bron: www.brabantsdagblad.nl
ERMELO - Het was een bijzondere Hippiade in Ermelo voor dressuuramazone Lilian Merx uit Oisterwijk. Bij het Nederlands kampioenschap wist ze met een gebroken pols een vierde plaats te behalen.
"Ik kon nog net de teugels goed vasthouden, want ik wilde per se meedoen ", zegt Merx (20).
De Oisterwijkse liet zich niet zomaar uit het veld slaan toen ze drie weken geleden haar pols brak. "Het was op de zaterdag van de Brabantse kampioenschappen, ik had me net die dag geselecteerd voor 'de Nederlandse'. Toen ik 's avonds in de stallen aan het werk was schrok één van de paarden en sloeg tegen mijn arm."
Een grote teleurstelling, want Merx wilde graag meedingen naar de kampioenstitel in Ermelo. "Ik kreeg gips om mijn arm en moest rust houden van de dokter. Maar vorige week ben ik toch weer op het paard gesprongen om te oefenen voor de Hippiade. Afgelopen vrijdag en zaterdag reed ik met een brace mijn proef. Daarmee kan ik beter mijn vingers buigen, zodat ik de teugels goed kan vasthouden. Alleen mijn pols draaien lukt niet."
Desondanks reed Merx in Ermelo een sterke proef en werd ze op vrijdag tweede en behaalde ze in de finale een vierde plaats. "Dan heeft het doorrijden toch zin gehad. Mijn paard Veron merkte er wel wat van, maar heeft er gelukkig geen misbruik van gemaakt. Het komt vaak voor dat paarden dan een loopje met je nemen of zich sterk gaan maken, en dan had ik hem niet die mooie oefeningen kunnen laten lopen", meent Merx opgelucht. Na het concours kreeg de Oisterwijkse wel weer last van het gehavende gewricht. "Nu neem ik drie weken rust, want ik wil er niets blijvends aan overhouden. Ik denk dat mijn ouders en dokter daar wel blij mee zijn!"
De amazone voelde even hoe het is als niet alle zeilen bijgezet kunnen worden. "Je merkt dan dat je alle kracht en techniek die je hebt, moet gebruiken." Merx behaalde met Veron 64.70 procent.