'Waregem Koerse is niets anders dan een circus'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Waregem Koerse is niets anders dan een circus'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 06:46

www.nieuwsblad.be

Waregem Koerse, dat is een circus', zo liet een boze Belgische topdriver Jos Verbeeck noteren. Joseph Van Den Broecke, directeur van de Waregemse Koersvereniging is niet onder de indruk. 'Dan zijn we blij dat hij als clown wil opdraven.'

Jos Verbeeck staat enerzijds bekend als de rebel van de renbaan, anderzijds als de grote ongekroonde koning van de draf en rensport, met onder meer vier overwinningen in de prestigieuze Prix d'Amerique op zijn palmares. Hij was ook de gedoodverfde winnaar in het drafrennen op grote Waregem Koerse en deed ook meer dan anderhalve ronde mee voor de overwinning. Tot zijn paard begon te galopperen in plaats van te draven. Dat mocht niet en het kostte hem de wedstrijd.

Hij legde daarop sterke verklaringen af op Hippo Tv, een programma van de digitale themazender NTV, die hij twee dagen na de wedstrijd nog eens herhaalde. 'Mij zien ze niet meer', aldus Verbeeck. 'Dit is folklore en Waregem Koerse is een circus.' Verbeeck neemt het niet dat zijn paard tijdelijk in galop ging, 'opgeschrikt door de fluojasjes van de veiligheidsmensen op het middenplein'.

Joseph Van Den Broecke, directeur van de Waregemse Koersvereniging, is wat verrast over de uithaal. 'We laten al lang veiligheidsmensen op het middenplein postvatten die al tien jaar gele fluojasjes dragen. Nog nooit is daarop commentaar gekomen. Ik wil best laten bekijken of we de kleur van die jasjes moeten veranderen in groen of blauw. Maar dan wil ik toch eerst wel een telefoontje krijgen van Jos Verbeeck zodat hij het probleem bij de organisatie kan aankaarten in plaats van alarm te slaan in de pers.'

Frantic

Re: 'Waregem Koerse is niets anders dan een circus'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:17

slechte verliezer.... Volgens mij springen dravers al in galop aan sinds mensen heugenis, al ver voor de uitvinding van Fluor kleuren.....
Maar ja, je moet iemand de schuld geven!
En als je geen jury hebt dan neem je de vrijwilligers maar.

Erg sneue reactie van deze meneer.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:54

Heb je de koers gezien dan amondi?
Ik heb ze gezien...Icare ( paard) springt in galop juist op de moment dat hij die fluovestjes in het vizier krijgt...
Het is geen paard dat snel in galop springt tijdens de koers,dit kan je zien aan zijn uitslagen,hij heeft bijna al zijn koersen gewonnen...
Een rede te meer dat Jos zo gefrustreerd is,juist op een grote dag in een grote koers zoveel tegenslag...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:08

Tja, die van ons is ook wel eens geschrokken van een musje..... en hij is bomproef.
Hoeveel hesjes stonden er? Hoe weet je dat hij naar 1 bepaald hesje keek?

Dat hij gefrustreerd is snap ik best, de spanning zal zeker mee spelen. Maar dat hij dan een vrijwilliger zijn hesje de schuld gaat geven en de hele organisatie belachelijk maakt...... Dat getuigd niet van een echt goede mentaliteit!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:28

Omdat je hem duidelijk zag kijken naar de fluovestjes als hij de bocht uitkwam.
En qua mentaliteit...tja Verbeeck is Verbeeck...daar zijn ze in België en Frankrijk al wel wat van gewoon... Clown
maar dat is geen excuus natuurlijk Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:16

ik dacht dat ze al konden opwarmen op het veld en dus al zoveel keer bij de fluovestjes waren gepasseerd...

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:37

ulestro schreef:
ik dacht dat ze al konden opwarmen op het veld en dus al zoveel keer bij de fluovestjes waren gepasseerd...

dat is juist ze stephanie! Ze warmen al op, op de renbaan, en die fluovestjes stonden daar dus ook, dus vind ik niet dat waregem koerse een circus genoemd genoemd mag worden

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:48

Ik heb gisteren de beelden gezien van de draf en de steeples van Waregem koerse. Ik was gechoqueerd !De paarden sneuvelden er bij bosjes, bij zowel de kleine als de grote prijs haalden slechts 5 paarden de aankomst ! Onderweg zien we dan nog es een jockey door z'n paard vertrappeld worden, en tijdens de volgende ronde ligt hij er nog steeds, met medisch personeel erbij... mooi allemaal op tv te volgen. Is dit topsport ? De week voordien ging ik met m'n vriend naar de "wilde" draverijen kijken hier in de buurt, en daar gebeurden 3 ongevallen waarbij een paard er zonder pikeur (of in één geval tijdens de bereden draf : zonder ruiter) er vandoor ging... en toen vertelde ik m'n vriend dat het bij officiële rennen er veel beter gereglementeerd en voorbereid aan toe ging. Nou moe, 2/3de van het deelnemersveld sneuvelt ! Voor de kleine koers vertelde men nog wel dat geen enkel paard ernstige verwondingen had opgelopen, maar dit durfden ze niet te herhalen voor de grote Waregem koerse. Een schande !

Florisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:35

@Sigrid72: Wat is er zo verschrikkelijk erg aan dat er maar 5 paarden de aankomst halen? meestal vallen de jockey's er af bij een sprong ofzo, daarmee loopt het paard toch geen kwetsuren of weet ik veel wat op?
ze hebben ook in de krant geschreven dat Gaia tevreden was, en géén enkel paard heeft ernstige verwondingen opgelopen!
In vergelijking met de allereerste edities, dan moesten er zeker 2 of 3 worden afgemaakt. Het zijn niet de meest paardvriendelijke sporten, dat is waar, maar het is nu ook niet nodig om de grote koers zo hard af te breken.

De steeple chase vind ik nog het meest paardvriendelijk, buiten als je kijkt naar de dravers die met al die ijzeren rommel op hun hoofd moeten lopen. Snel galoperen is natuurlijk, snel draven daarentegen...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:35

Die paarden worden erop gefokt om zo snel te kunnen draven...daar is niks onnatuurlijks aan.
Dan zijn ijslanders,tennesee walking horses en dergelijke ook zielig hé,want dat zijn ook gangenpaarden...

Steeple chase vind je dan wel paard-vriendelijk???Sorry hoor,maar in de drafkoers zal het nog niet zo snel gebeuren dat er een paard overkop gaat.En misschien dat er geen paarden zwaar gewond waren dit jaar,maar overkop gaan doet geen deugd volgens mij en het kan niet anders dan dat het paard er toch wel iets aan overhoudt.

@ sigrid72 : Je kan bij de dravers het klein spel niet vergelijken met het groot spel.
Ik veronderstel dat je de vluchterskoersen bedoeld als je zegt dat er 2/3de van het deelnemersveld sneuvelt...

Florisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:56

giotto schreef:
Die paarden worden erop gefokt om zo snel te kunnen draven...daar is niks onnatuurlijks aan.
Dan zijn ijslanders,tennesee walking horses en dergelijke ook zielig hé,want dat zijn ook gangenpaarden...

Steeple chase vind je dan wel paard-vriendelijk???Sorry hoor,maar in de drafkoers zal het nog niet zo snel gebeuren dat er een paard overkop gaat.En misschien dat er geen paarden zwaar gewond waren dit jaar,maar overkop gaan doet geen deugd volgens mij en het kan niet anders dan dat het paard er toch wel iets aan overhoudt.

bij ijslanders ziet het er dan ook niet zo geforceerd uit.. en ja, tennessee walking horses vind ik zielig. hoe die beesten bewegen, ik vind dat niet gezond.
Natuurlijk gebeuren er bij dravers minder ongelukken, en ik praat zeker de galoprennen niet goed. maar het is al zeer veel verbeterd buiten vroeger in het voordeel van de paarden!!