Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
detour schreef:Gelukkig maar dat er met de Gelderse paarden minder problemen zijn mbt afwijkingen dmv inteelt of andere oorzaken, etc..
detour schreef:Amor lijkt me ook niet geweldig, want het Gelderse paard staat toch juist bekend om zijn stabiele nuchtere en vriendelijke inslag?
Soms gaat men teveel voorbij aan het karakter..
Wat vind jij minder aan Ahoy?
Juliette86 schreef:Ben zelf geen warmbloeden fan maar vind het wel jammer dat de Gelderlander zo vern**kt wordt door het kruisen met de rijpaarden om een beter sportpaard te fokken uit een Gelderlander (of hun onhandelbare heethoofden handelbaarder te maken). Dit type staat bekend om zijn gezondheid en een goed bruikbaar karakter, ook voor de niet Anky's onder ons. Jammer dat dit met het huidige beleid verloren gaat.
Wat dat betreft pleit ik wel voor een apart stamboek voor dit type. Kunnen ze het daar mooi die goede eigenschappen behouden voor de echte liefhebbers en kan het KWPN lekker verdergaan met het vernielen van het zoveelste ras.
Sjuimpje schreef:Juliette86 schreef:Ben zelf geen warmbloeden fan maar vind het wel jammer dat de Gelderlander zo vern**kt wordt door het kruisen met de rijpaarden om een beter sportpaard te fokken uit een Gelderlander (of hun onhandelbare heethoofden handelbaarder te maken). Dit type staat bekend om zijn gezondheid en een goed bruikbaar karakter, ook voor de niet Anky's onder ons. Jammer dat dit met het huidige beleid verloren gaat.
Wat dat betreft pleit ik wel voor een apart stamboek voor dit type. Kunnen ze het daar mooi die goede eigenschappen behouden voor de echte liefhebbers en kan het KWPN lekker verdergaan met het vernielen van het zoveelste ras.
Het KWPN of haar beleid vernielt niets
Het zijn de fokkers die de keuzes maken, niet het KWPN.
Zelf hebben wij een Gelderse staan welke wij hebben gedekt met een rijpaard hengst, ik zie in de merrie veel eigenschappen die ik graag in een rijpaard terug zie en het maakt mij dan niet uit of het een GP of DP papier is. Als er iemand is die vind dat ik nu afbreuk doe aan het Gelders stamboek dan is die persoon vrij om een bod op de merrie uit te brengenVooralsnog zal dat niet snel gebeuren omdat in de praktijk blijkt dat er niet genoeg liefhebbers zijn voor voldoende afzet.
Sjuimpje schreef:Juliette86 schreef:Ben zelf geen warmbloeden fan maar vind het wel jammer dat de Gelderlander zo vern**kt wordt door het kruisen met de rijpaarden om een beter sportpaard te fokken uit een Gelderlander (of hun onhandelbare heethoofden handelbaarder te maken). Dit type staat bekend om zijn gezondheid en een goed bruikbaar karakter, ook voor de niet Anky's onder ons. Jammer dat dit met het huidige beleid verloren gaat.
Het KWPN of haar beleid vernielt niets
Het zijn de fokkers die de keuzes maken, niet het KWPN.
Zelf hebben wij een Gelderse staan welke wij hebben gedekt met een rijpaard hengst, ik zie in de merrie veel eigenschappen die ik graag in een rijpaard terug zie en het maakt mij dan niet uit of het een GP of DP papier is. Als er iemand is die vind dat ik nu afbreuk doe aan het Gelders stamboek dan is die persoon vrij om een bod op de merrie uit te brengenVooralsnog zal dat niet snel gebeuren omdat in de praktijk blijkt dat er niet genoeg liefhebbers zijn voor voldoende afzet.
jantina schreef:Volgens mij zijn er mensen die overal grote complotten in zien
Leonora schreef:Als mensen de moeite hadden genomen om in Ermelo naar de KWPN-keuring van het Gelders Paard te komen
dan hadden ze nog een aantal hele moderne en mooie Gelderse paarden kunnen zien![]()
In de filmpjes die GPA gebruikt heeft voor tv Gelderland, zie je een paar paarden die meer lijken op tuigpaarden dan
op Gelderse paarden
Ga donderdag in ieder geval kijken in Beesd
wij hebben twee Gelderse merries drachtig van een Gelderse hengst
en eentje van een rijpaardhengst
weet nu al dat we het rijpaardveulen makkelijk kunnen verkopen
in de praktijk is dat voor Gelderse veulens meestal iets lastiger
als er uberhaupt vanaf het begin veel belangstelling was geweest voor dit type paard
en het voor hoge bedragen van eigenaar veranderd was, dan zouden ze nu ook nog
veel meer gefokt worden
hilden1971 schreef:Leonora schreef:Als mensen de moeite hadden genomen om in Ermelo naar de KWPN-keuring van het Gelders Paard te komen
dan hadden ze nog een aantal hele moderne en mooie Gelderse paarden kunnen zien![]()
In de filmpjes die GPA gebruikt heeft voor tv Gelderland, zie je een paar paarden die meer lijken op tuigpaarden dan
op Gelderse paarden
Ga donderdag in ieder geval kijken in Beesd
wij hebben twee Gelderse merries drachtig van een Gelderse hengst
en eentje van een rijpaardhengst
weet nu al dat we het rijpaardveulen makkelijk kunnen verkopen
in de praktijk is dat voor Gelderse veulens meestal iets lastiger
als er uberhaupt vanaf het begin veel belangstelling was geweest voor dit type paard
en het voor hoge bedragen van eigenaar veranderd was, dan zouden ze nu ook nog
veel meer gefokt worden
Dus de hoofdzaak zijn weer eens de centjes en niet de passie voor het gelderse paard. Of zie ik dit nu verkeerd.
Citaat:als wij geen passie hadden voor het Gelders Paard waren we allang gestopt met het fokken ervan
maar je ogen sluiten voor de realiteit is ook niet handig;
als je Gelderse paarden blijft fokken en je kunt ze moeilijk kwijt omdat er weinig vraag is,
moet je jezelf toch wel eens afvragen waar je mee bezig bent.
Elisa2 schreef:Gelders bloed moet echt behouden worden,bij de gelderse merrie's op de keuring in ermelo konden sommige beter bewegen dan de meeste dressuurmerries.
hilden1971 schreef:Daarom moet je juist een apart stamboek hebben en niet meer kruisen met KWPN rijpaarden, omdat dit de markt verziekt. Gelders puur gelders laten, niet verkeerd bedoeld. De enige die hiervan profiteert is het stamboek(KWPN) door beweging mee te geven vanuit de gelderse lijn, aan hengsten die bij het minste al hun been breken en niet in balans zijn. Ja zo kan iedereen een paard fokken met een goede basis. Niets verkeerd bedoeld aan jullie adres maar het ras en het type beschermen doen ze niet puur uit eigen belang.
Ilegra schreef:We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.
Maar ja wie ben ik