Galopperende paarden van binnen bekijken en onderzoeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Galopperende paarden van binnen bekijken en onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:50

www.horses.nl

De paardenkliniek van de universiteit van Glasgow kan een galopperend paard binnenin bekijken. Met een nieuwe techniek kunnen dierenartsen de luchtwegen van paarden onderzoeken terwijl ze op volle snelheid galopperen.

De endoscoop maakt foto’s van de luchtwegen, zodat de dierenartsen het paard kunnen beoordelen. „Binnen het dierenrijk worden paarden als de meeste atletische dieren gezien vanwege hun unieke anatomie en physiologie”, vertelt paardenchirurg Patrick Pollock.

„Veel redenen voor slechte resultaten zijn gerelateerd aan de ademhalingswegen. Met een endoscopy kan via de neus naar de luchtwegen gekeken worden, maar veel van die complicaties zijn alleen te zien als het paard in beweging is. Met dit nieuwe systeem kunnen paarden in hun normale omgeving en onder normale omstandigheden onderzocht worden.”

Mark Johnston, een van de toptrainers van racepaarden in Engeland, heeft zijn steun gegeven aan de paardenkliniek. „De dynamische luchtwegen-endoscoop kan laten zien wat er precies gebeurd als een paard volop getraind wordt. Het begrijpen van de luchtwegen is de sleutel om meer te weten te komen over paarden en hoe ze functioneren”, aldus Johnston.

Napie

Re: Galopperende paarden van binnen bekijken en onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:41

Dit was toch al langer mogelijk? Ik heb op tv in ieder geval al vaker een paard op een loopband gezien waarbij de luchtwegen in beeld werden gebracht

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:51

Ja Napie, dat dacht ik ook. Dacht ook dat ze zoiets eens hebben gebruikt bij een onderzoek naar speekselaanmaak en afvoer wanneer een paard een bit in heeft. Toen gingen ze onderzoeken of het schuimen, kwam omdat een paard het speeksel niet meer door kan slikken wanneer het een bit in heeft. Bij dit onderzoek hadden ze paarden in een trainingsmolen gezet, sommige met bit (wel of niet bijgezet) en sommigen zonder bit. (dacht ik tenmiste te hebben onthouden)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:25

uhmmm...kan het woord endoscope verandert worden in bronchoscope?
Denk niet dat onze viervoeters het leuk zouden vinden als we met een endoscope foto's van de longetjes gaan maken. De endoscope gaat namelijk in de poepert...

ik denk dat dit nieuwe systeem gebruikt kan worden gewoon waar het paard getraint wordt. Inplaats van op de lopende band gewoon een baangalop etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:30

Napie schreef:
Dit was toch al langer mogelijk? Ik heb op tv in ieder geval al vaker een paard op een loopband gezien waarbij de luchtwegen in beeld werden gebracht

Op een loopband idd. Hier gaat het om een techniek die toegepast kan worden bij paarden onder normale trainingsomstandigheden:

het originele artikel schreef:
"Existing technology allows for a horse to be scoped while it runs on a treadmill. But this is expensive and potentially dangerous for the horse and treadmill operator. Also, horses must be trained to run on the treadmill, and it is very different to the normal conditions in which horses exercise.

"As a result a large number of animals may appear normal on the treadmill even though they have a significant disease.

"This new system has many advantages in that it allows horses to be examined in their normal environment under normal exercise conditions and is therefore more likely to result in the correct diagnosis. The system also eliminates much of the cost and all of the dangers associated with the treadmill and is considerably less stressful for the horse."

Woogy schreef:
Denk niet dat onze viervoeters het leuk zouden vinden als we met een endoscope foto's van de longetjes gaan maken. De endoscope gaat namelijk in de poepert...

Volgens het originele artikel heet het systeem 'The Dynamic Respiratory Endoscope'.

Zie http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/09/064.shtml

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:48

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:54

Woogy schreef:

Ja ja woogy het zal wel. je denkt gewoon aan iets anders als de naam Endo valt.. Knipoog

Ma het zou wel fijn zijn. lijkt me leuk om mee te kijken met de onderzoeken ect..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:27

esperance schreef:
Woogy schreef:

Ja ja woogy het zal wel. je denkt gewoon aan iets anders als de naam Endo valt.. Knipoog

Ma het zou wel fijn zijn. lijkt me leuk om mee te kijken met de onderzoeken ect..

Schijnheilig jij misschien, maar als jij aan poeperts gaat denken bij die naam vind ik je toch enigzins obsceen schat Knipoog
trouwens, zou ik wel willen hebben een Endo-Scope Haha! maar goed ontopic.

Volgens mij wordt endoscope in de volksmond gewoon gebruikt voor alle camera's die je lichaam betreden echter zou ik nog steeds geen longfoto's van een endoscope willen hebben Knipoog

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:34

Endoscopie is prima hoor Knipoog

Een endoscopisch onderzoek is binnen kijken in een lichaam door middel van een endoscoop. Je hebt verschillende soorten zoals een colonscopie (jawel...van achter), bronchoscopie (luchtwegen) enz enz.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:00

Ben benieuwd
Misschien ook wel leuk voor de LDR discussie Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:31

hopelijk nemen ze ook in het onderzoek mee wat het effect van een bit is op de ademhaling en de luchtwegen én de paardenhuig.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:17

Zal voor mijn paard meschien erg handig zijn, heeft luchtweg problemen, maar wat dat is nog niet duidelijk !!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:23

Krijgt een paard niet te weinig lucht, in volle rengalop met zo'n slang in een neusgat?
Verder een goed onderzoek, hopelijk kunnen ze er veel paarden mee redden met luchtwegproblemen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:03

Hier staat meer info met een foto en een gesproken nieuwsbericht: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scot ... 603948.stm

Ik denk dat het met te weinig lucht wel zal meevallen. Deze nieuwe techniek wordt juist geroemd om het zo goed mogelijk nabootsen van normale trainingsomstandigheden, dan zal er niet veel zijn wat het paard in de weg zit.