Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LV19952 schreef:@ Elisa2: Dankje. Ik snap nu wat je bedoelt. Ze heeft van haarzelf wel flinke last van flares en ik meen ook platvoeten ja.
@ Ellepel: Ik ga morgen de DA bellen. Dan zal hij wellicht inderdaad met de optie komen om een foto te maken.
@ Babootje: Klopt dat linksachter iets minder meekomt dan rechtsachter. Vraag is nu alleen, komt dit doordat het paard scheef gereden is en het linkerachterbeen nooit goed is getraind, of is er inderdaad meer aan de hand. Zal het morgen met mijn dierenarts bespreken. Mocht hij het niet vinden kan hij met een grotere kliniek contact opnemen en doorspelen wat hij destijds in haar bekken heeft geconstateerd. Ik weet dat er een breukje zat die ten tijden van constateren nagenoeg helemaal hersteld was maar waar de exacte breuk precies zat weet ik zo even niet.
Instructrice zojuist ook de filmpjes gestuurd en zij geeft aan dat ze dit vaker ziet bij paarden zie na zo lang uit hun natuurlijke scheefheid gehaald worden.
LV19952 schreef:Jasmijn159 schreef:Als je niet meteen naar een kliniek wil voor kreupelheidsonderzoek, laat dan in elk geval balansfoto's maken van de voeten. Zodat je smid op basis daar van kan beslaan. Ik word op dit moment niet blij van je beslag.
Balansfotos? Help mij even. Qua hoeven kun je mij bijna alles wijs maken. Wat is op dit moment niet goed?
Kreupelheidsonderzoek zal ik zeker gaan doen. Ik wacht alleen momenteel even de osteopaat/fysio af gezien ik zeker weet dat ze ergens vast zit. Mocht het daarna nog zo zijn zal ik zeker een kliniek bellen voor kreupelheidsonderzoek.
LV19952 schreef:Dierenarts is afgelopen donderdag geweest en het kreupele kwam van uit linksachter en niet van uit rechts voor. Wat ik 2 jaar terug niet helemaal mee heb gekregen (door de grote shock dat ze een bekkenfractuur had) is dat ze op die plek ook haar banden gescheurd had en dit altijd een zwakke plek zal blijven. Door spieren op te bouwen zal het minder zijn/weg gaan en functioneert ze als een normaal paard. Ze heeft in ieder geval geen pijn maar is echt slap in dat achterbeen.
Elisa2 schreef:Wat zei de DA over de verdikking onder de kogel rechtsvoor? Een foto lijkt me sowieso verstandig..het een en ander kan met elkaar samenhangen.
LV19952 schreef:Zoals ik aangaf gaat de hoef ook op de foto gezet worden. Maar dat was volgens de da niet de oorzaak van kreupelheid. De hoef kan atrose zijn maar kan ook haar bouw zijn.
Sportpaard is trouwens niet het grootste doel met dit paard. We zijn in 1 jaar tijd 4 keer gestart voor de fun en om te kijken waar we staan. Doel is voornamelijk dressuurmatig rijden om haar bespiering goed houden en buitenritjes maken. Mocht dit niet meer kunnen dan wordt ze gewoon grasmaaier. Als je dit paard af en toe door de wei ziet crossen en capriolen ziet uithalen dan zou je niet verwachten dat dit paard zulke blessure heeft gehad.
Ik begin alleen langzaam het idee te krijgen dat ik mij hier voor alles moet gaan verantwoorden. Ik heb het beste voor met mijn paard. Mijn dierenarts kent mijn paard en heeft destijds inwendig een echo gemaakt en weet precies hoe het er van binnen uit zag. Bij deze dierenarts ben ik destijds ook geweest voor een second opinion omdat andere dierenartsen het probleem niet vonden en ik zeker wist dat er "iets" niet klopte. Hij was de eerste die het zag. Vorig jaar heeft ook nog een andere dierenarts haar onderzocht vanwege kreupelheid links achter. Volgens haar waren bekken, knie, heup ondanks haar oude blessure etc goed. Uiteindelijk bleek dan dan een hoefzweer te zijn.
LV19952 schreef:Sorry dan ligt het aan mij. Ik pieker mij suf en heb al zoveel problemen met dit paard gehad dat ik in die 2,5 jaar dat ik haar heb nog geen moment zorgeloos heb kunnen genieten.zodra het een opgelost was konden we een paar weken aan de slag en dan kwam het andere probleem weer. Dat waren ook allemaal dingetjes die niks met elkaar te maken hadden. Puur pech. Lang leve een zwaar verwaarloosd paard kopen….
Ik heb inmiddels een dierenarts gevonden met een mobiel röntgenapparaat die fotos kan komen maken op locatie. Ik heb zelf namelijk geen trailer. Dit zal alleen even tot volgende maand moeten wachten gezien ik de laatste maanden zoveel dierenartskosten heb gehad dat mijn potje een beetje leeg is. Daarnaast een behoorlijke eindafrekening van de energie ontvangen en ik wacht nog op een flinke dierenartsrekening van toen ze bleef hoesten en van de medicatie voor de maag.
Mocht het inderdaad iets van artrose zijn dan moet ze dit al zeker 2 jaar hebben gezien haar voet altijd wat breder is geweest. Ze loopt momenteel wel een stuk beter. Gisteren les gehad en instructrice kon niks vreemds aan haar lopen zien. Stalgenoot kon niks zien terwijl ik ze beide het probleem had uitgelegd. Ik kon ook niks vreemds voelen en haar beide achterbenen kwamen goed mee. Haar bekken kan ze ook kantelen. Ik zie haar ook steeds minder met haar voorbeen naar voren staan als ze op rust staat en als ze het al doet zet ze het voorbeen minder ver naar voren dan vorige week. Maargoed we wachten even af tot de fotos gemaakt zijn. In de tussentijd wel het advies gekregen van eigen dierenarts om haar in beweging te houden en die bespiering er weer op te krijgen.
Dinsdag komt de osteopaat/fysio. Die afspraak was al gemaakt. Ik ben benieuwd wat zij er van vindt.
@Babootje: dankje! Ik snap nu inderdaad wat je bedoelt met je overbelastingskreupelheid. Dit zou inderdaad wel goed mogelijk kunnen zijn omdat ze door scheefheid al haar gewicht op rechtsvoor gooit. Hier zijn we wel hard aan het werk en merk dat hier langzaam wel vooruitgang in zit. Ik heb ook geen hele hoge verwachtingen. We zijn nu 4 keer op wedstrijd geweest vanaf juli 2022 tot nu. De laatste 2 keer ook echt met succes terwijl ik 2 jaar terug niet gedacht had ooit een b proefje met haar te rijden. Momenteel is het meer van “we zien wel waar het schip strandt”.