www.coevordenaanhuis.nl
Hilbert Meijering is afgelopen week tijdens de Nationale Tuigpaardendag in Ermelo tot zijn grote verrassing tot fokker van het jaar gekozen. De 71-jarige inwoner van Oosterhesselen dankt de uitverkiezing aan zijn inzet voor de tuigpaardenfokkerij in Nederland. Het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) en de organisatoren van de Nationale Tuigpaardendag zetten Meijering in Ermelo terecht flink in het zonnetje.
De Drentse topfokker kreeg de zilveren KWPN-speld en bijbehorende oorkonde. En als toegift een staande ovatie van de meer dan 5.000 toeschouwers. ‘Het was uniek om dit mee te mogen maken. Ik ben er enorm trots op‘, aldus Meijering. Kenners karakteriseren de huldiging van Hilbert Meijering als een ‘gouden kroon op een leven met paarden‘. Zelf komt Hilbert al decennia lang met een aantal zelf gefokte merries uit op concoursen en nationaal gezien timmeren de Waterman-nakomelingen Lamoer van Lammert Vinke en Melviro van Thomas van der Weiden aan de weg.
Zijn collega‘s tonen zich lyrisch over de wijze waarop Meijering de tuigpaardenfokkerij in Nederland de afgelopen vijftig jaar op een hoger niveau heeft gebracht. ‘Hilbert heeft meer dan 200 paarden gefokt, een ongekende prestatie. De paarden gingen naar alle delen van de wereld, tot aan Amerika en Japan toe. De manier waarop hij bezig is met de paarden is indrukwekkend. Hij heeft door zijn vakkennis een belangrijk stempel op de tuigpaardenfokkerij gedrukt.‘
De paardensport is voor Hilbert het allermooiste. Hij blijft bescheiden, maar niettemin reeg hij in zijn loopbaan het ene succes aan het andere. In 2005 werd de schimmel Lamoer, gefokt in de stal van Meijering, gekozen als tuigpaard van het jaar. De Waterman-zoon werd gefokt uit de stamboekmerrie Charlie en heeft met zijn stijlvol optreden al veel succes geboekt. Hilbert: ‘Lamoer heeft een karakter dat je maar weinig tegenkomt bij de tuigpaarden: al start hij vijf of zes keer op een dag, hij gaat er helemaal voor!‘ Ook Lamoer‘s volle broer Glamoer, ook vaak present op concoursen, komt uit de stallen van Meijering.
De boerderij aan de Burg. De Kockstraat ademt paarden. Meer dan vijftig paarden en veulens lopen in de weilanden en de stallen. ‘Paarden domineren mijn leven. Mijn vader was er al gek mee. Die ging al naar keuringen en concoursen en dat heb ik samen met mijn vrouw Gerritdina in de loop van de tijd behoorlijk uitgebreid.‘ Natuurlijk is Hilbert Meijering trots op de erkenning voor zijn levenswerk. ‘Maar‘, zegt hij, ‘eigenlijk ben ik veel trotser op mijn kinderen. Het doet mij bijzonder goed dat onze dochters Geesje en Hennie en zoon Bertus (43) én niet te vergeten onze kleinkinderen al net zo fanatiek en gedreven zijn.‘