Vuur verwoest 375 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Vuur verwoest 375 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:19

www.ad.nl

Eén van de oudste en bekendste boerderijen van Aarlanderveen, de kruisboerderij aan het Noordeinde, is bij een grote uitslaande brand zondagochtend vroeg grotendeels verloren gegaan. De bewoners konden op tijd het pand verlaten.

De brand begon even na middernacht. ,,Ik lag te slapen, mijn man wilde net naar bed gaan,’’ vertelt bewoonster Hannie Mooijman terwijl ze naar de vlammen kijkt. ,,Hij rook brand en zag vervolgens de vlammen in het dak. Hij riep dat ik eruit moest komen, dat het gevaarlijk was. Hij is nog met de brandblusser naar boven gelopen, maar de vlammen sloegen al uit het dak.’’

Mooijman besefte niet gelijk wat er aan de hand was. ,,Ik was in shock. Maar ik ben wel gaan schreeuwen om de honden van de buren wakker te maken en ik heb gebonkt op de muren. Ze zijn uiteindelijk wakker geworden van het geblaf.’’ Niets van haar spullen heeft ze kunnen redden. ,,We hadden ook vier schilderijen en een schaal van de kunstenaar Armando, dat is een godsvermogen.’’

Mooijman en haar man betrokken ruim twintig jaar geleden de voormalige stal, het andere woonhuis staat haaks hierop. Hier is tevens een managementcentrum gevestigd waar onder meer trainingen worden gegeven en paarden en koetsen worden verhuurd. Hier lagen bij het uitbreken van de brand de dochter en schoonzoon va nde eigenaren te slapen. ,,We hadden ons net gisteren bij de gemeente op dit adres ingeschreven,’’ aldus de schoonzoon. ,,De spullen waren net allemaal verhuisd.’’ De eigenaren zelf waren met vakantie. De vier aanwezige paarden zijn op tijd in veiligheid gebracht. De beide woningen waren net volledig verbouwd.

De bovenverdieping van Mooijman moet als verloren worden beschouwd, over de begane grond kan de brandweer bij daglicht pas iets zeggen. ,,Door de rieten daken was het buitengewoon lastig om de brand onder controle te krijgen,’’ aldus brandweercommandant Zuidijk. Zo sloegen de vlammen toch over naar het tweede woonhuis. ,,We hebben alles geprobeerd om deze woning zoveel mogelijk te sparen.’’ Zo is er eerst een stuk uit het rieten dak gesneden om de brand te beperken, later is het hele dak eraf gehaald waardoor de begane grond en eerste verdieping grotendeels bespaard is gebleven.

De beperkte aanwezigheid van water heeft de brandweer nog wel parten gespeeld. ,,Voor zulke branden hebben we veel meer nodig dan hier voorhanden is. De sloten zijn te ondiep. Daarom hebben we grootschalig watertransport ingezet en daarmee hebben we nu voldoende, maar dat kost wel enige tijd,’’ aldus Zuidijk.

Om 6.00 uur zondagochtend is het sein brandmeester gegeven, daarna begon het nablussen. Het korps van Aarlanderveen was als eerste ter plaatse, assistentie werd verleend door de brandweer van Alphen, Nieuwkoop, Hazerswoude, Woubrugge en Zwammerdam. Naar de van de brand wordt een onderzoek ingesteld.

Caira

Re: Vuur verwoest 375 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:54

Oh hier ben ik ook altijd zo bang voor, wij wonen ook in een oude boerderij met rieten kap. Afgelopen oud en nieuw hebben de buren vrolijk vuurwerk af staan steken voor ons huis en pas toen ik met de herdershond naar buiten kwam wilden ze een paar huizen verder gaan steken.