Vlaanderen telt minstens 200.000 paardensporters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaanderen telt minstens 200.000 paardensporters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:20

www.nieuwsblad.be

Ook Belgische paardenkennis in het verkeer laat te wensen over.

Vlaanderen telt minstens tweehonderdduizend paardensporters en veel van die ruiters trekken graag op wandel met hun paard. Maar wie weet wat hij volgens het verkeersreglement precies kan, mag of moet? Hoe kan je je beveiligen? En hoe reageer je best als andere weggebruiker? Dierendokter RobLückerath zocht een en ander uit.

In het verkeersreglement staat een heel hoofdstuk over wat je moet doen als je met 'trek- last- of rijdieren' de openbare weg opgaat. Dat je bijvoorbeeld nooit je dieren onbewaakt mag achterlaten. Of dat je je paard te allen tijde in bedwang moet kunnen houden. 'Dat laatste lijkt logisch maar het is niet altijd even evident', zegt Rob Lückerath. 'Een paard is een vluchtdier. Zodra het ergens van schrikt wil het er als een hazewind vandoor. Ga dus als onervaren ruiter niet zomaar de weg op. Een voorbijrijdende auto of een stuk plastic dat wappert is al voldoende om je paard aan het schrikken te brengen. Een tip voor autobestuurders of fietsers: ga niet toeteren of bellen als je ruiters passeert. Hou het rustig, rem af met de wagen en ga traag voorbij de paarden zodra de verkeerssituatie het toelaat.'

Omdat de ruitersport in opmars is, wil de Vlaamse overheid werk maken van meer ruiterpaden, afgebakende gebieden waar je rustig met je dier kan rijden. 'Maar je zal altijd minstens voor een deel de openbare weg op moeten', zegt Rob. 'Als je in de bebouwde kom rijdt, mag je niet galopperen. Hou dan altijd een rustige stap aan, dat is ook hoffelijk tegenover de andere weggebruikers.'

Volgens het politiereglement mag je met twee ruiters naast elkaar rijden op de straat. Toch raadt Rob Lückerath aan om voldoende afstand te houden als je in groep de straat opgaat. 'Sommige paarden durven wel eens de onderkant van hun hoef te tonen als een ander paard te dicht nadert naar hun zin', zegt hij. 'In een piste kan je gemakkelijker uitwijken, op straat gaat dat niet zomaar. De hoef kan ook op jouw been terechtkomen, daar moet je allemaal op voorzien zijn.'

Een ervaren ruiter neemt best de leiding van de groep. Als hij een bandje om de arm draagt met de Belgische driekleur mag hij bijvoorbeeld naar het midden van de weg rijden om het verkeer tegen te houden zodat de andere ruiters rustig kunnen oversteken.

Als je eenmaal in het bos of op een open terrein bent, waar je niemand stoort of anderen jou niet kunnen storen, kan je eens stevig doorgalopperen, een gevoel waar elke ruiter het uiteindelijk voor doet.

intral

Re: Vlaanderen telt minstens 200.000 paardensporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:21

Dat zijn best veel paardrijders Nagelbijten / Gniffelen !

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:32

Sinds de reportage met Herman de Croo en Ludo Philiphaerts over paarden in het verkeer en de wet die de Croo destijds laten stemmen heeft valt het echt op dat auto's veel meer rekening houden als ze paarden zien. Hoeveel mensen er echt aan de kant gaan staan en hun motor stil leggen als ik voorbijrij!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:08

Citaat:
Sinds de reportage met Herman de Croo en Ludo Philiphaerts over paarden in het verkeer en de wet die de Croo destijds laten stemmen heeft valt het echt op dat auto's veel meer rekening houden als ze paarden zien. Hoeveel mensen er echt aan de kant gaan staan en hun motor stil leggen als ik voorbijrij!

Helemaal mee eens dat is me echt al opgevallen. Dus blijkbaar zijn er toch echt eel mensen die dit gewoon niet wisten.
Nu vertragen de auto's vaker en sommige blijven zelf even halthouden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:58

Hm, aan deze kanten hebben ze het nog niet helemaal door... Nog steeds luide toeteraars of mensen die razendsnel langsrijden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:33

Jups, hier ook niet veel begrip voor paarden... Gelukkig maalt mijn paard daar niet om.

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:17

Dat zijn er veel!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:20

hier is helemaal geen begrip voor paarden Nagelbijten / Gniffelen
en ook geen ruiterpaden dus er mag echt wel werk van gemaakt worden

borisdewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 07:59

Het is mij ook opgevallen dat er meer rekening met je wordt gehouden te paard.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:54

Hier heb je nog steeds gekken wanneer je met je paard op straat aan het wandelen bent, 1m afastand houden achter ja, of die rakelings langs jou paseren, dan gebruik ik soms mooi men zweep. Gelukkig geeft mijn paard niet erg om Auto's.
Maar de meeste erge zijn de bestuurders van lijn-bussen... Zij houden totaal geen rekening met paarden en vlammen rakelings voorbij.
Ruiterpaden zouden hier ook welkom zijn Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:00

cha_mira schreef:
Hier heb je nog steeds gekken wanneer je met je paard op straat aan het wandelen bent, 1m afastand houden achter ja, of die rakelings langs jou paseren, dan gebruik ik soms mooi men zweep. Gelukkig geeft mijn paard niet erg om Auto's.
Maar de meeste erge zijn de bestuurders van lijn-bussen... Zij houden totaal geen rekening met paarden en vlammen rakelings voorbij.
Ruiterpaden zouden hier ook welkom zijn Lachen

Klopt dit heb ik al meermaals mogen ervaren..
gelukkig is de mijne er ondertussen aan gewend

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:40

Nou nou is hun frank eindelijk aan het vallen?? Ik ben benieuwd naar hun plannen ivm ruiterpaden... Enfin langzaam maar zeker komt er wel verbetering.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:22

Ik heb net een folder met ruiterroutes gekocht bij de VVV in Kinrooi. Het stikt hier van de paarden. Op een stukje van 7 huizen in onze straat, staan 14 paarden en pony's. Er zijn hier ruiter en menroutes en nog een paar lussen moeten er gemaakt worden, dan is er 350 km route!!!!
Hier op het platteland houdt men gewoon rekening met elkaar, te paard, paard en wagen of te fiets. Dat is hier normaal en dat lijkt me ook normaal.