25-stable day in Wolvega: mooie koersen op komst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronald1982

25-stable day in Wolvega: mooie koersen op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:16

Nieuwsredactie / Bokt Correspondent
http://www.atfullspeed.nl

Afbeelding
Zal Valentino Star N vrijdag de laatste koers winnen?
Valentino Star N © http://www.draversfoto.nl

19-09-2008 - 1e koers 18:30 - De Twenty Five Stable is een vriendengroep die reeds jarenlang in de drafsport actief is. Ze hebben dit jaar een oud initiatief weer in ere hersteld: de jaarlijkse Twenty Five Stable-meeting op de baan van Wolvega. Omdat veel leden in het bedrijfsleven de kost verdienen, is gekozen voor een meeting op de vrijdagavond, zodat men zaterdag als ondernemer gewoon de kost kan verdienen. Hoogtepunt is de Grote Unitrot Prijs, met bijna twintig mille aan prijzengeld.

De Grote Unitrotprijs is inmiddels niet meer weg te denken van de kalender. Jaarlijks houdt Unitrot veilingen, waarbij de onder de hamer te komen jaarlingen twee jaar na dato uit mogen komen in een koers waarbij Unitrot garant staat voor een prijzenpot. Dit jaar zijn dus de in 2006 geveilde paarden aan de beurt. Starfighter LMEigenlijk is de koers ook meteen pure reclame voor de veilingen, want veel deelnemers aan het hoofdnummer brachten destijds veel minder op, dan zij inmiddels hebben verdiend. Achteraf bleken paarden als Ycewater (voor 900 euro geveild, winsom inmiddels meer dan elf mille), Ygold van Ranum (600 euro kostprijs, maar inmiddels seriewinnaar) en de bij een bod van 600 euro ingehouden Yuni de Linde heel goede haververdieners. De duurste van het deelnemersveld is Yorick Stardust, die zelfs bij een bod van 30.000 euro door fokker Jan Scheffer nog niet van de hand werd gedaan. De hengst is nog maar pas aan zijn loopbaan begonnen en zou hier 6500 euro - de eerste prijs - op zijn conto bij kunnen schrijven. Het noemen van een favoriet om de opvolger te worden van recent de koers winnende cracks als Uriah Boko, Topass Medo, Starfighter LM en Rise and Shine is nog niet zo eenvoudig. Ycewater (Luit de Vries) herkwalificeerde zich onlangs rap. Misschien dat de merrie kan stunten. Ze werd al vierde in de Merrie Derby achter de als derde aantikkende Yin Summerland, die met Hugo Kooyman TomLangeweg Jr uiteraard hier ook tot de kanshebbers behoort. Unitrot veilt op 25 september en 3 oktober weer een groot aantal draverjaarlingen. Deze zijn daarmee gekwalificeerd voor de Unitrot-prijs en kunnen zo voor de nieuwe eigenaren hun aankoopbedrag later terug verdienen.

Zoals gebruikelijk bij 'grote' koersen is er ook een Troostversie voor paarden die wél geveild werden, maar de Grote Prijs net niet haalden. Yoran Frisia boekte met Cees Kamminga laatst zijn eerste zege in een acceptabele tijd. De ruin kostte destijds 2200 euro en was daarmee aanzienlijk minder prijzig dan You will love me, die voor 8250 euro onder de hamer kwam. Maar dat is dan ook een dochter van Riverdance die met Tom Kooyman ooit de Sweepstakes Merries won. Ook bij You will love me is de Limmer in de sulky te vinden.

Dat het mogelijk is mooie koersdagen te houden, werd afgelopen zaterdag nog duidelijk tijdens Frisian Ascot Day. Vrijdag is het programma ook uitstekend. Naast de genoemde hoogtepunten zijn de overige draverijen uitstekend bezet. Als de stem van speaker Hans Sinnige in de openingskoers overslaat, is dat te danken aan de daden van Yanice Soprano. De door Sjoukje Wagenaar te rijden merrie is namelijk door de spraakwaterval uit Langezwaag gefokt. Winnen zal trouwens niet eenvoudig zijn. In de tweede koers start Wanna van Ranum, die onlangs van trainer veranderde. Bij Marcel Hauber in Deurze lijkt de eerder veel fouten makende dochter van stayer Gold Arrow aardig opgebloeid, want de eerste keer dat Robin Bakker hem (in Groningen) de baan opstuurde, was het meteen raak.

Arnold Harzé komt regelmatig met uitstekende paarden naar ons land. De Belg die op steenworp afstand van wereldkampioen Christophe Martens zijn paarden Patriot Meadowtraint, heeft zaterdag voor de vierde koers Albert Cane meegenomen. De Zweed won in ons land bij de helft van zijn starts, heeft met recente zeges grote vorm en is in Wolvega nog ongeslagen. Voor wat dat waard is na één start. Ook de in jaargangkoersen opvallende Yellow Moon - vijfde in de Merrie Derby - is hier van de partij. Een koers later gaan negen nog zegeloze dravers op jacht naar hun eerste triomf. Een favoriet is moeilijk aan te wijzen, hetgeen de koers natuurlijk wel zo interessant maakt.

De zesde koers is voorbehouden aan de amateurs. Zonder twijfel zal Patriot Meadow hier vooraan te vinden zijn met Gretha Posthumus. De combinatie klikt perfect, getuige de resultaten die de rijdster behaalde sinds ze in 2005 voor de eerste maal achter de trouwe ruin kroop, en meteen won. Pesach Boko (Maaike Knoll), de uit Italië teruggekeerde Seahawk Dragon (Fred Handelaar) en Siem Schermer (John Maurix) zijn eveneens kanshebbers, hetgeen deze draverij voor de subtop een mooie uitdaging voor het spelende publiek maakt. Mogelijk zien Bi(d)twe enkele deelnemers nog terug als favoriet van de televisieserie Bid(t), die binnenkort op de Friese tv wordt gelanceerd. De zevende koers van de dag is door het feuilleton 'geadopteerd'. Aan de serie doen bekende paarden mee uit de drafwereld, waarvan de populaire schimmel Romeo Beemd uiteraard wel de opvallendste is.

Tijdens een dag waarop de Unitrotveiling in de schijnwerpers staat, mag een kanshebber uit de stal van Henk Hamming natuurlijk niet ontbreken. In de achtste koers vertrekt Niels Jongejans met Ventura HH uit de Oudeschootse stal. Indien de merrie haar vorm bereikt waarmee ze ooit de klassieke Sweepstakes voor merries won, is ze hier de belangrijkste kandidate voor de zege. De koersavond wordt afgesloten met een draverij waarin de organiserende Twenty Five Stable zelf Valentino Star N aan de start heeft. Rijder Cees Kamminga kan een mooie afsluiter verzorgen, maar moet afrekenen met twee paarden die reeds twee zeges op rij scoorden: Trixie Dragon (Niels Jongejans) en Woody Boko met Robin Bakker.

WINNAARS GROTE UNITROTPRIJS

2007 Wout Wielinga
2006 Virginia Victory
2005 Uriah Boko
2004 Topass Medo
2003 Starfighter LM
2002 Rise and Shine
2001 Preciousmeadow
2000 Ottey Boko
1999 Evita Idzarda
1998 Mark Whitesummer
1997 Leen van Camstra
1996 Kyra Boshoeve
1995 Lovely Lauxmont
1994 Irasou Kombo
1993 He's the Best
1992 Genuine Star
1991 Floris Bos
1990 Elaine Hanover

Ronald1982

Re: 25-stable day in Wolvega: mooie koersen op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:33

Helaas kan ik zelf niet heen maar erg leuk dat Wolvega weer een mooi programma heeft. Extra spannend omdat er maarliefst 4 paarden lopen die mijn vader heeft gefokt. Zoveel op 1 dag heeft hij nog nooit meegemaakt. Ik ben benieuwd!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:32

Ik ga er misschien wel heen. Zal even de eigenaren van Wishful Memory vragen.. Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:20

Niet vergeten in koers 8, nummer 7 Haha! Onze To The Point Haha!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:53

Weten jullie toevallig, wat er van Floris Bos is geworden? waar hij nu is en wat hij nu doet?

Het was van familie Mulder uit zuidoostbeemster, ik had hem ooit er helpen verzorgen, en de koers in Wolvega meegemaakt in november 91, dat hij er won nadat hij in dat jaar van de zomer de derby had gewonnen.

En die dag dat hij de derby won, had ik op tv gezien met mijn ouders, erg leuk en de volgende dag bij fam. Mulder de video paar keren bekeken, ik kreeg er gewoon kippenvel van.

Het was een prachtig paard, ik heb er nog fotos van, van toen hij op stal stond in zuid oost beemster.