Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden en ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:44

http://www.haarlemsdagblad.nl

De Fietsersbond gaat actie voeren tegen paarden op de fietspaden in de gemeente Bloemendaal. De paarden zijn een groot gevaar voor fietsers en de paardenvijgen vervuilen de fietspaden.

Bij de manege van Elswout op de Zijweg wordt zaterdag om 14 uur de aftrap van de actie gegeven. ,,We plaatsen een onderbordje 'geen toegang voor paarden en pony's' bij het fietspad op de Zijweg ter hoogte van de manege. Verder scheppen we paardenpoep van het fietspad en uiteraard gaan we in discussie met ruiters die uit de manege komen. We bieden ze een flyer aan met uitleg waarom fietsers zo'n last hebben van de aanwezigheid van paarden en paardenpoep op het fietspad. We verzoeken ze het ruiterpad aan de overzijde van de weg te gebruiken en zelf de paardenpoep op te ruimen'', legt Yvonne Hassing van de Fietsersbond Bloemendaal uit.

Om de actie kracht bij te zetten gaan ze de ruiters een luier aanbieden om daarin de paardenpoep op te vangen. De actie wordt later die middag herhaald op de Boekenrodeweg bij de manege bij Klooster Alverna in Aerdenhout.

Andante

Re: Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:48

Dan ben ik wel benieuwd wat de ruiters/amazone's daarvan vinden - móeten ze op het fietspad rijden omdat de weg te gevaarlijk is, of is er ook gewoon een berijdbare berm?

Insider

Re: Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:56

Mijn mond valt open van verbazing...dacht dat ze in zo'n kakdorp wel van paardenvijgen zouden houden LOL

Ook hier gaat weer op...mensen zijn net ratten als je er teveel van in een ruimte stopt bijten ze elkaar in de staart!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:02

Citaat:
Cayenne"]http://www.haarlemsdagblad.nl
We verzoeken ze het ruiterpad aan de overzijde van de weg te gebruiken en zelf de paardenpoep op te ruimen'', legt Yvonne Hassing van de Fietsersbond Bloemendaal uit.

er is een ruiterpad!!! als ik moest kiezen ging ik liever daar op Haha!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:04

tsjaa,, een fietspad is een FIETSpad.. er staat toch duidelijk altijd zo''n fietsje op een bord.. toch?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:07

Nou rijd ik zo af en toe door bloemendaal, en om bij bepaalde plekken te komen kan je kiezen: of over de weg waar ze je zowat dood rijden, of over het fietspad. Ik snap wel dat het vervelend is, maar er is áltijd een plek wat zonder poep ligt. En ook wanneer een fietser mij passeerd probeer ik zoveel mogelijk uit te wijken, i dont get it? Wat dat betreft kunnen we ook over honden gaan beginnen, als het ware dan he Haha! .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:08

IERTJE7 schreef:
Nou rijd ik zo af en toe door bloemendaal, en om bij bepaalde plekken te komen kan je kiezen: of over de weg waar ze je zowat dood rijden, of over het fietspad. Ik snap wel dat het vervelend is, maar er is áltijd een plek wat zonder poep ligt. En ook wanneer een fietser mij passeerd probeer ik zoveel mogelijk uit te wijken, i dont get it? Wat dat betreft kunnen we ook over honden gaan beginnen, als het ware dan he Haha! .

Hondenpoep is al verboden op de weg en die ligt niet zomaar op een plek waar mensen door de poep kunnen vallen, ik snap de fietsers zeker voor mij mag een poepzak of verplicht opruimen zeker verplicht worden.
Er zijn al genoeg ongelukken met paardenpoep gebeurd, voor mij ben je verantwoordelijk voor je dier en wat eruit komt.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:16

Dus jij bent er serieus voor om een paard een zak om de kont te binden en heeft dat geen gevolgen? Ruiter zit dan met een zak poep achter de kont, gaat waarschijnlijk irriteren bij paard, kan er van schrikken, ervandoor gaan, ongelukken veroorzaken?
Lijkt jou het geen betere oplossing om bijvoorbeeld de gemeente in te laten zetten die elke week dan die fietspaden schoonmaken?
Enneh, bij ons ligt er ook vollop poep, maar ik kan er gewoon met me fiets doorheen of omheen rijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:17

katiavl schreef:
Er zijn al genoeg ongelukken met paardenpoep gebeurd, voor mij ben je verantwoordelijk voor je dier en wat eruit komt.

Geen aanval maar puur uit nieuwschierigheid, wat voor ongevallen?

Ik ken de situatie niet, maar als jij een paard hebt dat gevaarlijk is voor de medeweggebruikers, dan ga je daar toch niet mee de weg op?
Is je paard goed mak en ga jij keurig aan de kant, dan snap ik het gevaar voor de fietsers niet.
Daarnaast blijf ik het belachelijk vinden dat je als ruiter op de normale auto weg moet. Aangespannen hebben ze hier nog wel respect voor je, maar onder het zadel rijden ze ook ons hier van de sokken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:19

RianneH schreef:
katiavl schreef:

Geen aanval maar puur uit nieuwschierigheid, wat voor ongevallen?

Ik ken de situatie niet, maar als jij een paard hebt dat gevaarlijk is voor de medeweggebruikers, dan ga je daar toch niet mee de weg op?
Is je paard goed mak en ga jij keurig aan de kant, dan snap ik het gevaar voor de fietsers niet.
Daarnaast blijf ik het belachelijk vinden dat je als ruiter op de normale auto weg moet. Aangespannen hebben ze hier nog wel respect voor je, maar onder het zadel rijden ze ook ons hier van de sokken.

Zou ik nooit als aanval gezien hebben, vind ruiters ook niet op autowegen moeten.

Op de gewone baan dodelijke motor ongevallen, en scooterongevallen op het fietspad. Net zoals oudjes soms vallen door hondenpoep.
Naar mijn idee moet er gewoon een betere regeling komen voor paarden in het verkeer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:22

Door uitglijden in de mest? Hmm.. heb er nog nooit van gehoord. Dacht dat je eerder in de trant zou gaan van oplopen van tetanus. Natuurlijk ook heel erg, maar het gebeurd al jaren niet meer.

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:46

Als die mensen er last van hebben, hebben ze het goed recht om daar actie tegen te voeren. Want officieel hoort een paard natuurlijk niet op een fietspad thuis.

Al ben ik van mening dat veiligheid voor gaat en er voor paarden in het verkeer toch wat betere regels moeten komen aangezien er steeds meer mensen te paard op pad gaan. (of moet ik zeggen er te veel ander verkeer op de weg komt zodat het te gevaarlijk wordt op de weg voor paarden, want paarden waren vroeger natuurlijk niet weg te denken uit het straatbeeld).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:47

Katiavl heeft helaas echt gelijk: voor tweewielers (motorrijders, brommers, fietsers,...) zijn paardenvijgen op de weg inderdaad erg gevaarlijk.
Ik neem met mijn paard regelmatig deel aan het verkeer en ken de problematiek vanuit het standpunt van de ruiter. Ruiterbonden zouden zich inderdaad eens sterk moeten maken voor een verkeerswetswijziging die het paardrijden op bijvoorbeeld fietspaden onder bepaalde omstandigheden mogelijk maakt.
Ik ken echter ook het probleem van de andere weggebruikers en zou me er voor schamen om hen in gevaar te brengen. Dat betekent: als ik illegaal op een fiets- of voetweg uitwijk, krijgen fietsers en voetgangers van mij ten allen tijde voorang. Ik wijk zo uit dat er ruim voldoende plaats is om mijn paard ruim te passeren. En last but not least: als er mest valt ruim ik die op. Even in de goot schoppen is al voldoende.

Als je de veiligheid van je medeweggebruikers in gevaar brengt heb je dus op het fietspad al helemaal niets te zoeken.
Daarbij: in het artikel staat toch dat er een ruiterpad is? Waarom gebruiken de ruiters dat dan niet?

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:22

Het probleem ligt eigenlijk bij de gemeente wat mij betreft; die moeten zorgen voor veilige ruiterpaden voor de paarden. Als die er zijn, dan heb je geen last meer van paarden op de weg/ op fietspad en/ of de daarbij horende vijgen. Ik stap tijdens een buitenrit echt niet van mn paard met schep en zak om mest op te ruimen. Ik betaal genoeg gemeentebelasting, dan rijden ze maar wat vaker met zo'n straatveger langs.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:23

wat een onzin!!! Ze moeten toch iets te zeuren hebben.....ik ken de situatie rijd er vaak met de fiets en nooit met mijn paard (want die staat 10 km verder op). Ik kom daar om eerlijk te zijn nooit mest op het fietspad tegen??? Ik wandel daar ook regelmatig met de wandelwagen op het fietspad, straks komen ze nog achter mij aan omdat ik aan de overkant op het dichtgegroeide hobbelige smalle voetpad moet gaan lopen........

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:24

ik snap het probleem niet ?? als er een ruiterpad aan de overkant ligt is het toch logisch om daar gebruik van te maken??? super dat daar zelfs een ruiterpad is, zou daar graag gebruik van maken Haha!

kan iemand uitleggen hoe het zit met dat ruiterpad? Lachen

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:44

Als de gemeente Bloemendaal eens zorgt voor goede ruiterpaden, dan hoeven de paarden niet over het fietspad...heel simpel Knipoog

groetjes, Simone

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:46

Ik snap het ook niet precies, de stal zit op een kruispunt weet dus ook niet welke kant ze op bedoelen. Langs de Elswoutslaan ligt een ruiterpad met daar naast een fietspad, dat ruiterpad wordt altijd gebruikt. Heb daar nog nooit een paard op het fietspad gezien dat is ook niet logisch.

Als je de andere kant op recht door gaat moet je wel over de verharde weg want dat is de enige manier om bij het ruiterpad te komen wat op een gegeven moment de hoek om gaat.

Als je vanaf de stal meteen rechts af gaat, weet ik niet hoe het zit want daar fiets en loop ik nooit.

link naar de locatie
http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&ll=5 ... 2&t=h&z=18

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:07

Tja schuif de mest dan ook even in de berm als je paard op straat kakt. Kleine moeite toch, of zijn we bang dat onze Anky laarsjes vies worden?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:57

Als de gemeente nou zorgt dat er een veilige manier is om op het ruiterpad te komen (verplaats het desnoods naar de andere kant van de weg) en alle ruiters zich netjes aan verkeers- en fatsoensregels houden, zou er niks aan de hand moeten zijn denk ik Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 05:50

ja ik kan het ook wel begrijpen hoor,je hoort je drollen op te ruimen,desnoods schop je ze aan de kant/in de bosjes zodat mensen er geen last van hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:30

Een ruiterpad voor de ruiters en een fietspad voor de fietsers. Het klinkt heel erg simpel maar de praktijk wijst uit dat iedereen gewoon dat pad neemt wat ze het beste uit komt...
Hoe vaak kom je geen wandelaars en fietsers tegen op het ruiterpad en dan dan zijn ze nog verbolgen als je er wat van zegt..

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:39

Ik begrijp het wel, op hier fietspad hier in de buurt ligt ook regelmatig paardenmest maar veel meer honden poep.
Toen die van mij nog op de manege stond liep ik daar ook wel eens langs om haar te laten wennen aan verkeer, Ik liep dan wel zoveel mogelijk in de berm of er tegen aan.
Op de manege komen ook regelmatig klachten binnen over de paarden mest. Als ze een tocht organiseren vanuit de manege dan rijd er een kleine schovel mee en wordt alles meteen weer opgeruimd.
Nu moet ik onder het duin langs dit is een weg waar ze 80 mogen en veel harder rijden.
Ik liep daat een keer met mijn pony aan de hand zoveel mogelijk in de berm, toen stopte er naast mee een auto met een aanhanger met een klapperend blauw zeil.
Het raampje werdt opengedaan en er werdt naar me geschreeuwd dat ik daar niet mag komen. Pony zo erg in de stress en wil vluchten, trekt mij omver en ik val hard op het asvalt met mijn hoofd.
Auto stopt even verder op en rijd vervolgens vrolijk door.
Met een paard aan de hand/onder het zadel ben je een bestuuder dus moet je gebruik maken van de weg tenzij anders aangegeven.
Voor de veiligheid maak ik nu sneller gebruik van het fiets/voetpad wel rijd ik zoveel mogelijk aan de kant of in de berm.
Een poepzak zie ik niet zitten en steeds afstappen is bij sommige paarden ook niet mogelijk

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:23

2 dingen:

1: Vroeger hadden we een fietsersbond, een voetgangersbond en Veilig Verkeer Nederland. Deze 3 zijn samen gegaan in 3VO, en nu hebben we er weer een fietserbond bij???? Anarchisten zijn het!!!

2: (Waarom ik het anarchisten vind) Wie gaat zich dan bezig houden met de grootschalige overlast die fietsers maken? Zij rijden zonder licht, steken geen poot uit bij het afslaan, nemen de hele weg in beslag o mmaar "gezellig" naast elkaar te kunnen fietsen (6 naast elkaar) en geen auto die er nog langs kan terwijl de automobilist degene is die voor de weg betaald. Ze rijden door rood en lachen je zelfs nog uit als je met geblokkeerde wielen tot stilstand moet komen. Steken klakkeloos over zonder te kijken. En heb je als automobilist een aanrijding met een fietser buiten jouw schuld om, moet je voor de rest van je leven (zolang je auto rijd) ervoor betalen (verzekeringstechnisch i.v.m. minder no claim). In NL wordt gezegd die fietser is een zwakke verkeersdeelnemer waar rekening mee gehouden moet worden. Prima, maar dan moeten ze er zelf ook rekening mee houden.

Nee, ik geloof niet dat ik het zo op fietsers heb. Clown

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:57

Ik weet dat paarden mest vervelend kan zijn vooral in de bebouwde kom. Maar ik vind het vervelender en gevaarlijker als ik van mijn paard af moet stappen om de mest weg te scheppen. Mocht ik toevallig een schep bij me hebben tijden het rijden. Clown
En die poepzak, tsjah. Die lijkt me gewoon niet prettig.

En het ene paard is de andere niet. Sommige zijn gewoon heel braaf en gaan netjes aan de kant. Zie fietsers ook wel eens het voetpad opduiken om langs geparkeerde auto's te rijden om dat het via de andere kant gevaarlijker is. Of blijven fietsers inderdaad met zijn tweeen naast elkaar rijden terwijl ze je passeren terwijl je op je paard zit. Dan vraag je er toch wel een beetje om, niet dan?
Maar daarin tegen zijn er ook fietsers die wel netjes passeren.

Het lijkt me niet de bedoeling om alle paarden over een kam te scheren, maar dat zelfde geldt ook voor de fietsers.