Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:39

In mijn eeuwige zoektocht naar het ideale voerbeleid ben ik me afgelopen weken eens gaan verdiepen in natuurlijke voeding. Hoor steeds vaker dat alle toevoegingen in brok slecht zijn voor het paard. Ik vroeg me af of jullie me hier mee kunnen helpen. Kan namelijk veel info vinden hier op Bokt maar kom er toch nog niet helemaal uit.

Mijn huidige voerschema:
07.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
09.00 uur: 0,5 kg Victoral Balance brok, lijnzaadolie en een supplement: op dit moment 15 gr Natuurmix van de paardendrogist.
10.00-16.00 uur: weidegang. Op dit moment aangevuld met hoopjes 2e snee voordroog of lang afgemaaid gras in de weide.
16.00 uur: grote hooiruif vol met 2e snee voordroog
17.00 uur: 0,25 kg Victoral Balance brok
s avonds ergens tussen 20.00 en 21.00 krijgt ze een berg graszaadhooi voor de nacht aangevuld met 1 wortel in stukjes en 4 staafjes lijnzaadbrok in stukjes van de paardendrogist verstopt in het hooi. Meestal meng ik hier een klein beetje voordroog doorheen omdat mevrouw het anders niet blieft.

Mijn merrie is 5 jaar en 1.57m. Ze wordt ongeveer 5 à 6 keer per week recreatief gereden. Dit is op het moment 1 keer per week dressuurles en 1 keer per week een buitenrit varierend van 1 uur tot 3 uur ofzo. De overige dagen oefen ik zelf in de bak.

Problemen bij mijn paard:
- overgewicht: 50 kg te zwaar volgens da
- lichte mok aan achterbeen
- lichte vorm van voernijd
- hoesten: hiervoor staat ze onder behandeling van kliniek. op dit moment hoest paard niet.
- luchtzuigen: dit komt niet door maag gerelateerde problemen. Paard zuigt alleen als er geen eten in de stal is

De eisen van mij:
- Paard moet onbeperkt kunnen blijven eten ivm luchtzuigen
- Ik wil graag de brok weg uit het rantsoen
- Wanneer de andere paarden brok/muesli krijgen om 09.00 uur en 17.00 uur wil ik iets voeren ivm voernijd
- Paard moet afvallen
- Geen "rommel" in het voer
- Zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:53

Wij voeren onze paarden ca. 8 kg Duits hooi, geen voordroog daar zit vaak meer voedingswaarde in ( en de meeste voordroog is minder geschikt voor paarden), ca. 3 kg lucerne uit grote balen, dus zonder toevoegingen en pure granen ( max. 1,5 kilo per dag) , die halen we bij de boer dus ook zonder toevoeging. Daarbij krijgen ze 's winters wat wortelen, 's zomers kunnen ze beperkt grazen. 's avonds krijgen ze en slobber van zemelen, soms met gekookt lijnzaad waar we een vitaminesupplement doorheen doen.

Dit dieet hebben we in overleg met een DA ,die deskundig is op voergebied, samengesteld. De granen worden 6 keer per dag, in hele kleine hoeveelheden, verstrekt d.m.v. voerautomaten en perfect opgenomen, we vinden nooit iets terug in de mest.

De paarden hebben loopstallen met paddock en we hebben 3 kleine weilandjes waar ze 's zomers ca. 1 uurtje per dag kunnen grazen. Meer land zit er jammer genoeg niet in, de boeren om ons heen willen niets afstaan.

We hebben 3 kerngezonde paarden, harde voeten, goed in de vacht, vrolijk, energiek, etc.
De reden dat we op deze manier zijn gaan voeren is dat we willen weten wat de paarden binnenkrijgen na een overbelasting van nieren en lever waardoor er allerlei problemen optraden als mager blijven, hoefproblemen, prikkelbaarheid, etc. Sinds we op deze manier voeren zijn ze kerngezond, we doen dit nu ca. 5 jaar zo.

Graszaadhooi is prima om een paard bezig te houden, maar omdat de meeste voeding er uit is gehaald worden ze er niet vet van, maar kunnen wel een grasbuik krijgen, die gaat er na rijden snel af. Lucerne zet aan, maar is een prima combi met granen i.v.m. de kalk/ fosfor verhouding. Daarentegen als je weinig graan voert met goed hooi is dat geen probleem.

Als je meer wil weten kan je me PB'en.

petitparis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:10

je zou nog 1x extra de voordroog kunnen vervangen door graszaadhooi. Want de hoeveelheid krachtvoer die je aangeeft is echt niet veel en als je paard toch nog 50 kg te zwaar is, tja dan moet dat ergens van komen hé.
Zo natuurlijk mogelijk voeren, allemaal goed en wel, maar als je je paard 5-6x/week rijdt, vind ik persoonlijk dat je niet anders kan dan iets bij te voeren van krachtvoer. Het zij (laag eiwit/laag suiker) muesli of en granenmix met een vitaminensupplement ofzo en evntueel wat luzerne erdoor zodat het "meer" lijkt voor je paard. (als je persé van de brok af wil natuurlijk)
Ik ben zelfs voorstander van muesli, omdat dit meer structuur bevat dan brok/korrel. en het bevat een vitaminen brokje en eventueel een mineralen brokje om de balans P/Ca recht te trekken en eventueel wat extra te voorzien in spoorelementen, wat zuivere granen niet hebben.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:18

Zou het iets zijn om een soort grasbrok te voeren aangevuld met vitaminebrokjes? Dit dan natuurlijk in een kleine hoeveelheid?

Dan krijgt ze toch alles binnen wat ze nodig heeft en niet al de troep die in gewone brokken zit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:57

Als ze ondanks 5-6 keer per week rijden toch 50 kilo te zwaar is, krijgt ze ruim voldoende te eten. Dus extra krachtvoer is sowieso niet nodig.

@ts, ik zou als het mogelijk is van voordroog overstappen naar wat grof en stengelig hooi, dus geen kuil, dat scheelt enorm in wat ze aanzetten. Verder vind ik dat je een goed doordacht voerschema hebt, zo heeft ze in ieder geval steeds voldoende ruwvoer tot de beschikking. Misschien is het nog een idee om i.p.v. de muesli, lucerne te voeren, hoewel je al weinig muesli geeft.

*edit* wat betreft de mok, bij die van mij is dat voornamelijk voer/weide gerelateerd, dus ik geef dan een vitaminepreparaat bij, in combinatie met die pavokoeken. Dat werkt in ieder geval bij die van mij heel goed.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:10

Ik zou willen dat ik over kon stappen van voordroog naar hooi. Dit heb ik al een paar weken geprobeerd maar daar wordt ze zo chagerijnig van. Ze eet dit dan niet, plast er expres overheen en staat constant te luchtzuigen. Als ze dit niet doet dan valt ze de tralies naar de buurman aan of jaagt mij de stal uit. Echt niet normaal! Daarom hebben we nu de voordroog in een hooiruif zodat ze het niet zo snel kan eten. We hebben ook geprobeerd om per keer maar een halve hooiruif te geven maar dan heeft ze alles op voor de volgende voerbeurt en gaat ze weer zuigen.

Eerst kreeg ze ook voordroog voor de nacht en dat hebben we nu omgezet naar graszaadhooi. Met stukjes wortel en lijnzaadbrokjes erdoor en een beetje gemengd met voordroog wil madame er nog wel aan beginnen maar het gaat niet van harte allemaal.

@ hyppolyte: wat geef jij voor vitaminepreparaat?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:16

kan je niet half voordroog half graszaadhooi voeren gedurende de hele dag dan?

grasbrok (moet je dacht ik weken) of luzerne door een kleine hoeveelheid musli gemend kan wel. en misschien 2x 0.25kg ipv 0.75kg in totaal?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:16

50 kg te zwaar en je wil brok weg.

Dat lijkt mij heel makkelijk !

En ik persoonlijk vind dit:
09.00 uur: 0,5 kg Victoral Balance brok, lijnzaadolie en een supplement: op dit moment 15 gr Natuurmix van de paardendrogist.

Niet bij natuurlijk voeren passen..

Je voerd vaak dat is heel goed. Veel ruwvoer dat is ook goed.

En wat je er savonds nog door heen gooit is mischien voor het paard wel leuk dat ie nog wat wortel en zo kan gaan zoeken tussen het hooi.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:27

Wafel schreef:
50 kg te zwaar en je wil brok weg.

Dat lijkt mij heel makkelijk !

En ik persoonlijk vind dit:

Niet bij natuurlijk voeren passen..

Je voerd vaak dat is heel goed. Veel ruwvoer dat is ook goed.

En wat je er savonds nog door heen gooit is mischien voor het paard wel leuk dat ie nog wat wortel en zo kan gaan zoeken tussen het hooi.

Zeg je dus eigenlijk dat ik de brok gewoon weg moet laten? Moet hier niet iets voor in de plaats ivm vitamines/mineralen die ze zo mist?

En je hebt gelijk dat de voeding van 9.00 uur en 17.00 uur niet bij natuurlijk voeren past dat is ook precies hetgeen ik aan wil passen :)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:29

petitparis schreef:
kan je niet half voordroog half graszaadhooi voeren gedurende de hele dag dan?

grasbrok (moet je dacht ik weken) of luzerne door een kleine hoeveelheid musli gemend kan wel. en misschien 2x 0.25kg ipv 0.75kg in totaal?

Dat kan ik nog wel proberen al weet ik nu al dat ze het voordroog eruit gaat vissen. Maar goed ik ga het proberen en zeggen dat ze goed moeten mengen.

Aan wat voor muesli zit je te denken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:36

goh, Quattro van Mijten, Safe&sound van D&H, Equifirst,... eender welke musli die energetisch laag is (en liefst geen melasse bevat en/of laag in eiwit is)

Misschien dat je paard ook wel tevreden is met alleen wat luzerne of agrobs pre alpin (ik weet niet alle merken en typen van grasbork, luzernemix,... op de markt) als de andere paarden krachtvoer krijgen

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:01

Dank je voor het meedenken!

De Quattro van Mijten en de Safe&Sound van D&H spreken me wel aan alleen heb ik bij de D&H al geinformeerd waar het te krijgen is want blijkt nogal moeilijk te zijn.

De Agrobs Pre alpin light en de Marstall Wiesencobs zit ik ook over te denken. Vind het alleen minder dat ik het nat moet voeren en vraag me af of ze dan wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:16

een kennis is erg te spreken over pavo natures best, maar ik vind het er niet "natuurlijk" uitzien, teveel gepofte granen en korrel achtige dingen met een andere structuur dan "samengeperst" graan/zemelen/luzerne/...
Bij ons is D&H ook moeilijk verkrijgbaar evenals Marstall, Agrobs, Equifirst, Havens,...
't gemakkelijkst is AVEVE, Pavo, Cavalor, Mijten en Lannoo
Misschien dat die laatste ook iets geschikt in hun gamma hebben. De slobber ervan vind ik alleszins goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:19

uiteraard weet ik ook wel dat muesli niet natuurlijk is voor een paard, maar hoe je het draait of keert, de manier waarop wij paarden houden en ermee omgaan is verre van te vergelijken met een paard in het wild. Dus hoe je het draait of keert je moet IETS (musli/brok/supplement/...) naast ruwvoer geven om zeker te zijn dat je paard alle essentiële voedingsstoffen/mineralen/vitaminen binnen krijgt (misschien dat sommigen de luxe hebben om hun paard op ettelijke hectaren grond te hebben met verschillende begroeiingen, ik denk de meeste onder ons niet)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:48

Ik heb de pavo natures best geprobeerd maar daar zit toch ook best wel wat eiwit in.

Zoiezo met muesli weet je niet precies wat je voert. Dat staat me tegen en dat is hetzelfde bij brok.

Bij grasbrok daarentegen ben ik weer bang dat ze vitamines misloopt. POEH wat een gedoe allemaal!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:05

bij brok is het deel dat je niet weet nog erger dan bij musli.
de sportbrok van AVEVE bv bevatte tot mijn verbazing vooral tarwe, sojaschroot, -olie en lijnzaad. Dit was echt niet wat ik verwacht had. vandaar dat ik nu muesli voer, aghankelijk van het merk is het percentage dat je niet weet kleiner dan bij brok.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:12

Mijn Merens heb ik volledig van de suikers/zetmelen afgehaald en krijgt dus geen krachtvoer meer. Om toch de nodige vitamines te kunnen geven krijgt hij 1 keer daags een bak Wiesencobs van Marstall (dit zijn grote grasbrokken van Alpenweide gras, bestaande uit meer dan 50 soorten grassen en kruiden - toch een beetje 'voer van thuis' voor mijn uit de Pyreneeen afkomstige Merens) met daar overheen een compleet vitaminenpreparaat (ik zoek nog een betaalbare die echt 100% melasse vrij is maar dat blijkt lastig). Zo krijgt hij altijd precies voldoende vitaminen en kan hij gewoon op 'schraal' hooi en een schrale boswei zonder tekorten op te lopen. Hij doet het hier super op (foto's in het blog uit mijn onderschrift, zie oktober) en de cobs vindt hij heerlijk (ik week ze wel even, dan wordt het eigenlijk gewoon gras).
Voordeel van de cobs boven bijv. lucerne of pulp is dat je er geen verhoudingen mee scheef trekt, de cobs hebben de perfecte samenstelling zonder bijv. scheve Ca/F verhouding zoals je die wel hebt bij lucerne of pulp.

Als je echt natuurlijk wilt voeren zou je in princie van elke vorm van krachtvoer af moeten waar suikers en zetmelen in zitten (granen) omdat dit per defintie geen natuurlijk voer is voor paarden.
Overigens zijn eiwitten helemaal niet zo 'erg' als men vaak denkt. Eiwitten zijn juist broodnodig voor spieropbouw dus elk paard wat zwaar getrained wordt, hertellen moet of in de groei is zou gewoon een normale hoeveelheid eiwitten binnen moeten krijgen. Juist door het te lage eiwitgehalte in veel 'topsportvoertjes' krijgen paarden spierproblemen als verzuren e.d. Omdat er niet voldoende bouwstoffen aanwezig zijn voor spieraanmaak en spierherstel. Iets om over na te denken...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:31

@Francis: wat een knappe man heb jij! Mooi blinkend en alles!

Hoe week jij de wiesencobs? en hoeveel voer je die per dag? Hoe lang week je ze? En wat voor vitaminepreparaat voer je ernaast? Wat vind je van Marstall Force?

Hoe zit het met jouw paardje met mok? Merens hebben ook best wat behang toch?

De reden dat ik bang ben voor eiwit is omdat ik haar van de zomer een paar keer redelijk stijf aan de achterbenen uit de wei heb gehaald. Ze eet ook zoveel gras. Als andere paardjes even staan te rusten snaait mevrouw vrolijk door is echt erg.

Sorry voor de overdosis aan vragen ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:45

Dank je. Hij blinkt idd en en dat alleen op cobs, vitaminen en hooi (nou ja, niet helemaal ;) ik voer ook heel regelmatig gekookt lijnzaad i.v.m. zand en hij krijgt er een schepje ijslands zeewier bij op omdat als ik dat niet doe hij zand gaat likken, ondanks 2 soorten likstenen).

Wiesencobs vallen heel snel uit elkaar, ik doe 2 kleine schepjes (heb daar een hondenvoerschepje voor, denk dat het nog geen kwart gewone voerschep is maar kan ik testen voor je als je wilt) in een bak en zet ze net onder water. Met 5 minuten vallen ze uit elkaar maar soms wacht ik daar niet eens op, 't is maar dat ze wat nat zijn zodat het niet zo'n droge hap is. Ik gaf ze in't begin droog en dan stond hij te schuimbekken van het speeksel. (Ze zijn dus ook heel handig om bij het voer in te doen voor paarden die te snel schrokken, dat kan met die brokken echt niet, ze moeten heel goed kauwen). Doe je er warm water op dan vallen ze uit elkaar waar je bij staat. Je hoeft het dus niet lang te weken zoals pulp.
Ik voer maar een klein beetje omdat het puur als drager voor de vitaminen bedoeld is. Ik had idd Force maar die vindt Ben niet lekker, als ik dan te weinig cobs voer eet hij het niet. Nu heb ik nog veel Force staan dus dat maak ik op maar nu krijgt hij 1 schepje Force en 1 schepje NAF. Helaas zit in beiden wel een minimale hoeveelheid melasse dus ik ben nog zoekende, eigenlijk wil ik 100% melassevrij, maar degenen die dat zijn die ik tot nu toe gevonden heb (groene oss bijv.) zijn me weer te duur.
Overigens zijn Wiesencobs veel 'completer' dan gewone grasbrokken, een schraal paard kun je er echt dikker mee voeren. Het is wel puur een ruwvoervervanger maar dan een heel complete zeg maar.

Stijf aan de achterbenen van gras heeft niks met eiwit te maken maar alles met fructaan (dus suiker). Kwestie van niet 24/7 op de wei en eventueel tijdstip van grazen bepalen aan de hand van een fructaanwijzer (paardnatuurlijk.nl bijv.) Ben staat in princiepe alleen overdag op het gras (van voorjaar tot najaar, 's winters alleen als het niet te nat is een paar uurtjes af en toe) maar gaat 'snachts op de paddock, puur om te voorkomen dat hij zich klem vreet in't gras. En ik heb een heel schrale boswei met bosweigrasjes, geen vette koeienwei.

En niet nodig om sorry te zeggen, als je nog meer vragen hebt dan roep je maar. Ik weet hoe lastig het kan zijn om goed te voeren. Ik verdiep me er al wat langer in, mede door m'n Paint die ik hiervoor gehad heb en het is natuurlijk niet nodig om het wiel zelf nog een keer uit te vinden als een ander dat al voor je gedaan heeft ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:49

@ francis: jij spreekt altijd over melasse in vitaminen preparaten, maar hoe zit het met andere suikers? zo heb ik gezien dat biotine supplementen vaak meer sucrose bevatten als iets anders, niet dat je daar zoveel van in 1x geeft natuurlijk, maar nu ben ik wel benieuwd hoe dit met vitaminepreparaten zit.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:53

Ik zou terug naar meer basic voeren gaan. De suikers eens gaan terugdringen (zetmelen zijn ook suikers en komen nogal eens voor in muesli's, brok, melasse etc)...alsook de extra dingen die je geeft (supplementen etc). Dat in combinatie met voeren van goede kwaliteit sterk stengelig paardenhooi geeft al een aardig 'natuurlijk' rantsoen waarbij het trainen in combinatie echt wel zal leiden tot afvallen. Ze hebben dan doorlopend veel te knabbelen, minder rijk eten maar toch ook geen verveling.

Back to basic ;-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:54

Ik heb in deze vit. preparaten niks anders kunnen vinden dan Melasse. Op die van NAF staat het niet eens op, maar ik kwam er achter via een britse site. Heb toen de Paardendrogist gemailt dat het er wel in zit, sindsdien staat het bij de paardendrogist ook op de site. Melasse wordt vooral gebruikt als 'kleefmiddel' voor brokjes (force = brokjes) en bij vit. preparaten ook als zoetmakertje omdat vit. en mineralen (vooral de laatste dus) nogal zout zijn. Daarom vrat Ben de force ook niet meer toen ik maar 1 schepje cobs voerde, de concentratie zout werd te hoog en doordat het korreltjes zijn kreeg hij echt 'hapjes' zout. Toen ik zelf eenmaal zo'n korreltje geproefd had snapte ik waarom hij z'n bak niet meer leeg at. Nu ik weer 2 scheppen cobs geef gaat het goed, dan is het minder geconcentreerd. Maar poeders gaan dus beter omdat daar ook melasse in zit en het beter verdeelt.

Dat Biotine sucrose bevat zal ook met de smakelijkheid van het poeder te maken hebben maar melasse is kleverig en dat is bij biotine niet handig omdat je 't als poeder wilt geven. Vandaar sucrose denk ik. (maar da's een gok hoor, misschien zit er een andere rede achter die ik even niet zie)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:55

Tinkerlady schreef:
zetmelen zijn ook suikers en komen nogal eens voor in muesli's, brok, melasse etc

Uh... 'komen nogal eens voor...?" Brok en muesli = graan dús zetmeel, melasse = pure suiker. Komt dus niet alleen voor, IS het gewoon.

En volgens mij gaf TS dus al aan back to basics te willen, maar juist te vragen hoe dat verantwoord te doen. Want hooi en gras bevat in Nederland onvoldoende vit. en mineralen om 100% volledig te zijn.
En dat ene handje krachtvoer wat dan vaak bijgegeven wordt is niet voldoende om aan de juiste hoeveelheid vitaminen te komen, puur omdat je pas de dagelijkse benodigde hoeveelheid voert als je de hoeveelheid geeft die de fabrikant adviseert. Daar is het voer nl. op gemaakt. Dat betekent voor de gemiddelde pony/koudbloed dus véél te veel krachtvoer om aan die geadviseerde dagelijkse hoeveelheid vitaminen te komen. 1 handje per dag heeft dus totaal geen zin, dat kun je dan beter achterwege laten en een puur compleet vit./min. preparaat geven, dan kun je nl. zelf de juiste hoeveelheid geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:01

Biotine is er ook in korrels, dus het plakkerige is het niet
Vitaminepreperaten bestaan ook in poeders

Ik weet uit de farmacie dat er veel suikers gebruikt worden als vulstof omdat je dan een homogenere mengsel van "actief" bestandeel hebt waar je meer kan van nemen en dus je dosis constanter is. een koffielepel ipv een klein mespuntje
Laatst bijgewerkt door petitparis op 17-11-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:01

Echt heel erg bedankt dit is precies wat ik bedoel!

Ik wil de cobs ook puur omdat ik er dan vitaminen bij kan doen en zodat ze wat te eten heeft als de rest krachtvoer krijgt. Ik vind het niet zo fijn dat ik ze nat moet maken maar ben veel te bang voor verstoppingen anders. Ik ga het maar eens halen om te proberen denk ik. Dan probeer ik het samen met de Force want korreltjes lijken me handiger dan poeder. Ga ook niet teveel voeren het is maar voor het idee dat ze wat heeft die cobs... en ze moet natuurlijk afvallen.

Stom van me ik weet dat het fructaan is inderdaad. Mijn paardje staat van 10 tot 16 op de wei zomer en winter. Ik ken de fructaanwijzer inderdaad die start ik elke dag een keertje op. Maar ja dan nog ik sta op een pensionstal en ze wordt elke dag buiten gezet en binnen gehaald dus dan ben ik toch te laat.