm getriggerd kan worden.

Ivm de celvernieuwing, duurt het ongeveer net zo lang voordat je kunt zeggen of iets écht werkt of niet. Zie je na 6 weken (2 x 3) nog geen verschil? Dan kan je stoppen, want dan komt het ook niet meer.

De kunst is dus eigenlijk om minimaal 3 weken vooruit te dekken op gebeurtenissen. Dit kan gaan om transport, verandering van kudde of weer wat omslaat. Niet altijd mogelijk natuurlijk. Vooral daarom met weersomslag niet te terughoudend zijn met een deken.

Maar met deze tip al best wat eigenaren met hun paard terug de goede kant op kunnen helpen.

Natuurlijk kan je ook eerder dan 3 weken resultaat zien, gelukkig! Soms is het al genoeg als de juiste stoffen/medicatie op de juiste plek komt.

Ze doen dit overigens met andere dieren, oa in de dierentuin, ook zo. Bijvoorbeeld de hoefdieren kregen vanaf 4 weken voordat ze op transport gaan extra vitamine E door hun voer zodat ze minder verkrampen/stijf worden onderweg.

Dank voor je reactie. Ik heb dit meegekregen van Vaessen, zij raadde mij aan om 10 dagen te geven. Langer kan natuurlijk ook, doen wat goed is! Hoe heeft de rest hier dit gedaan?

Andere vraag: scheren jullie je pssm2 paarden? Ik lees hier en daar dat sommige dat doen, is het echt bevordelijk? Hier staan ze 24/7 buiten en niet vol in het werk. Beter gezegd: dat werk gaan we nu mee starten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:45

Nee ik scheer niet, zie daar ook de meerwaarde noet zo van.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:40

Alleen scheren als je paard het nodig heeft door een combinatie van een pak haar met zwaar werk/heel veel zweten.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:17

Hier pssm1 en ik scheer wel. Kan slecht tegen regen maar krijgt het anders veel te warm onder een deken.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:56

Floortje_NL schreef:
Hier pssm1 en ik scheer wel. Kan slecht tegen regen maar krijgt het anders veel te warm onder een deken.

Dat ‘probleem’ is hier ook. Grays is oprecht een mammoet in de winter, als het boven de 5 graden is met een zonnetje staat hij binnen no time te zweten. Hij moet wel een deken om voor de bovenlijn, maar weet nu niet zo goed hoe en wat.

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:07

Mijn pssm1’er is ook geschoren omdat zij snel zweet en icm in de sport lopen is dat voor niemand fijn. Voor haar een hele opluchting zonder haar maar wel lekker ingepakt met dekens zodat ze het niet koud krijgt.
Afbeelding

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:17

Ik scheer ook. Ik merk dat het gehele proces van vacht verwisselen Es soms zwaar valt. Daarnaast herken ik de issues van te warm onder deken, maar stijve spieren zonder ook.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:32

Ik wilde die van mij gister een uitgebreide Irish clip geven. Helaas trof ik hem stokkreupel aan en is voor nu alleen onderkant hals-borst en onderkant buik gedaan. Die van mij heeft elk jaar te warm met rainrot e.d omdat ie te lang nat blijft. 24/7 buiten vol in de kou, te warm met niks doen.. -O-

Vanuit gaande dat ie er weer helemaal bovenop komt is het idee om dan die scheerpatroon te maken en regendeken op te doen. In de hoop dat ie het niet te warm krijgt. Maar met regen en rijden niet alles op rug/achterhand valt. Dus dat wordt even zoeken voor ons.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:40

Ik scheer een eigen creatie. Bovenlijn blijft altijd warm en de buik ook aangezien ze graag en veel ligt.

Afbeelding

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:00

Ik zou zeker overwegen te scheren als mijn paard het te warm zou hebben onder zijn deken tegen regen. Want regen is een enorme trigger voor hem. Gelukkig red ik het tot nu toe met halve waterdichte deken en 0 grams zonder het te warm te hebben.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:37

Hoi allen even een vraagje.

Mijn paard staat nu bijna 3 maand op de supplementen voor pssm 2. Ik werk wel wat verschil, maar hij staat dit moment stil ivm z'n knie. Hij is dit moment niet meer kreupel, loopt zuiver en is in gedrag heel blij en werkwillend. Om te testen of de supplementen werken, wil ik een keer opstappen om te zien wat hij onder het zadel doet. Hij was altijd heel boos; niet voorwaarts willen, bokken, staart zwiepen. Klinieken konden alleen z'n knie verklaren dat hij daardoor het gedrag vertoont (knie zat alleen wat vocht en minimale kreupelheid). Verder qua botten is hij 100% goedgekeurd, ook de knie vertoont geen atrose.

Mijn vraag is, wat voor gedrag lieten jullie paarden zien en merkte jullie echt verbetering onder het zadel? Ik rij al maanden niet op hem omdat hij het echt niet leuk vond (boos enzo).

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:35

Lastige met pssm vind ik of bepaalde klachten van pssm komen of van iets anders. Die van mij had namelijk een maagzweer wat zijn staakgedrag veroorzaakte. Nadat de maagzweer was genezen bleef het niet voorwaarts willen lopen. Dat heb ik nu opgelost met extra eiwit bijvoeren. Hij krijgt nu 80 gr rijsteiwit, 0,5 kilo grasbrok met 17 % eiwit, 0,5 kilo luzerne met 22% eiwit en 0,5 kilo power crunch met 18,5 eiwit. En ineens zie ik hem weer rennen in het land.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:42

Ik heb vooral geleerd door te voelen. Elke keer dat ik er ben controleer ik aan beide kanten hoe zijn spieren zijn. Hals, schouders, schoft, rug, achterhand. Zo leer je wat vaker vast zit en of er een patroon is. Ook behandelmethodes zoals met de recuptex, Masterson Methode, accupressuur, massage en guasha pas ik dagelijks toe om een beeld van hem te krijgen en hem te helpen zn spieren los te houden/krijgen. Met het op/afbouwen van supplementen voel ik dat eigenlijk altijd terug.

De enige twee die ik zo kan bedenken die voor mij echt op het oog goed te zijn, zijn trillende schouders/voorbenen (magnesium verhogen) en deuken in de achterhand of spieratrofie bij de schoft (eiwitten verhogen).