Zeer matig jaar voor Veulenveiling Brabant

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeer matig jaar voor Veulenveiling Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 06:48

www.horsetelex.nl

Het fraaie weer, de volle hippische agenda, enige ‘veulenmoeheid’ na 'Borculo' en 'Deurne', maar ook een niet al te spectaculaire collectie veulens, dat alles tezamen hield de toeschouwers thuis of elders en bracht afgelopen zaterdagavond in Oirschot geen spectaculaire prijzen op de borden.

In tegenstelling tot 'Borculo' en 'Deurne' vist Oirschot in de veel beperktere regionale fokkersvijver van de KWPN-afdelingen West, Midden-Zuid en Zuid-Oost Brabant. Het siert de organisatie dat zij ondanks het beperktere aanbod probeert niet teveel concessies te doen aan de kwaliteit van de geselecteerde veulens en derhalve een minder groot aantal veulens, en minder inkomsten, accepteert. Echte uitschieters waren er niet dit jaar in Oischot en de gemiddelde verkoopprijs per veulen lag ongeveer 25 procent lager dan vorig jaar.

Het kopnummer was dit jaar een voshengst van de preferente Jazz. Deze langgelijnde en goed in het rechthoeksmodel staande Diovannie draaft met een opvallend fraai voorbeengebruik en komt uit de Krack C-merrie Vodorette. De volle broer van Vodorette, de hengst Triomf, liep in 2003 op de derde plaats in de kampioenskeuring in Den Bosch en werd aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Diovannie werd afgeslagen op 12.000 euro en is gefokt door J.M. Koopmans uit Westelbeers.

Op de tweede plaats kwam een merrieveulen van Sir Shutterfly, de volle broer van het fenomenale springpaard Shutterfly die met Meredith Michaels Beerbaum onder meer tweemaal de Wereldbeker op zijn naam schreef. Met de hengsten Animo, Libero H en Voltaire in de pedigree mag van de door de familie Guns in het Belgische Hamont gefokte Djambowana verwacht worden dat zij een flink pak springgenen geërfd heeft. Het donkerbruine merrieveulen bracht 10.500 euro in het laatje.

Als derde en laatste veulen in de categorie 'tienduizend plus' werd het hengstveulen Durban J (v.Douglas) afgeslagen op precies 10.000 euro. De grootmoeder van de fraaie bruine, de keur preferente Burggraaf-merrie Myraja, is de moeder van de KWPN-gekeurde hengst Revenge W (v.Animo). Als fokker van Durban J staat Ad de Jong uit Chaam te boek.

In Oirschot waren 43 veulens aangemeld, maar werden drie veulens niet gegund en werd één veulen niet geveild. De overige 39 veulens brachten gemiddeld 6.214 euro op, waarbij de merrieveulens met gemiddeld 6.413 euro iets duurder waren dan de hengstveulens met 6.090 euro. De in de dressuurrichting gefokte veulens brachten met gemiddeld 6.362 euro iets meer euro's in het laatje dan de in de springrichting gefokte veulens met 6.100 euro.

Reacties: [F-AM] Veulenveilingen 2008. Wie, wat, waar?

Rambobo

Re: Zeer matig jaar voor Veulenveiling Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:44

Jammer dat ik er niet bij was dus dit jaar, had mij aanzienlijk kunnen schelen dus Knipoog

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:43

he, €6000 voor een veulen vind ik ook goed betaald hoor.blijft afwachten wat het wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:03

leuk dat die van hans duurste hengst was.

erg leuk veulen!

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:39

Ik ben er geweest..
Viel erg tegen vergeleken met de voorgaande jaren! Ik vond de veulens ook wel minder..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:55

Zat geen echte goede bij, wat mij betreft.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:30