Welk voer voor mijn schrale fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charmaine90
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:43

Op de foto van 29-10 is ie inderdaad dik. De foto op deze pagina mag je tevreden zijn. Een paard die mooi op gewicht is. Koudbloedige mogen er vaker zo uitzien. Mijn IJslander was ook altijd mooi slank, daar was ik zo blij mee. Gezondheid technisch is dat veel fijner!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 20:08

Tja, en ik zie wel een bolle buik maar haar ribben, heupen en schouders bevatten geen grammetje vet, je voelt en ziet direct bot. Dit verschil is er dus binnen een paar dagen he? Ze heeft die buik nu sinds 4 dagen denk ik. Ik geloof niet dat ze zo snel dik wordt met hetzelfde rantsoen.
Wat ik denk is dat ze nu eindelijk ontspannen is en haar buik niet meer opgetrokken heeft, en dat ze de hele dag genoeg ruwvoer kan eten waardoor haar buik gevuld is. En het gebrek aan spieren waardoor het een hangbuikje wordt.
Ik wil haar trouwens niet moddervet hebben, maar ik vind een gezond laagje wel een fijn idee, mocht ze ooit iets mankeren dat ze wat reserve heeft. Er zit ook nog iets tussen mager en vet.

Ik ga nu gewoon door met waar ik me goed bij voel. Ik kan sparren met mensen in mijn cirkel, heb de dierenarts en andere professionals om me heen en daar laat ik het even bij. Ik merk dat ik toch alleen maar stress krijg van dit topic, en daar is niemand mee geholpen. Bedankt iedereen voor de adviezen namen mij en mijn paardje :)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:11

Je bent natuurlijk absoluut vrij je gevoel te volgen en adviezen aan te nemen van mensen die je vertrouwd. Wel is het goed om in je achterhoofd te houden dat overgewicht bij paarden veel risico's geeft:

    Grotere kans op insulineresistentie
    Grotere kans op hoefbevangenheid
    Grotere kans op hart- en vaatziekten
    Grotere kans op (vervroegde) gewrichtsproblemen

De risico's op problemen bij een goed- of licht ondergewicht zijn, mits voldoende ruwvoer wordt gevoerd, een stuk kleiner. Te dik is gevaarlijker dan te dun.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:36

Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:50

Geef het tijd.
Paarden lijken vrij snel gewend, maar pas na een jaar zijn ze volledig gewend op hun nieuwe plek met (nieuwe) paarden.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 00:09

Hannanas schreef:
Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.

Dit heb ik gedaan toen we haar kochten en op stal kwam. Ik gaf haar alleen wat metazoa en magnesium en ze kreeg behoorlijk wat gras Gevolg was afvallen en spierafbraak.. het was niet genoeg, ze bleek achteraf toch veel stress te hebben. Ik heb het niet gemerkt, omdat ze hier veel relaxter was dan op haar oude plekje. Dus ik dacht dat ze eindelijk tot rust kwam, achteraf gezien dus toch niet helemaal.

996981, je boodschap is duidelijk. Zal ik nu dan nog één keer aangeven dat ik absoluut geen voorstander ben van te dikke paarden en ik dit net zo'n groot probleem vind als jij? Ik werk met paarden en ken tientallen fjorden en ja, 90% van de paarden in Nederland is veel te dik. Dus ik zorg er absoluut voor dat het mijn paard niet gebeurt. Ik heb vroeger een paard verzorgd met 200 kg overgewicht en deze laten afvallen. Ik weet wat dit doet met een paard, jaren later is het alsnog zijn dood geworden ondanks zijn mooie gewicht. Dat ik dit topic open is niet omdat ik vind dat mijn paard er wel prima uitziet maar ik me oprecht zorgen maak over haar. Ik open nooit topics op bokt, en dit was puur omdat ik er zelf even niet meer uit kwam. Ook omdat ik haar al een tijd ken en ik weet dat ze wel iets meer kan hebben en nog steeds mooi slank kan zijn. De foto's geven niet weer hoe het in het echt is. Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Dat geeft misschien een beeld.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn posts, dat kan absoluut. Maar heb het idee dat ik nu dingen aan het herhalen ben en mezelf moet verdedigen.. en dat wilde ik niet bij het openen van dit topic.
Dank iedereen, en we gaan dit even proberen. Ik check haar elke dag en stem het voer af op wat ze doet en hoe ze er uit ziet. Ze is happy, niet meer opdringerig en hongerig en geniet van de dingen die we met haar doen. En daar gaat het om :)

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:50

Ik denk dat een deken niet verkeerd zou zijn. Verder is idd luzerne naar mijn ervaring een goede aanvulling. Ik val je zeker niet aan maar het komt ook vaak door de omgeving. Hoevaak ik hoor, is ze wel raszuiver? Is ze niet veelste dun? Denk dat toch veel mensen gewend zijn aan een iets dikkere/bredere fjord.
Afbeelding
Afbeelding

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:54

Macs, ik snap dat je haar wat dikker wil hebben, ik kan op de foto 8-9 ribben tellen, 3 is meer dan genoeg. En zeker in wintervacht, zou je die liever niet willen zien wel net voelen. In zomervacht mag je die zien bij beweging.
En als je dat dan vergelijkt met de fjord hierboven, daar zit toch zeker een kg of 50 verschil in aan vlees/spieren, daar zie je geen enkele rib en dat is zelfs in zomervacht.
Ik zou gewoon lekker doorgaan waar je nu mee gestart bent, straks een keer een wormenkuurtje erin, misschien met eerst een zandwegkuurtje ervoor en dan zien we vast over een maand of 2 een mooi op gewicht paardje.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:44

Macs schreef:
Hannanas schreef:
Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.

Dit heb ik gedaan toen we haar kochten en op stal kwam. Ik gaf haar alleen wat metazoa en magnesium en ze kreeg behoorlijk wat gras Gevolg was afvallen en spierafbraak.. het was niet genoeg, ze bleek achteraf toch veel stress te hebben. Ik heb het niet gemerkt, omdat ze hier veel relaxter was dan op haar oude plekje. Dus ik dacht dat ze eindelijk tot rust kwam, achteraf gezien dus toch niet helemaal.

996981, je boodschap is duidelijk. Zal ik nu dan nog één keer aangeven dat ik absoluut geen voorstander ben van te dikke paarden en ik dit net zo'n groot probleem vind als jij? Ik werk met paarden en ken tientallen fjorden en ja, 90% van de paarden in Nederland is veel te dik. Dus ik zorg er absoluut voor dat het mijn paard niet gebeurt. Ik heb vroeger een paard verzorgd met 200 kg overgewicht en deze laten afvallen. Ik weet wat dit doet met een paard, jaren later is het alsnog zijn dood geworden ondanks zijn mooie gewicht. Dat ik dit topic open is niet omdat ik vind dat mijn paard er wel prima uitziet maar ik me oprecht zorgen maak over haar. Ik open nooit topics op bokt, en dit was puur omdat ik er zelf even niet meer uit kwam. Ook omdat ik haar al een tijd ken en ik weet dat ze wel iets meer kan hebben en nog steeds mooi slank kan zijn. De foto's geven niet weer hoe het in het echt is. Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Dat geeft misschien een beeld.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn posts, dat kan absoluut. Maar heb het idee dat ik nu dingen aan het herhalen ben en mezelf moet verdedigen.. en dat wilde ik niet bij het openen van dit topic.
Dank iedereen, en we gaan dit even proberen. Ik check haar elke dag en stem het voer af op wat ze doet en hoe ze er uit ziet. Ze is happy, niet meer opdringerig en hongerig en geniet van de dingen die we met haar doen. En daar gaat het om :)


Metazoa valt niet echt onder de noemer “eiwitten voeren” ts! Dus zou dat toch eens proberen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:20

Macs,
Probeer niet al te veel aan te trekken van sommige bokkers. Die zitten hier duidelijk te trollen.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 00:04

Blussem schreef:
Macs,
Probeer niet al te veel aan te trekken van sommige bokkers. Die zitten hier duidelijk te trollen.

Wel een vitaminebrokje, zoals je ook zei.
Ik vergeet dat Bokt alles gespecificeerd wil hebben :+
Met het mopje gaat het nu in een stijgende lijn trouwens :D dus ik slaap weer goed :) ze is zo happy en meewerkend in de training aan de hand en in het bos <3

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:21

Citaat:
Wel een vitaminebrokje, zoals je ook zei.
Ik vergeet dat Bokt alles gespecificeerd wil hebben :+

Met het mopje gaat het nu in een stijgende lijn trouwens :D dus ik slaap weer goed :) ze is zo happy en meewerkend in de training aan de hand en in het bos <3


Pardon? Zit ik je hier serieus van advies te voorzien krijg ik dat antwoord?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:22

Blussem schreef:
Macs,
Probeer niet al te veel aan te trekken van sommige bokkers. Die zitten hier duidelijk te trollen.

Bijzondere denkwijze. Mensen met een andere mening wegzetten als Trol...

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 11:38

Hannanas schreef:
Citaat:
Wel een vitaminebrokje, zoals je ook zei.
Ik vergeet dat Bokt alles gespecificeerd wil hebben :+

Met het mopje gaat het nu in een stijgende lijn trouwens :D dus ik slaap weer goed :) ze is zo happy en meewerkend in de training aan de hand en in het bos <3


Pardon? Zit ik je hier serieus van advies te voorzien krijg ik dat antwoord?

Zo was het niet bedoeld hoor :) ik ben super blij met alle adviezen!
Jij zei een vitaminebrokje+ eiwit. Ik antwoordde daar metazoa + gras op. Dus ik nam aan dat je snapte dat ik met metazoa de vitaminebrok bedoelde en met gras het eiwit.
Sorry voor het misverstand, ik dacht dat ik eerder in mijn berichten duidelijk was geweest met wat ik voerde. :)

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:18

996981 schreef:
Blussem schreef:
Macs,
Probeer niet al te veel aan te trekken van sommige bokkers. Die zitten hier duidelijk te trollen.

Bijzondere denkwijze. Mensen met een andere mening wegzetten als Trol...

Tja ach. Je zou je paard maar op een gezond gewicht hebben. Stel je eens voor.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:58

LiselotZorro schreef:
Tja ach. Je zou je paard maar op een gezond gewicht hebben. Stel je eens voor.

Over wat een gezond gewicht is en hoe dat eruit ziet zijn nu eenmaal verschillende meningen. Dat is geen reden om de ander zijn mening weg te zetten als belachelijk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:55

Macs schreef:
Geen idee :) we hebben haar een half jaar.
Maar we gaan met de vorst ontwormen.


En in dat half jaar is ze niet ontwormd en weet je ook niet of ze ontwormd is bij de vorige eigenaar? Ik hoop voor je paard dat het snel gaat vriezen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:47

Hannanas schreef:
Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.


Ik haak hier even op in, kan iemand ingrediënten vinden van atleet?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:09

Euh als ik er aan denk en de zak goed open gemaakt heb staat het er nog op.. ( en anders pech heb nog voor paar weken voer maar 300 gram per dag)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:10

Afbeelding

Foto kwam ik tegen op bokt.

Sammiex2000 schreef:
Hannanas schreef:
Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.


Ik haak hier even op in, kan iemand ingrediënten vinden van atleet?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:11

Jij bent sneller :+

Anoniem

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:13

Thanks!

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:22

Het kan veel redenen hebben waarom een Fjord dun blijft.

Zelf heb ik 2 echt te dikke Fjordenpaarden. Mijn oude merrie van 21 mag wat mij betreft best een buikje hebben vooral in de winter omdat er dan toch minder te eten is in de 24/7 weide. Een paar jaar terug liep ik er ook steeds tegenaan , in de winter leek ze heel gek. Ene keer wat dik andere keer leek de verhouding gewoon vreemd. Meestal hielp een wormenspuit wel maar vaak kort en minimaal. Tandarts is geweest en een tand zat wat los en ze had ook wat haken. Ook ben ik begonnen met bijvoeren en sindsdien gaat het sinds vorig jaar veel beter.

Nu als ik naar die van jou kijk hoop ik toch dat mijn twenter meer een gewicht als dat krijgt. Te dik is niet goed , ook niet voor een Fjord. Inderdaad wat mensen al zeggen een Fjord verwacht je al sneller wat dikker qua bouw dan slank. De Fjorden die nu gefokt worden vindt ik over het algemeen ook al steeds slanker lijken qua bouw. De Fjord is erg aan het veranderen moet ik zeggen.

Ik zou zeker een wormenspuit geven. Bij ons hebben ze het mestonderzoek zeer goed op orde , en we ontwormen wanneer nodig. In november standaard een spuit voor mijn merrie en dat gaat heel goed. De rest van het jaar is ze nog zo goed als wormenvrij geweest.

Nu gok ik dat de nieuwe plek in de kudde zeker invloed heeft gehad op het eetgedrag. Mijn merrie is zeer dominant en staat hoog in de rangorde. Zij hangt ook echt letterlijk over het pak kuil heen. Vorig jaar kwam er ook een nieuwe Fjord in de kudde die niet gemakkelijk mee kon eten met de rest ( stond vaak op een afstandje te kijken). Die werd ook best dun op een gegeven moment. Heeft best wat tijd gekost voordat deze Fjord haar plekje had gevonden. Mijn merrie jaagt ook alle paarden onder haar erom weg ( op 2 na want die zijn haar te groot :') ). Dus geef dat wat tijd het kan soms best even duren voordat een paard zich 100% op zijn plekje voelt.

Zelf voer ik mijn oude merrie Pavo 18+ niet het allerbeste voer voor een Fjord vanwege de vele eiwitten en suikers die in het voer zitten. Maar wel om goed de winter door te komen. Ze krijgt niet veel omdat ze natuurlijk al wat dik is. Vorig jaar heb ik Subli MineralenBikkels gehad , die bevielen mij ook goed. Dit jaar wou ik ook wel eens voer proberen die nat gevoerd kan worden. Ze eet eigenlijk wel alles dus overstappen is niet zo'n groot probleem

Succes met je Fjord. Overigens wel een prachtig dier!