Welk voer voor mijn schrale fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 20:31

Cayenne schreef:
Op welke manier laat je wormenonderzoek doen?

Bij hipposupport via de mest.
Maar bij de eerste vorst ontwormen we dus.
Huidig mestonderzoek laat alles onder 50 EPG zien. Ik weet natuurlijk dat dit geen garantie geeft, dat zeggen ze zelf ook :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:44

In dat geval zou ik eens onderzoek laten doen via het bloed.
Het zou mij niets verbazen als deze fjord toch wormen heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:48

Ik vind het paard niet dun, wel schraal qua bespiering. Zou toch proberen er meer lucerne in te krijgen, ook voor de eiwitten (belangrijk voor spieropbouw). Onze ouwe knar van 29 hebben we na een terugval mooi op gewicht gekregen met dagelijks een volle bak met een mengsel van speedybeet/muesli zonder suiker/lucerne/omega 369 mix.

Je zou ook een keer een uitgebreide (dus geen standaard) bloedtest kunnen laten doen om te kijken of er toch bepaalde tekorten zijn. Daar komen soms heel andere dingen achter weg dan je zou verwachten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:00

Hoe zijn de andere paarden TS? Ik vind het toch wel zorgelijk dat een sober dier met 24/7 ruwvoer niet goed op gewicht kan blijven en allerlei extra voer nodig heeft. Echt op leeftijd is ze ook nog niet.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 21:04

_Nelleke_ schreef:
Hoe zijn de andere paarden TS? Ik vind het toch wel zorgelijk dat een sober dier met 24/7 ruwvoer niet goed op gewicht kan blijven en allerlei extra voer nodig heeft. Echt op leeftijd is ze ook nog niet.

De andere paarden zijn normaal of vet (allemaal koudbloeden). Mijn paard is altijd al zo geweest en ook een slechte eter. Ik ken haar al 3 jaar en heb haar een half jaar geleden gekocht.

Ik ga morgen mn best doen met de luzerne maar ik kan geen trechter in haar mond doen uiteraard.
Maar het bizarre vind ik dus dat ze dagelijks er zo anders uit kan zien. Vandaag heel prima en soms de volgende dag weer echt ingevallen.

Maar hoe zorg ik dan voor meer bespiering naast ons huidige beleid? We doen dus 3x in de week academisch grondwerk en ong 3x in de week wandelen of rijden in het bos met heuvels. Zeg 5 tot 10 km. We zijn nu dus een half jaar bezig, daarvoor stond ze een soort van stil.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:27

Mijn fjord is op gewicht maar schraal qua bespiering (18jr). Mijn dierenarts raadde fibrebeet aan (naast onbeperkt hooi in de groep en vitaminekorrel of koek). Fibrebeet geeft veel vezels en eiwit maar geen suikers. Ze eet het erg graag, smult er echt van (en de andere drie vinden het ook heerlijk). Ik geef het tijdens het poetsen of na het rijden. Is met warm water in 15min klaar (met koud water 45min).

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 21:42

jowien schreef:
Mijn fjord is op gewicht maar schraal qua bespiering (18jr). Mijn dierenarts raadde fibrebeet aan (naast onbeperkt hooi in de groep en vitaminekorrel of koek). Fibrebeet geeft veel vezels en eiwit maar geen suikers. Ze eet het erg graag, smult er echt van (en de andere drie vinden het ook heerlijk). Ik geef het tijdens het poetsen of na het rijden. Is met warm water in 15min klaar (met koud water 45min).

Dit is inderdaad een goede optie als ze de seniores niet wilt. Maar ik heb er een hard hoofd in omdat ze dus grasbrok (geweekt en ongeweekt) ook niet wilt. Maar ga het zeker proberen!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:06

Interessant topic. Ik zie wel wat je bedoeld. Helemaal een goed en gezond beeld geven de foto’s niet. Misschien al vermeld maar krijgt je fjord wel sowieso een vitaminemineralen supplement naast het ruwvoer? En vanwege het wisselende beeld zou ik idd ook wormen meepakken en een bloedtestje doen. Plus zand. Mogelijk heeft ze soms wat last van haar buik? Kan dat? Je ziet zeker niet dagelijks mest? Heb je al eens gekeken of er zand in zit als ze mest waar je bij staat?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 22:54

Hannanas schreef:
Interessant topic. Ik zie wel wat je bedoeld. Helemaal een goed en gezond beeld geven de foto’s niet. Misschien al vermeld maar krijgt je fjord wel sowieso een vitaminemineralen supplement naast het ruwvoer? En vanwege het wisselende beeld zou ik idd ook wormen meepakken en een bloedtestje doen. Plus zand. Mogelijk heeft ze soms wat last van haar buik? Kan dat? Je ziet zeker niet dagelijks mest? Heb je al eens gekeken of er zand in zit als ze mest waar je bij staat?

De wormentest test ook op zand. Zat er niet in gelukkig! Dank voor je fijne antwoord trouwens.
Iemand die er veel vanaf weet in een ander topic had gezegd dat ik met deze hoeveelheid krachtvoer geen extra vitaminebrok hoefde te voeren.
Ik zie dagelijks mest en daar is niks geks mee gelukkig. Geen buikklachten ook!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 21:06

De seniores priores ging er met aanmoediging met lange tanden in. Maar toch nog een half kilootje (droog gewogen, maar uiteraard wel geweekt). De luzerne wil ze nog steeds niet.. ik laat de 18+ even voor wat het is. Ze krijgt nog wel de 250-500 g topsport erbij + schepje magnesium. En dan verhogen we de seniores langzaam naar meer (denk aan 1 tot 2 kg per keer.)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:26

Fibrebeet al geprobeerd? Ben ik doorgaans meer van gecharmeerd dan sp of biet.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 07:14

Toch vind ik het paard aanvullen met seniores priores voor de korte termijn prima maar ik vraag me wel af waarom een sober paard die nog niet heel erg op leeftijd is zo schraal staat. Lijkt me dan toch meer aan de hand.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:23

_Nelleke_ schreef:
Toch vind ik het paard aanvullen met seniores priores voor de korte termijn prima maar ik vraag me wel af waarom een sober paard die nog niet heel erg op leeftijd is zo schraal staat. Lijkt me dan toch meer aan de hand.

Ik snap je bezorgdheid en ik deel 'm. Ik ga er vanuit dat het stress is van de verhuizing. Onze fjord hebben we sinds mei en is toen in een kudde geplaatst na minstens 3 jaar alleen te hebben gestaan. Ze heeft het zwaar gehad in de kudde. Werd achterna gezeten en heeft behoorlijk wat krassen opgelopen. Haar beste maatje waar ze altijd mee samen stond in de kudde is laatst ook nog verhuisd. Direct viel ze weer in en stond ze niet meer bij de ruif.
Nu lijkt het gestabiliseerd gelukkig, sinds 2 a 3 weken! Elke keer als ik kom staat ze hooi te eten of te soezen met 2 andere merries. Ze heeft bijna geen wondjes meer en ze stuurt de anderen ook weg als ze wilt eten. Weidegenoten letten ook op en zien ook dat het beter gaat. Ik heb in de tussentijd toen ze af was gevallen niet toegekeken, maar van alles geprobeerd. En dat werkte ook af en aan. Ik heb het aan iedereen gevraagd (dierenarts, zadelmaker, instructeur, stalgenoten etc) en gelukkig vond iedereen het meevallen. Het heeft tijd nodig denk ik, het duurt minstens een jaar voordat een paard echt gesetteld is, dus de tijd zal het leren.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:42

Je zou slobber mash kunnen proberen van Havens. Daar kwamen ze ze hier goed van aan.

En zou je voor mij haar en appeltje kunnen geven gesneden in een vorm van een hartje <3

Qua foto's kun je een paard niet beoordelen. Ze kunnen op een foto mooi rond en gevuld uitzien en dan helemaal met een winternacht terwijl wanneer je met je hand er over gaat het een graadpakhuis blijkt te zijn. Bedenk ook dat we in het begin van de winter zitten. Op dit moment is juist helemaal niet verkeerd als een paard iets reserve heeft.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:44

Mijne was ook mager en had tandproblemen. Nu geef ik hem pavo 18+ en fibrefeed in slobbervorm. Dat hou hem wel op gewicht.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:59

Macs schreef:
_Nelleke_ schreef:
Toch vind ik het paard aanvullen met seniores priores voor de korte termijn prima maar ik vraag me wel af waarom een sober paard die nog niet heel erg op leeftijd is zo schraal staat. Lijkt me dan toch meer aan de hand.

Ik snap je bezorgdheid en ik deel 'm. Ik ga er vanuit dat het stress is van de verhuizing. Onze fjord hebben we sinds mei en is toen in een kudde geplaatst na minstens 3 jaar alleen te hebben gestaan. Ze heeft het zwaar gehad in de kudde. Werd achterna gezeten en heeft behoorlijk wat krassen opgelopen. Haar beste maatje waar ze altijd mee samen stond in de kudde is laatst ook nog verhuisd. Direct viel ze weer in en stond ze niet meer bij de ruif.
Nu lijkt het gestabiliseerd gelukkig, sinds 2 a 3 weken! Elke keer als ik kom staat ze hooi te eten of te soezen met 2 andere merries. Ze heeft bijna geen wondjes meer en ze stuurt de anderen ook weg als ze wilt eten. Weidegenoten letten ook op en zien ook dat het beter gaat. Ik heb in de tussentijd toen ze af was gevallen niet toegekeken, maar van alles geprobeerd. En dat werkte ook af en aan. Ik heb het aan iedereen gevraagd (dierenarts, zadelmaker, instructeur, stalgenoten etc) en gelukkig vond iedereen het meevallen. Het heeft tijd nodig denk ik, het duurt minstens een jaar voordat een paard echt gesetteld is, dus de tijd zal het leren.


Ze heeft dus jaren alleen gestaan en daarna in een groep. Dier heeft dus al jaren stress. Eerst van het alleen zijn en dan het leren omgaan met een kudde en dan een verlies van een maatje.
Wellicht juist iets zoeken in een stress reductie.
Rustgevend voer. Zodat ze tot rust kan komen, haar plek vind en vandaaruit weer kan aanzetten in gewicht

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:47

Bij stress is zetmeel( krachtvoer) nou net niet een helpend voer.
Ik zou het zoeken in energie uit ruwvoer: olie, eiwit... luzerne, grasbrok, dergelijke producten
Stress doet veel, heeeeeeel veel met een paardenlijf op cel niveau.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 17:38

Muze schreef:
Bij stress is zetmeel( krachtvoer) nou net niet een helpend voer.
Ik zou het zoeken in energie uit ruwvoer: olie, eiwit... luzerne, grasbrok, dergelijke producten
Stress doet veel, heeeeeeel veel met een paardenlijf op cel niveau.

Waar lees je dit dan? :)
Ik voerde al laag in zetmeel en ben daar heel kritisch op. Zoals ik heb genoemd voeren we nu seniores priores, luzerne, topsport (veel eiwit) en magnesium. Dus precies wat jij benoemd.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:46

Macs schreef:
LiselotZorro schreef:
Sorry hoor, maar echt absurd om dit paard nog verder vet te mesten. Weten mensen nou echt al niet eens meer wat een gezond gewicht is?? Moet het allemaal maar met minimaal 100 kg overgewicht?

Er zou wat meer spier op mogen, maar dan zul je ook moeten trainen.

Nouja zeg, wat rustiger mag ook :) ik vraag om advies omdat ik me zorgen maak over mijn paard. Als er iemand is die zich zorgen maakt over te dikke paarden ben ik het wel. Volgens mij heb je haar niet in real life gezien en gevoeld, dus da's makkelijk praten. Ik open dit topic niet voor niets. En zoals ik in mijn openingspost beschrijf is het dus de ene dag drama en de andere dag niks aan de hand. Vandaag was dus het laatste aan de hand.

Dit paard is gewoon vet. Als ze met opgetrokken buik staan hebben ze of te weinig ruwvoer gegeten, of stress. Probeer te achterhalen welke van de twee (of combinatie) er hier aan de orde is en probeer dat op te lossen. Dit paard verder dik voeren met krachtvoer en slobber gaat je problemen opleveren....

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 18:11

Dan zie je het verkeerd op de foto, want mijn paard is echt niet vet. :) Anders had ik wel een heel ander topic gemaakt ;)
Afbeelding

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:22

Ik zie een slanke fjord, denk dat we dat niet gewend zijn wellicht? Normaal zijn fjorden vaak wat dikker :Y) Qua gewicht zou er wellicht ietsje bij mogen, maar ik zou haar zeker niet vetmesten. Ik zou het eerder zoeken in de bespiering, ik geef mijn oude haflinger van 30 wiens spieren ook wat wegvallen Equifirst Linamix, maar ze deed het ook goed op rijstzemelen (vb. Hippalgo Bodybuilder) of rijstolie. Ik zou het in ieder geval daarin zoeken.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:27

Op de foto van 29-10 is hij wel degelijk vet. Ik weet niet welke recenter is? Het beeld van hierboven is mooi. Het paard hoeft niet dikker dan dat. Hij zou in dit licht iets meer vlees op de ribben mogen hebben, maar bijna alle paarden met een goed gewicht tonen een beetje ribbig in vol zonlicht. Het voeren van een beetje olie over het voer kan dat wegnemen. En zoals ik schreef; onderzoek waarom het paard soms opgetrokken staat. Dat is een teken dat het paard voor langere tijd geen maagvulling heeft gehad of stress heeft. Beide zijn met het oog op maagproblemen veel schadelijker dan een beetje zichtbare ribben.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:15

Je paard is prima op gewicht.Wanneer was de laatste wormkuur?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 19:24

Geen idee :) we hebben haar een half jaar.
Maar we gaan met de vorst ontwormen.

charmaine90
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:38

Ik heb nog niet naar pagina 2 gekeken. Maar wil al zeggen dat de foto van 29 oktober absoluut niet een te mager paard laat zien. En zelfs al een beetje dikkig begint te worden. En dat je wat dat betreft bijna eerder die foto van daarvoor kan hebben. Ik zou maar rustig aan doen met voer. Een paard, een koudbloedig paard al helemaal, heeft niks aan te dik zijn...