RIVM adviseert paardenmelk niet rauw te drinken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

RIVM adviseert paardenmelk niet rauw te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 06:14

www.agd.nl

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert paardenmelk te verhittten om te voorkomen dat personen besmet raken door het drinken van rauwe paardenmelk.

Risicogroepen, zoals baby’s, kinderen, ouderen en zwangere vrouwen wordt geadviseerd geen rauwe paardenmelk te consumeren.

De consumptie van paardenmelk neemt in Nederland en de omringende landen toe. Het wordt vooral gebruikt vanwege vermeende gezondheidsbevorderende eigenschappen en wordt vooral rauw gedronken. De VWA controleert bij de verkoop van paardenmelk en afgeleide producten of er onrechtmatig gebruik wordt gemaakt van deze medische claims.

In 2002 en 2003 werd bij twee mensen Q-koorts vastgesteld die paardenmelk hadden gedronken van hetzelfde bedrijf. Na onderzoek van de bloed- en melkmonsters van de merries kon niet worden aangetoond dat de consumptie van rauwe paardenmelk de bron was voor de besmettingen met Coxiella burnetii, de veroorzaker van Q-koorts.

Van veel bacteriën zoals de Staphylococcus aureus, Listeria, Salmonella, E coli en Leptospira is bekend dat ze via de consumptie van rauwe koemelk overgedragen kunnen worden. Ook zijn er incidentele besmettingen via de consumptie van rauwe paardenmelk bekend, waardoor het RIVM waarschuwt extra voorzichtig te zijn.

Lees hier een verklaring van de RIVM

petraaken

Re: RIVM adviseert paardenmelk niet rauw te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:59

Goh, weer eens een hoop ophef om niets want als ik dat artikel goed lees hebben ze het nooit kunnen bewijzen dat het inderdaad door de paardemelk kwam dat die mensen ziek werden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:30

er zullen waarschijnlijk wel een stel schapen aanwezig geweest zijn op dat bedrijf waardoor de mensen Q-fever hebben opgelopen. Dikke kans dat die paardenmelk er 0,0 schuld aan had.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:55

Ik dacht zelfs dat de goede eigenschappen verloren gingen bij het verhitten. In ieder geval, heb een aantal jaren geleden eens een kuurtje gedaan en daar was een folder bij en ik ben er bijna zeker van dat erin stond dat je het niet mocht koken om er bvb warme paardenchocomelk van te maken omdat dan net de goeie eigenschappen zouden verloren gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:10

Ook ik heb altijd gelezen en gehoord dat het beter is om de melk niet te verhitten/sterriliseren e.d. omdat dan inderdaad juist de 'goede bacterieen' verloren zouden gaan.

Ikzelf drink het nog wel eens van onze eigen merrie; kwestie van uier héel goed schoonmaken en ontsmetten, melk opvangen in emmertje/flesje, laten afkoelen en dan wel de koelkast in, anders is 't zo lauw en da's niet lekker Knipoog

Denk dat dat ook niet zo heel veel kwaad kan; ik werk nl. dagelijks met deze pony dus weet ook prima wat ze voor eventuele medicijnen en voeding binnen krijgt en als ze ziek zijn ontgaat je dat meestal ook niet zomaar....

Vind het wel een klein beetje paniekzaaierij van de RIVM, aangezien ze zelf ook duidelijk zeggen nog geen bewijs te hebben tussen het verband van de rauwe paardenmelk en de Q-koorts...

Misschien toch nog eens nader onderzoek instellen??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:15

Bron:
http://www.rivm.nl/cib/publicaties/bull ... enmelk.jsp
(link uit beginpost naar verklaring RIVM)

Vind vooral dit stuk een beetje gis- en speculatiewerk. En ook hier blijkt uit verder onderzoek dat in feite, hoewel de omstandigheden verdacht kunnen worden genoemd, er géen bewezen link kan worden gevonden tussen de 2 zieke personen en de paardenmelk.

In 2002 en 2003 werden door de GGD’en van Rotterdam en Nijmegen bij de VWA 2 humane patiënten gemeld waarbij een besmetting met Coxiella burnetii was gediagnosticeerd. Uit de anamnese, afgenomen door GGD-medewerkers, bleek dat beide patiënten in dezelfde periode rauwe paardenmelk hadden geconsumeerd. De paardenmelk bleek in beide gevallen afkomstig te zijn van dezelfde paardenmelkerij.

In overleg met de eigenaren van de paardenmelkerij werden door een medewerker van de VWA in januari 2003 bloedmonsters (30) en melkmonsters (15) afgenomen van een aantal zogende merries. Desgevraagd meldden de eigenaren van de paardenmelkerij dat het merendeel van de bemonsterde dieren ook melk gaf in de periode dat de 2 patiënten de rauwe melk hadden afgenomen. De bloedmonsters werden voor onderzoek naar het Centraal Instituut voor Dierziekte Controle (CIDC) te Lelystad gestuurd en werden onderzocht met behulp van een Complement Binding Reactie (CBR)-test. De melkmonsters werden onderzocht bij de Unité des Rickettsies, Faculté de Médecine, Marseille (Fr), waar een Polymerasekettingreactie (PCR)-test
(Real-time PCR met Taqman-primers en probes) werd uitgevoerd, geschikt voor onderzoek naar Coxiella burnetii in merriemelk.

De 30 bloedmonsters waren negatief op het voorkomen van antistoffen tegen Coxiella burnetii. De 15 melkmonsters waren eveneens negatief op de aanwezigheid van Coxiella burnetii.

Na onderzoek van de bloed- en melkmonsters van de merries kon niet worden aangetoond dat de consumptie van rauwe paardenmelk de bron was voor de besmettingen met Coxiella burnetii, de veroorzaker van Q-koorts.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:11

Ik vind het ook de reinste kolder. Daar komt bij dat paardenmelk niet gesteriliseerd/gekookt kan worden omdat het dan schift. Tot welke temperatuur je het wel kunt verhitten weet ik zo effe niet, maar vraag me dan wel af of de schadelijke bacterien/virussen dood zouden zijn.

Daar komt bij dat ik me afvraag wat onder rauw wordt verstaan. Ik heb ooit eens een melkerij bezocht en daar vertelde ze mij dat de melk werd gefabricieerd tot poeder. Dit ivm opslag, transport, gebruik, e.d.