Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:06

Wegens mijn paarden nu voor het 2de jaar op rij last hebben van mijten/rasp (mallanders and sallanders) en dit ook verergerd kan worden door het voer, is het tijd om deze eens grondig onder de loep te nemen.

Mallanders en sallanders wordt vooral veroorzaakt door het feit dat sokkenpaarden extra creatine aanmaken. Hierdoor krijgen ze korstjes, jeuk, dat vinden de mijten dan weer leuk met alle gevolgen van dien. Nu blijkt dat bestanddelen zoals biotine en vit B6 de creatine productie bevorderen, en aangezien dit bij deze paarden verhoogd is, is het redelijk onlogisch om dat nog te gaan bijvoeren. Helaas zit biotine bijna standaard in elk paardenvoeder.

Momenteel voer ik dagelijks 100 gr Pavo Vital in combinatie met wat Hartog Gras Mix om die paar brokjes te compenseren :P Mijn merrie krijgt daar bovenop nog Mijten Bodybuilder erbij omdat zij moeilijk op gewicht te houden is.


Kortom ben ik op zoek naar een voeder zonder of met zo min mogelijk:
- Luzerne
- Vit B6
- Biotine
- GEEN melasse
- GEEN granen
- GEEN additieven

Maar, nu de hamvraag, bestaat er wel zoiets in de Benelux? Al de graan-vrije voeders die ik tot nu toe heb bekeken bevatten op z'n minst luzerne.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:09

Agrobs/equifyt heeft eea dat vrij is van bovenstaande. Tenminste twee jaar geleden nog wel :j Connor mocht ook hetzelfde niet hebben

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:16

Kijk eens op de site van Astrid Noordhoek: Purepaardenvoeding. Zij heeft verschillende soorten voer . Je kan haar altijd vrijblijvend om advies vragen.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:22

Purepaardenvoeding is wel interessant. Bedankt daarvoor :)

Edit: purepaardenvoeding levert enkel in NL.. ;(

Equifyt was ik ook al aan het bekijken. Maar de meeste graanvrije producten bevatten toch nog luzerne of zijn gewone ruwvoeders. Ik zoek echt eerder naar een balancer.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:36

Hippalgo Zero ? Nieuwe voer van Mijten.
Misschien kan dat wat voor je paardje zijn ?

haha
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:44

Misschien natur mineral plus van Lexa. Anders VS 200 of eentje van Atcom, maar daar zit geloof ik meer biotine in.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:45

Hayster?

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:51

Hippalgo Zero ziet er zeker interessant uit, maar zit ook luzerne (en wortel) in, helaas..

Iemand had me de Alpengrün muesli getipt ook, die is zeker interessant. Die kan ik ook relatief makkelijk verkrijgen hier.

Misschien onmogelijk, maar ik vind het ook belangrijk dat het relatief eenvoudig te verkrijgen is. Dat is voor mij uiteindelijk de doorslag geweest waarom ik van JPGEF naar Vital ben gegaan. Mede omdat mijn ouders vaak het voer moeten gaan halen dus het mag allemaal niet te moeilijk worden. Dus tenzij het eenvoudig besteld kan worden zonder torenhoge verzendkosten, vallen de meeste dingen in NL wel een beetje af.. Velen verzenden ook niet naar BE, helaas.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:06

Equifyt haalde ik juist vanuit belgie zelf op. Ik zal eens gaan zoeken wat connor had, zeker agrobs protein light. Equifyt had een muesli/slobber die hij mocht hebben. Die kreeg hij vanwege de vitamines en mineralen

Gevonden was de zupa van equifyt, zit wel wat lucerne in maar het gehalte is dusdanig lag dat het Connor goed viel. :j https://www.equifyt.com/nl/bestel-online/item/zupa/29 vandaar uit ben ik de lucerne ook als extra aanvulling gaan opvoeren om hem voldoende eiwit te laten binnenkrijgen.

Weet je of je paard allergisch is voor de lucerne zelf of een te hoog gehalte aan eiwit in het voer? Connor had pssm1 waardoor hij extra eiwit nodig had maar ook IR waardoor hij zo min mogelijk suikers mocht binnenkrijgen. Maar ook een granenallergie waardoor het een flinke zoektocht is geweest naar de juiste voeders :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilde_
Berichten: 10747
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:07

Oerbalans?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:40

Kijk ook eens naar Masterhorse.de
Die hebben ook veel kwaliteitsproducten en verzenden zonder problemen en grote kosten naar Belgie.
Misschien zit er wat tussen.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 17:52

karuna schreef:
Equifyt haalde ik juist vanuit belgie zelf op. Ik zal eens gaan zoeken wat connor had, zeker agrobs protein light. Equifyt had een muesli/slobber die hij mocht hebben. Die kreeg hij vanwege de vitamines en mineralen

Gevonden was de zupa van equifyt, zit wel wat lucerne in maar het gehalte is dusdanig lag dat het Connor goed viel. :j https://www.equifyt.com/nl/bestel-online/item/zupa/29 vandaar uit ben ik de lucerne ook als extra aanvulling gaan opvoeren om hem voldoende eiwit te laten binnenkrijgen.

Weet je of je paard allergisch is voor de lucerne zelf of een te hoog gehalte aan eiwit in het voer? Connor had pssm1 waardoor hij extra eiwit nodig had maar ook IR waardoor hij zo min mogelijk suikers mocht binnenkrijgen. Maar ook een granenallergie waardoor het een flinke zoektocht is geweest naar de juiste voeders :j

Naar mijn weten zijn ze gelukkig niet allergisch aan bepaalde voedingsmiddelen. Het gaat mij nu puur over de preventie of het zo veel mogelijk minderen van rasp/jeuk aan de sokken. :j

Bedankt voor je berichtje trouwens. Ik had de Alpengrün zelf al op t oog. Equifyt/agrobs kan ik makkelijk bestellen en ophalen in de buurt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:12


Diertjec

Berichten: 4624
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:18


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:20

Je voer zelf maken? Mijn fries heeft al 20 jaar cpl...word niet erger.Soms mijten maar dat behandel ik dan.Ik vermoed dat het mede door mijn voer komt.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:25

Volgens mij heet dat gras :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:26

Billy schreef:
Volgens mij heet dat gras :)

Hier groeit ongeveer twee maanden per jaar gras,dus dat word hem niet...of je bedoelt ook gedroogd gras

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 21:09

Hier ook een gebrek aan gras, dus dat wordt 'm (voorlopig) niet. Daarbij zit ik met één van de 2 die heel snel aan de sukkel gaat en vermoedelijk neemt zij haar voedingsstoffen onvoldoende op. Belangrijk is dus dat ik die blijf aanvullen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:16

Misschien te simpel maar waarom niet gewoon hooi 24/7 met een vitamine / mineralen / zout liksteen ernaast? Dat is hoe ze op een goed bekend rehabilitatie centrum in engeland voeren om paarden terug gezond te krijgen. Mijn leraar geeft dit ook aan: “paarden hebben 3 dingen nodig: een lik, hooi en schoon water”.

Maar begrijp ook dat dat voor vele eigenaren wat te extreem is hoor. Heb ik ook lang gedacht!

Wel eens van thunderbrook gehoord? Hier in engeland erg bekend in ieder geval en een paar van hun producten bevatten geen molasses, graan, soya, luzerne etc. Volgens mij is agrobs ook een goeie.

Veel succes!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:26

Dat was voor mijn oude tinker bij lange na niet genoeg. Zonder gras op alleen hooi stortte hij echt helemaal in kwa gewicht

Kaatje_S

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:35

Ik voer de balancer brokjes van 'je paard gezond en fit', gecombineerd met de alpengrun múslí van agrobs

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 21:48

JPGEF heb ik nog gevoerd. Ik merkte geen verschil qua jeuk. Zie net dat er ook best wat biotine in zit, helaas.

De Alpengrün muesli klinkt tot nu toe het beste. Die kan ik ook gewoon nog aanvullen met de bodybuilder (waar overigens ook melasse in zit helaas, maar een beetje zal wel geen drama zijn..) Is er een hoofdreden waarom jij naast de Alpengrün ook vitaminenbrok toevoegt Kaatje_S?

Ja, enkel hooi en liksteen zou voor 3 van mijn 4 paarden misschien werken, maar helaas dus niet voor nummer 4. Net zoals bij Karuna vrees ik dan dat ik dan een erg schraal paard terug krijg.. :( Dat deden we voorheen dus ook, maar op aanraden van DA moet die dus echt vitaminen bij krijgen ivm ons hooi te weinig voedingsstoffen voor haar bevat (en dan vooral met name Vit E en selenium)

Kaatje_S

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Bestaat dit voer? Graan-, melasse- en luzernevrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:42

Eigenlijk is de vitaminebrok de basis. Mijn ene paard krijgt deze en de ander de vitalbix. Omdat deze snel last van zijn darmen heeft krijgt hij wat extra soorten vezels erbij, in de vorm van de alpengrun.

Ze zijn destijds doorgemeten en dit bleek het beste bij hun behoeften aan te sluiten.

ellepel

Berichten: 47364
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:21

Vervelende aandoening he.
Kelly heeft ook last van sal en mallenders.
Al is dat momenteel aardig onder controle.!
Geen gestamp, geen dikke korsten.

Ik voer nu( ze is 26 mag wat extra vet hebben)
Geweekte grasbrok, met geweekte bietenpulp.
Ik geef wel een 300 gram sojaschroot voor de eiwitten en ik vul aan met marstall force vitaminekorrel.
deze is in elk geval graanvrij...zit wel toegevoegde biotine in,maar ik heb eigenlijk geen idee of dat erg veel is
Daarnaast veel hooi, en enige nadeel is dat madam het mengsel van bietenpulp en grasbrok niet zo lekker vind ik daar een halve schep basismusli door doe.