Theorie: ik heb een paard met pssm1 die je laag in suiker en hoger in eiwit moet voeren.
Praktijk: afgelopen winter heb ik hooi van onbemest land gevoerd. Was niet getest. Hier deden ze het goed op. Nu de oogst van hetzelfde land dit jaar wel getest, suiker 13% en eiwit 8%.
Dit voorjaar was het onbemeste hooi op en heeft de loonwerker pakken van bemest land gebracht. Suiker getest met refractometer en kwam uit op 9%. Eiwit weet ik niet maar zal hoger zijn geweest ivm bemesting. Hier kreeg mijn paard al heel snel last van. Harde manenkam en jeukende sokken.
Fouragehandel hooi uit Frankrijk laten brengen. Eiwit <7%. Suiker was 1 pak 9% en de ander 12%. Paard doet het hier goed op en de problemen zijn weg. Ze eten dit hooi slecht door de stekelige stekelige structuur en het is behoorlijk prijzig.
Ik zit in een spagaat. Blijkbaar krijgt mijn paard dus last van hoger eiwit in hooi. In het verleden heb ik heel braaf hooi gevoerd laag in suiker en laag in eiwit. Paard viel gigantisch terug in gewicht en was er niet bij te voeren ondanks bietenpulp, eiwitisolaat poeder en gemalen lijnzaad. Pas toen ik over stapte naar het mooie fijne hooi van onbemest land kwam ze weer in conditie.
Dus ik neig ernaar om dan toch maar voor de ombemeste te gaan die hoger in suiker zit dan tegenwoordig oké wordt gevonden.
Zijn er meer mensen die testen en bij hun paarden andere dingen zien dan je op basis van de theorie zou verwachten?