zand likken sinds vanmiddag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

zand likken sinds vanmiddag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:34

Nina likt sinds vanmiddag zand uit de wei, ze heeft al aardige kuiltjes gemaakt. De enige verandering die ze de laatste tijd heeft gehad is een himalaya liksteen die ze daarvoor nooit had. Die gebruikt ze wel, maar haar weidemaatje gebruikt em meer en die heeft nergens last van.

Kan het soms een reactie zijn op de dood van Beauty? Dat is morgen toch al weer een week geleden en ze had niet een hele hechte band met deze merrie. Wel met een ander maatje van haar dat al is overleden en daar reageerde ze niet zo op.

Ik ga, zodra ik nieuwe mest heb gevonden het even in water op laten lossen om naar het zand te kijken. Hoeveel mag een paard maximaal aan zand hebben (in de mest)?

Iemand nog andere ideeen wat het kan zijn?

Heb eerlijk gezegd even genoeg dierenarts gezien voorlopig.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:20

Ik weet ook niet of het de dood van een maatje kan zijn, maar die liksteen zou het misschien wel kunnen zijn. Misschien als je die eens weghaalt en dan een tijdje wacht en kijken of ze ermee stopt. Als ze het dan toch blijft doen moet er iets anders aan de hand zijn. Hoeveel zand er in de mest mag zitten weet ik niet, volgens mij gewoon 0,0 gram Anders kun je zeewier gaan voeren, dat helpt ertegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:51

Als er meer dan een theelepeltje zand om te bodem ligt doe je er goed aan een kuurtje psyllium te geven .

RUBYWHITE

Re: zand likken sinds vanmiddag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:08

als je mest in een emmer of pot met water doet is een dun laagje zand normaal. Meer dan dat is eigenlijk niet acceptabel en zou je zandweg kunnen voeren.

Als je paard zand eet in de wei kan het zijn dat hij uit het gras een tekort aan mineralen heeft. Een liksteen is een oplossing maar met regen is die zo weg. Wat je evt kunt doen is door de brokjes heen 2x daags 20gram PAVO TOTAL SUPPLY geven, hierin zitten alle nodige vitamines en minerales die je paard nodig heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:47

Die liksteen hangt onder een afdakje. Er zit een gaatje in dat afdakje en daar heb ik het touwtje op vastgeknoopt, hij is dus niet zomaar weg .

Het gekke is dat ze dat pas doet sinds vanmiddag, die liksteen hing er vanaf maandag. Nu dus 2 dagen. Het is zo'n himalaya ding, die hebben ze nog nooit eerder gehad.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:49

Ik volg dit topic even.
Mijn pony's doen dit allemaal. Ze likken in het zand totdat er een kuiltje is en dan pakken ze een nieuw stukje. Na een tijdje hadden we een zoutblok weggehangen, maar nu likken ze nog steeds zand!:S

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:28

een mineralen blok is wat anders als een liksteen. Zelf heb ik de KNZ likstenen, van die rode. De paarden die dag en nacht buiten lopen krijgen pavo supplementen door hun pavo stimix.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 07:59

die stenen gebruik ik normaalgesproken ook. Nu hadden ze al een maand of anderhalve maand geen liksteen gehad en toen deden ze het dus niet.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:02

*Volgt topic
Mijn paard likt ook zand in de binnenbak.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:51

Ik zou sowieso elke dag 2 eetlepels olie in zn voer doen.. Zonnebloemolie.
Dan spoelt het zand beter door als het ware. Kans op koliek e.d. is dan minder.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:57

ik ga dit ook even volgen , als je met mijn verzorgshet op een zandpad loopt probeert ze gewoon hele happen te nemen ze is ook heel koliekgevoellig .. ze is nu 10 of 11 denk ik en heeft al 4x koliek gehad

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 07:05

OemmiejO schreef:
Ik zou sowieso elke dag 2 eetlepels olie in zn voer doen.. Zonnebloemolie.
Dan spoelt het zand beter door als het ware. Kans op koliek e.d. is dan minder.

Yep dat doe ik ook Ze eet niet zoveel hoor maar toch Is ook ivm overgans zaagsel-> stro

Mijn paard heeft nu een liksteen in de stal hangen, kijken of het minder wordt

Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:11

M''n verzorgfjord is op dieet en staat op stal,maar deze donderdag hadden we met Hemelvaarts een buitenrit gemaakt,en wat deed ze..likken,gewoon bijten in het zand.
Dus ik denk dat wij ook nodig een soort blok moeten hebben met mineralen.

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:40

zand is erg slecht voor paarden en kan koliek veroorzaken, 1 keer een de zoveel tijd een zandweg geven, volgensmij kun je er weinig aan doen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:51

Misschien komt het wel door het weer. Mijn paard doet het ook sinds een week. Zij krijgt er niet heel veel zand door naar binnen. Ze krijgt voldoende vitamine en minerale krachtvoer ruwvoer en water dus daar ligt het bij mijn paard niet aan. ik denk gewoon dat ze het lekker vind. Ik maak me er niet te druk om.
heb het al wel eens eerder gehad en het ging vanzelf weer over!