Nickeltje schreef:Hmm... Dat klinkt nou ook niet echt bijzonder behulpzaam terwijl jij wel een zeer duidelijke vraag stelt met een overweging.
Zomaar appelmoes er bij "want het moet er toch in" ....
Ben benieuwd of er meer mensen zijn met de combi van zand in de darmen, maar ook dieet restricties.
Ja, ik heb mijn recept gedeeld in het topic waar ik eerder naar verwees.
- Marstall Bergwiesen Mash klaarmaken
- in aparte bak olie doen (ik zet de bak schuin)
- psyllium in de olie gooien en mengen
- mengsel toevoegen aan de Bergwiesen mash
In mijn geval gooide ik nog Marstall Wiesen fasern door de Bergwiesen mash, want dan at mijn pony het beter. Dan daarna het mengsel olie+psyllium erdoor.
Mengen en gelijk voeren.
De olie voorkomt dat de psyllium gelijk mengt met water of speeksel en dan kauwgom wordt en niet meer gegeten wordt.
Met olie of appelmoes in een spuit werkte bij mij niet: pony tufte het weer uit. En zie de volledige hoeveelheid er maar eens in te krijgen. Ik had zelf meer psyllium aan m’n handen, broek en shirt zitten dan de pony in haar maag.
Voor degenen die brokjes met psyllium (willen) voeren: let aub op de samenstelling en dosering. Eerder werd hier de Sandclear oil 369 genoemd. Geadviseerde hoeveelheid voor een paard of pony is 150 gram; dat is dus voor een echte kuur bij verdenking zand of aangetoond zand alleen genoeg voor een pony van 150 kg. Maar… die 150 gram is niet 150 gram psyllium, want blijkbaar zit er in 1 kg brokjes slechts 400 gram psyllium. In je 150 gram brokjes voer je dus maar 60 gram psyllium. Dat is dus genoeg voor een pony van 60 kg. Bestaan die wel?
Een paard van 600 kg moet 600 gram hebben, dus dat is 1,5 kg omega oil 369 per dag. Over duur gesproken