Brok om aan te komen, zonder enorme energie toevoeging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladiijess

Brok om aan te komen, zonder enorme energie toevoeging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 10:28

Hoi Allemaal,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een brok voor mijn 5-jarige merrie om aan te komen. Ik heb haar 2 maanden geleden best wel schraal gekocht. Ze krijgt onbeperkt hooi maar qua brok zoek ik iets wat wel aanzet maar niet meer energie geeft. Dat heeft ze namelijk weer dan genoeg ;)

Alvast bedankt voor de tips!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:32

Merriebrok, heeft relatief veel eiwitten en vetten en werkt goed om ze aan te laten komen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:45

Eef_Bam schreef:
Merriebrok, heeft relatief veel eiwitten en vetten en werkt goed om ze aan te laten komen.

Dat viel mij dus tegen...
In de merriebrokken die ik bekeek, zat juist erg veel suiker. Behalve bij Vitalbix, hadden ze allemaal 15% eiwit en 30-40% zetmeel + suiker.

xSCWx

Re: Brok om aan te komen, zonder enorme energie toevoeging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:46

Pavo speedibeet of sojaschroot

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:04

Eef_Bam schreef:

Ja mijn paard knalde uit elkaar van de energie daardoor na een koliekoperatie.

Ik heb inmiddels meerdere paarden weer goed aan laten komen met seniores priores. Één daarvan was daadwerlijk een ouder paard en één daarvan was mijn eigen paard na een koliekoperatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:10

Seniores priores of Fibrebeet zet wel goed aan. Heeft bij de van mij beide geholpen en op korte tijd waren ze veel voller.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:11

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:13

Die van mij was schraal nadat hij last had van zijn tanden.
Hij heeft hierna ongeplette gerst (of geschoond gerst) gehad. Dat werkte erg goed.
Kreeg hij 1 schep per dag van.

Want ik liep ook tegen het probleem aan dat ik niet wilde dat hij teveel energie zou krijgen van brokken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:15

Wil je dat ze meer spier of meer vet krijgt? Een goede brok of mix om een paard in goede conditie te krijgen (dus eigelijk meer spier, maar ook wat meer vet, voor bv een keuringsconditie) is Build en glow van Dodson & Horrell. Is het paard schraal in bespiering dan is daar hoogwaardig eiwit en geduld voor nodig (en training). Mijn oude paard valt heel snel terug in bespiering en die doet het erg goed op Hartog senior (dat heb ik ook mijn merrie bijgevoerd die teruggevallen was na het veulen), daar mag je beste hoeveelheid van bijvoeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:18

Hier heeft Senior priores ook wonderen gedaan na een kaakholteontsteking en operatie.
Mijn oudje krijgt het ook als hij ‘s winters invalt, in combinatie met mais lijnzaad brok.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:21

Heel biologisch gezegd is meer energie erin dan eruit aankomen en minder energie erin dan eruit afvallen. Een paard aan laten komen zonder energie erin te stoppen is iets geks. Mijn vorige dierenarts zei me dat paarden het meeste (of het efficiëntste) energie kunnen halen uit vetten en daar dus het snelste van aankomen. Olie voeren werd me dus aangeraden en dat mocht in beste hoge hoeveelheden.

Natuurlijk zijn er krachtvoer varianten die paarden heet maken, maar puur alles wat je in een paard stopt bevat energie.

Ik zou in dit geval waarschijnlijk Fibrebeet proberen, in combinatie met een vitaminebrokje en eventueel een schepje gewone brok/muesli er doorheen om te kijken wat dat doet. Bij een echt eiwit tekort zou sojaschroot ook nog iets kunnen zijn. Rijker ruwvoer werkt vaak ook goed als een paard moet aankomen en dat is vaak de gemakkelijkste weg, maar dat is erg afhankelijk van wat je nu al voert natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:31

Ipv brok kan je ook een extra ruwvoervervanger nemen.
Ik ben sinds kort begonnen met Gastrofiber. Ze zeggen dat het ideaal is voor magere paarden.

Mijn 5 jarige draver is ook wat schraal dus krijgt hij een emmer per dag van dat voer naast een schep draversbrok (wat ze ook aanraden voor magere paarden)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:32

seniores priores is een van de weinige die voldoet aan jouw eisen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:34

Ik zou zelf ook voor ruwvoervervanger gaan ipv brok. Mijn merrie krijgt speedibeet bijgevoegd, maar weet niet helemaal wat dat doet qua energie. Bij haar valt het dus wel mee haha, anders was het me wel opgevallen. Seniores priores heb ik ook goede ervaringen mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:56

ik zou beginnen met fibrebeet bij te voeren.

Mijn oude merrie had ik vroeger op grasbrok en luzernebrok + slobber + meusli. Ik geloof 4 kilo van de gras en luzerne en een schep van de andere twee, en ze bleef de hele winter schraal.

Overgestapt naar fibrebeet met een schep meusli, en met 1 kilo droog bleef ze hiermee wél op gewicht, dit spul zet dus heel goed aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:58

Moet het persé een brok zijn? Anders zou je ook kunnen denken aan Coolstance Copra. Veel paarden eten het goed, en alle paarden die het kregen/krijgen heb ik ervan zien opknappen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:05

Er is zoveel dat je zou kunnen voeren, bijv. de Gold van Equifyt of de Fibrebeet van Pavo, maar dat moet je wel weken.

Of eventueel de Fiberforce van Cavalor (is een muesli en kan droog gevoerd worden)? Ik wou dat eerst niet voeren want zit wat melasse in enz, maar was het zo beu altijd ver te rijden voor merken als Equifyt, en eerlijk gezegd paard doet het er super op. Is wat hoger in vetten en laag in suiker en zetmeel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:17

er zijn er best wel veel hoor wat je kunt gaan geven.
op deze site https://www.voervergelijk.nl kun je het zelf ook opzoeken.
ik zou kijken maar een voer wat boven de 15 % eiwit heeft en liefst wel laag in zetmeel en suikers.
je kunt een slobber gaan geven
fiberbeet, equifyt zupa of gold is ook erg goed.
je kunt grasbrok gaan weken en voeren.
je kunt luzernebrok gaan geven, ik geef liever brok,want een kilo losse luzerne is zomaar een emmer vol en niet alle paarden eten dat.
brok is vaak wel smakelijk.

maar ik zou gaan kijken op die site,dan kun je zelf uitzoeken wat het beste aansluit bij jouw paard.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:15

Pavo weightlift, erg tevreden over

Ladiijess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 09:17

Bedankt allemaal, ik ga wat van jullie tips proberen!