Fokprogramma vermindert staart- en maneneczeem Shetlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fokprogramma vermindert staart- en maneneczeem Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 06:51

www.wur.nl

Afbeelding
foto door LoveLeandro

Of Shetlandpony’s nu wel of niet gevoelig zijn voor staart- en maneneczeem hangt voor een belangrijk deel af van hun genen. ‘Die genetische factor is groot genoeg om via selectie het voorkomen van staart- en maneneczeem binnen de populatie van de Shetlandpony te verlagen’, zegt ir. Anouk Schurink van de leerstoelgroep Fokkerij en Genetica. ‘De kwaliteit van leven van Shetlandponies is beduidend beter zonder staart- en maneneczeem.’

Staart- en maneneczeem komt in Nederland veel voor. Ruwweg tien tot vijftien procent van alle paarden die buiten loopt heeft er last van. ‘De ziekte is een allergische reactie op de beet van de knut, een klein mugje van de soort Culicoides’, zegt promovenda Schurink, wiens eerste artikel over staart- en maneneczeem binnenkort verschijnt in de Journal of Animal Science. ‘Als na een beet van de knut paarden een allergische reactie vertonen, krijgen ze zoveel jeuk dat ze met name hun staart en manen tot bloedens toe afschuren.’

Uit recent Wagenings onderzoek bleek dat ongeveer tien procent van de Shetlandpony’s symptomen van staart- en maneneczeem laat zien. Bij de Friese paarden is dit zelfs twintig procent.

‘Momenteel is er geen effectieve behandeling voor staart- en maneneczeem. Eigenaren zetten de paarden op stal of voorzien hun paarden van een speciale eczeemdeken, waardoor voorkomen wordt dat de knut kan bijten’, zegt Schurink. ‘Dat vermindert de kans op staart- en maneneczeem, maar lost het probleem niet op. Mijn onderzoek dat straks verschijnt laat zien dat de gevoeligheid bij Shetlandpony’s voor staart- en maneneczeem voor 24 procent wordt veroorzaakt door erfelijke factoren, en dat fokkers er dus voor kunnen zorgen dat de staart- en maneneczeem minder voorkomt.’
Schurink onderzoekt ook de erfelijke factoren voor de gevoeligheid bij de Friese paarden. Dat onderzoek verschijnt binnenkort.

‘Jeuk is geen pijn. Daarom denken mensen die nog nooit hebben gezien hoe een paard zijn manen tot bloedens toe afschuurt misschien dat staart- en maneneczeem de kwaliteit van leven niet vermindert. Maar iedereen die ooit een paard met staart- en maneneczeem heeft gezien kan je vertellen hoe ernstig het is,’ zegt Schurink.

Het onderzoek naar staart- en maneneczeem wordt uitgevoerd in samenwerking met de universiteit van Utrecht en wordt gefinancierd door de Technologiestichting STW, Artu Biologicals, de Vereniging Koepel fokkerij en de universiteiten van Wageningen en Utrecht.

VeerenAshley

Re: Fokprogramma vermindert staart- en maneneczeem Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:31

Interessant onderzoek!

@"Mijn onderzoek dat straks verschijnt laat zien dat de gevoeligheid bij Shetlandpony’s voor staart- en maneneczeem voor 24 procent wordt veroorzaakt door erfelijke factoren, en dat fokkers er dus voor kunnen zorgen dat de staart- en maneneczeem minder voorkomt.’"

Jammer dat er niet bij staat waardoor die overige 76 % wordt veroorzaakt. En blijkbaar verschillen die percentages per ras? Dat lijkt tenminste te worden gesuggereerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:17

Zou mooi zijn! Misschien kunnen ze dat bij Friezen ook doen. Die dieren hebben idd geen leven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:27

Heb zelf onze pony behandeld, geen symptoombestrijding en ben blij met het resultaat- zij is na twee dagen gestopt met jeuken- en ziet er prachtig uit! Dit is sinds april. Haha!
Jeuk is erger dan pijn voor ze. Het is zo sneu voor ze.. Ach gut
Maar tegen symptoombestrijding ben ik per definitie als er meer kan.
Voor de sceptici- ik kan wetenschappelijk niks bewijzen, maar mijn bewijs loopt in de wei. Soms is een stapje verder kijken dan je neus lang is heel probaat voor je beessie! Ach gut Knipoog

Ik ben het er dus niet mee eens dat er niks aan te doen is.
Echter is het de vraag of elk dier zo goed reageert als de mijne maar ken er meer die met succes hebben gehandeld. Pling

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:43

Ik weet niet in hoeverre ik dit moet geloven.
De een beweerd dat het erfelijk is, de ander beweerd van niet.
De een beweerd dat het van een mug komt, de ander juist weer niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:08

INderdaad komt het door de knut, een mugje, die bijt in het dier en op het speeksel reageren dieren die allergisch zijn voor dit stofje door een enorme jeuk aan te maken. En kennelijk is die gevoeligheid daar enigszins genetisch door bepaald. Echter denk ik ook dat er- net als dat mensen steeds meer allergieen vertonen- dat het ook door externe factoren komt, hoe zit het met ons leefklimaat?..

en zat dieren worden naar de kust verkocht maar daarmee is de gevoeligheid van het dier niet geholpen; en sommigen blijven schuren, terwijl daar geen knutten voorkomen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:19

Nou Detour, ik weet niet in hoeverre het echt alleen van die knut komt. Wij hebben onze shet, die ernstig exceem heeft, enkel in de zomer, maar niet alleen in zn staart en manen meegenomen naar Schiermonnikoog. Hij heeft daar echter Zo ontzettend veel jeuk gehad, dat was niet meer te doen. Nou is hij dit jaar meegeweest naar Groningen voor 2,5 week, hij had daar in overvloed kans om te schuren, maar deed dit niet. Hij was weer 3 dagen thuis en het hele gedonder begon opnieuw terwijl al zn wondjes netjes waren dichtgegaan...
IK weet niet meer waar het van komt.. bij die van ons dan toch..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:25

Wat sneu, ik heb je ge pb't en hoop dat je er uit komt, sterkte!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:26

Zo heeft een van onze pony's ook veel last. Veel mensen denken dat ze het hier ook niet horen te hebben (niet dat we echt aan de kust zitten, maar wel naast zeewater).
en ik ken hier meer die het hebben (verschillende rassen)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:18

Ik ben benieuwd waarop de percentages die zij noemt gebaseerd zijn. Het lijkt me heel moeilijk om daadwerkelijk te bepalen hoeveel paarden eczeem hebben. Als je immers naar bijv. een keuring gaat en daar gaat kijken naar paarden die hun manen hebben afgeschuurd, dan heb je aan de ene kant een categorie die constant onder dekens staat en binnen en dus niet mee wordt geteld omdat ze uiterlijk geen tekenen van ZE vertonen, en aan de andere kant een categorie die jeuk hebben gekregen van bijv. een schurftaanval en uiterlijk ZE paarden lijken maar met een goede behandeling tegen de schurft van de problemen verlost zijn.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:53

detour schreef:
en zat dieren worden naar de kust verkocht maar daarmee is de gevoeligheid van het dier niet geholpen; en sommigen blijven schuren, terwijl daar geen knutten voorkomen.

Dit is inderdaad niet waar.
De muggjes komen wel degelijk voor aan de kust!
Dit verhaal wordt verteld omdat de mugjes bij stevige wind niet kunnen vliegen, en aangezien het aan de kust vaak wat steviger waait dan verder landinwaarts is daar de conclusie uit getrokken dat ze aan de kust niet voorkomen.
Maar dit gaat alleen op als er om het land geen beschutting is en de wind dus vrij spel heeft.
Zodra je in het duin komt of bossage om het land heen hebt is het effect al weg en hebben de paarden hier net zoveel last als elders jammer genoeg.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:53

Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk zal opleveren dit onderzoek. Ik denk wel dat er een bepaalde vorm van erfelijkheid is bij eczemers, maar ik geloof niet dat eczeem sec door het prikken van de knut komt. Ik denk dat, dat juist de druppel is die de emmer doet overlopen.
Ik ben nu sinds een maand met iets bezig waarvan ik nog nooit gehoord had voor allebei mij paarden. Het ene paard is in die maand echt enorm veranderd en verbeterd maar mijn eczemer is (nog) niet jeukvrij wel in andere opzichten positieve vooruitgang geboekt. Volgens zeggen moet hij volgend jaar voor het eerst in jaren zonder deken naar buiten kunnen en is hij van het probleem af. Ik ben nog steeds behoorlijk sceptisch en ik vind het ook lastig om te geloven dat hij er helemaal vanaf zou kunnen komen. Maar we zullen het zien. Nu is het zo dat de moeder van mijn paard is ingeslapen vanwege haar ernstige eczeem vandaar dat ik erfelijkheid niet uitsluit. Volgens de theorie waarop mijn paard nu behandelt is eczeem het gevolg van schimmels of bacterien in het paard die overgedragen kan worden van moeder op kind. Dat zou het stukje erfelijkheid kunnen verklaren.
Ik blijf het een lastig verhaal vinden die eczeem en ik heb wel eens het vermoeden dat alles wat maar met jeuk te maken heeft en wat de dierenarts niet op kan lossen het stempel zomereczeem krijgt. Juist omdat voor het ene paard dít de oplossing is en voor het andere paard dát heb ik het vermoeden dat het niet alleen de mug is maar dat het verschillende oorzaken kan hebben en de mug de bekende druppel is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:55

ladymagic schreef:
detour schreef:

Dit is inderdaad niet waar.
De muggjes komen wel degelijk voor aan de kust!
Dit verhaal wordt verteld omdat de mugjes bij stevige wind niet kunnen vliegen, en aangezien het aan de kust vaak wat steviger waait dan verder landinwaarts is daar de conclusie uit getrokken dat ze aan de kust niet voorkomen.
Maar dit gaat alleen op als er om het land geen beschutting is en de wind dus vrij spel heeft.
Zodra je in het duin komt of bossage om het land heen hebt is het effect al weg en hebben de paarden hier net zoveel last als elders jammer genoeg.

Zo zie je maar weer; ze zijn daar dus ook, goed dat je dat meldt! Ach gut Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:09

Detour en Lennox: bedankt voor jullie interessante posts.

Zelf denk ik ook dat een stuk erfelijkheid wel speelt. Echter, heb ik uit eerder onderzoek begrepen, dat het idd lastig is om het bij alle paarden te ontdekken, omdat bij een deel de symptomen worden bestreden en sommige paarden (vooral bij hengsten) komen amper buiten hun stal en bij deze dieren uit het zich dan niet.
Imo het gevolg: een hengst staat op stal zonder ZE-symptomen, maar is wel drager. Wanneer hij dan een merrie dekt komt het genetische deel bij het veulen uit en zo groeit het aantal dieren dat een overgevoeligheid heeft.

Zo heb ik een overbuurman met 3 Haflingers, stammoeder Lady, dochter Cindy en zoon van Lady: Hero. Zelf heb ik een dochter van Cindy en zij heeft dezelfde vader als Hero. Lady en Cindy vertonen beide nooit enige gevoeligheid en staan bijna altijd 24/7 buiten. Echter, heeft Hero erge zomerexceem en mijn kleintje vertoont nu alleen nog een lichte irritatie.

Echter, ben ik nu huiverig geworden om uberhaupt te fokken met mijn merrie. Ze is nog jong en dus zou ik haar nu nog niet dekken, maar wat als ze wel gevoelig is?

Stel dat een 'exceem-merrie' 5 veulens krijgt (in haar leven) en deze krijgen er weer 5 enz. Dan heb je na een aantal jaren een veel groeter paarden dat gevoelig is. Hetzelfde geldt voor hengsten, die nakomelingen krijgen, alleen geven veel hengsten al meer dan 5 nakomelingen per jaar, waardoor het aantal gevoelige paarden dus explosief zal stijgen als men door blijft fokken met gevoelige paarden.

Maar: hoe selecteer je dan? Want bij veel stalpaarden komt het probleem niet aan het licht en als dan de nakomelingen wel buiten lopen en zij hebben het wel...

Edit: ik hoop trouwens dat ze voor meer rassen gaan onderzoeken hoe of wat. Lijkt me niet verkeerd. Het is zo'n zielig gezicht! Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:13

Judje schreef:
Detour en Lennox: bedankt voor jullie interessante posts.

Zelf denk ik ook dat een stuk erfelijkheid wel speelt. Echter, heb ik uit eerder onderzoek begrepen, dat het idd lastig is om het bij alle paarden te ontdekken, omdat bij een deel de symptomen worden bestreden en sommige paarden (vooral bij hengsten) komen amper buiten hun stal en bij deze dieren uit het zich dan niet.
Imo het gevolg: een hengst staat op stal zonder ZE-symptomen, maar is wel drager. Wanneer hij dan een merrie dekt komt het genetische deel bij het veulen uit en zo groeit het aantal dieren dat een overgevoeligheid heeft.

Zo heb ik een overbuurman met 3 Haflingers, stammoeder Lady, dochter Cindy en zoon van Lady: Hero. Zelf heb ik een dochter van Cindy en zij heeft dezelfde vader als Hero. Lady en Cindy vertonen beide nooit enige gevoeligheid en staan bijna altijd 24/7 buiten. Echter, heeft Hero erge zomerexceem en mijn kleintje vertoont nu alleen nog een lichte irritatie.

Echter, ben ik nu huiverig geworden om uberhaupt te fokken met mijn merrie. Ze is nog jong en dus zou ik haar nu nog niet dekken, maar wat als ze wel gevoelig is?

Stel dat een 'exceem-merrie' 5 veulens krijgt (in haar leven) en deze krijgen er weer 5 enz. Dan heb je na een aantal jaren een veel groeter paarden dat gevoelig is. Hetzelfde geldt voor hengsten, die nakomelingen krijgen, alleen geven veel hengsten al meer dan 5 nakomelingen per jaar, waardoor het aantal gevoelige paarden dus explosief zal stijgen als men door blijft fokken met gevoelige paarden.

Inderdaad; hoeveel latente dragers lopen er rond?.. Ach gut

Mijn hondje heeft een zeldzame aandoening gehad waarvan beide ouders latent dragers waren (anders kon het zich niet bij haar manifesteren), daarom ga ik niet met haar fokken; alsof het de kans op uiting inderdaad nog zal vergroten.

Heb de fokkers ingelicht, zij zijn echter doorgegaan met fokken. Heb hun arts ingelicht, hij zou het in ieder geval met ze oppakken. (Struisvogelpolitiek was een mooi alibi voor deze mensen; wat niet ziet wat niet is- Knipoog Intussen verschrompelde de heupkop van mijn destijds 11 maanden oude hondje..

Ik zou idd ook niet durven fokken, TS, geen idee welke dieren je behoudt, maar je houdt de situatie in stand of verergert het onbedoeld zo... Ach gut

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:20

Ik zou op basis van wat ik nu weet ook niet fokken met een eczemer ook al is nooit 100% aangetoond dat het erfelijk is. Misschien dat ik er als mijn paard goed reageert op de behandeling die hij nu krijgt anders over ga denken. Als de mijne van zijn eczeem af kan komen dan kan ieder paard het, hij heeft het namelijk echt in ernstige mate en niet zomaar wat afschuren van staart en manen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:19

@Lennox: ik ben benieuwd met wat voor een behandeling jij op het moment bezig bent.

Hoe ik het namelijk zie is: ook al heb je een paard dat je weet te behandelen, dan nog zou ik er niet mee fokken, aangezien je dan toch verder fokt met 'gevoelig materiaal' en dus de gevoeligheid in de populatie toe zal nemen. Ondanks of het te behandelen is of niet, aangezien niet iedere eigenaar het even goed behandeld en er uit één paard meerdere nakomelingen kunnen komen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:36

Was er recent geen artikel in een of ander paardenmagazine over zomerexceem? Daar stond in dat paarden op stal ook schuren als ze er gevoelig voor zijn.

Of zomerexceem erfelijk is of niet, is nog steeds niet bewezen.
Mijn merrie heeft een lichte vorm van zomerexceem. Zij heeft reeds 3 veulens gehad van verschillende hengsten. Geen enkel van deze veulens heeft zomerexceem of er de symtomen van. Dus dat zou eigenlijk betekenen dat zomerexceem recessief zou zijn en daardoor niet altijd tot uiting komt.

Verder moet men ook rekening houden met het feit dat er meestal direct wordt gesproken over zomerexceem vanaf het moment dat men een paard ziet schuren, terwijl dit niet altijd zo is. Om zeker te weten dat een paard zomerexceem heeft of niet, moet het getest worden en dat gebeurt niet altijd. Er zijn genoeg andere redenen voor het schuren te vinden, bv vlooien, luizen,...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:15

Judje schreef:
@Lennox: ik ben benieuwd met wat voor een behandeling jij op het moment bezig bent.

Hoe ik het namelijk zie is: ook al heb je een paard dat je weet te behandelen, dan nog zou ik er niet mee fokken, aangezien je dan toch verder fokt met 'gevoelig materiaal' en dus de gevoeligheid in de populatie toe zal nemen. Ondanks of het te behandelen is of niet, aangezien niet iedere eigenaar het even goed behandeld en er uit één paard meerdere nakomelingen kunnen komen.

Wij zijn bezig met frequentietherapie, natuurgeneeskundig met behulp van een bio-tensor.

Als een bacterie of schimmel inderdaad de veroorzaker is van de zomereczeem, zoals nu bij het centrum via wie mijn paarden behandelt worden gedacht wordt, dan kan het veulen het dus inderdaad van de ouders krijgen door overdracht van de parasiet en zou je het erfelijk kunnen noemen. Als dat uit het lichaam van het paard is kan zij het dus ook niet overdragen en zou je theoretisch gezien zonder risico op zomereczeem kunnen fokken met je merrie. Het centrum is nu ook bezig met een onderzoek onder eczemers maar het zijn dus duidelijk twee categorieen, een categorie schimmels en een categorie bacterien. Mijn paard doet niet mee aan dit onderzoek trouwens.
Nogmaals ik zie veel positieve veranderingen met name bij mijn niet eczemers die ook niet in orde was. Ik heb zeven jaar gedocterd met mijn eczemer zonder enig resultaat, ik had dus ook besloten klaar te zijn met docteren. Hij is al die jaren volgespoten en gesmeerd met rotzooi. Dit is me toevallig op mijn pad gekomen, ik sta er wel open voor maar ik was er zelf nooit bewust naar opzoek gegaan. Ik zie nu met mijn eigen sceptische ogen wat het met mijn ene paard doet en ook al wel positieve veranderen bij mijn eczemer. Hij krijgt dit weekend medicijnen die ook voor zijn huidproblemen moeten werken, vorige maand heeft hij 16 dagen druppels gehad om met name zijn sterk vervuilde bloed te zuiveren. Komende weken zal er dus verbetering moeten komen in zijn klachten. De mijne heeft al jaren de heftigste klachten in september. Jammer is eigenlijk dat ik er pas mee begonnen ben terwijl het eczeemseizoen er bijna op zit. Als ik nu positieve resultaten ga zien dan zou ik het ook nog op het einde van het seizoen kunnen gooien. Of het echt gewerkt heeft weet ik dus pas volgend jaar mei. Ik durf nergens op te hopen, en nogmaals als die van mij verlost kan worden van eczeem dan kan elk paard geholpen worden, maar als hij er vanaf komt ga ik een enorm feest geven Haha!.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:44

Oke, ze willen dus een fokprogramma in werking stellen waarbij shetlanders die geen eczeem (in de genen??) hebben dus niet meer gebruikt mogen worden.. Of begrijp ik het nou verkeerd? Anyway, klinkt als een onmogelijke klus hoewel het super zou zijn als het zou werken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:47

Ik geloof deels in erfelijkheid, hoe dan ook doorgegeven en deels in knutjes.

Op de nakomelingenkeuring van mijn welsh A merrie liepen er meerdere mee met eczeem, waardoor (één van de redenen) dat de hengst afgekeurd werd.
Van de vijf in de 2 jarigen rubriek, waaronder die van mij, waren nog twee andere pony's waar al duidelijk te zien was dat het eczemers waren. Ook bij stuk een of vier oudere merries was het duidelijk zichtbaar.

Mijn merrie is een ernstige eczemer, maar voor het eerst dit seizoen gehéél jeukvrij. Wat ik veranderd heb?
Op stal tussen 17 en 11 uur de volgende ochtend.

Ben benieuwd naar dit onderzoek.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:50

Iemand vroeg toch hoe het kon dat sommige rassen het erger hadden en andere niet?
Als het echt in de genen zit is dat best logisch.
want dan lijkt het mij dat ze bijvoorbeeld bij friezen meer paarden het gen hadden voor de allergie en bij de shetten minder.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:37

Achh wat schattige Veulen Bloos