Voer voor haflinger die schuurt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:29

Hoihoi!

Ik ben op zoek naar ervaringen. Wie voert er wat?

Ik heb dus een haflingermerrie die snel schuurt. Best heftig is, dus energielaag voer nodig heeft.
Ik voer nu pavo - nature's best. Maar nu lees ik toch veel dat (gevoelige) paarden schuren van Pavo.
Ik zat zelf te kijken naar voermeesters, ziet er interessant uit. Wie weet hier meer van?

Groetjes!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:31

Wat krijgt ze verder nog aan (ruw)voer?
Mijn paarden gaan (licht) schuren van voordroog, jong gras, normale brok en lucerne. De Pavo Vital en Daily complete gaan wel goed gelukkig.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:38

Azmay schreef:
Wat krijgt ze verder nog aan (ruw)voer?
Mijn paarden gaan (licht) schuren van voordroog, jong gras, normale brok en lucerne. De Pavo Vital en Daily complete gaan wel goed gelukkig.


ze staat op onbeperkt grofstengelig hooi.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:40

Verder in goede conditie? Dan zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Is een geconcentreerde vorm van voer, waardoor je de suikers van bijvoorbeeld een muesli voorkomt.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:41

Kijk eens in het Fibra topic. Heel mooi spul en sluit ook mooi aan bij je hooi.

Mijn pony schuurt ook (eczeem). Fibra heeft daar anit itch voor. Voor de niet eczemers zou je daarmee kunnen starten als reinigingskuur en daarna bijvoorbeeld op premium overstappen. Het bevalt mij heel goed.

Voermeesters heb ik wel van gehoord, maar geen ervaring mee.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:43


MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:45

Marstall of Mijten, beide vitamine en mineralenrijk maar weinig suikers of toegevoegde rotzooi er in.

Pavo is hier echt geen optie, dat is gelijk schuren.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:00

RianneH schreef:
Verder in goede conditie? Dan zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Is een geconcentreerde vorm van voer, waardoor je de suikers van bijvoorbeeld een muesli voorkomt.


Ze zou iets af mogen vallen. dus misschien dat een vitaminebrok idd dan goed zou aansluiten. Heb jij nog tips daarin?

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:00

Jemawi schreef:
Kijk eens in het Fibra topic. Heel mooi spul en sluit ook mooi aan bij je hooi.

Mijn pony schuurt ook (eczeem). Fibra heeft daar anit itch voor. Voor de niet eczemers zou je daarmee kunnen starten als reinigingskuur en daarna bijvoorbeeld op premium overstappen. Het bevalt mij heel goed.

Voermeesters heb ik wel van gehoord, maar geen ervaring mee.


Dankje! ga ik even in verdiepen :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:03

Suikerarm, graanvrij, enkel droog hooi.
Sommige paarden gaan schuren van luzerne, andere van vers gras, anderen van suikers en / of granen.

Om het makkelijk te maken (indien mogelijk): van het gras af, droog hooi, vitaminekorrel zonder luzerne als drager.
Maar of het leven dan nog leuk is ;)

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:10

Skippy01 schreef:
Suikerarm, graanvrij, enkel droog hooi.
Sommige paarden gaan schuren van luzerne, andere van vers gras, anderen van suikers en / of granen.

Om het makkelijk te maken (indien mogelijk): van het gras af, droog hooi, vitaminekorrel zonder luzerne als drager.
Maar of het leven dan nog leuk is ;)


Ik had al besloten haar dit jaar wat later op het gras te zetten, maar ik ga haar niet helemaal van het gras afhouden :9

Ik las al inderdaad dat paarden ook kunnen schuren van luzerne. Wordt nog lastig om te bepalen waar ze nou van schuurt :roll:

floveenm
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:57

ik heb een haflinger die zijn hele leven hij gegaan onder de diagnose zomereczeem. Hij schuurde tot hij bloeden. Hij heeft hierdoor altijd een eczeemdeken om gehad. Toen hij van ons werd ging een vriendin van ons de cursus kruiden meten doen van horse complete. Dit houdt in dat ze door middel van een bio tensor de energie frequentie van de energie van het voer en het paard meet en kijkt of het matcht. Ze meet ook verschillende kruiden. De paarden geven zelf aan wat voor kruiden en voer ze nodig hebben. Toen we dit zijn gaan doen is hij enorm vooruit gegaan. Ook kwamen we erachter dat hij randje IR was en dus hebben we dat meteen aan gepakt. En wat is hij daardoor vooruit gegaan ik voer dus nu een aangemeten kruiden mix en metazoa en dat is voor hem de ideale mix. Metazoa is goed voer voor een sober paard. Dus ik zou metazoa aan raden

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:06

Inderdaad eens gaan kijken voor een vitaminekorrel. Marstall Force, Vitalbix, Metazoa, enz. Er zijn er veel op de markt en je zult moeten proberen welke het beste past. Zo past bij de mijne Vitalbix op papier het beste, maar in de praktijk blijkt Marstall Force beter te passen.

Wil je per sé een muesli voeren, zou je kunnen kijken naar Agrobs Alpengrün muesli. Hier is overigens ook een slobber van. Geen graan, heel laag in suikers, geen luzerne (kan ook een trigger zijn).
Agrobs heeft volgens mij ook een vitaminebrok.

Skippy: waarom zou het leven zonder gras niet leuk zijn?
Mijn haflinger staat ook niet op het gras (afgelopen jaar wel weer af en toe, maar daarvoor jaren niet). Als jij hooi aanbiedt op verschillende plaatsen, je paddock of track groot genoeg is en je een leuke kudde hebt, is het leven net zo leuk :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:16

Amanda schreef:
Inderdaad eens gaan kijken voor een vitaminekorrel. Marstall Force, Vitalbix, Metazoa, enz. Er zijn er veel op de markt en je zult moeten proberen welke het beste past. Zo past bij de mijne Vitalbix op papier het beste, maar in de praktijk blijkt Marstall Force beter te passen.

Wil je per sé een muesli voeren, zou je kunnen kijken naar Agrobs Alpengrün muesli. Hier is overigens ook een slobber van. Geen graan, heel laag in suikers, geen luzerne (kan ook een trigger zijn).
Agrobs heeft volgens mij ook een vitaminebrok.

Skippy: waarom zou het leven zonder gras niet leuk zijn?
Mijn haflinger staat ook niet op het gras (afgelopen jaar wel weer af en toe, maar daarvoor jaren niet). Als jij hooi aanbiedt op verschillende plaatsen, je paddock of track groot genoeg is en je een leuke kudde hebt, is het leven net zo leuk :j


In mijn regio betekent dat op postzegel-paddockjes staan ;) Waren het flinke paddocks, geen probleem natuurlijk. Maar paddocks waar ze nog geen drafje kunnen doen, daar wordt mijn pony écht niet happy van. Zij heeft dus nu weidegang overdag gewoon, op een weiland van 300m diep. De rest zou ik kunnen elimineren, het gras voor haar niet.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:18

Amanda schreef:
Inderdaad eens gaan kijken voor een vitaminekorrel. Marstall Force, Vitalbix, Metazoa, enz. Er zijn er veel op de markt en je zult moeten proberen welke het beste past. Zo past bij de mijne Vitalbix op papier het beste, maar in de praktijk blijkt Marstall Force beter te passen.

Wil je per sé een muesli voeren, zou je kunnen kijken naar Agrobs Alpengrün muesli. Hier is overigens ook een slobber van. Geen graan, heel laag in suikers, geen luzerne (kan ook een trigger zijn).
Agrobs heeft volgens mij ook een vitaminebrok.

Skippy: waarom zou het leven zonder gras niet leuk zijn?
Mijn haflinger staat ook niet op het gras (afgelopen jaar wel weer af en toe, maar daarvoor jaren niet). Als jij hooi aanbiedt op verschillende plaatsen, je paddock of track groot genoeg is en je een leuke kudde hebt, is het leven net zo leuk :j


Ik voer nu een muesli en ik heb juist het idee dat ze daardoor schuurt. Misschien toch door de luzerne?
Ik ben me nu aan het inlezen over de VS200. zier er erg interessant uit maar vrij prijzig vind ik.
Iemand die dit voert?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:21

Het is even zoeken naar een juiste stal, maar ze bestaan echt. Zelfs in de Randstad zijn er zulke stallen. Het is alleen even goed zoeken (belachelijk maar waar).

Luzerne kan heel goed hoor. En soms niet alleen de luzerne, maar een combinatie met iets anders. Als je echt wilt uitzoeken waar ze van schuurt, moet je helemaal terug naar de basis (alleen hooi), tot het schuren over is. En dan langzaam dingen toevoegen (minimaal 2-4 weken voor je het volgende aanbiedt), tot je ziet waar ze op schuurt.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:23

Ik voer ook de Marstall Force, 2x25 gram per dag (wat Amanda ook voert) en daarbij voer ik Mijten Opti-Form, 2x 1 hand per dag.

Mijten.be heeft ook Nova-Mix speciaal voor eczemers. Omdat die van mij al Marstall krijgt en het daar goed op doet, heb ik dit nog nooit geprobeerd.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 07:30

Mijn IJslanders staan al maanden op de VS200, gaat erg goed!

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 07:46

floveenm schreef:
ik heb een haflinger die zijn hele leven hij gegaan onder de diagnose zomereczeem. Hij schuurde tot hij bloeden. Hij heeft hierdoor altijd een eczeemdeken om gehad. Toen hij van ons werd ging een vriendin van ons de cursus kruiden meten doen van horse complete. Dit houdt in dat ze door middel van een bio tensor de energie frequentie van de energie van het voer en het paard meet en kijkt of het matcht. Ze meet ook verschillende kruiden. De paarden geven zelf aan wat voor kruiden en voer ze nodig hebben. Toen we dit zijn gaan doen is hij enorm vooruit gegaan. Ook kwamen we erachter dat hij randje IR was en dus hebben we dat meteen aan gepakt. En wat is hij daardoor vooruit gegaan ik voer dus nu een aangemeten kruiden mix en metazoa en dat is voor hem de ideale mix. Metazoa is goed voer voor een sober paard. Dus ik zou metazoa aan raden



Hier ook goede ervaringen mee! Paard staat er nu 3 weken op. Schuurt aanzienlijk minder al! Manenkam weer zacht en soepel. Ze meet ook alles wat je voert of wilt voeren door zodat je snel kunt achterhalen waar de jeuk door ontstaat.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:01

Bepaalde Marstall producten zit juist wel best veel suiker in ontdekten wij.
Pavo Vital en Pavo Care4life juist weinig. Het zijn soms ook vooroordelen dus waarmee men advies geeft. Proberen wat voor jouw paard werkt dus en goed ingrediënten lezen. Succes!

Neetje68

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-01-17
Woonplaats: Middelburg

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:49

Ik volg even, sinds kort is mijn Haffie ook gaan schuren na het voeren van een vitaminebrok. Daarvoor heeft hij het niet gedaan. Nu dus weer gestopt met deze brok en hij krijgt alleen nog hooi, voordroog en bietenpulp. Hier had hij geen problemen mee.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:53

Natures best zit vol met zetmeel als ik het me goed herinner. Dat zet het lichaam om in een suiker. Het beste neem je voer dat laag is in suiker en zetmeel.

Zelf voer ik die van mij marstall force bij.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:02

nature best valt mee kwa suikers/zetmeel.

Je zult kunnen kijken naar de dieetmix van subli zit maar 11% (suikers/zetmeel in) en geen granen. Wel lucerne dacht ik. En is betaalbaar

de vitalbix active is ook weinig suikers en zetmeel. Maar dacht ik ook lucerne (dat geef ik nu)

daarnaast als ze minder dan 1.5 kg krachtvoer krijgt is een vitamine korrel altijd aan te raden. Vaak zijn die ook op lucerne basis maar bijv de pavo vital hoef je maar weinig van te geven. De vitalbix daily complete vind ik dan wel weer prijzig.


als je vergelijk is pavo 1 van de diegene met juist vaak minder suikers en zetmeel. Ik vergelijk regelmatig voeder. Bijv 2 soorten basis brokken en dan is 9 van de 10x pavo dan het minst kwa suikers/zetmeel wat misschien als nog te veel kan zijn.

En in mijn regio zijn de voerders die mij echt aanspreken niet te koop... Dus ik moet het doen met pavo,havens,cavalor, besterly, vitalbix, subli (al moet ik daar ook nog voor omrijden,maar kan ik via stal nog bestellen)


Met die hafjes is het soms even zoeken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:13

Toen ik naar dat voer keek had het iets van 2 procent suiker en 28 procent zetmeel. Ik probeer dit altijd onder de 10 procent te houden voor mijn cushies. Maar wellicht hebben ze inmiddels de samenstelling aangepast

Ik heb ook pavo vital gevoerd maar die van mij gingen daar extreem van zout en modder likken. Waarschijnlijk door de scheve fosfor calcium verhouding in combinatie met mijn andere voer.

Verder ben ik ook erg fan van de bieders van dodson and horrell.

Ik bestel mijn voer online. Hier in de omgeving idd ook alleen de gangbare merken.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:16

Wat hier al eerder wordt gezegd , graan en suiker vrij voer en voer met een zeer lage zetmeel gehalte!