Project obesipony Nala

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Project obesipony Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:55

Hey bokkers,

Ik heb sinds eind juni vorig jaar een eigen pony, Nala.
Ze was vanaf dag 1 al te dik, en we proberen er gestaag aan te werken, maar ik heb het gevoel dat het beter kan.

Ze staat 24/7 buiten, op dit moment op een paddock, en krijgt 's ochtends een beetje hooi en grotendeels stro om over de dag verdeeld op te kunnen knabbelen. Tegen vijf uur 's avonds krijgt ze een berg hooi om de nacht door te komen. Ik weet niet precies hoeveel kilo, maar het lijkt echt niet te veel, en met minder staat ze te lang zonder.

We rijden vooral lange buitenritten in stap, draf, tölt en galop. Op dit moment rijd ik ivm corona helemaal niet meer, maar gaan we om de dag zo'n 10km wandelen/joggen en ik longeer haar zo'n twee keer per week. Dit gaat steeds beter, ze houdt de galop steeds langer en steeds gecontroleerder vol. In het begin ging net een half rondje galop, volgas, hangend in de longe.

Even een paar vergelijkingsfoto's van haar tijd bij mij:

De eerste keer kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Begin juli:

Afbeelding

Eind juli:

Afbeelding

Eind augustus:

Afbeelding

September:

Afbeelding

Afbeelding

Van oktober en november helaas geen mooie gewichtsfoto

Begin en eind december:

Afbeelding

Afbeelding

Januari:

Afbeelding

Februari, helaas wat vertekend door de houding:

Afbeelding

Maart:

Afbeelding

En deze week:

Afbeelding

Wat valt jullie op? Zien jullie ook een gestage ontwikkeling richting afvallen of verbeeld ik me die?
Hebben jullie nog tips, vooral voor afval ideeën die niet onder het zadel zijn?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:00

Ik vind haar mooi op gewicht in september. Nu weer wat te dik, steeds ietjes minder hooi geven? Tot ze weer het gewicht van september heeft. Ze was wel heel dik toen je haar kreeg zeg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:04

Schouderblad is weer zichtbaar als structuur. Kontfoto geeft ook mooie indicatie, samen met genoeg lijf om te zien of buik uitsteekt als je er recht achter staat zie je ook veel aan. Ronde kont is goed, deuk in het midden is vet.

Laat je hand langs de hals glijden naar de schouder, "bots" je tegen het schouderblad aan of glij je zo door?
Leg je hand over de ruggegraad, is je hand plat (vet) of licht gebogen.

Wat te voelen en waar :
https://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 15:06

Ja ze was echt, echt heel dik. Net zoals alle ponies eigenlijk waar ik haar weg heb. Duidelijk gevalletje 'leuk voor eens een rondje in het weekend door het bos, te dik is geen probleem'.

Ze krijgt inderdaad nu ook weer wat minder (kreeg afgelopen maand wat meer ivm wat te doen geven tijdens het wennen aan een nieuw type uitloopbox).

In September reden we volop flinke buitenritten inclusief stoppelvelden knallen, toen kon ze natuurlijk ontzettend veel calorieën verbranden, ookal stond ze op de grote wei. Dit mis ik nu wel ontzettend, haha.

Bedankt voor de tips Tamary!

tamary

Re: Project obesipony Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:09

Te dik = niet willen bewegen = brave pony 8)7
Ze is flink opgeknapt bij jouw.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:10

Hoe voer je haar hooi nu? Ik lees grote berg, misschien overstappen naar een hooinet met fijne mazen? Als je hooi wat rijker is, kun je misschien het stro bijvoeren over de hele dag in de netten verspreiden?

Je bent echt super op weg met haar :D , hier ook een pony die dik wordt van lucht. Moeilijk om de balans te vinden in het voeren, aangezien het welzijn ook door te dik zijn enorm beïnvloed wordt.
Longeren doe ik zelf ook veel, en dan gaat ze ook écht aan het werk. Bijzet erom, elastische bandage om de billen om achterhand te activeren en flink overgangen op een heel ruime volte.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 15-04-20 15:13, in het totaal 3 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:10

Ik zie zeker verschil :D wat een knappe pony !
ga zeker zo door!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 15:14

tamary schreef:
Te dik = niet willen bewegen = brave pony 8)7
Ze is flink opgeknapt bij jouw.

Ik had ook achteraf kunnen weten dat ze daar 0,niks hoefde te doen van de eigenaren, want ze was zo goed als gitzwart en het was hartje zomer. Als ze daar ook maar één keer flink gezweet had had ze er al een stuk bruiner uitgezien.
Precies dat inderdaad, te dik is lekker braaf. Nu ze dunner is en meer spieren heeft heeft ze ook een stuk meer praatjes gekregen :') Ik ken haar door en door en zie het allemaal aankomen, maar waar ik de eerste maand of twee zonder problemen mijn beste vriendin of nichtje erop parkeerde en er eigenlijk geen omkijken naar had moet ik nu goed oppassen en loop er altijd naast voor het geval dat ze merkt dat degene daar boven haar een vinger geeft (waar zij dan gezellig hand, arm, alles van maakt).

Ze krijgt het inderdaad gewoon in een bergje aangeboden. Ik ben niet zo'n fan van hooinetten door de 'trek/pluk' beweging die het paard dan maakt met het hoofd en de nek. In de ochtend krijgt ze inderdaad al 50/50 stro/hooi of zelfs 75% stro.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:51

Ik vind haar er echt beter uitzien dan juni maar in september was ze heel mooi. Wat voer je haar verder naast hooi (of heb ik daar overheen gelezen)?

Omdat ze zo dik is geweest is het misschien een idee om te kijken of ze iets van IR heeft. Dat kan er volgens mij ook voor zorgen dat ze een stuk minder makkelijk afvallen en omdat ze zo dik is geweest heel haar leven kan het zomaar zo zijn dat ze wel een difficientie ergens heeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 17:28

Isabel_k schreef:
Ik vind haar er echt beter uitzien dan juni maar in september was ze heel mooi. Wat voer je haar verder naast hooi (of heb ik daar overheen gelezen)?

Omdat ze zo dik is geweest is het misschien een idee om te kijken of ze iets van IR heeft. Dat kan er volgens mij ook voor zorgen dat ze een stuk minder makkelijk afvallen en omdat ze zo dik is geweest heel haar leven kan het zomaar zo zijn dat ze wel een difficientie ergens heeft.

Ze krijgt in de avond een paar wortels erbij, maar voor de rest eigenlijk gewoon alleen maar hooi en stro.
Het voerbeleid laat ik eigenlijk vrijwel compleet aan de staleigenaresse over, en ze lijkt ook geen krachtvoer nodig te hebben.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:03

Ik ben een stille volger van je andere topic..

Ze ziet er echt al veel beter uit :j

Stro is ook niet echt goed voor de slanke lijn..
Ik zou er voor kiezen om haar in de ochtend en ook in de avond hooi te geven uit een slowfeeder en minder stro.
Wortels tja.. weet niet hoeveel wortels maar dan zou ik van een paar terug gaan naar 1 voor het idee als je graag wortels wilt geven.

Beweging: waarom rijd je niet meer?
Of heb ik daarover heen gelezen?

Longeren 2x per week kan je misschien opschroeven naar 3x maar hoe longeer je? Is dat even benen laten strekken? Je kan ook drafbalkjes neerleggen voor de afwisseling en er zijn natuurlijk mogelijkheden genoeg met longeren om net haar lichaam anders te gebruiken ..

Joggen 10 km. Ik doe het je niet na.. gewoon niet :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:16

Lotus83 schreef:

Ik zou er voor kiezen om haar in de ochtend en ook in de avond hooi te geven uit een slowfeeder en minder stro.
Wortels tja.. weet niet hoeveel wortels maar dan zou ik van een paar terug gaan naar 1 voor het idee als je graag wortels wilt geven.

Longeren 2x per week kan je misschien opschroeven naar 3x maar hoe longeer je? Is dat even benen laten strekken? Je kan ook drafbalkjes neerleggen voor de afwisseling en er zijn natuurlijk mogelijkheden genoeg met longeren om net haar lichaam anders te gebruiken ..

Dat zijn 4 wortels ofzo, omdat de rest van de kudde die ook krijgt als afleiding terwijl het hooi voor de kudde neergelegd wordt. Ze staat naast de kudde met een draadje ertussen in een uitloopbox.

Ik rijd op dit moment tijdelijk niet meer ivm de overbelaste ziekenhuizen. Het is ontzettend druk nu in het gebied waar ik bij stal kan rijden, en ze hoeft maar te struikelen (we hebben hier best wat tricky paden), ik val, en breek wat. Ik wil dat risico op dit moment gewoon minimeren.

Wat betreft longeren, we zijn vanalles uit aan het proberen, "gewoon", met kaptoom, met dubbele longeerlijn, etc... Maar het is vooral benen laten strekken op dit moment. Ik durf allerhande bijzetteugels enzo niet zomaar uit te proberen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:00

Nala schreef:
Lotus83 schreef:

Dat zijn 4 wortels ofzo, omdat de rest van de kudde die ook krijgt als afleiding terwijl het hooi voor de kudde neergelegd wordt. Ze staat naast de kudde met een draadje ertussen in een uitloopbox.

Ik rijd op dit moment tijdelijk niet meer ivm de overbelaste ziekenhuizen. Het is ontzettend druk nu in het gebied waar ik bij stal kan rijden, en ze hoeft maar te struikelen (we hebben hier best wat tricky paden), ik val, en breek wat. Ik wil dat risico op dit moment gewoon minimeren.

Wat betreft longeren, we zijn vanalles uit aan het proberen, "gewoon", met kaptoom, met dubbele longeerlijn, etc... Maar het is vooral benen laten strekken op dit moment. Ik durf allerhande bijzetteugels enzo niet zomaar uit te proberen.

Dan ipv 4 wortels 1
4 wortels per dag zijn er toch 28 per week :Y)
Heb je ook geen bak waar je wat in kan rijden?
Snap idd dat je nu niet buiten rijd

Dan het longeren meer oppakken.. ook met alleen een lijn kan je best het 1 en ander doen... tempo wisselingen, voltes openen en sluiten.. etc etc.
Drafbalkjes voor weer ander gebruik van haar lichaam en benen optillen .

Allemaal eigenlijk heel simpel

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 19:02

Ik heb wel een bak waar ik in kan rijden, maar Nala en ik vinden dat beide zo niet leuk dat dat gevaarlijker is als een buitenrit _O-

We wisselen inderdaad wel veel af met longeren. Ook eens een sprongetje of balkjes en wat jij ook al noemt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:11

Eerlijk? Ik vind haar er niet beter uitzien. Dit soort ponies zijn breedgeribt en daarom rond. En daar hoort ook een ronde kont bij. Ik denk dat ze per saldo 25 kilo kwijt is.

Het enige punt dat je aan deze pony kunt verbeteren voor het silhouet dat zijn de buikspieren. En die kun je trainen door te rijden met goede nageving maar ik geloof niet dat ze dat doet. Of je longeert haar aan de bijzet of liever nog met een pessoa ofzo zodat ze haar buikspieren aantrekt, mits op de juiste wijze gelongeerd...En dat is ook nog een kunst.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:17

janderegelaa schreef:
Eerlijk? Ik vind haar er niet beter uitzien. Dit soort ponies zijn breedgeribt en daarom rond. En daar hoort ook een ronde kont bij. Ik denk dat ze per saldo 25 kilo kwijt is.

Het enige punt dat je aan deze pony kunt verbeteren voor het silhouet dat zijn de buikspieren. En die kun je trainen door te rijden met goede nageving maar ik geloof niet dat ze dat doet. Of je longeert haar aan de bijzet of liever nog met een pessoa ofzo zodat ze haar buikspieren aantrekt, mits op de juiste wijze gelongeerd...En dat is ook nog een kunst.

Ze ziet er in vergelijking bij aankoop en daarna wel echt beter uit vind ik.. Ik denk dat ze wel wat meer kwijt is.
Maar ik ben het met je eens.. Ik had ook zo'n rondgeribte pony en dat was echt wel spieren kweken om haar strakker/beter in haar lijf te krijgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 19:26

We zijn er nog lang niet, daarom ook dat de titel "project obesipony Nala" is, en niet "mijn pony is nu slank" _O-

Spieren kweken is inderdaad het a en o. Tijdens het werk is ze ook duidelijk strakker vergeleken met als ze op de poetsplaats staat.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:38

Heel eerlijk? Ik vind de meeste ponys die ik tegen kom er veel slechter uitzien als dat zij er nu bij staat. Goed bezig!

Balkjes training in je longeren kan ook nog werken. Moet ze ook harder van werken. En verder is ze gewoon rondgeribd dus echt strak ga je haar wrs nooit krijgen. Tenzij je echt veel meer werk van haar gaat vragen maar teainen om het trainen is ook weer zoiets...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 19:42

Dankjewel! :D

Balkjes kunnen we inderdaad nog eens doen. De laatste tijd ben ik daar wat lui mee aangezien we nu veel in de buitenbak longeren en de balken hangen in de binnenbak, echt een flink stuk lopen met die brede zware krengen _O-

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:50

Welk hooi voer je? Dat kan ook nog verschil maken. “Arm” hooi kan al een hoop schelen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:18

Ik vertrouw mijn staleigenaresse eigenlijk gewoon wat het hooi betreft, maar zal het eens navragen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:54

Denk echt dat je de meeste winst behaald door anders voeren en meer/anders bewegen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:13

Wat ons naast longeren veel geholpen heeft is gewoon oefeningen vanaf de grond zoals achteruit, voorhand omzetten, rechterhand omzetten, sidepass etc..
Zorgt voor betere aanspanning buikspieren, en ook een stukje gehoorzaamheid.

Dit kun je ook onder het zadel gaan doen om het bakwerk interessanter te maken.
Wij zijn uiteindelijk overgestapt op western, mn trail, omdat mijn tinker dat leuk en uitdagender vindt. Stop ik er toch nog wat dressuurachtige oefeningen tussen en beloon met een trail onderdeel bijvoorbeeld het hek.

Het heeft bij ons jaren gekost om van model zwanger van tweeling naar sportief model met voelbare ribben te gaan ( ook ivm blessures maar toch).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:30

Model zwanger van tweeling... Ja, in het begin dacht ik echt even een 3 voor de prijs van één deal op de kop getikt te hebben _O- Maar ondertussen werken we inderdaad richting modelletje sportiever. Echt sportief zal ze nooit worden, maar daar is ze ook gewoon het ras niet voor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:33

Behalve wat je al doet, zou ik toch ook gaan voor een slowfeeder (wel in een bak vastleggen en niet ophangen), eventueel het hooi even weken om suiker uit te spoelen. Voordat je dat doet, zou ik wel willen weten wat de globale gehalten van het hooi nu zijn (Pavo heeft daar een quickscan voor). Hooi met weinig suiker hoef je ook minder uit te wassen, zeg maar.

Verder is mijn ervaring dat een vitaminebrokje (bijvoorbeeld Marstall force, je paard gezond & fit) kan bijdragen aan het afvallen. Het lichaam lijkt meerdere voerbehoeften te hebben; bijv energiebehoefte en eiwitbehoefte, maar ook behoefte aan vezels, vitamine en mineralen. Als het lichaam nog niet ‘voldaan’ is, zal het meer moeite doen om alle voedingsstoffen uit het voer te halen om aan alle behoeften te voldoen. Het kan dus zijn dat de energiebehoefte al voldaan is, maar de vezelbehoefte nog niet. Het lichaam blijft dan voeding afbreken tot de vezelbehoefte is voldaan, maar heeft daarmee ook meer energie opgenomen dan nodig was. Even als voorbeeld, maar daardoor komt de pony dus ook aan (of valt niet af).
Verder goede resultaten gezien bij gebruik van Phytonics Glucobalance.

En qua beweging: fietsen :)