Minderhoud begrijpt plasincident van Nadine nog altijd niet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minderhoud begrijpt plasincident van Nadine nog altijd niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 09:07

www.gelderlander.nl

Zijn paard Nadine graast rustig in de Harskampse weilanden. Oost west, thuis best, zogezegd. Ook dressuurruiter Hans Peter Minderhoud is blij dat hij terug is van de mooiste trip uit zijn sportersbestaan.

Olympisch zilver (achter Duitsland) in de landenwedstrijd, een vijfde plaats in het individuele klassement. Dat was de oogst voor de geboren Zeeuw. De wedstrijden in het klamme Hongkong (ver weg van de drukte in Peking) lijken alweer erg lang geleden.

"Ik ben trots op onze prestaties. Natuurlijk gingen we voor goud met de ploeg. Maar ja, Imke (Schellekens) en ik scoorden matig in de Grand Prix. Toen was de gouden plak eigenlijk al meteen uit beeld verdwenen. Dan is zilver dus het maximaal haalbare."

Minderhoud denkt nog wel eens terug aan de eerste minuten na de gewraakte GP-proef. "Nadine liep die avond niet zoals gewoonlijk. Ik moest haar meer dan anders er doorheen trekken. Wat bleek, direct na afloop moest zij enorm plassen. Dat duurde een paar minuten, echt niet normaal."

"Tijdens de proef was Nadine gelukkig te druk om te kunnen plassen. Wie nodig naar de wc moet, presteert natuurlijk niet optimaal. Dat geldt niet alleen voor mensen. De paarden dronken in Hongkong vanwege de hitte erg veel. Dat deden ze ook elke dag. Uitgezonderd die ene keer ging het nergens fout. Ik heb er nog altijd geen sluitende verklaring voor."

Minderhoud staat er liever ook niet te lang bij stil. "Ik denk wel dat die matige score in de Grand Prix doorwerkte in de zienswijze van de jury bij de Grand Prix Spécial. Uiteindelijk was het verschil met de nummers drie en vier na de afsluitende kür minimaal. Toch ben ik erg tevreden over het eindresultaat. Vooraf had ik direct getekend voor de vijfde plaats."

De enthousiaste reacties op zijn kür vormden voor de Harskamper het hoogtepunt van zijn olympisch avontuur. "Toen viel alles op zijn plek. Dan weet je echt waarvoor je alles hebt gedaan. Dat voldane gevoel drong direct tot mij door. Echt geweldig."

Minderhoud werkt na thuiskomst alweer enkele dagen met jongere paarden toe naar nationale wedstrijden. Nadine krijgt de komende tijd rust.

"Ze heeft de verre trip gelukkig gezond doorstaan. Het is niet goed haar nu zwaar te belasten. Ik verwacht dat wij eind oktober voor het eerst gezamenlijk starten. Dan staat in het Deense Odense de eerste wereldbekerwedstrijd van het nieuwe seizoen op de kalender."

EsmeeF

Re: Minderhoud begrijpt plasincident van Nadine nog altijd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:15

Het was inderdaad onwijs balen dat de eerste proef deels tegengehouden werd door een volle blaas, maar desondanks vind ik dat HP & Nadine het waanzinnig goed gedaan hebben! Zo'n jong paard en ook voor Hans Peter was het erg spannend. In mijn ogen hebben ze hier echt laten zien wat ze in hun mars hebben Knipoog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:18

Ja ik heb het ook ooit eens gehad. Mijn paard toen moest toen ook nodig plassen tijdens de proef. Hij scheen ook met zn leutertje eruit gelopen te hebben en in de stap verkrampte hij helemaal. Hij scoorde altijd goed op de stap en nu onvoldoendes. De jury heeft wel op het protocol geschreven dat het paard waarschijnlijk nodig moest plassen. Haha!
Na de proef ging hij meteen staan en er kwam echt een vloedgolf uit. Ach gut

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:21

Cayenne schreef:
www.gelderlander.nl
*knip
Minderhoud denkt nog wel eens terug aan de eerste minuten na de gewraakte GP-proef. "Nadine liep die avond niet zoals gewoonlijk. Ik moest haar meer dan anders er doorheen trekken. Wat bleek, direct na afloop moest zij enorm plassen. Dat duurde een paar minuten, echt niet normaal."

."

Doet hij dat gewoon, of heeft hij het verkeerde woord gebruikt. Bloos

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:24

Nagelbijten / Gniffelen heel bekend probleem, de mijne heeft er ook een handje van, alleen meneer plast alleen in zijn box of op de trailer en er mag zeker niemand toe kijken Nagelbijten / Gniffelen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:25

mooney schreef:
Cayenne schreef:
www.gelderlander.nl
*knip

."

bij wijze van spreken
het is een uitdrukking , iemand er door heen trekken
of in dit geval dus een paard
nooit van gehoord?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:27

nickyu schreef:
mooney schreef:
[Doet hij dat gewoon, of heeft hij het verkeerde woord gebruikt. Bloos

bij wijze van spreken
het is een uitdrukking , iemand er door heen trekken
of in dit geval dus een paard
nooit van gehoord?

Dacht ik ook toen ik het schreef, maar je kan het van 2 kanten bekijken Knipoog
Ik vind dat hij het goed gedaan heeft hoor!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:28

doet ut m iig niet na Haha!

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:29

mooney schreef:
Cayenne schreef:
www.gelderlander.nl
*knip

."

Eindelijk eens eentje die zichzelf verspreekt en de waarheid zegt zonder goed na te denken Clown

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:25

Heel jammer van dat plasincident. Wij hebben het ook eens gehad (wel errug sh*it). Het was tijdens één van de dagen van Laurens van Lieren. Onze hengst loopt altijd super gedragen, verzameld en lekker voorwaarts en toen zag het er niet uit helaas... Wij wisten niet waar dit aan kon liggen, totdat hij op de trailer kwam en er een vloedgolf kwam, tja.... het was duidelijk Bloos Jammer maar helaas.... het zijn geen robots.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:39

Jammer, maar dat kan altijd gebeuren. En HP & Nadine hebben nog steeds een topprestatie geleverd!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:50

Nee, het zijn geen robots...

Maar waarom lijken mensen dan toch te vergeten dat paarden moeten plassen? Een paar keer per dag dus óók op een wedstrijd moet een paard plassen! Als ik groom ben voor een vriendin let ik er extra goed op en als ik zie dat een paard 'volloopt' zorg ik dat het ergens kan gaan lozen. Bij voorkeur voor de proef Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:09

miep1979 schreef:
Nagelbijten / Gniffelen heel bekend probleem, de mijne heeft er ook een handje van, alleen meneer plast alleen in zijn box of op de trailer en er mag zeker niemand toe kijken Nagelbijten / Gniffelen

Jij weet het dus precies en je zorgt dat het ook gebeurt +:+.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:12

Equinecoach schreef:
Nee, het zijn geen robots...

Maar waarom lijken mensen dan toch te vergeten dat paarden moeten plassen? Een paar keer per dag dus óók op een wedstrijd moet een paard plassen! Als ik groom ben voor een vriendin let ik er extra goed op en als ik zie dat een paard 'volloopt' zorg ik dat het ergens kan gaan lozen. Bij voorkeur voor de proef Haha!

Hoe zie je dat bij een paard en hoe zorg je er dan voor dat hij voor de proef plast?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:12

Leuke reactie van HP, ze hebben het keurig gedaan. Lachen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:39

lindake schreef:
Hoe zie je dat bij een paard en hoe zorg je er dan voor dat hij voor de proef plast?

Ten eerste moet je je paard 'kennen' niet alleen als je erop zit maar ook ernaast. Elk paard heeft bepaalde 'patroontjes' al dan niet geleerd van ons 'mensen'. Leer ze 'lezen'.
Let goed op als je ziet dat ze gaan plassen en let dan goed op de voortekenen de keer daarna. De meeste ruinen laten hun piepie er een beetje uithangen, hoe erger ze moeten, hoe meer eruit. De staart kan hier een beetje bij gedragen worden.

Bij de meeste merries (en de mijnes) zie ik dat de staart gedragen wordt (als ze dit al doet, meer dan normaal dus, maar minder dan als ze zou poepen, snappie? Haha! ). Daarbij kun je zien dat ze óf wat meer eronder lopen (achterbenen) óf juist ruimer naar achter. Net wat meer de druk van de blaas ontlast.

Er zijn uiteraard ook andere tekenen en combo's ervan maar dit is wat mij door de jááááren heen is opgevallen Knipoog

Kern is dus dat je wel weet en ziet wanneer je paard ontspannen loopt (zonder volle blaas), en wanneer dit afwijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:00

Vaak heeft een paard in de routine een vast moment om te plassen en na verloop van tijd kun je dat wel gaan herkennen, zeker als je heel intensief met je paard bezig bent en goed observeert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:08

volgens mij was het gewoon veel te warm en te vochtig daar,als je in een kikkerlandje geboren bent als paard kun je volgens mij niet optimaal presteren in z'on ander klimaat...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 01:09

Wat ik niet snap, is dat ze zulke toppaarden niet leren plassen op commando. Dat kan je een paard echt leren! Die van mij kan het ook. Het kost wel wat tijd ja, maar daar heb je de rest van zijn paardenleven plezier van...

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:47

DonCamillo schreef:
Wat ik niet snap, is dat ze zulke toppaarden niet leren plassen op commando. Dat kan je een paard echt leren! Die van mij kan het ook. Het kost wel wat tijd ja, maar daar heb je de rest van zijn paardenleven plezier van...

Dat lijkt me echt moeilijk paard op commando leren plassen Haha!