troi schreef:In dit is juist zo lastig en vrijwel niet gedaan. Het probleem is dat er veel variabelen zijn waar je voor moet controleren als je een klinische relevante maat wilt gaan meten. Bijv je kan een vragenlijst maken waarop de eigenaren het energieniveau van het paard scoren of nervositeit. En dan een groep paarden op voer A en een groep op voer B zetten (vanuit een ongelabelde zak natuurlijk anders kom je nergens). Dat is nog te doen. Maar dan zit je met alle zaken die die uitkomstmaten beïnvloeden. Hoeveel komt het paard buiten? Wordt het gereden? Hoe vaardig is de ruiter? Welke ras is het paard? etc etc. En ook dit is (tot op zekere hoogte) te meten maar dan wil je dan in beide groepen die zaken gelijk hebben (bijv zelfde percentage stalpaarden, zelfde gemiddelde rijniveau etc) om iets te kunnen zeggen over de invloed van het voer. En dan zit je met erg grote groepen en dus erg grote kosten..
En er is niemand die dat wil gaan betalen helaas. Al helemaal de voerfabrikanten niet want die zijn doodsbang dat er van hun prachtige claims op de verpakking (calming mix ..) niks overblijft!
@juniper ik lees net je reactie, ik zou enorm graag in het ongelijk worden gesteld. Dus als je wel zoiets gevonden hebt dan krijg ik graag een tip waar ik kan kijken! Overigens kan ik ook bij pubmed.
Exact, helemaal dit.
Voor een ECHT goed, betrouwbaar en gedegen onderzoek moet je een grote groep paarden hebben die uit gelijke afkomst komen, gelijk gehouden worden en gelijk getraind etc. Met daar tegenover weer groepen waar dit anders is.
De onderzoeken die zijn gedaan, zijn echt te beperkt en worden vaak gesponsord.
Natuurlijk weten we inmiddels veel, maar er komen continu nieuwe ontwikkelingen bij. Neem nou hb bijvoorbeeld. Eerst kwam het door eiwitten, toen door fructaan en suikers en nu zijn er weer nieuwe inzichten.
troi schreef:Mkango schreef:
Ik zie geen klinische relevante uitkomstmaten.. Dus bijvoorbeeld rijdbaarheid/ gedrag.
Enkel chemische analyses en bijv bloedbeelden. Maar wellicht kijk ik niet goed.
Dat dus! Ik heb heel veel onderzoeken gelezen en mis altijd wel meetellende factoren zoals beweging.
Heleennn schreef:Interessante vraag. Ik ben van mening dat voor het werk dat de meeste paarden doen krachtvoer overbodig is. Een schepje voer hier en daar kan natuurlijk altijd, maar echt vast voeren zoals dat op pensionstallen gedaan wordt (ochtend en avond, soms ook middag) is echt overbodig. Het gaat dan vaak om 2 of 3 scheppen per dag en dat is niet alleen kostelijk maar ook niet nodig. Beter is een vast schema voor hooibeurten (als dat er niet onbeperkt kan zijn) en daarop eventueel aanvullen. Ik heb op stallen gelopen waar de paarden wel 3kg krachtvoer kregen op een dag, maar slechts een portie hooi in de ochtend die na een uur al op was.
De paarden krijgen er overgewicht van en het overvoedden geeft naar mijn mening meer lamme en luie knollen dan dat het hete springbokken maakt. Veel mensen onderschatten wat overvoedden met krachtvoer doet voor een paard. Een gezond en sportief paard is slank en gespierd, maar zelfs op topsport niveau lopen nu paarden die veel te zwaar zijn. Beweging speelt natuurlijk ook een grote rol, maar jouw vraag gaat over het nut van krachtvoer. En dat is volgens mij enkel nuttig als je inderdaad echt zware prestaties verwacht van je paarden zoals een cross, endurance, jumping, topdressuur, mennen, western, etc... maakt al niet uit, zolang het verbruik maar hoog genoeg is om aan krachtvoer te gaan denken. Anders is het niet meer dan ballast voor het lijf van je paard en je eigen portemonnee.
Vitaminebrok en voer zoals fiberforce, grasbrok, etc vallen voor mij overigens niet onder krachtvoer. Dus daar valt ook nog een lijn in te trekken denk ik. Ik vind dit wel interessant, ik ga eens op zoekraak wetenschappelijke bronnen die onafhankelijk zijn. Via mijn opleiding heb ik gratis toegang tot een aantal databanken dus misschien vind ik daar wat tussen.
Die vitamine brokken zijn ook een commercieel slimme inzet en een hype. Moet je eens goed lezen wat daar allemaal in zit.
En bijna allemaal berekend op gemiddelden. Waar je dus ook in scheve verhoudingen kan voeren, omdat niet elk paard hetzelfde is, niet elk hooi hetzelfde is en zeker niet al het gras.
Het is het mooiste verkoop praatje dat verkoopt. Echt niet het beste product. Als ik mensen een interessant verhaal ophing, belden anderen mij dat ze ook voer advies wilden, kochten ze duurder/beter voer, alles om wel beter of goed genoeg voor je lieve dieren te zijn.
Inspelen op evt tekorten, is ook inspelen op de gevoelens van de baas, want die wil het goed doen.
Als je echt gaat kijken hoe een paard echt goed gevoerd zou moeten worden, komen we in Nederland al flink tekort aan de basis behoefte's.
En waar paarden horen te scharrelen en zoeken naar hun eten, diversiteit nodig hebben en kleine beetjes, voeren we op vaste tijden, veel tegelijk. Paarden zijn er al zo op ingesteld dat ze problemen krijgen als je daarvan afwijkt.
Voeren hoort ook in verhouding tot bewegen te staan en paarden bewegen vrijwel overal in Nederland te weinig. Ook onze paarden op onze pp komen lang niet aan de km's.
En dat ene wedstrijdje maakt een paard geen atleet of sportpaard. Maar als ze gewend zijn aan voeren, zullen ze soms inkakken als je wat terug naar de basics gaat. Kost tijd om dat weer goed te krijgen en dan roept iedereen; Mijn paard doet het niet goed op alleen hooi en een beetje dit of dat.