Paarden zijn vandaag champagne en morgen slootwater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden zijn vandaag champagne en morgen slootwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 07:33

www.destentor.nl

"Paarden zijn vandaag champagne en morgen slootwater." De gevleugelde uitspraak van een vroegere leermeester staat in het geheugen van Danny Schaper gegrift.

Maar voordat Utah met een recordtransfer de stal uitloopt, moet er nog minstens één kunstje worden geflikt. Bij voorkeur dit weekend tijdens het WK jonge paarden in Lanaken.

Ten westen van Ommen huist een grootgrondbezitter in de Varsener bossen. Het is de biotoop van ruiter Schaper, voorzitter en trainer van de plaatelijke paardenclub ineen. "Het is eigenlijk net een voetbalclub", maakt de man des huizes de excentrieke paardenwereld in een zin een stuk inzichtelijker. Met fokken als scoutingapparaat, paarden in de rol van voetballers en Schaper als sponsor van zijn eigen huishouding.

Want zonder een gezonde VOC-mentaliteit kom je niet ver in dit wereldje, zoveel is duidelijk. "Die hele fokkerij vind ik steeds interessanter", bekent Schaper. De parrallel naar de voetballerij wordt nog maar eens getrokken. "Je begint met een lichting van twintig veulens. Als je geluk hebt gaan er daar twee van door."

De ruiter en tevens bedrijfsleider van de horecagelegenheden De Buitenwacht en 't Haasje in Kampen vervolgt geamuseerd: "Het begint allemaal bij de kleine concoursen. Daar staan de scouts al langs de kant om hun slag te slaan. Als ze alleen al de illusie hebben dat een paard goed gaat lopen, wordt er dik betaald."

De jeugd heeft nu eenmaal de toekomst. Schaper plukt reeds de vruchten van een goede lichting. Met de 5-jarige Willow en de twee jaar oudere Utah maakt hij zijn opwachting in het Belgische springparadijs van Lanaken. "Ik zie het als een gewone wedstrijd. Al weet ik dat er mensen zijn die speciaal komen kijken." Niet naar hem, maar naar Utah, dé groeibriljant uit de Ommense stal. Nederlands kampioen en tweevoudig winnaar van Jumping Amsterdam. De vraagprijs is al vele malen over de kop gegaan. "Er gaat geen week voorbij of ik word niet twee keer gebeld of Utah te koop is." En ja, in sommige gevallen heeft de geïnteresseerde partij veel weg van een vermogende oliesjeik. Kiest de sponsor in dit geval voor een gespekte bankrekening of prefereert de sportman in Schaper resultaat? "Om echt te kunnen winnen, heeft een paard iets speciaals nodig. Echte winnaars zijn er maar heel weinig." En: "Als je de paarden verkoopt, heb je niets meer om op te rijden op een concours."

Maar er is ook nog altijd zoiets als vorm van de dag. Schaper denkt nog eens terug aan de woorden van zijn leermeester. "Een paard dat nu een miljoen opbrengt, is morgen nog maar 'tienduuzn'd' waard."