Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:13

Love_Mirra op pad gaan met een gids van een natuur organisatie,
dat googlen ;) en afspreken kun je heel veel van leren (& gaan herkennen)
als de coronasituatie het weer toe laat ….

Groet Karin.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:00

Ik plaats m hier ook even https://www.bdb.be/Portals/0/docs/Grond ... ingweb.pdf. Lijkt me een mooie website over weidebeheer.

Stuitte toevallig op deze site omdat ik hoornbloem in de wei had gevonden of iets wat er op lijkt. Kennen jullie die? Ik kan er niet veel over vinden.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:07

GraceZarif schreef:
Ik plaats m hier ook even https://www.bdb.be/Portals/0/docs/Grond ... ingweb.pdf. Lijkt me een mooie website over weidebeheer.

Stuitte toevallig op deze site omdat ik hoornbloem in de wei had gevonden of iets wat er op lijkt. Kennen jullie die? Ik kan er niet veel over vinden.


Bedankt voor het plaatsen van de link, over weidebeheer er staat vast iets bruikbaars in ;)
Als ik tijd heb eens in duiken ...

Van een hoornbloem nog nooit gehoord :n heb je er misschien een foto van …

Zelf gisteren de kamille gezaaid zonder laag grond erover ...
ben benieuwd of er nu wel wat op gaat komen ;)

Groet Karin.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:56

GraceZarif schreef:
Ik plaats m hier ook even https://www.bdb.be/Portals/0/docs/Grond ... ingweb.pdf. Lijkt me een mooie website over weidebeheer.

Stuitte toevallig op deze site omdat ik hoornbloem in de wei had gevonden of iets wat er op lijkt. Kennen jullie die? Ik kan er niet veel over vinden.


Dank hoor, dit is zeer waardevolle en brede informatie bij elkaar. +:)+

Enne zien we ook es bitje resultaat terug van het Europa landbouwfonds :)*

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 19:48

Kleefkruid was de afgelopen dagen flink gegroeid, dus alvast een voorproefje gegeven.
Mijn kleine shet at het kleine takje direct op en mijn IJslander liet het na 2 kauwbewegingen uit de mond vallen. En wilde het niet meer … ook de shet wilde deze 2 takjes niet eten …. heel vreemd!

Misschien nog te jong/groen weet iemand dit ... :?

Groet Karin.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:12

Die van mij eten het gewoon altijd wel :+

Ik was een beetje sip, ik had heel veel kleefkruid rond een oude wilg groeien. Mijn man heeft dit weekend een ronde gemaaid met de bosmaaier en heel enthousiast ook al mijn kleefkruid mee gemaaid, beeeeetje jammer haha! Gelukkig groeit het ook nog op een andere plek.

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:00

Ik ga thuis wat kruiden zaaien zodat ik het eens in de zoveel tijd mee kan nemen naar stal en in de "salade" kan doen :)

De volgende kruiden wil ik gaan zaaien (misschien dat jullie leuke toevoegingen hebben):

- Kamille
- Goudsbloem
- Phacelia
- Korenbloem
- Viola Tricolour
- Valeriaan
- Hysop

Afgelopen weekend zijn we door het bosje bij de club gewandeld met een emmer, de plantenapp PlantNet en google. Veel braambladen, fluitekruid, brandnetels, kleefkruid en paardenbloembladeren kunnen vinden!

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:47

Even een vraagje tussendoor, ik heb wilgentakken, maar mijn paarden kijken er niet naar om, ze staan nu op de wei. Zou ik ze kunnen drogen em later opvoeren?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:54

FrNo schreef:
Even een vraagje tussendoor, ik heb wilgentakken, maar mijn paarden kijken er niet naar om, ze staan nu op de wei. Zou ik ze kunnen drogen em later opvoeren?

Gedroogd vinden mijne het niet aantrekkelijk

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:12

FrNo schreef:
Even een vraagje tussendoor, ik heb wilgentakken, maar mijn paarden kijken er niet naar om, ze staan nu op de wei. Zou ik ze kunnen drogen em later opvoeren?


Denk niet dat een paard dat graag knaagt, gaat niks boven vers.
Maar wilg kun je van de boom afknippen tot de herfst, dus je kunt nog wel even vooruit.
Gedroogde brandnetel gaat er wel graag in, wellicht kun je daar wat mee ?

Al Loopt er hier eentje die er na een uurtje al aan begint :P :')

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:28

belle_boef schreef:
FrNo schreef:
Even een vraagje tussendoor, ik heb wilgentakken, maar mijn paarden kijken er niet naar om, ze staan nu op de wei. Zou ik ze kunnen drogen em later opvoeren?

Gedroogd vinden mijne het niet aantrekkelijk



Dank voor je antwoord.





Peetstap schreef:
FrNo schreef:
Even een vraagje tussendoor, ik heb wilgentakken, maar mijn paarden kijken er niet naar om, ze staan nu op de wei. Zou ik ze kunnen drogen em later opvoeren?


Denk niet dat een paard dat graag knaagt, gaat niks boven vers.
Maar wilg kun je van de boom afknippen tot de herfst, dus je kunt nog wel even vooruit.
Gedroogde brandnetel gaat er wel graag in, wellicht kun je daar wat mee ?

Al Loopt er hier eentje die er na een uurtje al aan begint :P :')



Het is een klein treurwilgje, waarbij we in het voorjaar altijd alle takjes er af knippen, dus volgend jaar pas weer. Kaal is kaal. Maar bedankt voor je antwoord.

Ik droog wat ze vandaag niet meer op eten en kijk wel of ze het later nog willen, als ze niet in de wei staan.


Bedankt voor jullie antwoorden.
Het is niet veel en ook niet veel werk om te drogen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:15

Joh, steek rest takken in de natte grond ergens , dan komt er wortel aan , lopen ze uit en kun je ze komende maanden opvoeren.
Ik heb er zo ook een aantal op "kweek" staan.

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:50

Dat is ook een goed idee, hopelijk is het nu niet meer te laat.
Maar gisteravond aten ze er wel weer meer op, dus er is al niet veel meer over.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:32

Weer eens bijgelezen, leuk om te lezen allemaal! Wel grappig, ik ben de laatste tijd bezig met zelf meer 'onkruid' gebruiken en dingen als brandnetel, paardenbloemen, goudsbloem, bramenblad en kleefkruid zijn ook voor mensen eetbaar. Of je kan er thee van zetten bijvoorbeeld.

Mijn pony's staan op een weiland waar brandnetel groeit, maar ook kleefkruid, bramen etc. Dus ik trek elke dag bossen brandnetels uit en gooi ze neer voor de paarden. Vaak beginnen ze er na 20 minuten al van te eten! :) Komend najaar wil ik contact opnemen met de knotploeg hier in het dorp, zij verbranden al de geknotte wilgentakken vaak. Kan ik mooi aan de paardjes voeren en ben van plan er een hoop de grond in te steken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:18

Ik zit al een hele tijd in dit topic. En dat komt omdat ik grootste plannen had en een mooi land met verschillende eetbare struiken en planten.
Dat zou ik uitgebreid op de foto zetten, is er door omstandigheden nooit van gekomen.
Zal dan ook maar vermelden dat we ons plekje te koop hebben staan.
Op de nieuwe plek, wil ik een nieuw begin maken met alles. Dus ook met eetbare struiken en planten. En een nieuwe moestuin. Want die mis ik ook.
Edit. Dus lees nog steeds braaf mee en doe ideeën op voor de 2.0 versie.

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:48

Alle 26 pagina's doorgelezen en ontzettend veel geleerd! Die van mij krijgen op het moment kleefkruid, brandnetels en paardenbloemen erbij. Er zijn wat berken en populieren in het bos tegenover ons, ga vanmiddag eens kijken of ik wat takken kan pakken voor ze.

Met de droogte wat we nu al hebben, groeit het gras bij ons helemaal niet -O- Ik heb de helft van hun weiland af moeten zetten, anders hebben ze van de zomer niets meer. Alleen mijn paarden vernielen alles, ze plukken het gras met wortel en al eruit. Ze krijgen hooi bijgevoerd, samen met kleefkruid enz. Ik hoop met het bijvoeren van takken, de verveling toch te vermindering voor ze.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:38

ZwarteHeks schreef:
Alle 26 pagina's doorgelezen en ontzettend veel geleerd! Die van mij krijgen op het moment kleefkruid, brandnetels en paardenbloemen erbij. Er zijn wat berken en populieren in het bos tegenover ons, ga vanmiddag eens kijken of ik wat takken kan pakken voor ze.

Met de droogte wat we nu al hebben, groeit het gras bij ons helemaal niet -O- Ik heb de helft van hun weiland af moeten zetten, anders hebben ze van de zomer niets meer. Alleen mijn paarden vernielen alles, ze plukken het gras met wortel en al eruit. Ze krijgen hooi bijgevoerd, samen met kleefkruid enz. Ik hoop met het bijvoeren van takken, de verveling toch te vermindering voor ze.

Let op een berk kun je deze periode beter niet snoeien. Ze gaan dan bloeden en raken verzwakt.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 16:47

Vorderingen in het snoeptuintje :j
De esparchette begint aren te vormen, is nog niet zo hard gegroeid als gehoopt.
en er is een klein beetje kamille opgekomen, van wat ik gezaaid heb het is nog heel klein.

Druk geweest met de gekregen wilgentakken om daar een nieuwe heg & knotwilgen rij van te maken.
De beukenhaag die er in stond was na een aantal jaren dood gegaan
waarschijnlijk door de droogte in combinatie met de vele engerlingen die de wortels opeten. :x

Groet Karin.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 16:42

Nu wat weken verder begint alles toch meer te groeien ….
De esparchette en kamillie
Afbeelding

Citroenmelisse en rozenbottel
Afbeelding

En de wilgenbomen & struiken in wording
bedoeling is om van de struiken de snoeptakken te gaan halen
zodat de bomen kunnen groeien tot knotbomen
meerjaren plan in wording ;)
Afbeelding

Groet Karin.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:07

De esparcette ziet er mooi uit! Ik vind vogelwikke ook zo mooi, groeit nu weelderig in de berm met paarse bloemetjes maar dat is niet eetbaar voor de paarden.
Afgelopen zaterdag hebben we gehooid. De helft van de normale opbrengst door het ontbreken van de regen. We proberen nog een tweede snee. Nu kunnen ze iig lekker op de wei en krijgen onze rozebottels kans bij te groeien want daar zit geen blaadje meer aan.
Ook nog in de winter wat wilg gestekt. Daar was al een groot stuk bast vanaf gegeten. Ik had nog wat groene leem klei opgesmeerd zodat ie het weer gaat doen hoop ik.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:53

Hoi allen!! Een hele tijd begonnen met jullie volgen en al veel geleerd :D Maar, dat ging allemaal over eten... ik vroeg me af of jullie toevallig ook weten welke planten/bomen muggenwerend zijn, van Google word ik niet heel veel wijzer... en, ik wil natuurlijk een veilige variant voor de paarden... help :D

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 04:09

Citroenmelisse zou muggen weren en je kunt net als van munt er thee van maken.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:09

Mooi :D +:)+ Dan gaan we er daar eens een berg van neerzetten rond de weides/paddocks +:)+

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:41

Dat is ook de reden waarom ik citroenmelisse heb geplant :D
en als het goed werkt komt er meer …

Van de week in de stromende regen moest ik ergens zijn en trof in de buurt een haag aan
bestaande uit meerdere grote struiken met hele kleine rose bloemetjes.
Vond het apart niet eerder gezien en geen idee welke plant het is
en of het schadelijk of eetbaar is voor paardjes.
Gauw een takje mee geplukt, zat goed vast ... >;)

Rondom de blaadjes lijkt een lichtere rand te zitten en de blaadjes aanzet is ook apart

Afbeelding

De achterkant heeft een grijzige kleur
en alle blaadjes bloempjes zijn naar voren gericht, vind ik ook apart
Afbeelding

Heel benieuwd of iemand weet hoe deze struik heet,
want vind deze wel heel bijzonder.

Groet Karin.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:23

Vraagje. Ik weet da bamboe ok is voor paarden om te eten.
Maar gaat dat dan over álle bamboesoorten?

Bijv de Fargesia nitida Gansu, niet-woekerende bamboe