www.dehoefslag.nl
Het veulen Djambowana (Sir Shutterfly x Animo) werd afgelopen weekend voor 10.500 euro geveild op veulenveiling Brabant. Het merrietje was daarmee het duurste springveulen van de avond en kwam in het bezit van Jan Schuttert, vader van de jonge springruiters Frank en Hendrik-Jan Schuttert. Ditzelfde veulen blijkt echter ook in de veulencollectie van de Limburgse Sportveulenveiling voor te komen.
De in België woonachtige fokker Tom Guns verklaart: ‘Mijn veulen was definitief geselecteerd voor de Limburgse veiling, maar op de foto- en videodag kreeg ik van de veilingvoorzitter dhr. Bouten te horen dat ze ons veulen nogmaals thuis wilden komen bekijken. Bouten bevestigde dat het veulen definitief geselecteerd was, maar dat ze bij sommige veulens de ontwikkeling in de gaten wilden houden, als extra service richting de kopers. Ik vond dit onacceptabel en heb daarop het veulen aangeboden aan Veulenveiling Brabant, alwaar het verkocht is. Ik heb Bouten, die er op stond dat het veulen bij hen geveild zou worden, laten weten dat ik bereid ben de boete van 1.500 euro te betalen. Of het veulen nu alsnog in Weert verschijnt, is aan de nieuwe eigenaar, ik kom zeker niet.’
Voorzitter Bouten betreurt de gang van zaken, benadrukt dat het veulen zeker definitief geselecteerd was en vindt dat Guns de gerezen aarzeling omtrent zijn veulen uitvergroot heeft. ‘Veulens die er op de fotodag niet ideaal voorstaan, bijvoorbeeld door een mindere voedingstoestand of minder gevormde hoefjes, zetten we op een lijst en daarnaast prikken we er nog enkele waarvan we de ontwikkeling willen blijven volgen. We zien dit als een extra service voor de koper en willen teleurstelling bij de fokker voorkomen als het veulen op de veilingdag zelf alsnog afgewezen wordt’, aldus Bouten. Dat hierdoor willekeur bedreven wordt, werd niet direct ontkend door de voorzitter. Tevens bevestigde hij dat er in het verleden op deze wijze wel eens ‘definitief’ geselecteerde veulens zijn afgewezen.