Grote impasse rond het zeldzame Gelders Paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote impasse rond het zeldzame Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:29

www.levendehave.nl

Zelfs na politieke inmenging is er nog altijd geen duidelijkheid over de toekomst van het zeldzaam geworden Gelders paard. De Gelderlander Paard Associatie (GPA) zegt dat het een ras is met een eigen type en bloedvoering, de KWPN houdt het op alleen maar een type.

Begin dit jaar stemde de Tweede Kamer bijna unaniem vóór de motie om het Gelders bloed in stand te houden. Voornaamste redenen: het goede karakter van het paard en biodiversiteit. De minister klopte aan bij de KWPN en gaf het stamboek de opdracht in juni met een nota over het Gelders paard te komen. “Nu, eind augustus, is er nog steeds niets ontvangen”, zegt een teleurgestelde Anton van Lijssel, bestuurslid van de GPA. “Elke dag dat we langer wachten, komt het voortbestaan van het Gelders paard meer in gevaar. Er zijn nog wel voldoende bloedlijnen, maar het gaat daarbij veelal om oude dieren. Van een hengst van 28 weet je niet of hij volgende week nog in leven zal zijn.”

Veelzijdigheid
Het Gelders paard speelt een prominente rol in het programma op de tweede dag (4 september) van het WK Vierspannen in Beesd. Het is voor het eerst dat het Gelders paard zo in de spotlights staat. Er zijn verschillende shows met Gelderse paarden: een dressuurclinic van een Grand Prix-amazone, een optreden van de voltigegroep die Nederland heeft vertegenwoordigd op het EK en een demonstratie van de Nederlands kampioen tweespannen mennen. In de stand van de GPA wordt tijdens het gehele WK via een fototentoonstelling en een video de bloedspreiding en veelzijdigheid van het Gelders paard getoond. Daarmee moet de interesse van het publiek worden aangewakkerd. “Het is een ideaal paard voor kleinschalige paardenhouders”, meent Van Lijssel. “Heel braaf en gezond, je kunt er fijne bosritten op maken, je kunt hem voor de wagen spannen en voor het boerenwerk gebruiken. Wat veel mensen niet weten, is dat het ook een echt sportpaard is. Zelfs aan WK’s en Olympische Spelen kun je het Gelders paard zien deelnemen.”

Eigen stamboek?
De Gelderse stermerrie Coravivera (23 jaar oud) was vorig jaar nog drachtig. Ze werd gedekt door de 22-jarige Gelderse keurhengst Elegant.Van Lijssel betreurt het meningsverschil met het KWPN over de bloedvoering. "We zitten echt op die nota te wachten, ik ben heel benieuwd wat daar in komt te staan. Als het KWPN bij zijn eerdere standpunten blijft, dan moeten we zelf wel opgaan voor erkenning met de aanvraag van een eigen stamboek. We gaan nu eerst tijdens het WK Vierspannen een prachtige show rond het Gelders paard geven, daarna zien we verder.”

Verwant artikel:

[VN] Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

NatasjavE

Re: Grote impasse rond het zeldzame Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:41

off-topic:
Ik ben al weer bang voor de reacties die we zometeen in dit topic gaan aantreffen.
Ik zou op voorhand graag willen melden dat het een type is en geen ras.

On-topic:
Ik ben wel heel benieuwd naar wat hier uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:06

Ben zelf geen warmbloeden fan maar vind het wel jammer dat de Gelderlander zo vern**kt wordt door het kruisen met de rijpaarden om een beter sportpaard te fokken uit een Gelderlander (of hun onhandelbare heethoofden handelbaarder te maken Clown ). Dit type staat bekend om zijn gezondheid en een goed bruikbaar karakter, ook voor de niet Anky's onder ons. Jammer dat dit met het huidige beleid verloren gaat.

Wat dat betreft pleit ik wel voor een apart stamboek voor dit type. Kunnen ze het daar mooi die goede eigenschappen behouden voor de echte liefhebbers en kan het KWPN lekker verdergaan met het vernielen van het zoveelste ras.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:28

Is zeker zonde idd, helemaal mee eens, net als het verne*ken van het klassieke Friese ras. We hebben een paar klassieke rassen gehad, maar door dat gerotzooi dmv vermenging kun je idd alleen nog maar van een type spreken. Zonde zonde zonde, Gelderse paarden zijn keihard, goed beenwerk, goede voeten, betrouwbaar karakter, maag goed, ze consument ebslist en economische belangen gaan voor.

Gelukkig maar dat er met de Gelderse paarden minder problemen zijn mbt afwijkingen dmv inteelt of andere oorzaken, etc..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:42

detour schreef:
Gelukkig maar dat er met de Gelderse paarden minder problemen zijn mbt afwijkingen dmv inteelt of andere oorzaken, etc..

En om deze inteelt problemen in de toekomst ook niet krijgen is het dus bitter noodzakelijk om zo nu en dan een rijpaard, het liefst uit een gelderse moederstam, in te kruisen. Uiteraard moet het (moderne)Gelderse type, de veelzijdigheid en het goede karakter bewaard blijven.

Op dit moment is de spoeling voor veel Gelderse merries dun om een juiste hengst te kiezen. Zeker nu Upperville naar het buitenland is vertrokken. Veel moderne Gelderse hengsten voeren het bloed van Amor/El Corona/Koss.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:44

DA's ook niet het makkelijkste bleod he? Is er van Ahoy nog sperma verkrijgbaar? Die staat toch bekend om zijn geweldige karakter? Wij hadden een kleinzoon van hem, was echt een keihard en taai dier, was mix met Paledo, da's dan weer pionbloed, maakte hem wat heter ahw..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:01

Het is niet het makkelijkste bloed maar wel heel goed bloed. Ik zou liever Amor wat verder weg zien.
Ik ben echter geen groot fan van Ahoy/Rubus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:03

Amor lijkt me ook niet geweldig, want het Gelderse paard staat toch juist bekend om zijn stabiele nuchtere en vriendelijke inslag?

Soms gaat men teveel voorbij aan het karakter..

Wat vind jij minder aan Ahoy?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:04

Gelders bloed moet echt behouden worden,bij de gelderse merrie's op de keuring in ermelo konden sommige beter bewegen dan de meeste dressuurmerries.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:17

detour schreef:
Amor lijkt me ook niet geweldig, want het Gelderse paard staat toch juist bekend om zijn stabiele nuchtere en vriendelijke inslag?

Soms gaat men teveel voorbij aan het karakter..

Wat vind jij minder aan Ahoy?

Type, kleur en beweging. Karakter is heel goed. Ik heb gewoon niets met dat paard. Kan het paard natuurlijk niet zo veel aan doen.

En Amor vererft vaak zijn niet allermakkelijkste karakter maar het is echt niet zo erg als vaak beweert word. Bovendien is het type en beweging van Amor geweldig. Hij geeft ook hard beenwerk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:50

Juliette86 schreef:
Ben zelf geen warmbloeden fan maar vind het wel jammer dat de Gelderlander zo vern**kt wordt door het kruisen met de rijpaarden om een beter sportpaard te fokken uit een Gelderlander (of hun onhandelbare heethoofden handelbaarder te maken Clown ). Dit type staat bekend om zijn gezondheid en een goed bruikbaar karakter, ook voor de niet Anky's onder ons. Jammer dat dit met het huidige beleid verloren gaat.

Wat dat betreft pleit ik wel voor een apart stamboek voor dit type. Kunnen ze het daar mooi die goede eigenschappen behouden voor de echte liefhebbers en kan het KWPN lekker verdergaan met het vernielen van het zoveelste ras.

Het KWPN of haar beleid vernielt niets Lachen
Het zijn de fokkers die de keuzes maken, niet het KWPN.
Zelf hebben wij een Gelderse staan welke wij hebben gedekt met een rijpaard hengst, ik zie in de merrie veel eigenschappen die ik graag in een rijpaard terug zie en het maakt mij dan niet uit of het een GP of DP papier is. Als er iemand is die vind dat ik nu afbreuk doe aan het Gelders stamboek dan is die persoon vrij om een bod op de merrie uit te brengen Haha! Vooralsnog zal dat niet snel gebeuren omdat in de praktijk blijkt dat er niet genoeg liefhebbers zijn voor voldoende afzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:13

Sjuimpje schreef:
Juliette86 schreef:

Zelf hebben wij een Gelderse staan welke wij hebben gedekt met een rijpaard hengst, ik zie in de merrie veel eigenschappen die ik graag in een rijpaard terug zie en het maakt mij dan niet uit of het een GP of DP papier is. Als er iemand is die vind dat ik nu afbreuk doe aan het Gelders stamboek dan is die persoon vrij om een bod op de merrie uit te brengen Haha! Vooralsnog zal dat niet snel gebeuren omdat in de praktijk blijkt dat er niet genoeg liefhebbers zijn voor voldoende afzet.

Heb er helemaal geen problemen mee als mensen GP kruisen met RP om het RP te verbeteren want fokken draait uiteindelijk om verbeteren. Vind het wel jammer dat dit uiteindelijk het originele oude type GP kan gaan nekken zeker omdat het er al niet zoveel meer zijn.

"onbekend" maakt onbemind. En wat de boer niet kent dat vreet hij niet. Zodra meer mensen kennis kunnen maken met dit paard zal de animo zeker toe gaan nemen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:23

Het gehele KWPN stamboek was niets geweest zonder de gelderse, en groninger merrie en hengsten. Maar zolang het KWPN vriendjes heeft bij het Ministerie zal er niets gedaan worden voor het echte gelderse paard en moet je maar afwachten wanneer het schip strand. Het KWPN zal nooi meewerken aan een apart stamboek en zal hiervoor de PVVE wel weer opdracht geven niet mee te werken aan een op zichzelf staand stamboek met eu erkenning. Kun je nagaan hoe groot hun macht is. Huilen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:26

Sjuimpje schreef:
Juliette86 schreef:

Het is toch echt het KWPN die uiteindelijk bepaalt waar het paard wordt ingedeeld hoor. Wanneer het niet naar de maatstaven van het KWPN is, zal een gefokt Gelders paard altijd als rijpaard worden ingedeeld en ingeschreven. Hoezo burocratisch. Cool

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:30

Volgens mij zijn er mensen die overal grote complotten in zien Clown

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:32

jantina schreef:
Volgens mij zijn er mensen die overal grote complotten in zien Clown

Nee dat niet maar geschiedenis kun je niet wissen het staat geschreven en berust op feiten!!!.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:11

Als mensen de moeite hadden genomen om in Ermelo naar de KWPN-keuring van het Gelders Paard te komen
dan hadden ze nog een aantal hele moderne en mooie Gelderse paarden kunnen zien Pling

In de filmpjes die GPA gebruikt heeft voor tv Gelderland, zie je een paar paarden die meer lijken op tuigpaarden dan
op Gelderse paarden

Ga donderdag in ieder geval kijken in Beesd

wij hebben twee Gelderse merries drachtig van een Gelderse hengst
en eentje van een rijpaardhengst

weet nu al dat we het rijpaardveulen makkelijk kunnen verkopen
in de praktijk is dat voor Gelderse veulens meestal iets lastiger

als er uberhaupt vanaf het begin veel belangstelling was geweest voor dit type paard
en het voor hoge bedragen van eigenaar veranderd was, dan zouden ze nu ook nog
veel meer gefokt worden Pling

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:18

Leonora schreef:
Als mensen de moeite hadden genomen om in Ermelo naar de KWPN-keuring van het Gelders Paard te komen
dan hadden ze nog een aantal hele moderne en mooie Gelderse paarden kunnen zien Pling

In de filmpjes die GPA gebruikt heeft voor tv Gelderland, zie je een paar paarden die meer lijken op tuigpaarden dan
op Gelderse paarden

als er uberhaupt vanaf het begin veel belangstelling was geweest voor dit type paard

Dus de hoofdzaak zijn weer eens de centjes en niet de passie voor het gelderse paard. Of zie ik dit nu verkeerd.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:29

hilden1971 schreef:
Leonora schreef:

op Gelderse paarden

Dus de hoofdzaak zijn weer eens de centjes en niet de passie voor het gelderse paard. Of zie ik dit nu verkeerd.

als wij geen passie hadden voor het Gelders Paard waren we allang gestopt met het fokken ervan

maar je ogen sluiten voor de realiteit is ook niet handig;
als je Gelderse paarden blijft fokken en je kunt ze moeilijk kwijt omdat er weinig vraag is,
moet je jezelf toch wel eens afvragen waar je mee bezig bent Ach gut

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:36

Citaat:
als wij geen passie hadden voor het Gelders Paard waren we allang gestopt met het fokken ervan

maar je ogen sluiten voor de realiteit is ook niet handig;
als je Gelderse paarden blijft fokken en je kunt ze moeilijk kwijt omdat er weinig vraag is,
moet je jezelf toch wel eens afvragen waar je mee bezig bent.

Daarom moet je juist een apart stamboek hebben en niet meer kruisen met KWPN rijpaarden, omdat dit de markt verziekt. Gelders puur gelders laten, niet verkeerd bedoeld. De enige die hiervan profiteert is het stamboek(KWPN) door beweging mee te geven vanuit de gelderse lijn, aan hengsten die bij het minste al hun been breken en niet in balans zijn. Ja zo kan iedereen een paard fokken met een goede basis. Niets verkeerd bedoeld aan jullie adres maar het ras en het type beschermen doen ze niet puur uit eigen belang.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:42

Elisa2 schreef:
Gelders bloed moet echt behouden worden,bij de gelderse merrie's op de keuring in ermelo konden sommige beter bewegen dan de meeste dressuurmerries.

dat ben ik met je eens
maar dat waren KWPN geregistreerde Geldersen

en die worden door het GPA te licht bevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:03

Ik ben geen echte fokker maar fok zo nu en dan wel een veulen.
Zelf heb ik altijd geroepen, wat een kl*te stamboek maar daar ben ik nu van terug gekomen.
Het zijn de fokkers die uiteindelijk zelf een hengst kiezen voor hun merrie.
Mocht het Gelderse paard naar de tering gaan dan kunnen we niet met een schuldige vinger naar het stamboek wijzen.

Wat betreft de bloedvoering vind ik wel dat het kwpn best terug kan gaan naar de oude eis.
We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.

Maar ja wie ben ik Bloos

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:10

plaats op deze topic nu even een stip , ga het vanavond lezen , onderwerp is erg interessant

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:38

hilden1971 schreef:
Daarom moet je juist een apart stamboek hebben en niet meer kruisen met KWPN rijpaarden, omdat dit de markt verziekt. Gelders puur gelders laten, niet verkeerd bedoeld. De enige die hiervan profiteert is het stamboek(KWPN) door beweging mee te geven vanuit de gelderse lijn, aan hengsten die bij het minste al hun been breken en niet in balans zijn. Ja zo kan iedereen een paard fokken met een goede basis. Niets verkeerd bedoeld aan jullie adres maar het ras en het type beschermen doen ze niet puur uit eigen belang.

Hoe moet het Gelderse stamboek dan aan bloedspreiding doen? Bij de groningers grijpen ze ook naar buitenlandse stamboeken voor de bloedsprijding. Dat hoeft het Gelderse type niet, dat kan terug grijpen op rijpaardhengsten die uit een goede gelderse stam komen.
Zonder El Corona en Cabochon was er op dit moment weinig meer over van het Gelderse paard denk ik.

Wat wil het GPA dan eigenlijk doen met het bloed van Zep? Zo zijn er nog wel een paar?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:51

Ilegra schreef:
We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.

Maar ja wie ben ik Bloos

Ik vind Gerlinus niet echt in het Gelderse type staan en James Bont vindt ik veel te tuigtypisch.Zorro en Onno ken ik niet maar de afstamming van Onno doet mij vermoeden dat hij er niet heel Gelders uit zal zien.
We moeten niet proberen een heel zwaar en/of een hackney vrij tuigpaard te fokken. Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN

En ik zou ook niet graag zien dat de voskleur word verdreven Bloos (jaja ik weet het kleur is geen selectiecriterium)

Maar goed dat is allemaal mijn smaak