Magnesium voor hoefbevangen pony.. Help ;-)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Magnesium voor hoefbevangen pony.. Help ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:02

Nou onze shetlander is dus helaas weer hoefbevangen.
Ditmaal zonder enige reden.

Naast een kuurtje medicijnen van de dierenarts(die ik natuurlijk gelijk gebeld heb en is gekomen) en het advies om het hooi eerst een dag te laten weken voor dat we het voeren gaf hij als tip dat magnesium ook iets kan helpen.

Gelijk in de auto gestapt en naar de boerenbond toegereden. Al 3 merken met magnesium erin.
Eentje uitgezocht zodat ik hem dat al kon voeren.
Maar tja een klein potje maar en dus zo op.

Ben net een beetje aan het googlen welke merken er zijn en wat dan het beste zou helpen,
en zie nu na 15 merken door de bomen het bos niet meer..

http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/hoefbevangen/
http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/magnesium/

Wie kan me helpen?
Wat is nou het beste voor mijn shet?
Iemand ervaring met een van deze supplementen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:05

Ik zou op stal eens moeten kijken welke ik aan die van mij geef!
Ik geef hem er ook een handje gedroogde brandnetels bij (in een zak te koop, voorheen knipte ik ze zelf :P ) en dat heeft naar mijn idee ook positief effect!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:12

Kentaro schreef:
Ik zou op stal eens moeten kijken welke ik aan die van mij geef!
Ik geef hem er ook een handje gedroogde brandnetels bij (in een zak te koop, voorheen knipte ik ze zelf :P ) en dat heeft naar mijn idee ook positief effect!

Als je dat zou willen doen.. Graag ;)
Brandnetels is een goede tip! (dat gaf ik inderdaad ook regelmatig door het voer..)
Bestel ik die gelijk mee van de paardendrogist..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:16

Je hebt inderdaad verschillende dingen met magnesium. Ik geef mijn paard magnesiumcitraat van Groene Os. Je hebt ook magnesiumoxide en nog zoiets. Maar de magnesiumcitraat is beter, want daar zit de magnesium in een meer geconcentreerde vorm in. Ik geef 1x per dag een schepje van 5 gram. Als je magnesiumoxide hebt moet je het dubbele voeren. Dat spul is ook goedkoper, maar uiteindelijk ook sneller op omdat je meer moet voeren voor het zelfde resultaat.
(ik geef magnesiumcitraat voor haar spieren en voor rust in haar lijf)

capopjekop

Re: Magnesium voor hoefbevangen pony.. Help ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:20

Ik heb die van mij toentertijd de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk bijgevoerd. De 2e keer dat ze bevangen raakte heeft de magnesium verder niet geholpen trouwens. Meestal is er wel een reden al sta je er zelf niet bij stil. Hoe wordt je pony gehouden? Stond hij op gras voordat hij bevangen raakte? Wat voer je verder bij? Hoe is de conditie van je pony?

Je kunt trouwens ook eens kijken in het centrale topic voor hoefbevangenheid.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:38

capopjekop schreef:
Ik heb die van mij toentertijd de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk bijgevoerd. De 2e keer dat ze bevangen raakte heeft de magnesium verder niet geholpen trouwens. Meestal is er wel een reden al sta je er zelf niet bij stil. Hoe wordt je pony gehouden? Stond hij op gras voordat hij bevangen raakte? Wat voer je verder bij? Hoe is de conditie van je pony?

Je kunt trouwens ook eens kijken in het centrale topic voor hoefbevangenheid.

Nu in de winter staat King overdag de hele dag buiten op de grote paddock met zijn maatjes.
Hij krijgt elke dag vooral hooi en in de vavond een handje pony meusli van cavalor.
Het hooi is geanalyseerd in Amerika opgestuurd via onze dierenarts en kwam terug als heel positief!
Dus dat is het niet. Het suikergehalte was niet hoog...

Omdat hij elke dag buitenspeeld met zijn maatjes en dus de hele dag in beweging is is zijn conditie best in orde.
Hij wordt verder niet gereden.
Misschien dat hij wel wat te flink is maar zeker niet dik..

Hij is in het voorjaar en de zomer ook hoefbevangen geweest, dit kwam 100% zeker door het gras.
Dit keer weet ik het gewoon niet. Hij heeft niks extra's gehad, want daar letten we erg goed op!

Ik kwam bij paard natuurlijk op formula4feet. Dat klinkt ook wel erg "goed"?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:42

Ik gaf ook Magnesiumchelaat (chelaat betekent dat het een bepaalde verbinding is. De ene verbinding kan makkelijker opgenomen worden door het paard dan de ander. Chelaatverbindingen schijnen het makkelijkst opgenomen te kunnen worden) van paardnatuurlijk.nl

Mijn paard stond op het punt van bevangen worden. Ik wilde haar wel gewoon de wei op hebben. Ze heeft gewoon op een volle weide gestaan, wel met graasmasker en iedere dag een hoge dosis magnesiumchelaat. Ze is uit de "gevarenzone" van bevangenheid gekomen en heeft nooit meer last gehad ervan. Bij mij heeft het dus goed geholpen.

Wel is het belangrijk dat je de inname van calcium zo laag mogelijk houdt. Het liefst geen calcium bijvoeren. Kijk dus even naar het calciumgehalte in je voer (in krachtvoer is het vaak hoog, ik gaf mijn paard in de periode dat ik magnesiumchelaat bijvoerde geen krachtvoer, enkel hooi, weidegang en 2 handjes muesli om het magnesium mee te mengen) en even geen liksteen (aangezien ik de rode KN liksteen had waarin calcium zat). Als een paard teveel calcium binnenkrijgt plast deze het namelijk uit, maar helaas plassen ze daarbij ook hun magnesium uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:49

Formula 4 feet geven een aantal mensen in dat hb topic dat ik net noemde. Daar zijn ze er erg positief over :j Ik zit zelf ook te denken om dat te gaan geven ipv de pavo vital die ik nu bijvoer.

Is zijn bloed al eens gecontroleerd op eventuele tekorten?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:55

Ik kwam inderdaad net ook uit bij dat topic.. Klinkt allemaal positief dat F4F.

Bloed onderzoek is de volgende stap (is ook op aanrade van de veearts)
Eerst hem hier door heen trekken..

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:27

magnesiumoxide bij de welkoop, ongeveer 18 euro voor 25 kg en dan 25 gram per dag voeren. mengen met beetje water of olie en door de muesli.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:34

mijn shet is vorig jaar ook bevangen geraakt van niks.
Achteraf is het heel goed mogelijk dat ze door de vorst weinig heeft kunnen drinken en toen in een korte tijd veel koud water heeft gehad waardoor ze mogelijk een irritatie/ontsteking aan de dikke darm heeft gekregen en daar bevangen van is geworden..

ze heeft een hele poos podo comp en probiotica gehad en is daar een heel eind van opgeknapt

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:13

Ik geef deze : http://www.paardendrogist.nl/product/105/129/biomag/102407/
Niet te duur er zit een klein schepje bij, en ze doen het er goed op, ik doe het vanwege suikergevaar ook, en bij de ene ook voor zijn spieren.

Magnesium fosfaat is dat.

edit: ik moet ook wat anders lees ik :o De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:10

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:01

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:14

Maar het gaat hier om een hoefbevangen pony. Daar is dat voer totaal niet geschikt voor.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:39

Sorry dan zal ik dit verkeerd begrepen hebben, ik dacht dat je zocht naar voer waar magnesium in zat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:21

Ze zoekt idd voer met magnesium, maar voor haar hoefbevangen paard ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:27

Biomag via de Paardendrogist te bestellen, je hoeft maar weinig te geven en onze paarden eten het graag.
Je doet er lang mee omdat je maar klein schepje geeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:28

capopjekop schreef:
Ze zoekt idd voer met magnesium, maar voor haar hoefbevangen paard ;)

Volgens mij zoekt ze gewoon magnesium om haar paard te geven tegen de hoefbevangenheid, dus magnesium zelf = het poeder.

soepkip1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:54

Ik zou inderdaad geen muesli meer geven. Ook geen speciale muesli voor hoefbevangen paarden. Mijn DA heeft dit in een acuut stadium voorgeschreven, samen met pijnstillers, aspirine(bloedverdunner) en drainagesiroop en dit is natuurlijk een hele aparte combinatie. Er bleek 6%! suiker in de muesli te zitten en later bleek dat de fabrikant aanraadde om acuut bevangen paarden alleen arm en lang hooi te geven en bijv. een liksteen. Lekker he? Ze liep dus door alle pijnstillers heen kreupel, arm beest! Als het paard op is geknapt kun je dat voer extra bijvoeren om de darmwerking te stimuleren. Maar je moet je afvragen of je pony dit dus echt nodig heeft. In principe is voldoende hooi en een liksteen genoeg voor een pony zonder training volgens de (enige onafhankelijke) voedingscalculator op paardnatuurlijk.nl

Een bloedonderzoek zou inderdaad ook niet gek zijn.

Ik denk dat je na moet gaan wat je jouw pony aan beweging geeft... Mijn shetlander doet bijvoorbeeld niet veel en daarom is 'een handje muesli' al teveel. Suikers en koolhydraten zijn funest bij paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. (Kijk eens op de zak van jouw eigen muesli)

Magnesium chelaat zou ik bestellen bij paardnatuurlijk.nl €15,00 voor 250 gram en hier kun je voor een shet 25 dagen mee door (+-10 gram per dag). Zorg iig dat je niet teveel calcium geeft omdat de magnesium dan alsnog door het lichaam wordt afgevoerd en niet wordt opgenomen. Maar als je pony dus teveel calcium binnen krijgt (check je voer), zou ik dit dus eerst verminderen.

Succes en ik leef met je mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:09

Niks bijvoeren is niet altijd een optie, die van mij gaan dan echt aan de grond likken en als ik wel wat bijvoer zitten ze ook veel beter in de vacht. Zit eraan te denken om over te stappen op formula4 feet. Dit is speciaal ontwikkeld om naast hooi bij te voren.

soepkip1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:21

De muesli die mijn DA voorschreef was Sanequi Colon. Helpt de darmwerking te optimaliseren. €22 euro voor een zak van 20 kilo...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:38

Ik heb nu inderdaad de magnesium chelaat besteld van paard natuurlijk..
Een bokker had nog een grote emmer staan die heb ik overgekocht. (zal wel voor een jaar zijn denk ik zo)
Ik geef hem speciaal pony meusli van cavalor, echt maar een handje om de medicijnen door de doen.
Ik ben bang dat hij met hooi alleen niet alles binnen krijgt.

King (zo heet hij) heeft naast dit alles ook nog erg gevoelige luchtwegen.
Hij heeft chronische bronchitus (gelukkig in lichte vorm) die af en toe komt opzetten.
Ik heb inderdaad een periode de meusli niet gegeven met als gevolg dat hij weer ging hoesten..
Ik heb het idee dat daarvoor de meusli hem erg goed doet!

Beetje een moeilijke situatie dus!

Ik moet zeggen dat nu na de kuur van de veearts en de magnesium (van de boerenbond) hij zich echt een heel stuk beter voelt :D
Hopen dat dit doorzet!

Ik heb wel besloten dat als de veearts de volgende keer komt voor een van mijn paarden ik gelijk voor de zekerheid een bloedproefje laat doen..
Gewoon even om te checken ;)

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Jullie hebben me echt heel erg geholpen *\o/*

Ik hoop zo dat hij er goed doorgeen komt !!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:54

soepkip1 schreef:
In principe is voldoende hooi en een liksteen genoeg voor een pony zonder training volgens de (enige onafhankelijke) voedingscalculator op paardnatuurlijk.nl

paardnatuurlijk is dan misschien onafhankelijk, maar niet onbevooroordeelt, ze vinden dat elk paard op alleen hooi kan leven.
in nederland is het hooi meestal niet goed genoeg om er niets naast te voeren, dit hoeft geen krachtvoer te zijn, een compleet voedingssuplement kan ook

DAISM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:40

Nog een tip: je kunt eventueel ook Gluco Balance voeren, helpt ook bij paarden die hoefbevangen zijn (en er zit ook magnesium in als ik het goed zeg).