Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:59

Wat een leuk topic! :):)

Afgelopen voorjaar heb ik ook van alles aangeplant voor de paarden, zoals meidoorn (een boom en haag), een treurwilg, hazelaarstruiken, rozebottels, zwarte bessen. Dit najaar wil ik het 'mini paddock paradise' nog uitbreiden met knotwilgen, lindebomen, Italiaanse populieren, echinacea, wilde rozen en nog meer rozebottels. Op bijna 2 ha. stond geen enkele boom, daar gaan we nu even verandering in brengen, kom maar op met die schaduw straks 8-) En in de moestuin staan rode bietjes, knolvenkel en selderij voor de paardjes.

Ook een van de weilanden heb ik deze week opnieuw ingezaaid, met o.a. korenbloemen, goudsbloemen, chichorei, kamille, mariadistel, venkel en luzerne.

Er is zoveel eetbaars voor paarden, ik vind het echt mega interessant om me daarin te verdiepen!

En deze zomer al veel kunnen plukken, heb er al een lekkere verjaardagstaart mee gemaakt voor Ukie :+

Afbeelding

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:24

belle_boef schreef:
Luzerne heb ik wel eens gelezen maar vraagt geloof ik vrij veel werk

Heb het deze zomer op kale plekken gezaaid, groeit makkelijk hoor :) Het is niet meer in bloei gekomen, maar het geeft mooie paarse bloemetjes.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:42

Heb net de kalender bij je besteld Diana_Mabel, ben benieuwd of er nog iets nieuws op staat :D

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:45

Wat een gezellig bosje!

Hier lusten ze ook geen hop :)

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:38

De tweede is kruiskruid, weghalen dus :)

www.fjordukie.nl

ukie

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:28

Muur is bij de paarden hier geen favoriet, maar de kippen zijn er dol op :D

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:57

Kijk eens hoe goed de mariadistel groeit :D Afbeelding

Weet iemand of je Hibiscus veilig naast de wei kan zetten, dus zo dat ze er soms een hap van kunnen nemen?

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:02

s_v schreef:
Daarnaast zijn leuke suggesties voor boompjes/struiken zeer welkom (al moet ik mijn man daar nog wel warm voor krijgen, ik kan maar voorbereid zijn :D ) In het stuk op de paddock wil ik echt een beetje grotere bomen die snel groeien (zoals hazelaar en wilg) in het slingerpaadje wil ik liever wat struikgewas dat niet te gigantisch groot wordt :)

Zelf rozenbottel planten, groeit heel snel! Vorig jaar februari heb ik een rij geplant en daar hebben al veel bottels aangehangen.

Meidoorn struik en boom zijn ook leuk! En haagbeuk mooi langs een pad.
Ik heb veel besteld bij debomenshop.nl. Veel keuze, goede kwaliteit en niet duur!

Ik heb vorige maand een paar sierappelstruikjes geplant, net buiten het bereik van de paarden. In principe is het niet giftig, maar te veel appeltjes is ook niet goed. De soort die ik heb gekozen heeft mooie roze bloesem in het voorjaar, het oog wil ook wat <3 en in het najaar lekker mini appeltjes voor de vogels.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:59

s_v schreef:
Wat leuk ukie! Dat zijn taaie bikkels als ze nu nog groeien :=

Goed idee van die rozenbottel als struik! Die neem ik mee voor als ik mag gaan planten van mijn man :j

Ik wil veel gaan stekken (zeker qua bomen, denk dat ik het voorlopig dus bij wilg en hazelaar houden, dat stekt makkelijk normaal :) ) en eventueel wat struiken kopen!

Welke periode raden jullie aan om door te zaaien?
Mijn schoonzus kan makkelijk een zak paardengras met kruiden bestellen, dus nu is het alleen nog een kwestie van het goede moment afwachten, weide slepen en zaaien maar! :D

Ik heb in september j.l. gezaaid, maar het voorjaar kan ook (maart/april). Probeer wel om de paarden er een half jaar af te houden, anders trekken ze de jonge plantjes er zo uit. En probeer het een paar keer te maaien, dat is goed voor de wortels.
Zaad heb ik hier besteld: https://www.agrifield.nl/Paardenweide%2 ... paardenwei Was een van de goedkopere.. (vind paardengras érg duur hoor).
Ze hebben ook kruidenzakjes. Daarnaast heb ik zelf nog losse zakjes kruiden besteld bij Vreeken van kruiden die extra wilde zaaien. Ik heb ze even voor je opgezocht:
Pastinaak
Echte heemst
Groot kaasjeskruid
Karwij
Grote Pimpernel
Venkel
Watermunt
Wilde cichorei (dit zijn zulke mooie bloemen <3 )
Esparcette
Luzerneklaver
Gewone rolklaver
Calendula officinalis
Centaurea jacea (Korenbloem
Centaurea nigra
Galium Verum
Chamaemelum nobile (Kamille)
En nog Phacelia, maar ik denk dat ik die buiten bereik van de paarden zet, heb niet kunnen vinden of dat nu echt veilig is.

Hier groeit nog veel momenteel! Gisteren nog wat kleefkruid geplukt :j Goudsbloemen groeien ook nog.
Maar dat zal eind van de maand ook wel klaar zijn, als het echt winter wordt.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:38

Denk wel dat je dat aan paarden kan geven, maar ik vind het véél te duur.
Het is vaak ook erg fijn hooi. Op zich niet erg natuurlijk, maar hebben ze vast heel snel op :P

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:53

Dan zou ik eerder een zakje rozenbottels kopen en door je hooi mengen :D

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:01

Jaa, je hebt heel snel bottels! Ik heb vorig jaar in februari geplant (klein plantgoed) en in juli al de eerste bottels. Ons veulen snoepte ook graag aan de blaadjes. Echt de moeite waard!

Zo zag het er begin september uit, al een leuk haagje (boven de rug van t veulen)
Afbeelding

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:12

Ja, Rosa Rugosa (Rubra en Alba).

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:38

Ziet er gaaf uit die schets Marlies! Mooie vormen en paden. Wij hebben ongeveer evenveel grond, maar heb gekozen voor rechte lijnen. Is wat praktischer, vooral met maaien van het gras :)

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:08

Een paard mag alle berken soorten (Betula XXX). Dus bijv. ook Carpinus Betulus (haagbeuk).

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:33

Er is zoveel giftig.. staat er al beplanting rond je wei waaarvan je wilt weten of het giftis is of wil je graag weten wat je niet mag planten? In dat geval zou ik het omdraaien en kijken wat je wél kunt planten :P

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:08

Oh dat is wel een vervelende situatie. Gelukkig zijn er veel sites waar lijstjes met giftige planten staan.

Haagbeuk en beukhaag zijn twee verschillende dingen.
Beuk (Beukhaag/Fagus sylvatica) is inderdaad giftig, maar volgens mij vallen de blaadjes wel mee.
Laatst bijgewerkt door ukie op 01-03-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:10

Heb je er een beetje invloed op? Je zou meidoorn kunnen voorstellen. Is ook ged voor de vogels.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:18

Lijsterbes is giftig.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:13

Grove den mag volgens mij wel.. ik zie ook wel eens dat mensen hun kerstboom na de feestdagen bij de paarden gooien. Dus het zal wel kunnen zeker? :)

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:48

Oh wat leuk dat doorkoopje, zal mooi worden met hop erlangs.

Hier hebben we 1,5 maand geleden twee grote treurwilgen geplant. Ze beginnen al mooi in het blad te komen. Wat zijn dat toch mooie bomen. Over enkele jaren kunnen de paarden er al tussen lopen denk ik.
Afbeelding

Ondertussen snoept Oyke al lekker van de rozenblaadjes.
Afbeelding

De nieuw geplante haagbeuk begint ook al groene knopjes te krijgen.
Nog een maandje wachten en alles is weer lekker groen!
Afbeelding

Vorige week heb ik nog wat verschillende wilgentakken geknipt in het natuurgebied. Staan nu in water, hopen dat ze wortels gaan schieten.
Ik kon het niet laten en heb nog 4 Himalaya Berkjes besteld. Die mooie witte <3 Daarna nog een stukje beukhaag zetten naast ons terras en dan ben ik klaar met planten :o Dan zitten er bijna 20 bomen in de grond en zo'n 100 meter haag. Paardjes mogen niet klagen denk ik :D :D

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:04

Weet iemand of wilde margriet veilig is voor paarden? Zou graag een randje naast de wei willen zetten.

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:59

Elvirawortel schreef:
Vind t alleen lastig... als ik ze zo gevarieerd voer, en daarnaast vitamine korrel, of ik dan niet bepaalde voedingstoffen te veel voer. En dan doe ik het vaak toch maar niet. Sta ervan te kijken hoe mensen gewoon maar alles voeren... je verandert wel de verhouding in het rantsoen van het paard, ookal is wat je dan voert misschien niet giftig... en kruiden zijn wel medicijnen en die neem je toch zelf ook niet als je niet ziek bent? Veel dingen zijn erg gezond hoor en werken preventief, maar je kunt het lichaam er ook schade mee toebrengen. Met kruiden is het niet baat het niet dan schaat het niet...

Dat kruiden medicijnen zijn ben ik niet met je eens. Ik denk juist dat afwisseling in het rantsoen heel goed is voor een paard. Paarden weten vaak heel goed wat ze wel en niet mogen én wat ze op dat moment nodig hebben. Ik vind wel dat je ze moet ´beschermen´ tegen giftige planten zoals Esdoorn, Kruiskruid etc. Maar van de bekende veilige kruiden en planten zie ik weinig gevaar.

Ik volg zelf deze groep op Facebook, daar wordt het e.e.a. wetenschappelijk onderbouwd https://www.facebook.com/plantsforhorses/

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:47

Hilary schreef:
Ik voer bij voorkeur alleen verse kruiden en ongemengd naast een rantsoen van 24/7 onbeperkt hooi (en gras in de zomermaanden) en een vitaminebrokje. Onze pony’s kiezen zelf wat ze willen eten en wat niet. Dit kan ook per periode verschillen. We bieden wel altijd meerdere soorten kruiden / takken tegelijk aan, zodat ze ook wat te kiezen hebben.

Zo eet onze Shet eigenlijk vooral distels, en mijn merrie juist niet. Die eet liever brandnetel (en de Shet juist weer niet).

Zo doe ik dat eigenlijk ook :) Ik heb vijf pony's en ze hebben allemaal hun eigen voorkeur. Deze week weer kleefkruid kunnen plukken en ééntje wilde dat niet eten, de rest is er gek op. En toevallig zag ik er eentje bewust Kamille eten, terwijl ze dat anders nooit wil eten. Ze zijn echt niet gek hoor :)

www.fjordukie.nl

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:18

s_v schreef:
Ik wil deze week (misschien vandaag wel :) ) een strook naast de weide inzaaien met paardenkruiden, dan kan ik hopelijk rond de zomer gaan plukken :D
Heb ook nog een doorn loze braam en framboos gekocht, dus die kunnen mooi mee naast de strook :D En misschien haal ik ook nog wel wat plantgoed, iemand nog suggesties voor lekkere kruiden?

Pastinaak
Echte heemst
Groot kaasjeskruid
Karwij
Grote Pimpernel
Venkel
Watermunt
Wilde cichorei
Esparcette
Luzerneklaver
Gewone rolklaver
Calendula officinalis