KWPN maakt notitie Gelders Paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

KWPN maakt notitie Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:29

Citaat:
Gelders paard 04-09-2008

Notitie geschiedenis en toekomst

In februari heeft de Tweede Kamer een motie ingediend, waarbij de Minister van LNV wordt gevraagd om in overleg met het KWPN te bevorderen, dat de toekomst van het Gelders paard wordt veilig gesteld. Het KWPN heeft in reactie op deze motie en eerder overleg met minister Gerda Verburg een notitie geschreven met als titel: ‘De geschiedenis en toekomst van het Gelders paard in Nederland’. Deze inhoud van deze notitie, die inmiddels is aangeboden aan Den Haag, wordt gepubliceerd in de komende IDS. In de bijlage vindt u de inhoud van het artikel.

(KWPN Persbericht)

Bijlage:

http://www.kwpn.nl/uploads/nieuws_algemeen/GP.pdf

linky

Re: KWPN maakt notitie Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:29

het KWPN stelt het type paard leidend en de bloedvoering dienend. Dit betekent dat veulens van Gelderse merries en niet-Gelderse vaders onder bepaalde - strenge - voorwaarden in het stamboek fokrichting Gelders paard kunnen worden opgenomen.

Hoezo, strenge voorwaarden? Het wordt nu een vergaarbak van asbak-rasjes..............

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:09

Toen er destijds werd begonnen met de fokrichting GP was het letterlijk een vergaarbak

van de mindere tuig en rijpaarden

die fase zijn we allang voorbij

het is heel vervelend om steeds het standpunt van het KWPN te moeten verdedigen
voor mensen die niet eens de (afstammelingen)keuringen bezoeken en alleen maar op plaatjes afgaan

het Nimmerdor-verhaal is natuurlijk broodje aap en komt niet van Regio Gelders Paard
maar van de GPA, die tijdens WK Beesd onder de naam Gelders Paard een demonstratie gaven
met Gelderse paarden, die helaas alleszins de naam allegaartje verdienden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:27

Ik vond het een positief en duidelijk stuk wat aansloot bij wat ik in Didam en Hengelo heb gezien. En voor de toekomst ook plannen voor promotie en een duidelijke visie voor een veelzijdig paard. Weinig te klagen dus. Oke 1 puntje dan Bloos :

Het enige wat ik graag wil zien is toch een duidelijker plan qua inteelt, het KWPN maakt zich er nu makkelijk van af. Ik heb het vorig jaar gevraagd voor mijn Parcival merrie en het probleem was toen dat er geen foktechnisch medewerker was. Ik hoop dat nu Danielle Arts is aangesteld een keer in kaart wordt gebracht hoeveel % inteelt de merrie's hebben bij de afzonderlijke goedgekeurde hengsten, net als bij de tuigpaarden een lijstje bij de fokkers in de bus. Punt 1 om te zien hoe het er werkelijk mee gesteld is binnen de gelderse merriestapel. Mocht het toch schrikken zijn dan is er nu nog voldoende ruimte om er wat aan te doen, er zijn nog vrije lijnen over.
Punt 2:hengsten met Koss bloed zoals Parcival worden nu door veel mensen niet gebruikt wegens vermeende inteelt en ik denk dat dat reuze meevalt, helemaal met zijn zonen Vitens en Zethar. % zijn duidelijk, dus wie weet zouden meer mensen ze dan weer gebruiken ipv een rijpaardhengst.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:23

Hmmm, ik beschouw de notitie meer als verslaglegging van de overwinnaar Duivel Wat ik een beetje mis in het stuk is de afweging tussen de verschillende punten:

het KWPN fokkerij- en selectiebeleid dat gericht is op de volgende elementen:
1. het paard moet een natuurlijke aanleg voor de betreffende tak van sport hebben;
2. het paard moet over een gezonde constitutie beschikken;
3. het paard moet een passend exterieur en een passende bewegingsvorm hebben;
4. het paard moet een goed definieerbaar en mensvriendelijk karakter hebben, dat past bij het gebruik.

Die afweging kan niet hetzelfde zijn voor een gelders of meer warmbloed hengst. Wat dat betreft zou een soort regeling vergelijkbaar met de volbloed ook best goed passen, meer op type selecteren en dan pas naar sport kijken. Nu heb ik het idee dat op zich geschikte hengsten afvallen en dat daarmee (kunstmatig) de bloedspreiding het argument wordt om vooral vreemd bleod toe te laten. Niet dat vreemd bloed per definitie verkeerd is, maar wijs dan ook hengsten uit het buitenland aan die je voor gelders erkend in plaats van dat het allemaal Grand Prix paarden moeten zijn. Ik lees teveel "we doen het er wel bij" in plaats van we "geven het voorrang". My two cents Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:27

Ik snap niet wat je daar mee bedoeld.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:32

[***] schreef:
Ik snap niet wat je daar mee bedoeld.

Het KWPN heeft alle aandacht voor Engels volbloeden, zo zeer dat ze aparte keuringen organiseert (ze, de halfbloed nakomelingen, konden niet meekomen tussen de 'gewone' rijpaarden). Zo belangrijk is dat blijkbaar. Voor het gelderse paard zie ik niets van dit soort acties waaruit het belang naar voren komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:54

?!
Waar heb jij dan ondergedoken gezeten? Sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op.

Er is een aparte stamboekkeuring voor gelderse paarden, de nationale dag van het gelderse paard, ze doen mee in Ermelo (eigenlijk dubbel dus!), een aparte IBOP, een aparte dressuurcompetitie voor gelderse paarden, bij Horse Event lopen er gelderse paarden mee in het rassendefile, de promotie stand staat op verschillende evenemten etc etc

Hoe kom jij er dan bij dat er 'niets van dit soort acties' zijn?!