’Je voeten worden hier gewoon uit je beugels gereden’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

’Je voeten worden hier gewoon uit je beugels gereden’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 05:54

www.ad.nl

Verkeer in Westland levensgevaarlijk voor paard en ruiter.

Huiveringwekkend is het wel, een buitenrit te paard in Westland. Vrachtwagens die langs ruiters heen denderen en personenwagens die luid toeterend passeren om paarden de stuipen op het lijf te jagen. Manegehouders zijn het zat en pleiten voor veiligere ruiterroutes naar het strand en de regionale recreatieparken.

,,Het verkeer is hier zo wild. Ik vind het ongehoord. Mensen rijden bijna de vouwen uit je broek,’’ zegt Patrick van der Meer, eigenaar van trainingsstal De Hoeve in Naaldwijk. Van der Meer, zelf ook ruiter, neemt zijn pupillen bewust niet mee de weg op. ,,Ik ben erg huiverig voor ongelukken. De Galgeweg waaraan wij gevestigd zijn, is echt een dodemansweg. Hier de weg op met je paard is de goden verzoeken.’’

Een amazone van De Arckelhoeve, een manege aan de Poeldijkse Arckelweg, schreef eerder dit jaar een brief naar de gemeente. Daarin kaartte ze de bestaande angst aan van veel ruiters op de manege. Eigenaresse Carine Kok beaamt dat weinig leden de weg nog op durven, vanwege de enorme verkeerstoevoer en de hoge snelheden waarmee het verkeer langs de paarden raast. ,,En dat is zonde.’’

Voor veel mensen is het toch een uitkomst om hun geliefde viervoeter in Westland op een manege of pensionstal te plaatsen. ,,Het is eigenlijk heel dubbel,’’ zegt Kok. ,,Ruiters ontvluchten de drukke stad en stuiten hier weer op een nieuw probleem: onveilige verkeerssituaties.’’

Rik Duijvenstijn, eigenaar van manege El Sham in Monster, heeft ook een drukke verkeersader voor zijn manege liggen: de Madeweg. ,,Als ruiter mag je niet op het fietspad rijden. De gemeente is echter wel op de hoogte van de onveilige situaties en knijpt daarom wel eens een oogje toe.’’ De leden van El Sham zitten maar een klein stukje van het Monsterse strand en recreatiegebied Madestein af waar mooi gereden kan worden. Maar de Madeweg is voor veel ruiters een doorn in het oog, zelfs een reden om thuis te blijven. ,,Ik weet niet of auto’s harder lijken te rijden als je je op een paard begeeft, maar ik lieg niet als ik zeg dat ook ik wel eens huiverig ben. Het is een klein stukje naar de zee en het is een vijftigkilometerweg, maar niemand houdt zich daar aan de snelheid.’’ Vanwege paarden op de weg belanden automobilisten hier op de verkeerde weghelft.

Bert Groot van de Hoekse manege Hoek van Holland vindt dat paarden vandaag de dag niet meer op de weg horen. Daarom pleit hij voor een ruiterpad vanaf, onder andere, zijn manege naar het strand. ,,Niet alleen het verkeer veroorzaakt onveilige situaties voor de ruiters. Paardenmest op de weg zorgt ook voor overlast voor de andere weggebruikers. Met ruiterpaden sla je dus twee vliegen in een klap.’’

Carina Kok van De Arckelhoeve kreeg eerder dit jaar te horen dat er een ruiterpad naar het achtergelegen Wenpad zal worden aangelegd. Dit om de rit naar de Haagse Uithof te vergemakkelijken. ,,Als het pad er is, kunnen de ruiters zonder last van langsscheurende vrachtwagens naar het park rijden. Het begin en einde van een buitenrit bezorgt de paarden toch altijd heel wat stress. Dat is met het ruiterpad verleden tijd,’’ aldus Kok.

Een ruiterpad zou ook voor de ruiters van de Hoekse trainingsstal een welkome oplossing zijn. ,,Ik durf nu de weg niet op,’’ zegt Van der Meer. ,,Maar een lekker ontspannen ritje na een training zou wel fijn zijn voor zowel ruiter als paard.’’

Duijvenstijn van manege El Sham pleit ook voor een betere veiligheid voor de ruiters door middel van een paardenpad, maar wil zijn pijlen ook nog even richten op de kwaliteiten van de ruiters. ,,Iemand die een paard bestijgt, draagt ook zelf verantwoordelijkheid. Je kunt pas de weg op als je je paard goed onder controle kunt houden.’’

Maar ook de beste ruiter kan in een riskante situatie terecht komen. Paarden zijn tenslotte niet volledig betrouwbaar. De algemene conclusie van manegehouders is daarom dat de verkeersveiligheid ook voor ruiters gewaarborgd moet worden. ,,Er moeten veel meer ruiterpaden zijn in Westland,’’ volgens Carine Kok van de Arckelhoeve. ,,Het is zo’n prachtig gebied. Het zou zonde zijn als we daar niet meer vanaf de rug van een paard van kunnen genieten.’’

Niese1987

Re: ’Je voeten worden hier gewoon uit je beugels gereden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 07:02

Nou, het zou inderdaad eens tijd worden dat ze hier wat aan gaan doen. Hoevaak ze wel niet onverantwoord hard en toeterend langs je gaan.... Echt niet normaal. En het vervelende is dat het vaak nog onwetendheid van de bestuurder is ook. Als ze mensen nou wat beter voorlichten over paarden in het verkeer is een gedeelte van het probleem al opgelost. Wel fijn als de ruiterpaden er ook komen; dat scheelt jou en je paard al een hoop stress.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:17

Dat de verkeerssituaties onveiliger zijn geworden in de afgelopen jaren merken we ook in Brabant. Hopelijk blijft de politie en de gemeenten een oogje toeknijpen als je in de berm of op fietspad rijdt (ten behoeve van de verkeersveiligheid)
Jammer dat er geen rekening mee wordt gehouden dat Menners niet op ruiterpaden kunnen! Die zijn van de openbare weg afhankelijk. Ruiterpaden zijn er zoiezo niet veel in dit deel van Brabant. En paardenmest op de weg kan misschien wel lastig zijn voor anderen maar je ziet 't teminste liggen wat niet altijd gezegd kan worden van de hondepoep. Bovendien denk ik dat herrie van auto's, brommers, helikopters en dergelijke ook een vorm van milieuvervuiling is. Daar wordt niets over gezegd maar is wel storend met als luide muziek op straat bijvoorbeeld.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:25

toeterend langsrijden is geen onwetendheid,dat is gewoon pesterij.
ik hoop voor die mensen daar dat de ruiterpaden er gaan komen.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:34

Goed om te zien dat al die (voor mij) bekende namen iets te zeggen hebben over dit onderwerp. Ik kan me er dan ook totaal in vinden.
De enige dag dat het hier in weze 'veilig' is om naar buiten te gaan is op zondag vanwege het weinige vrachtverkeer wat er dan rijdt, maar alsnog zijn er zo gigantisch veel drukke wegen om langs te gaan of over te steken dat het inderdaad bijna de goden verzoeken is.
Gelukkig wordt het nu onder de aandacht gebracht en wie weet is buiten rijden in het Westland binnenkort wel voor iedereen mogelijk, niet alleen voor de ruiters waarvan de paarden blind langs vrachtwagens gaan en niet reageren op toeters. Goed stukje! Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:40

Ahh hoevaak ik wel niet een bijna dood ervaring heb gehad aan de arckelweg! Dan raakt ze in paniek en is er geen houden meer aan terwijl het fietspad waar je op rijdt vol zit met kindjes op de fiets, dan maar midden op de rijksweg met je fries..

Ben blij dat mensen eindelijk inzien hoe gevaarlijk het is, het gaat 999x goed, maar het moet natuurlijk wel een keertje fout gaan.. het blijven beesten he!

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:57

Snoevie schreef:
toeterend langsrijden is geen onwetendheid,dat is gewoon pesterij.
ik hoop voor die mensen daar dat de ruiterpaden er gaan komen.

Het hoeft niet zozeer pesterij te zijn. Meestal toeteren mensen naar ruiters omdat ze vinden dat je te langzaam gaat en zij dus ook langzaam moeten rijden. Paarden horen in principe op de openbare weg en niet op het fietspad of in de berm. Je krijgt er alleen nooit begrip voor; zowel op de weg als op het fietspad. Want als je op het fietspad rijd om de automobilisten te ontlasten en om ze niet te hinderen in het verkeer (wat ook strafbaar is) dan krijg je wel boze fietsers over je heen omdat je paard weleens een hoopje achter zou kunnen laten.
Ik snap dat probleem trouwens ook niet want paardenmest is gewoon afbreekbaar en dat kan je van hondenpoep niet zeggen! Maargoed, dan ga ik teveel offtopic dus ik hou het hier maar even bij Clown .

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:03

Het is niet altijd pesterij hoor.. op de arckelweg rijden denk gemiddel zn 50 a 80 vrachtwagens per uur langs met een snelheid van 70 km/h.. het fietspad wat er direct aanligt, is een kleine meter breed.. je paardje moet dus heeeeel braaf zijn wil je daar over heen kunnen..

Je heb chauffeurs die achter je blijven hangen als ze zien dat ti gaat dribbelen, de vrachtwagens en auto's er achter zien niet waarvoor die niet doorrijdt en die gaan dan tutteren.. Ik heb liever dat ze doorrijden, omdat mijn paarden juist daar druk van worden, zolang ze blijven rijden rijdt het gevaar ook voorbij ipv dat het achter ze aan zit..

dus goed bedoelt, maar niet werkzaam.. je kan van die mensen niet verwachten dat ze weten hoe ze met paarden om moeten gaan!!! ZO zijn er ook fietsers die je gaan inhalen, terwijl jij voelt hoeveel spanning erin zit en ze met hun stuur net nog niet achter je been blijven hangen omdat het ZOO smal is.. in mijn ogen slim!

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:37

Heb ik ook last van, de weg voor onze stal is de enige weg naar het bos. Alleen het is daar zo druk met vrachtwagens, auto's en scooters die veel te hard rijden.
Heel gevaarlijk en vervelend want het is een smalle weg.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:43

Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar bij het lezen vallen me desondanks een paar dingen op:

1) Er is sprake van een weg met een snelheidsbeperking (nl. 50 km/u). Het gros van de verkeersdeelnemers blijkt zich daar niet aan te houden, waardoor (mede) gevaarlijke situaties ontstaan. Daar zou al iets aan gedaan kunnen worden.

2) Auto's hebben, voor zover ik het kan lezen, door de smalle weg en het tegenverkeer niet altijd de mogelijkheid om een langzaam paard in te halen. Dat ze daardoor te krap inhalen, achter het paard blijven hangen en sommige mensen ongeduldig gaan toeteren lijkt me bijna onvermijdelijk en niet noodzakelijk iets wat automobilisten doen om de ruiter te pesten. Natuurlijk zou gevaarlijk inhalen niet mogen, maar zo te horen veroorzaakt het paardrijden op de openbare weg daar ook een enorme verkeersoverlast, wat wederom niet tot begrip voor de ruiters zal leiden.

3) Er is ook sprake van een aangrenzend fietspad dat slechts 1m breed is. Door daarop uit te wijken maak je de situatie misschien voor jezelf wat veiliger, maar breng je fietsers in levensgevaarlijke situaties: Inhalen door op straat uit te wijken, gedwongen om vlak langs het paard te gaan,... Ik rijd ook graag paard, ook in het verkeer, maar ik ben er als fieter/voetganger/automobilist en moeder ook niet van gediend wanneer ruiters mij en mijn kwetsbare kinderen in een gevaarlijke situatie dwingen. Ook dat zet kwaad bloed! Terecht!

Mijn conclusie: op deze weg paardrijden is vragen om moeilijkheden. De vraag van de paardenhouders is zeker op zijn plaats. Of het voorstel uitvoerbaar is ligt aan de goodwill, financiele situatie en structurele mogelijkheden: is er eigenlijk plaats voor een bijkomend ruiterpad?
Indien de verkeerssituatie niet verbetert lijkt het mij dat je als verstandige ruiter gedwongen wegblijft. Hoe jammer het ook is om het achterliggende strand.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:54

BELACHELIJK!!

Ik kan met mijn paard niet in de bak rijden door blessures, ik moet wel naar buiten..

Ik weet ondertussen hoe ik overige verkeerdeelnemers kan dwingen zo te handelen als ik wil ( ik zet mn paard gewoon schuin op de het fietspad zodat fietsers er wel achter moeten blijven en mn paardje niet onder me vandaan kan rennen) en ik sein naar de vrachtwagens dat ze door moeten rijden..

Kijk, het ruiterpad klinkt nu ook als de meest ideale oplossing, maar dat is het zeker niet..

gemeente westland heeft geen kennis, geld, tijd en noodzaak (in hun ogen) om een kwalitatief goed ruiterpad aan te leggen, wat er gaat gebeuren is dat er een zak zand neer gepleurd gaat worden en wij moeten ophouden met zeiken.. Na 2 regenbuien staat er meer water in dan in de sloot en is het pad ook niet meer toegankelijk en begin je weer voor af aan..

Ik vind dat ze die weg moeten afsluiten voor vrachtwagens, het is namelijk een sluiproute en niet de doorgaande weg.. echter zullen de vrachtwagens die vanaf de veiling in naaldwijk komen er niet blij mee zijn omdat die ver moeten omrijden..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:08

Romyv schreef:
BELACHELIJK!!

Ik kan met mijn paard niet in de bak rijden door blessures, ik moet wel naar buiten..

Ik weet ondertussen hoe ik overige verkeerdeelnemers kan dwingen zo te handelen als ik wil ( ik zet mn paard gewoon schuin op de het fietspad zodat fietsers er wel achter moeten blijven en mn paardje niet onder me vandaan kan rennen) en ik sein naar de vrachtwagens dat ze door moeten rijden..

Kijk, het ruiterpad klinkt nu ook als de meest ideale oplossing, maar dat is het zeker niet..

gemeente westland heeft geen kennis, geld, tijd en noodzaak (in hun ogen) om een kwalitatief goed ruiterpad aan te leggen, wat er gaat gebeuren is dat er een zak zand neer gepleurd gaat worden en wij moeten ophouden met zeiken.. Na 2 regenbuien staat er meer water in dan in de sloot en is het pad ook niet meer toegankelijk en begin je weer voor af aan..
Ik vind dat ze die weg moeten afsluiten voor vrachtwagens, het is namelijk een sluiproute en niet de doorgaande weg.. echter zullen de vrachtwagens die vanaf de veiling in naaldwijk komen er niet blij mee zijn omdat die ver moeten omrijden..

Mee eens!
Ik sta op trainingsstal Madepolder (westernstal) en daar moet je ook uitkijken met oversteken! Ik heb ook op een stalletje op de Haagweg gestaan, hetzelfde probleem..
En de kwaliteit van ruiterpaden zijn echt bagger.. In madestein moet je uitkijken dat je paard geen drainage in zijn hoeven krijgt!
Ik vind het heerlijk buitenrijden! Alleen de kwaliteit van de ruiterpaden mogen ook beter..
En inderdaad is het lévensgevaarlijk langs die drukke weg!! Frusty

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:42

In madestein en de uithof mag je in je hande klappen zo goed als de paden zijn hoor!! Ze wordt nu wat oud, maar ze zijn gedraineerd en worden iedere week gesleept ed. vroeger was het helemaal bagger!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:45

Er ligt iig nog een fietspad. Kan je toch even uitwijken als er iets aankomt. Maar ga zelf ook amper de weg weer op. Niet omdat mjin paard niet verkeersmak is maar omdat ze van andere dingen kan schrikken. Er is te weinig ruimte om een stap opzij te doen. Enige manier is om bij enge dingen al echt middenop te gaan rijden zodat de auto's er niet langs kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:01

Romyv schreef:
In madestein en de uithof mag je in je hande klappen zo goed als de paden zijn hoor!! Ze wordt nu wat oud, maar ze zijn gedraineerd en worden iedere week gesleept ed. vroeger was het helemaal bagger!!

ik wilde net zeggen, idd madesteijn is net een jaar of wat behoorlijk opgeknapt! M.i. aardig goed te rijden hoor, uitkijken waar je rijdt moet altijd, waar je ook rijdt...

en ik mis ook het in het stukje, dat vanaf manege noorland, een ruiterpad zowat op t strand eindigt.
t heeft de eigenaresse tien jaar lobbyen gekost, maar t is er wel!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:04

vind het zo raar dat het daar idd wel kon, ik heb daar ook even gestaan en kwam nooit een auto tegen op die weg :s naar mijn inzien was de noodzaak daar lager dan bv in poeldijk :X

Maar is dat pad bij noordland niet aangelegd voor de fusie van de gemeentes? 's Gravenzande moest natuurlijk toen zn potje nog even legen zodat ze arm bij gemeente westland aansloten, want stel je voor dat jou inleg groter is dan van de andere gemeentes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:08

[quote="Romyv"]vind het zo raar dat het daar idd wel kon, ik heb daar ook even gestaan en kwam nooit een auto tegen op die weg :s naar mijn inzien was de noodzaak daar lager dan bv in poeldijk :X
quote]

wow, nou tot een jaar nadat het ruiterpad aangelegd was, heb ik daar gereden, en ben regelmatig met buitenritten van mijn sokken / hoeven afgereden door auto's die met 70 de bocht door scheurden.
Waarschijnlijk heb jij daar in de winterperiode gestaan?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:21

Zelfs hier in Friesland vind ik buiten rijden soms nog een ramp, vooral als je een paard verkeers mak wil maken mag je wel van goede huizen komen. Wij wonen bij een veerooster, en ik moet dus altijd langs het veerooster, het hek wil niet goed open omdat het gras daar niet goed gemaaid is en ik moet dus echt door een stukje van een meter en als er dan een auto toevallig over het veerooster rijdt schrikt mijn paard zich rot. Auto's rijden altijd erg hard, en houden ook totaal geen rekening met je En ik woon écht afgelegen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:31

eevita schreef:
Romyv schreef:
vind het zo raar dat het daar idd wel kon, ik heb daar ook even gestaan en kwam nooit een auto tegen op die weg :s naar mijn inzien was de noodzaak daar lager dan bv in poeldijk :X

wow, nou tot een jaar nadat het ruiterpad aangelegd was, heb ik daar gereden, en ben regelmatig met buitenritten van mijn sokken / hoeven afgereden door auto's die met 70 de bocht door scheurden.
Waarschijnlijk heb jij daar in de winterperiode gestaan?

nee 2 zomers en 1 winter.. maar ik kwam van de haagweg weg, dus was al aardig wat verkeer gewend.. misschien scheeld dat Knipoog

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:34

Ook wij wonen aan een 80 km weg en hier lijkt het net het circuit van Zandvoort wel, vooral die idiote motorrijders met soms wel meer dan 200 km te knallen. Eén voordeel heeft het echter wel de paarden kijken niet op of om van dit soort geluiden, maken niets van trekkers, auto, bussen of brommers. Maar er bovenop nee, wacht wel tot we gaan verhuizen naar de stilte.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:56

hahahaha ja idd, als je paardje daar mak is kan je pas echt zeggen dat ti verkeerstmak is!!

Bijna iedereen die een paard koopt als verkeersmak, kan hem hier verkeersmak gaan maken want het is geen vergelijking met wat er aan auto's rijdt in de polder Knipoog

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:16

Ook ik ken het probleem! de paarden die ik deed (sinds kort niet meer) staan aan dezelfde weg als Patrick van de Meer.
Het was voor mij, met een niet super braaf maar ook niet staats gevaarlijk paard, niet makkelijk om bij het strand te komen.
Waar ik ongeveer een half uurtje over deed denk?? Ik moest over het fietspad waar het druk is met fietsers en scooters! Op de weg reden de auto`s (nouja mogen) 60 km.
Het is ook echt niet normaal hoe nauw dan de brommers etc langs je komen waar je paard onverwachts erg van kan schrikken...logisch het is geen breed fietspad.

Het was ook niet echt mogelijk dus om buiten te rijden, alleen met een echt super braaf paardje! Ik heb even een voorbeeld ook, er werden 2 paarden beleerd in Varik voor de kar...daar waren ze super braaf!! weinig verkeer maar toch wel wat. Ik weet zeker dat als ze hier terug zouden komen pas ECHT verkeersmak moesten worden...aan de ene kant razende auto`s en de andere kant een sloot...hmmmm

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:29

iK snap het allemaal eigenlijk niet zo heel goed? Van de stallen die ik hierboven lees (Madepolder, El Sham, Arckelhoeve) is overal een weg met een normaal breed fietspad ernaast, naar Madesteijn toe. Vanaf Madesteijn kan je helemaal binnendoor zonder wegen naar het strand. Waarom ga je dan niet gewoon op het fietspad rijden? Knappe politieagent die je daarvoor wil bekeuren? Ik heb zelf vroeger genoeg buitenritten gemaakt vanaf El Sham en ik had eigenlijk nooit problemen. Heb ook een tijdje op Madepolder gestaan en beter dan dat kun je je eigenlijk niet wensen... Arckelhoeve heb ik nooit gestaan, maar weet waar de stal ligt en het lijkt mij ook niet een mega- probleem? Behalve misschien bij de rotonde en het kronkelende weggetje naar de Madepolderweg toe...
Misschien denk ik wel te simpel of heb ik gewoon een bomproof paard? Maar dan komt de redenering van Rick Duivensteijn de hoek omkijken...

Edit: Over het toeteren en te hard rijden hoor je me verder niet. Vind ik ook ronduit aso gedrag!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:33

Het fietspad van elsham naar de madepolder is denk 2,5x zo breed als het fietspad waar de arckelhoeve aan ligt.. Sterker nog, als je daar met je paard aan de hand loopt, loop je tegen elkaar aan! Je kan echt krap aan met zn 2tjes naar elkaar fietsen maar dan is het net nog geen stuur aan stuur werk..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:42

Madepolder is niet zo erg, enige nadeel is dat je over moet steken..
Maar dan zit je ook gelijk in madestein zelf.. Knipoog
Dus daar hoor je mij niet over klagen Tong uitsteken Alleen over het oversteken..

Trouwens over de ruiterpaden: Vroeger was het helemaal bagger ja, en het is op sommige stukken hélemaal perfect, maar op sommige stukken ook totaal niet.. Bloos!
Maarja, das weer wat anders;)

Ik hoop dat er iets aan gedaan word, zeker bij Arckelhoeve! Jeetje, als mijn paard daar zou staan, zou ik nooit naar buiten kunnen!