Verwaarlozing van paarden en pony’s neemt sterk toe

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Verwaarlozing van paarden en pony’s neemt sterk toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:12

bron: Partij voor de Dieren, 29/08/08

Het aantal meldingen van paardenleed neemt in ras tempo toe. Dit meldde de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbescherming (LID) op 28 augustus in het actualiteiten programma Netwerk. De aanschaf van een paard of pony is eenvoudig, maar kennis en bewustzijn van onderhoud, verzorging en huisvesting van deze dieren blijkt in de praktijk vaak een probleem. Veel paarden en pony’s krijgen dientengevolge te maken met ernstige welzijnsproblemen.

Het aantal paardenbezitters in Nederland neemt toe, maar de bijbehorende kennis over paarden echter niet. Op Marktplaats en paardenmarkten kunnen particulieren bij handelaren al voor een klein bedrag een paard of pony kopen. Een Shetland Pony kost bijvoorbeeld slechts 50 à 60 euro.

Voorlichting over de huisvesting en verzorging van deze dieren wordt op Marktplaats en de paardenmarkten nauwelijks gegeven. Hierdoor gaan veel kersverse paardeneigenaren verstoken van kennis huiswaarts. Deze praktijk is debet aan het toenemende aantal meldingen van zwaar verwaarloosde paarden bij de LID. Sommige dieren zijn er zelfs zo slecht aan toe dat ze uit hun lijden verlost moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Duke op 01-09-08 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Re: Verwaarlozing van paarden en pony’s neemt sterk toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:12

Zie zo snel dit bericht nog niet in de nieuwslijst staan, mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het wel. Bloos Knipoog

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:19

Klopt wel denk ik zo het verhaal, helaas kopen veel mensen met geen kunde de dieren en
vergeten dat ze veel verzorging etc. nodig hebben.
Dan zetten we ze maar ergens en doen we net of ze er niet zijn, is misschien wel de gedachte........
erg jammer dat het zo gaat, en dan nog misschien wat oudere boertjes en handelaren die het
zo een beetje boven het hoofd groeit..........
Wat dat betreft zou er veel moeten gebeuren, maar het te makkelijk om aan te schaffen ........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:22

lijkt me logisch,het aantal paardenbezitters stijgt ook heel snel....dus het aantal verwaarlozingen dan ook,triest genoeg...
(gelukkig zijn er ook veel mensen die wel weten waar ze aan beginnen en er goed voor zorgen!)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:31

geerke schreef:
lijkt me logisch,het aantal paardenbezitters stijgt ook heel snel....dus het aantal verwaarlozingen dan ook,triest genoeg...
(gelukkig zijn er ook veel mensen die wel weten waar ze aan beginnen en er goed voor zorgen!)

Maar is dat relatief dan ook zo? Knipoog
Hier heb je het over absolute getallen, dan lijkt het me nogal wiedes. Bloos

Ik snap neit waarop ze dit precies baseren en waar ze deze bronnen vandaan halen, gezien het feit dat er dik 400.000 paarden in NL lopen. Pling

IS dit weer zo'n loze aandachtskreet van de partij van de dieren? Clown

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:36

Dat een paard of pony tegen een lage prijs wordt verkocht ligt toch echt aan de gene die hem verkoopt. Maar somige mensen denken er niet bij na wat er nog meer komt kijken, een paard/pony hoeft niet duur te zijn als je er goed voor zorgt vind ik dan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:38

En wat heeft de prijs met verwaarlozing te maken? Shetten zijn sowieso nooit duur geweest...

Donkim, je laatste zin vind ik beetje zwart wit, al zorg je nog zo goed voor ze, leed kun je niet altijd voorkomen, ze kunnen heel domme dingen doen wat tot hoge kosten leidt. Bloos

Wij hebben nu een schimmel lopen die er zeer verwaarloosd uitziet, broodmager. Ach gut

Zit al te wachten op de DB maar het dier is gewoon ziek en versleten en staat odner behandeling. Alsof je een bordje aan zijn nek moet hangen.. Clown

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:00