Knokken voor bloedlijn van het Gelders paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Knokken voor bloedlijn van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:41

www.brabantsdagblad.nl

Ruiter Albert Voorn haalde met de Gelderse hengst Nimmerdor veel successen bij springconcoursen.
Nimmerdor is niet het enige Gelders paard dat meedoet in de internationale dressuur- of springsport. Ook de Gelders gefokte hengst Zoöloog was één van de beste dressuurpaarden van Amerika. Het ras staat bekend om zijn betrouwbaarheid en is met name geschikt voor recreanten. Welgeteld zijn er nog rond de vijfhonderd Gelderse fokmerries en ongeveer twaalf hengsten over. Zelfs landbouwminister Gerda Verburg en CDA-Kamerlid Henk-Jan Ormel zijn geschrokken van deze alarmerende cijfers en maken zich nu sterk voor 'de Gelderlander.' Begin dit jaar nam de Kamer een motie van Ormel en Janneke Snijder-Hazelhoff (VVD) aan over het dreigende uitsterven van dit zeldzame huisdier.

Het Gelders paard stond ooit onder de kenners bekend als een veelzijdig landbouw- en rijpaard, onder andere geschikt als licht werkpaard voor landbouwwerkzaamheden. Maar met de komst van de tractor ging het bergafwaarts.

De ruitersport was juist in opkomst, daarom werd besloten om het Gelders paard om te vormen tot een rijpaard. Het Gelders ras werd gekruist met buitenlands bloed van onder andere paarden uit Duitsland.

De Gelderlander Paard Associatie (GPA) is een club die terug wil naar de oude standaard van het Gelders paard uit 1964. Toen was de eis dat er minimaal 75 procent Gelders bloed moet zitten in een merrie of hengst om in het stamboek te komen. De GPA wil met die normen de specifieke Gelderse bloedlijnen behouden en wil daarvoor een moeder-stamboek in het leven roepen waarin de rasnormen zijn vastgesteld.

De Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) kijkt juist niet naar bloedlijnen in het fokprogramma maar gaat alleen af op uiterlijke kenmerken om een Gelders paard in hun stamboek op te nemen. De Gelderse paarden worden nu nog ondergebracht bij de KWPN en hebben dus geen eigen stamboek.

Carmen

Re: Knokken voor bloedlijn van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:48

Vind het goed dat ze dit doen! Als de Gelder zo een goed toppaard kan zijn, moet het ras niet vergeten worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:49

Het ras moet idd niet vergeten worden.

helaas wordt er nog wel veel gefokt met gewone rijpaarden.

Kampioenen van Hengelo waren ook 2 Special D´s.

Jammer...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:56

Wat ik dan nog steeds niet snap is waarom Cabochon NIET Gelders is en Nimmerdor wel. Nimmerdor is van Farn, een holsteiner x Koridon XX, juist een volbloed x een groninger moederlijn (en groninger wil ik juist NIET in mijn Gelderse merrie Op een paar uitzonderingen na...Sinaeda mag bv wel van mij) volbloedprecentage 39%
Cabochon is Vincent x Commandant Sgldt) x Ulex Sgldt volbloedprecentage 28%.

En geloof me nou het type word niet vergeten. Zou nog beter zijn als iedereen die hier gaat roepen dat het geweldig is dat een aantal politici die er geen bal verstand van hebben zich ermee bemoeien voortaan allemaal zo'n Gelders toppaard kopen ipv een donkerbruin of zwart "dressuurpaard" dan komt het ook echt helemaal goed met dat Gelderse paard.
(pffff Slechte nederlande zin)

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-09-08 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:01

Ik snap niet wat het KWPN met een ras zou moeten Het KWPN is een stamboek en heeft niets te maken met een ras. Ik zou het een goed verhaal vinden dat er een aparte vereniging komt die de waarden van het Gelderese ras zouden willen bewaken. Het KWPN moet zich lekker als stamboek richten op opwaards en neerwaards gebouwde paarden maar zich vooral niet bezig houden met het in stand houden van het ras gelders paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:08

Echt voor de allerlaatste keer.

Het is geen ras..Nooit geweest ook!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:12

NatasjavE schreef:
Wat ik dan nog steeds niet snap is waarom Cabochon NIET Gelders is en Nimmerdor wel. Farn, een holsteiner x Koridon XX, juist een volbloed x een groninger moederlijn (en groninger wil ik juist NIET in mijn Gelderse merrie Op een paar uitzonderingen na...Sinaeda mag bv wel van mij) volbloedprecentage 39%
Cabochon is Vincent x Commandant Sgldt) x Ulex Sgldt volbloedprecentage 28%.

En geloof me nou het type word niet vergeten. Zou nog beter zijn als iedereen die hier gaat roepen dat het geweldig is dat een aantal politici die er geen bal verstand van hebben zich ermee bemoeien voortaan allemaal zo'n Gelders toppaard kopen ipv een donkerbruin of zwart "dressuurpaard" dan komt het ook echt helemaal goed met dat Gelderse paard.
(pffff Slechte nederlande zin)

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Gerda Verburg is een zeer gewaardeerd lid van het corps van dressuurjuryleden en Henk-Jan Ormel rijdt ook zelf en is vee-arts.... Of ze veel verstand van Geldersen hebben weet ik niet, maar paardemensen zijn het allebei.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:17

Het gaat mij erom dat ze verstand hebben van het Gelderse type, bloedlijnen en de onstaansgeschiedenis van het Gelderse type. Er lopen wel meer echte paardenmensen rond die een Gelderspaard nog niet herkennen als ze met hun neus bovenop staan. Geloof me ik spreek uit ervaring.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:54

Kijk ook eens op deze site van de heer van Lijssel;
http://home.claranet.nl/users/lijssel/

Hier kan je veel informatie terug vinden mbt tot het gelderse paard, en ook hoe het KWPN alles doet om de huidige Gelderse paarden te vergiftigen met het naar beneden brengen van het bloedpercentage ten behoud van het Gelders paard.
Ook hengsten die afstammen van een Gelderse merrie en die let wel middels een bewezen (onschuldig) verklaring d.m.v.een dopingtest, tot heden ten dage valselijk beschuldigd worden van dopinggebruik en hiermee de hengst, het stempel van dopinghengst hebben meegegeven, en de eigenaar(s) nu als onzuivere fokker al sind 1991 door het KWPN willens en wetens kapot worden gemaakt.
Wij mogen hopen dat deze organisatie eens goed zal worden doorgelicht, maar ik vraag mij af wie dat aandurft, en wie dat zal moeten uitvoeren gezien de belangen verstrengeling zich al jaren geleden zover genesteld heeft binnen het KWPN dat er nu van enige vorm van eerlijkheid en oprechtheid geen sprake meer is. Misschien een idee voor de heer Knaap om eens goed alle stukken door te nemen en hiermee een conclusie te trekken dat het KWPN fout is geweest en hiermede ook het boetekleed aantrekt voor deze periode en de fouten openlijk naar fokkers durft toe te geven. U hoeft niet af te treden maar, het zou wel pleiten dat de huidige generatie bestuurders afstand nemen van de fouten van het door corruptie geteisterde KWPN bestuur vanaf de periode 1988 tot medio 2002. Recht is recht en krom is krom.

Zie Topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=989826#p39926197

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:39

Ze moeten eens meer naar de buren (Holstein) gaan kijken hoe men dat doet. Men koestert daar de merrielijnen en om prestatieredenen zijn bepaalde lijnen zeer in trek. Daarom moet men ook de argumenten van een Nimmerdor of andere sterren ophangen aan de merrielijnen en de prestatiedichtheid van de gelderse merrielijn(en). Lukt dit, dan is er een overtuigend argument om de lijnen te laten voortbestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:00

@ NatasjavE, Cabochon is nu via Zethar ook vertegenwoordigd in het Gelderspaard Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:58

NatasjavE schreef:
Echt voor de allerlaatste keer.

Het is geen ras..Nooit geweest ook!

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
De hele geschiedenis laat zien dat er sprake was van paarden die specifieke kenmerken hadden en verdeelt waren in diverse verenigingen.
Maar er was wel sprake van een Nederlands ras die verdeelt was in het lichtere type en het zwaardere type.
Woonde je in het noorden dan schreef je je paard daar in (of dit nu het lichtere type of het zwaardere type was) als je meer in het zuiden woonde schreef je je paard daar in.

Nimmerdor is geen Gelderse maar voert Groninger bloed. Wou ik even kwijt Clown .

Verschil van mening is er overal, zet 8 mensen aan een tafel en ze denken allen verschillend.
Kwestie van het bestuur om er dan voor te zorgen dat de neuzen de zelfde kant op komen te staan.
Je hebt liefhebbers van het moderne Gelderse type en liefhebbers van het klassieke Gelderse type.
En ik vind dat je daar best bloedvoering bij mag betrekken.

Ik vind maar 1 hengst echt klassiek binnen het Gelderse type en dat is Laurentz.
Ahoy, en Nickson zijn meer tuigtypische Geldersen, Sirius kan ik niet helemaal plaatsen maar klassiek vind ik hem qua type iig niet.
De rest vind ik passen binnen het modernere type.
Maar zo ziet iedereen dat ook weer anders.
Probeer uit al die individuen maar eens een samenhorige groep te krijgen met de neuzen 1 kant op.
Dat lukt al moeilijk bij de Groningers.

Misschien alles bij elkaar doen? en daar Nederlands klassiek Warmbloed Paard van maken.
- type modern Gelders
- type klassiek Gelders
- type zwaar
Deze typen hun eigen rubrieken!
Zo verdwijnen uiteindelijk de kleinere verenigingen en heb je alles onder een organisatie.
Maar ja dat zal in wel niet zo gemakkelijk gaan.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:58

Lia_ schreef:
@ NatasjavE, Cabochon is nu via Zethar ook vertegenwoordigd in het Gelderspaard Ja

Hengstenkeuringscommissie beoordeelt veulens Zethar 02-09-2008
Vanochtend heeft de hengstenkeuringscommissie Gelders paard tien nakomelingen beoordeeld van de Gelderse hengst Zethar.

Onderstaand de korte samenvatting van de rapportage:
Zethar (Parcival x Cabochon)
Uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens, die matig in het rechthoeksmodel staan en Gelderse uitstraling missen. In draf hebben de veulens een goede houding maar moeten tactmatiger draven. Het achterbeen wordt matig gebogen en zou resoluter moeten ondertreden. De galop is kort. In beweging hebben de veulens van Zethar weinig lichaamsgebruik.

De volledige rapportage en het besluit wordt gepubliceerd in “In de Strengen” wanneer alle afstammelingenkeuringen zijn voltooid.

Ook hier geen hengst die voor Gelders paard zal doorgaan maar ingeschreven zal worden bij de rijpaarden. Durf er om te wedden. Alles wat Gelders en goed is, word KWPN rijpaard. Life`s so simpel

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:01

Ik ben er geweest en zet ze hier maar even op een rijtje Haha!
Oordeel zelf....
nr.1: Diederik, Zethar x Ahoy X Pygmalion
Afbeelding

nr.2: Diann, Zethar x Irak x Octaviaan
Afbeelding

nr.3: Dodo, Zethar x Fortissimo x Dobas
Afbeelding

nr.4: Dior, Zethar x Droomwals x Ahoy
Afbeelding

nr.5: Diva, Zethar x Exponent x Rex
Afbeelding

nr.6: Dakota, Zethar x El Corona x Nurprimus
Afbeelding

nr.7: Daisy, Zethar x Witmar Alazan x Damascus
Afbeelding

nr.8: Donnavivera, Zethar x Loek X Goudsmid
Afbeelding

nr.9: Deifeldt, Zethar x Galant X Elegant
Afbeelding

nr.10: Dudok, Zethar x Lorton x Renovo
Afbeelding

Alle veulens zijn van juni, behalve nr. 10 die is van april.
Door de regen was de bodem wat glad en dat was terug te zien, er zijn een paar veulens onderuit gegaan en ze liepen allemaal wat voorzichtig.
Vind het jammer dat daar blijkbaar geen rekening mee is gehouden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:11

Er worden geloof ik geen hengsten meer afgekeurd (of op wacht gezet?) naar aanleiding van de veulenrapportage........ anders was dit een bijzonder sterke kandidaat geweest........ Nagelbijten / Gniffelen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:17

@Albert; ik weet niet wat er mis is met deze veulens. Knappe veulens voordat ze nog geen 3 maanden zijn! Ik zie wel een paar die ik wat minder vind. Maar nummer 1,3,4,5,8 en zijn in mijn optiek veulens die goed in het rechtshoekmodel staan. Nummer 2 vind ik te modern en nummer 10 is een showbinkie.

De beweging is natuurlijk niet te beoordelen van een foto, maar vooralsnog kan ik negatief rapport als deze niet plaatsen.

CGJ; lachen hoor!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:05

Alani schreef:
CGJ; lachen hoor!

Nou, ik vind het eigenlijk meer een trieste constatering......... Nagelbijten / Gniffelen

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:49

Vind het wel grappig dat ze Nimmerdor een gelderse noemen.
Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn Clown
In mijn ogen heeft hij niks te maken met gelders.
Zooloog klopt dan wel weer gelukkig.

Veulen 9 spreekt mij erg aan trouwens vanaf foto.
de Zethar x Galant X Elegant

Volgens mij lopen er nog veel meer hengsten rond dan 12, maar wil het KWPN ze niet hebben.
Dat is wat anders dan met uitsterven bedreigt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:06

CGJ; dan zijn we het met elkaar eens zonder elkaar te begrijpen.

Ik zie ook werkelijk niet in wat het probleem is van de nafok van Zethar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:31

CGJ12 schreef:
Er worden geloof ik geen hengsten meer afgekeurd (of op wacht gezet?) naar aanleiding van de veulenrapportage........ anders was dit een bijzonder sterke kandidaat geweest........ Nagelbijten / Gniffelen

En waarom keuren ze niet meer af op nakomelingen?

Juist! Omdat er in het verleden hengsten op wacht gezet zijn respectievelijk afgekeurd zijn die toch erg goede vererver bleken te zijn.
Er zijn wel meer die een slecht veulenraport meekrijgen en het later toch goed doen... Gewoon even afwachten dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:35

pandabeertje schreef:
Veulen 9 spreekt mij erg aan trouwens vanaf foto.
de Zethar x Galant X Elegant

Mij ook.

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:43

De veulens corresponderen niet echt met het negatieve rapport van de HK jury van het KWPN.
Vindt ze aansprekend met een mooi beengebruik.

Overigens drijft de discussie helemaal weg van het ingestoken item n.l. de fokkerij van Gelderse paarden in Nederland. Wanneer een meerderheid van de Gelderse fokkers van mening is dat het allemaal goed gaat via het KWPN dan zal het nooit lukken om correcties aan te brengen of enkele fokkers moeten hun eigen weg volgen.
De vraag is evenwel of dat leuk is, dan wel uiteindelijk iets oplevert.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:59

Xander schreef:
De veulens corresponderen niet echt met het negatieve rapport van de HK jury van het KWPN.
Vindt ze aansprekend met een mooi beengebruik.

Overigens drijft de discussie helemaal weg van het ingestoken item n.l. de fokkerij van Gelderse paarden in Nederland. Wanneer een meerderheid van de Gelderse fokkers van mening is dat het allemaal goed gaat via het KWPN dan zal het nooit lukken om correcties aan te brengen of enkele fokkers moeten hun eigen weg volgen.
De vraag is evenwel of dat leuk is, dan wel uiteindelijk iets oplevert.

Enkele dagen geleden was er ook een topic over het gelders op de voorpagina.
Vind dit artikel alleen een beetje wazig om echt op te reageren betreft het fokbeleid van het kwpn/gelders. Als ze in het artikel Nimmerdor al een gelders noemen dan kan je het wel overal over gaan hebben. Clown

Mijn mening is dat het huidige fokbeleid betreft het gelders van het kwpn niet goed is.
Of het kpwn moet het fokbeleid van het gelders omgooien of gelders moet zelfstandig worden, of dat goed gaat?
Hopelijk zien de fokkers dat in dat kwpn slecht bezig is en kiezen ze toch voor meer origineel Sgldt bloed in hun veulens en laten ze de rijpaard hengsten links liggen.
De 75% regel mag van mij wel weer terug komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:36

pandabeertje schreef:
Vind het wel grappig dat ze Nimmerdor een gelderse noemen.
Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn Clown
In mijn ogen heeft hij niks te maken met gelders.

Niets verbaast mij meer, Nimmerdor die helemaal Groninger x Holsteinerx Volbloed gefokt is is opeens Gelders evenals de Holsteiner x Trakehner Amor met veel overtuiging Gelders genoemd wordt omdat hij, ter veredeling van de Gelderse paarden, in het stamboek stond ingeschreven.

Ik kan me niet voorstellen dat met deze onzin zieltjes gewonnen worden en waarop is die voorpagina nieuws, Nimmerdor is van 1972 Verward