www.dehoefslag.nl
Een kleine tweehonderd veulens draafden zaterdag 30 augustus op tijdens het jaarlijks nationaal BWP-veulenkampioenschap in Oud-Heverlee. Niet alleen voor de veulens stond er veel op het spel, de organisatoren wachtten dit jaar bang af of hun nieuwe aanpak in de smaak zou vallen. Voor het eerst werd een apart kampioenschap voor dressuurgefokte veulens toegevoegd. De opkomst in deze nieuwe categorie was onvoldoende om op te splitsen in een reeks mannelijke en vrouwelijke veulens. Toch kan het BWP tevreden zijn over de vernieuwing.
Een dertigtal dressuurveulens liep dartel over het grasveld. Na de finale kwam het donkerbruine merrieveulen Irresistible van het Burghof (Tuschinski x Mille Ramiro) als overtuigende winnaar uit de bus. Fokker Lieven Ampe werd door felicitaties en biedingen van mogelijke kopers overweldigd: ‘In Oud-Heverlee toonden zich al vier mensen geïnteresseerd in het veulen. Ook de dag erna stond mijn telefoon niet stil. Ik ben beroepshalve accountmanager en de fokkerij is uitsluitend een hobby. Ooit begon ik met een eigen visie over de fokkerij en stilaan worden mijn dromen werkelijkheid. Irresistible beweegt apart en aan haar uiterlijk is bijna niets af te keuren. Daarom wil ik dit merrieveulen niet verkopen.’ Irresistible had vier punten meer dan haar eerste belager, Indoctro van de Steenbok (Rubin Royal x Gribaldi).
In de springcategorieën werden gouden medailles uitgereikt aan de eigenaren van het merrieveulen Ithaca (D’Ukase x Lys De Darmen) en het hengstveulen Iandor Vh Westhof (Wandor Vd Mespelaere x Palestro Vd Begijnakker).