Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:14

Ja, dat leek me nou eens interessant om te weten: wat voeren de bokkers precies en waarom? En natuurlijk aan wat voor paarden.

In overleg met de VS-modjes mag het een fototopic worden. Dat lijkt me vooral handig voor als bokkers elkaar willen helpen met bij voorbeeld het determineren van grassen. Ook zou het natuurlijk interessant zijn om bij een verandering in het voer foto's van het paard te plaatsen om te kijken/laten zien wat de verschillen zijn.

Er zijn genoeg bokkers te vinden die erg geïnteresseerd zijn in de voerbehoeftes van hun paard(en). Niet alleen daar waar het gaat om krachtvoer en andere aanvullende voeders maar ook betreft de voor- en nadelen van diverse soorten ruwvoer. Laten we elkaar helpen met een zo optimaal mogelijke keuze te maken voor de paarden, of gewoon voor de leuk laten zien wat je voert. Het zou natuurlijk prettig zijn als iedereen dat zo duidelijk mogelijk doet. Dus bij voorbeeld "ik voer Duits kruidenhooi" is prima en leuk maar "ik voer Duits kruidenhooi, het is ongeveer 60 centimeter lang, goed vezelig als ik het draai, met veel aren van [die en die soorten] erin en het is duurzaam ecologisch bemest" is net wat helderder :D

Hopelijk wordt het een nuttig en positief topic waarin bokkers elkaar kunnen helpen en om advies kunnen vragen zonder dat ze dat advies opgedrongen krijgen :o

Om de of het spits af te bijten is hier mijn voer:

Dit is de voerbak van mijn ruin. Hij krijgt 2 keer per dag aanvullend voer bestaande uit 100 gram Vitalbix daily complete en een klein handje haver gemengd met kurkumapasta. Ook geef ik hem momenteel Vitamine E met selenium bij, een poeder van Pharmahorse. Hij krijgt per voerbeurt 1 schepje hiervan.

Afbeelding

Door de haver met kurkumapasta gaat momenteel ook nog een theelepel klei (moeder aarde van Bio-Ron). Dat vind ik nodig. Ongemengd ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Mijn merrie krijgt het zelfde, alleen dan 50 gram Vitalbix per keer en geen extra vitamine E.

Paardjes:
Mijn ruin is een IJslander, 16 jaar. Metabolisch is hij wat uit balans vanwege veel verhuizingen en veel wisselingen in voer. Hij verricht zéér licht werk: gymnastiserende oefeningen aan de hand en af en toe een wandeltje (wat natuurlijk niet echt fysiek werk is). Body condition score is 4 O:)

Mijn merrie is een shetlandpony, 25 jaar. Ze is 18 jaar lang fokmerrie geweest (16 veulens). Pony is in topconditie qua bespiering en botwerk, uithoudingsvermogen is redelijk. Vorig jaar is ze hoefbevangen geweest, sinds ze bij mij is is dat heel netjes aan het uitgroeien. Ze heeft net de eerste winter 24/7 buiten doorstaan. Daarna was ze iets ingevallen bij de ribben en heupen. Toen heeft ze een tijdje lijnzaadolie bij gekregen. Dat is nu niet meer nodig. Qua werk doet ze af en toe een licht longeerwerkje. Body condition score 2,5 a 3.

Beide paardjes leven 24/7 buiten op een tracksysteem met hooi. Van mei tot en met november beperkt gras. Één keer per week krijgen ze een klodder gekookt lijnzaad, verder regelmatig een plens bier en verder wat er voorradig is. De paardenbloemen hebben ze inmiddels allemaal op, brandnetels lusten ze spontaan niet meer maar distels gelukkig nog wel. Verder krijgen ze incidenteel iets van fruit (blauwe bessen, handje frambozen, mijn ruin lust ook bananenschil, dat soort dingen). Ze hebben ook een likblok met zout en magnesium, en leidingwater.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:26

En natuurlijk nog het ruwvoer. Ik voer momenteel 2 verschillende soorten hooi. Beide soorten hebben zo hun voordelen maar zeker ook nadelen. Eerste nadeel is hier vrij duidelijk te zien:

Afbeelding

De hopeloze afwezigheid van variatie. Om het nog wat te laten lijken heb ik van elke soort die ik tegenkwam maar 2 aren neergelegd. Wat dat plantje onderaan is weet ik niet, dat kom ik in dit hooi wel vaker tegen. Af en toe zit er een baal met wat meer timothee tussen.
Dit hooi is ongeveer 20 a 30 centimeter lang, vrij slap en van geïnjecteerd gras. Het is dacht ik derde snee (eerste twee zijn ingekuild voor melkvee). Verre van ideaal hooi dus.

Ter vergelijking: vorig jaar had ik ecologisch hooi met wat meer variëteit (op onderstaande link zie je wat ik bewaard heb toen ik mijn hooiopslag opruimde voor een nieuwe lading, ander hooi. Er zaten nog meer soorten in dan je hier ziet)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQHC3DOT-D.jpg

Echt superhooi, en mijn paardjes deden het er fantastisch op. Helaas kan ik er niet meer aan komen.

Mijn paardjes krijgen beperkt gras (elke dag een kwartiertje a 20 minuten mogen ze grazen). Ik heb vrij schaduwrijke weides, die nogal verwilderd zijn. Als in: er groeit van alles en het is in geen jaren echt bijgehouden. Afgezien van heel wat boterbloem en zuring en mos vond ik met een minuut of vijf lukraak wat rondlopen dit aan variëteit:

Afbeelding

Er groeit ook volop riet. Vezels *\o/* Mijn paardjes laten het voorlopig links liggen en geven de voorkeur aan het gras.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:28

Ik heb 2 paarden, een tinker van net boven de 1.60, een BWP-er van 1.74. tinker is 16, bwp rond 14 jaar ( geen geboortepapieren etc bij gekregen en vorige eigenaren hadden hem ook maar laten schatten door dierenarts).
ze staan eigenlijk nu even niks te doen, buiten dollen met elkaar ( gelukkig) en zoveel mogelijk lekker buiten.
Ze krijgen per dag onbeperkt hooi, dwz ook echt onbeperkt, zodra het opraakt, krijgen ze nieuw bij. Dat varieert dan per 24 uur zo'n 15 kg hooi per paard wat ze wegeten, soms ieders een pak hooi.

Ik voer Pavo basic plus biks, tinker kan zelfs daar enorm druk van worden :+ dus die krijgt zo'n 100/ 150 gram ( 3 handjes) en de BWP-er zo'n 1/3de voerschep. Dat krijgen ze met een halve schep lijnschilferbrok als ontbijt ( +- 09.00 )

's Middags rond 14/ 15.00 krijgen ze een summerfitkoek, eventueel hooi bij maar tinker geeft zelf aan dat hij 'aan het verhongeren is', zodra zijn hooi opraakt gaat hij hoog gillen :+ :+ :+ .

's avonds weer lijnschilferbrok, ieders 1/3de voerschep plus halve emmer luzerne ( wat ik ook weleens door het ontbijt meng) en evt. nog een halve summerfitkoek.

Als ik naar bed ga krijgen ze nog zo'n 4 paardensnoepjes per paard ;-), de BWP staat daar echt op te wachten :+
Ze hebben alletwee een liksteen in stal.

Ze krijgen tussendoor nog eens 1 of 2 wortels, een appeltje als ik even bij ze kijk ( maar zie ze vanuit raam staan ;-) ).

normaliter voer ik geen biks etc bij, alleen vanaf verharen. Maar nu vind ik het toch wel fijn voor hun beetje extra, zitten toch wat extra vitaminen in, het zijn 2 zwarte paarden en ze glimmen mooi ;-), zijn speels, en lijken tevreden met al dat ruwvoer :-).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:28

Mijn paard krijgt eigenlijk alleen hooi/kuil en gras.. zomer en winter (dan geen gras).. Hij doet het daar super op!
Af en toe krijgt hij een handje onderhoudsbrok of muesli eigenlijk.. met een supplement van phytonics.. ben even kwijt welke het is..
Het gaat overigens om een draver van 15 waarmee vooral buiten gereden wordt (een 100 km per maand)

Onze haflinger en shet krijgen op dit moment ook alleen kuil en gras.
Laatst hebben ze wel een 10 dagen pompoenpitten gehad ter ondersteuning op de wormkeur en de shet krijgt nu nog homeopathie (calcium carbonicum) en Bach bloesems (rock rosé en beukenhaag)

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:33

Wat super interessant om te zien dat je zo met het voer van je dieren bezig bent, zouden meer mensen moeten doen!
Ik ga dit topic even volgen. :j

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:41

@Koper, dat plantje.onderaan je eerste hooifoto is herderstasje.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 05-06-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:47

Erg interessant! Zal ook eens foto's maken. Vind het qua ruwvoer alleen lastig om te zeggen wat we precies voeren. Ben daar nog vrij onwetend in := .

@ koper: ben nu vooral benieuwd waarvoor de kurkumapasta en klei dienen en waarom je dit voert?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:18

Zal dit weekend eens foto's maken van wat ik mijn twee meiden voer, maar voor nu even een beschrijving :).

Ik heb twee paardjes, een morgan merrie van 11 en een rasloos boerpaardje van 4. Ze worden beide lichtjes gereden, de 4-jarige is net zadelmak en is 2x per week ongeveer 15 min onder het zadel en loopt 2-3x per week mee aan de hand als ik met de morgan ga rijden. De morgan rijdt ongeveer 3x per week een buitenritje van 5-10km, stap en draf.

Ze staan op 3/4 hectare paddock met een combinatie van zand, veen en struiken, deels binnen deels buiten. Ze krijgen onbeperkt hooi van vogeltjes land, plus alles wat ze in de paddock kunnen vinden (we hebben net een periode van sneeuwballen (struiken) gehad en nu is het voornamelijk onkruid, brandnetels etc). Daarnaast krijgen ze ieder 50gram Marstall Force, 1 schep luzerne, 1/4 schep spelt, 1/4 schep agriwiesen cobs (krijgen ze ook als beloning) en kurkuma paste (kurkuma, peper en lijnzaadolie). Als ze "hard" hebben gewerkt, krijgen ze iets meer luzerne. Ongeveer 2x in de week krijgen ze een halve emmer bietenpulp (halve schep droog).

Echter moeten we volgende week gedwongen verhuizen en gaan 24/7 de wei op. Helaas is er geen mogelijkheid om ze langzamer te laten wennen, al staan ze nu ook af en toe (2-3x in de week) 2-4 uur op het land. Het is een arme, onbemeste en diverse weide. Ik ben van plan ze een tijdje dagelijks bietenpulp bij te geven door hun gewone voer, plus balen hooi in het land te leggen zodat ze niet alleen gras hoeven eten.

Ik ben enige tijd opzoek geweest naar het 'juiste' voer voor mijn paardjes. Ik wilde geen voer met heel veel rest / opvul materiaal, zoals soya etc. Ik voer de Force zodat ik zeker weet dat ze al hun mineralen en vitamines binnen krijgen, de spelt als een vorm van langzamere energie + kauw stimulans + na consultatie met Erik Laarakker, de wiesencobs voor de diversiteit + een goede beloning voor tussendoor, de luzerne voor het kauwen + soms wat extra eiwitten (alleen na een iets intensievere training) en de kurkuma mix voor de positieve werking ervan op vele gebieden.

Ik voer deze combi nu 5 maanden en ze doen het er ontzettend goed op. Ze zijn gezond, energiek, glimmen je tegemoed en een paar huid dingetjes die ze eerst hadden zijn helemaal weg :)

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:54

Even een stipje! Heel interessant topic!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:16

Ik heb 2 dravers, beide ruinen, van 7 en 11. Die van 7 is in 'training' voor de korte klasse I Endurance van begin augustus, die van 11 is 'rijconditie' aan het opbouwen (liep 1jr geleden nog op de baan), en traint lekker mee met het jonkie.
Beiden krijgen onbeperkt voordroog (3x volle hooizak + grote slowfeeder in de stal), en in totaal 3/4kg basisbrok van Pavo per dag (verdeelt over 3 voerbeurten). Daarbij elke voerbeurt een schepje vit ESL van NAF, en per dag 1 schepje zeewier voor de mineralen. Ook krijgen ze per dag 1 appel en wat wortels.
Zomers staan ze 1uur per dag op de paddock, en 3-4uur op de wei. 'sWinters 2-3uur op de paddock of in de rijbaan, en helaas geen wei. Daarbij hebben beide paarden 1x/wk dressuurles, en 1x/wk dag vrij. Andere 5 dagen rijden ze beiden 8-15km per dag in het bos, afwisselend stap en draf, of een hele rit alleen stappen of (bijna) alleen draven. Beiden zijn geen ster in de galop, dus dat doe ik alleen af en toe om even wat energie kwijt te kunnen ;-)
Ben erg tevreden met mijn voerbeleid, paarden zijn beiden enorm opgeknapt, glanzend en vol (goed hanteerbare!) energie. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 16:36

liekensancho schreef:
normaliter voer ik geen biks etc bij, alleen vanaf verharen. Maar nu vind ik het toch wel fijn voor hun beetje extra, zitten toch wat extra vitaminen in, het zijn 2 zwarte paarden en ze glimmen mooi ;-), zijn speels, en lijken tevreden met al dat ruwvoer :-).

Dat probleem had ik dus met alleen hooi: de vitamines en mineralen lopen zo snel terug. Ben jij daar niet bang voor, Horsies5? Sindsdien kijk ik ook wat genuaneerder naar gras. Gras is ook niet zwart-wit. Het is gewoon groen.

Drogon schreef:
Wat super interessant om te zien dat je zo met het voer van je dieren bezig bent, zouden meer mensen moeten doen!
Ik ga dit topic even volgen. :j

Dank je wel. Ik heb er wel jarenlang een bende nvan gemaakt dus ik heb letterlijk nog heel wat goed te maken.

Alvaron schreef:
@Koper, dat plantje.onderaan je eerste hooifoto is herderstasje.

Super, dank je wel! Weet je of het ook kwaad kan in hooi?

Cardy schreef:
Erg interessant! Zal ook eens foto's maken. Vind het qua ruwvoer alleen lastig om te zeggen wat we precies voeren. Ben daar nog vrij onwetend in := .

@ koper: ben nu vooral benieuwd waarvoor de kurkumapasta en klei dienen en waarom je dit voert?

O ik ook hoor. Soorten als kropaar, timothee, raaigras en kattenstaart kan ik wel herkennen maar van de meeste grasjes heb ik echt geen idee. Is er bij voorbeeld iemand die dit herkent:

Afbeelding

of dit?

Afbeelding

Eigenlijk leek een gras-klassificatietopic me zo leuk maar ik had niet de hoop dat er veel mensen zouden zijn die dat interessant zouden vinden. Ben al lang blij dat er nog niemand heeft gezegd van jeetje wat stom waar maak je je druk om :=

O ja, de kurkumapasta ben ik aanvankelijk gaan voeren vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen die het heeft. Gezien mijn merrie vorig jaar hoefbevangen bij mij is gekomen kneep ik hem toch toen het gras begon te groeien, en voor mijn ruin ook. Al dat overtollige vet moet toch weer vrij komen en de mogelijke ontstekingen die daarmee gepaard zouden gaan leek me niet zo cool. Dus ik ben het preventief gaan voeren. Of het ook doet wat ik verwachtte weet ik niet (merrie is niet bevangen geworden en ruin is niet afgevallen :+ ) maar was ik wél merk is dat de merrie sindsdien minder last heeft van de hengstigheid en dat mijn binnenvetterruin meer uit-z'n-hoofd-en-meer-in-de-wereld is. Af en toe vergeet ik het eens een paar dagen en dan merk ik dat ze meteen wat vage klachtjes krijgen, mok ofzo. Dus de kurkuma blijft er hier voorlopig in.

De klei is hopelijk tijdelijk. Ze kunnen het zelf pakken wanneer ze het nodig vinden maar dat gaat meestal niet verder dan lippen even in de emmer en die dan aflikken. Als ik vind dat ze een kuurtje nodig hebben, zoals nu, gaat het door het voer. Ze krijgen het nu omdat mijn ruin zijn afvalstoffen niet goed kwijt kan, hopelijk helpt het daarvoor. Ze mesten in elk geval al meer dus de afvoer lijkt me verbeterd. Mest voelt ook wat anders aan.

Oshaa, dat klinkt als een heerlijk plekje, ik zou ook zo graag wat van struiken voor ze willen hebben... jammer dat je er weg moet.

Grappig dat jij ook kurkuma voert. Die van mij vinden gekookte pasta beter te eten dan gewoon de ingrediënten door elkaar gemengd. Dus dan maar zo :)

Zeewier is trouwens een goede, Graffi86, daar moet ik nog even een emmertje van ophangen om te kijken of ze daar behoefte aan hebben.

Oshaa ik zat ook te denken aan wiesencobs, vooral vanwege mijn treurige hooi. Mag ik jou eens vragen hoe lang je met een zak doet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:53

Kurkuma is goed spul, mijn moeder heeft reumaklachten en zij is pijnvrij met curcuma 4 capsules per dag en glucosamine i.v.m. artrose.
Zij heeft ook longklachten, en de beschikbare middelen zie ik niet zitten daarom.
Dit gaat top, dus niet veranderen.
Zelf gebruik ik het ook wel, werkt erg goed ik slaap alleen niet meer. :p

Ik voer hier pavo energy control, max 200 gram per dag.
Pavo vital heb ik geprobeerd maar hij werd er erg druk van.
Het huidige voer bevat extra magnesium en extra vitamine E, en is fijn voor paarden die snel verzuren. Dan krijgt hij ook nog een gelcap vitamine E, 400 iu extra.
Mijn beest heeft lang stil gestaan en was na licht werk erg stijf, vandaar deze keus.
Een hoger oliegehalte is tragere energie. Dus zoveel keus had ik niet.
Zelf samenstellen zit ik niet op te wachten omdat hij erg weinig krijgt.
Op het land staat hij met graasmasker, om de suikers te beperken.

Het gras is paardengras, alleen de grond is onwijs vruchtbaar hier dus ze groeien dan van lucht.
Hooi wisselt een beetje, maar grootste deel van de tijd is het mooi grof!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:18

Koper schreef:
Oshaa, dat klinkt als een heerlijk plekje, ik zou ook zo graag wat van struiken voor ze willen hebben... jammer dat je er weg moet.

Grappig dat jij ook kurkuma voert. Die van mij vinden gekookte pasta beter te eten dan gewoon de ingrediënten door elkaar gemengd. Dus dan maar zo :)

Oshaa ik zat ook te denken aan wiesencobs, vooral vanwege mijn treurige hooi. Mag ik jou eens vragen hoe lang je met een zak doet?

Ik vind het ook erg jammer dat ik er weg moet. Als alles goed gaat mogen ze over twee jaar weer terug en dan is het uitgebreid naar 5 hectare, met struiken, bomen en kruidenweides. Maar goed, eerst nog eventjes wachten :). Ga wel proberen een deel van de variatie er in te houden als ze de wei opgaan. Ik woon er straks 5 min lopen vandaan dus dan kan ik ook makkelijk dingetjes uit de tuin meenemen (goed voornemen =D ).

Ik heb ze nog nooit de gekookte pasta gegeven (die eten we thuis). Strooi het over het algemeen gewoon over het voer, maar meng het nu sinds een week eerst voor. Ze likken hun bak helemaal leeg (en komen daarna lekker gele smurrie over je heen kwijlen).

Ik doe ongeveer 2 maanden met een zak van 25kg met twee paarden. Is ook omdat ik het soms niet voer en over het algemeen relatief weinig. Sinds ze de struiken hebben geeft ik een 1/4 schep per dag, daarvoor ongeveer 1/2 - meer dan dat eten ze ook echt niet. Vind het ook een goed alternatief voor een paardensnoepje - ze vinden het heerlijk en het is geen suikerbom. Ik heb trouwens die van Marstall, maar heb ook goede verhalen gehoord over de pre alpin wiesencobs. Ik weet niet in hoeverre het iets toevoegd omdat de hoeveelheden zo laag zijn en mogelijk in het niets vallen met de hoeveelheid hooi etc. Maar goed ze doen het harstikke goed, dus ik hou het maar zo :). Het is ook voor het eerst dat ze soms een laagje laten staan, om het later op te gaan eten. En dit is echt niet omdat ze het niet lekker vinden, maar volgens mij echt omdat ze dan genoeg hebben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:24

O dat klinkt goed, dus dan kom je uit op ongeveer een tientje per maand? Ik had inderdaad naar die pre alpin cobs gekeken. Ben een beetje bang dat mijn ruin het niet gaat blieven, hij is niet zo van de zompige dingen (zo lust hij wel bananenschil maar niet het binnenste van de banaan. Ook slobber is niks voor hem). Misschien dat het dan wat is om als beloning te voeren na een werkje.
Dank voor de info :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:51

@Koper, klopt met dat hooi, soms hebben we van dezelfde landbouwer zo'n mooie pakken en dan plots partij wat regen heeft gehad oid, ligt eraan welk perceel ze goed binnen halen. Daarom kan ik ook niet meer op alleen hooi vertrouwen, ook al eten ze alles op :-). Pavo vind ik persoonlijk de paarden heel mooi op glanzen :-) en krijgen ze allemaal appels in de vacht ( hoewel dat weer niks schijnt te zeggen maar die krijgen ze op ander voer niet zo dus tja).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:59

Grappig he dat 't zo per paard kan verschillen, die van mij krijgen juist vreselijke jeuk van Summerfit. Ander voer van Pavo heb ik nooit geprobeerd.

Mijn hooi is overigens wel mooi consistent van kwaliteit. Ene hooiboer heeft altijd de zelfde kwaliteit (wel twee soorten hooi, de soort die ik heb verschilt eigenlijk niet van baal tot baal). Andere hooiboer heeft vorig jaar twee keer geoogst en die balen liggen door elkaar (mag ze zelf uit de hooimijt pakken). Inmiddels ben ik er achter dat ik de pakjes met de oranje touwtjes moet hebben, en niet de blauwe.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:08

Koper schreef:
O dat klinkt goed, dus dan kom je uit op ongeveer een tientje per maand? Ik had inderdaad naar die pre alpin cobs gekeken. Ben een beetje bang dat mijn ruin het niet gaat blieven, hij is niet zo van de zompige dingen (zo lust hij wel bananenschil maar niet het binnenste van de banaan. Ook slobber is niks voor hem). Misschien dat het dan wat is om als beloning te voeren na een werkje.
Dank voor de info :)

Voor de wiesencobs bedoel je? Ja denk het wel, 1 zak is €15 (volgens mij) en doe er twee maanden mee, dus ongeveer 7.5 - 10 per maand. Mijn totale voer uitgaven wil ik niet aan denken :P. Al valt het bijvoeren nog wel mee, ondanks dat een deel biologisch is. Het hooi daar in tegen - maar ach, ze zijn het waard :).

Mijn oudere merrie wilde het in het begin ook echt niet. Ze at er altijd omheen, gelukkig is mijn jongere merrie er dol op dus het kwam altijd op. Ik maak het niet nat, dus dan is het gewoon een stevig brokje. Mijn jonge merrie had een hekel aan natte dingen, maar heb haar nu van het lekkere van bietenpulp overtuigd (wel met veel luzerne erin), mijn oudere merrie is dol op slobber :). Maar nu eten ze beide eigenlijk alles (behalve sinassappel en banaan...)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:34

Wat een leuk topic, ik ken op zich de basis van het voeren wel, maar doe weinig met kruiden etc bijvoeren daar wil ik me al langere tijd in verdiepen, maar nu het nog doen. Kan ik hier in ieder geval een beginnetje maken.

Mijn pony's (shet en fjrodenkruising) staan op het moment 24/7 op de wei met strookbegrazing en hooi, in de winter staan ze in principe op de paddock met inloopstal, maar als de weide droog genoeg is staan ze dan ook een paar uur op de wei. In de winter eten ze hooi en voordroog van eigen land en gerststro naar behoefte. Daarnaast eten ze jaar rond Marstall Force naar gewicht, een beetje subli zonder 80 en 120 gram met 150 gram lucerne. Tijdens het verharen krijgen ze lijnzaadolie en zonnebloemolie bij (60 ml pp)

Ons gras ligt nu hooi te worden, mijn vader wilde het vanmiddag misschien inpakken, maar het is nu nog niet droog genoeg voor ons (dan gaat het naar mijn oom voor zijn jongvee), ze hebben hier 0.4 mm regen voorspelt dus we wagen het erop dat er niet te veel water in komt. *spannend* Wij hebben op de weide: Glanshaver, Kropaar, Reukgras, Timoteegras, beemdvossestaart, Gestreepte witbol, Engels raaigras en Rietzwenkgras, vrij standaard gras. Verder nog wat (on)kruid, paardenbloem, pinksterbloem, distel, klaver, brandnetel en boterbloem, niet heel veel gelukkig. Op het moment van maaien stond het op 50-80cm hoogte, grotendeels uitgebloeid of in het zaad. Als iemand het wil zien, wil ik het wel even op de foto zetten.

Oshaa, ik heb ook een paar jaar marstall wiesencobs gevoerd, maar kreeg bij de eerste keer kopen wel het dringende advies om het te weken. Bij jou gaat het dus al een tijd goed begrijp ik. Misschien dat ik het dan ook weer haal ipv lucerne en subli zonder, vond het weken zo'n gedoe en in de zomer werd het snel zurig vond ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:39

Mijn ervaring met subli seniores priores is dat het met heet water veel sneller weekt.
Met koud water 6 uur, met warm kan ik het binnen een uur voeren, dan is echt al het benodigde water al opgenomen.
Is dat hetzelfde met wiesencobs?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:40

Ik zou de wiesencobs dan, voor mijn paardjes, vooral voor in de winter denk ik interessant vinden. Omdat ze dan geen gras hebben. Wat wortels er nog bij voor de caroteen, in de zomer zit wortel niet in het pakket hier.

Depende wat fijn dat jij je eigen hooi kunt maken, dat gaat echt niet lukken op mijn ministukje := Foto zou ik erg interessant vinden, ben vooral benieuwd of ik jouw grassen herken want ik weet nog steeds niet goed wat ik nou zelf precies heb staan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:45

Depende schreef:
Oshaa, ik heb ook een paar jaar marstall wiesencobs gevoerd, maar kreeg bij de eerste keer kopen wel het dringende advies om het te weken. Bij jou gaat het dus al een tijd goed begrijp ik. Misschien dat ik het dan ook weer haal ipv lucerne en subli zonder, vond het weken zo'n gedoe en in de zomer werd het snel zurig vond ik.

O echt? Ik heb het meerdere malen online en in de winkel gekocht en heb nog nooit dit advies gekregen... Een van de paardjes heeft wel een lichte slokdarmverstopping gehad enige tijd geleden, nadat ze een nacht geen hooi had gegeten omdat ze had bedacht dat ze niet meer in de hoek van het hooinet durfde (?) (was heel maf). Toen was ze ontzettend aan het schrokken en ging het eventjes mis. Ze loste het zelf op binnen 5 minuten en krijgt sindsdien wel haar eten in een platte emmer, zodat ze niet te grote happen kan nemen (en ze eet haar hooi gewoon weer en schrokt dus niet meer). Maar heeft nooit meer ergens last van gehad.
Misschien heb ik geen problemen verder gehad omdat ik er relatief weinig van gebruik en het door ander voer wordt gemengd (waaronder een goede hoeveelheid luzerne). Ik bedenkt maar wat :P. Maar ik zal het even in de gaten houden :) - is dit alleen voor die van marstall of over het algemeen met wiesencobs?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:06

Ik voer seniores priores. All sports (pavo geloof ik) muesli.. En van stal krijgt ze gewoon standaard hooi. 't Gras op stal is helaas heel schraal, paardlief valt heel erg snel af dus ik had liever een rijkere wei gezien. Maar helaas het is niet anders.
T is een draver en momenteel wordt ze niet zo veel gereden.
Kruiden wil ik me ook eens in verdiepen, hopelijk heb ik daar in de toekomst wat meer tijd voor. Twee hele kleine kinderen hebben is zooo druk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:16

Interessant topic!

Ik heb even geen foto's. Qua hooi hebben wij heel arm hooi. Ik maak het nat, vanwege stofallergie.
Op de wei staan verschillende grassen, maar ook klaver, paardebloem, kamille, valeriaan en nog wat kruiden waar ik de naam niet van weet. We doen aan strookbegrazing. De wei is in 2 lange stroken verdeeld van ongeveer 15m breed en een paar 100m lang. Elke dag krijgen ze een strookje van ongeveer 1x15 meter bij.

Ik voer verder Marstall Force, maar dat eet hij niet. Dus meng ik er 2 handjes muesli doorheen. Ik heb diverse muesli's melassevrij en graanvrij geprobeerd. Faser light en vito van Marstall bijvoorbeeld. Maar halverwege de zak moet meneer de zeikerd het niet meer. De enige muesli die er in gaat is Hippostar Kruidenmuesli zonder haver.

Ik zoek nu dus naar een vitaminebrokje wat hij zonder muesli wil eten. Het is een uitdaging :D
Ik heb nu vitalbix besteld. Ben heel benieuwd. Verder heb ik Metazoa gegeven. Dat at hij heel goed, hij zag er super uit, maar stuiterde boven me uit. Pavo Vital complete deed hij het goed op, maar ging hij op een gegeven moment van schuren. Nu dus de Force. Hij ziet er super uit, maar eet hij dus weer niet zonder muesli.

Oh en 1x per maand krijgt hij gekookte lijnzaad met slobber voor de darmen en het zand.
In de winter om de week omdat ze dan op zand staan ipv op de wei.

Edit: mijn pony is een haflinger van 10 en wordt zo'n 5/6x per week gereden, waarvan minimaal 1x buiten. Maar zeker in de zomer wel vaker. De rest is training in de bak, van licht loswerken tot wat zwaarder. We rijden western.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-06-15 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:18

Vitalbix is wel op basis van onder andere luzerne Amanda. Of vergis ik me nu dat Jim daar niet goed tegen kan?

Hier inderdaad ook lijnzaad vanwege zand. Het hooi krijgen ze in netten, en wat er op de grond valt eten ze later nog voor een groot deel op.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:19

Koper: je zou ook hier kunnen kijken, daar staan wat grassoorten op en heb ik de herkenning van gedaan ;) http://www.waterwereld.nu/vossenstaart.php Zelf hooi maken is inderdaad handig, gelukkig vind mijn vader hooien wel leuk, paarden niet echt. Wij hebben 3,7 hectare dat krijgen die dikke pony's van mij misschien wel op, maar ze mogen het niet. Tot vorig jaar hadden we nog schapen, dat was fijn want die aten al het jonge gras op en lieten de lange stengels staan. iig wat foto's, sorry voor de grootte.
Hand hooi
Afbeelding

Paar aren die daar inzaten
Afbeelding

Ongemaaid stuk wat de pony's nu eten, daar zie je wat andere soorten die op de vorige foto niet staan.
Afbeelding

Oshaa, ja dat weken werd wel aangeraden, ik weekte het dan een uur of 6 (tussen 2 voerbeurten) en dan verdubbelde het in volume ongeveer. Ik voerde inderdaad alleen wiesencobs en force, dat zou wel kunnen schelen ja, met lucerne erbij moeten ze wel beter kauwen.