Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:20

http://www.uitzendinggemist.nl / Nieuwsredactie

Steeds meer mensen kopen makkelijk een paard zonder zich bewust te zijn van het onderhoud. Daardoor neemt het aantal verwaarloosde paarden zeer explosief toe, aldus de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.
De organisatie is zeer bezorgd over het feit dat er steeds meer probleemgevallen komen.
In 2007 bezocht de LID ruim 2100 verwaarloosde paarden en pony's.

Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben, geven de dieren te weinig eten en verzorgen hun hoeven niet.
Netwerk ging met een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming mee.

Kijk hier naar de reportage.
(De reportage begint ongeveer halverwege de uitzending.)

Navidad

Re: Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:28

Ik ben benieuwd.. ga nu de reportage bekijken.
Ik denk dat we hier hetzelfde te werk moeten gaan als in america Knipoog

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:34

Tjonge niet normaal he, die hoeven en dat paard met zomerexceem. En dan ook nog zeggen dat het 2 weken geleden nog ok was met de hoefjes, duh. En ja dacht ik al want ze staan wel erg in de modder. Is toch echt niet normaal.
Vond die verkoper ook een Grr@#*, doet u er wat informatie over geven als iemand een pony verkoopt, nee want sta hier om beestje te verkopen, dus wat geeft hij om zijn dier zeg, maakt het uit of iemand onwetend is als paardje maar verkocht is, centen in zijn zak, en zoek het maar uit.
Bleh echt vreselijk. Heb ook een paard met zomerexceem maar die heeft een deken om, en heb ook al allerlei middeltjes geprobeerd. Bah bah bah zulke mensen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:39

Toch vraag ik me af of het tegenwoordig erger is dan voorheen. Ik merk ook in mijn omgeving dat er steeds meer kennis komt. Tegelijkertijd komen er ook steeds meer mensen die zich een paard kunnen veroorloven. Maar volgens mij zijn er niet zoveel meer paarden die in omstandigheden leven waar iedereen het over eens is dat ze echt beneden peil zijn (voordat we de discussie krijgen over wat goede zorg is). Ik denk ook dat de LID steeds actiever is en het bovendien steeds meer in het nieuws komt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:44

Walgelijk, en indd als mensen voor 60 euro een shetje kunnen kopen doen ze het vaak zonder er verder bij na te denken. Het is goedkoper dan een volle kar boodschappen halen.
Dat die verkoper geen voorlichting geeft daar kan ik aan de ene kant wel inkomen hij staat daar om te verkopen, maar aan de andere kant een beetje menselijkheid kan ook geen kwaad, maar dan denk ik weer heeft het nu om bepaalde mensen het uit te leggen.

Het blijft gewoon erg, en dat arme shetje met dr vergroeide hoefjes :'(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:19

ja je hoeft nu niet meer naar de markt of de boer op als je en pony wilt he.
marktplaats, het is wellicht te makkelijk.

maar toch denk ik dat er nu niet persé meer verwaarlozing is onder de paarden,
voor wat jaar geleden was er op andere manieren meer onkunde, in de zin van slecht passend tuig wat normaal werd gevonden,
de vele uren die manegepony's moesten lopen, paarden die de hele winter 24/7 werden opgestald.
ik denk dat dat nu al een stuk minder is geworden.
daar tegenover staan dan nu de mensen die idd geen kennis van zaken hebben, geen hoefsmid laten komen, mankementen niet signaleren, enz.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 29-08-08 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:36

er zijn ook gewoon meer paarden en pony's elk jaar.
maar die hoeven Sigaar denk dat dat een enorm probleem blijft.
zie het idd de markt, mensen die een jong schattig hengstje van een paar maanden kopen en naast de fiets mee naar huis nemen voor de kinderen. Dromen
missschien moeten ze gaan voorlichten.
een stand ofzo op een paardenmarkt met de 3 belangrijkste regels met grote letters erboven.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:42

Hier in de omgeving zie ik het helaas wel steeds meer. Mensen die een paard of pony alleen bij huis (lees in een grote achtertuin) zetten.

Zie af en toe zwaar vermagerde paarden bij stallen binnen komen (echt dat je denkt van oef die is ziek) die met normaal voer met een week of 6 weer aardig normaal zijn. Ook veel paarden die echt veel en veels te vet in het land staan is hier in de omgeving heel normaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:41

Citaat:
Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben

ik zie niet in wat hier nu zo erg aan is? de wilde paarden vroeger zullen ook niet altijd even een droog ligplekje hebben gehad!! Nee hoor.. ze hebben groot gelijk... we moeten inderdaad die paarden een droge lig plek geven.. want weet je wat pas goed is? je paard 24/7 op stal behalve natuurlijk als er een uurtje flink gedressuurt en gesprongen wordt! op een stal met overal tralies en af en toe een soortgenoot die voorbij komt lopen en als hij veel geluk heeft kan hij met z'n neus tegen de neus van de buurman/vrouw komen! ja.. dat is natuurlijk hét paardenleven Ja

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:02

Maartje, ik hoop dat je aan het spotten was, maar voor de zekerheid: de wilde paarden zoeken wel degelijk een droge plek op om te liggen en om te schuilen. Dat kunnen onze huispaarden niet, omdat ze op een relatief klein plekje met een hek eromheen gehouden worden. Daarom moeten wij er ook voor zorgen, dat er een droge plek is. Punt. Mijn paarden leven in een open stal- systeem, met enorme weiden en een schuur met stro waar ze in kunnen, maar niet hoeven. Ze mogen het helemaal zelf uitzoeken. En reken maar, dat ze binnen staan als het giet of als de vliegen erg zijn. Na een hitteperiode blijven ze wel vaak buiten in de regen staan omdat de vliegen dan weg zijn en ze En liggen doen ze ook in de schuur. Veel mensen hebben niet eens een greintje basis-kennis over paarden. Dat het vluchtdieren zijn en dus schrikachtig, dat het kuddedieren zijn en dus niet alleen horen, en dat ze een hierarchie hebben in de groep waar je als mens mee rekekning moet houden, maar er ook gebruik van kunt maken. Elementaire dingen, die vaak volslagen onbekend zijn. Voorlichten dus! TV-programma's zouden daarbij goed helpen, denk ik.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:31

Ik werd er gewoon akelig van, van die pony met die vergroeide hoefjes. Bah! Blij dat er aandacht voor dit soort problematiek is, ik denk dat het van alle tijden is, maar dat er nu gewoon meer aandacht is voor dierenwelzijn. Goede zaak!
En die handelaren die ze lieten zien...hopelijk is dat een uitstervende soort (maar ben bang van niet, zucht..).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:33

bterlaan schreef:
Maartje, ik hoop dat je aan het spotten was, maar voor de zekerheid: de wilde paarden zoeken wel degelijk een droge plek op om te liggen en om te schuilen. Dat kunnen onze huispaarden niet, omdat ze op een relatief klein plekje met een hek eromheen gehouden worden. Daarom moeten wij er ook voor zorgen, dat er een droge plek is. Punt. Mijn paarden leven in een open stal- systeem, met enorme weiden en een schuur met stro waar ze in kunnen, maar niet hoeven. Ze mogen het helemaal zelf uitzoeken. En reken maar, dat ze binnen staan als het giet of als de vliegen erg zijn. Na een hitteperiode blijven ze wel vaak buiten in de regen staan omdat de vliegen dan weg zijn en ze En liggen doen ze ook in de schuur. Veel mensen hebben niet eens een greintje basis-kennis over paarden. Dat het vluchtdieren zijn en dus schrikachtig, dat het kuddedieren zijn en dus niet alleen horen, en dat ze een hierarchie hebben in de groep waar je als mens mee rekekning moet houden, maar er ook gebruik van kunt maken. Elementaire dingen, die vaak volslagen onbekend zijn. Voorlichten dus! TV-programma's zouden daarbij goed helpen, denk ik.

ja, oke daar heb je opzich ook wel gelijk in. Maar helemaal spottend is het niet bedoelt. Ik heb zelf ook een grote inloopstal met een wei dus waar ze ook wel in gaan staan met regen (of als het heel warm is!) maar ik vind/denk persoonlijk dat het 'slechter' is dat de meeste paarden gewoon 24/7 op stal staan dan die paarden die 24/7 buiten staan zónder stal Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:46

Tsja, hier in de buurt zie je dat ook heel erg. De ouders kopen een pony voor de kinderen want dan hebben ze er een paar uur geen omkijken meer naar. En dan zie je een kind van 6 à 7 op een pony in volle galop zonder ijzers op het asfalt op een zadeltje wat als een wip op en neer klettert. Of de kinders jagen een 2.5 jarige een uur aan een stuk over een hindernis van 1.20. De smid mag wel komen maar dan wel de goedkoopste van het hele stel, dus de voeten zien er na het kappen nog niet uit. Dat soort dingen zijn hier in de buurt heel normaal Gestoord .

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

Maartje1990 schreef:
bterlaan schreef:

ja, oke daar heb je opzich ook wel gelijk in. Maar helemaal spottend is het niet bedoelt. Ik heb zelf ook een grote inloopstal met een wei dus waar ze ook wel in gaan staan met regen (of als het heel warm is!) maar ik vind/denk persoonlijk dat het 'slechter' is dat de meeste paarden gewoon 24/7 op stal staan dan die paarden die 24/7 buiten staan zónder stal Knipoog

ik snap wel wat je bedoeld hoor. die van mij hebben ook modder voor hun stal in de winter hoor. maar wel verharding in de stal die netjes schoon gehouden wordt en als het te nat wordt zet ik de weide open zodat ze daar kunnen gaan liggen als ze willen. ben 100% voor 24/7 bewegingsvrijheid en samen staan met wat maatjes, maar ze zijn toch echt blij met hun droge plek hoor. Als het nu bv echt heeeeeeeel erg aan het regenen geweest is en er echt overal plassen staan (komt hoogstens één keer per jaar voor op mijn weiland) Gaan ze met zn drietjes het hooi uit mekaar dabben en daarop liggen ipv het op te eten om droog te liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:51

Inoterry schreef:
Tsja, hier in de buurt zie je dat ook heel erg. De ouders kopen een pony voor de kinderen want dan hebben ze er een paar uur geen omkijken meer naar. En dan zie je een kind van 6 à 7 op een pony in volle galop zonder ijzers op het asfalt op een zadeltje wat als een wip op en neer klettert. Of de kinders jagen een 2.5 jarige een uur aan een stuk over een hindernis van 1.20. De smid mag wel komen maar dan wel de goedkoopste van het hele stel, dus de voeten zien er na het kappen nog niet uit. Dat soort dingen zijn hier in de buurt heel normaal Gestoord .

wat is er mis met zonder ijzers? alsof mét ijzers zo goed is? daarbij heb ik zelf een hele goedkope smid maar is écht geen slechte smid!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:56

Zonder ijzers in volle galop over het asfalt. En niet 1 keer, dagelijks.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:57

nou vind ik wel dat veel mensen ook meldingen maken terwijl de paarden het wel gewoon goed hebben hoor.

dat vertellen ze niet maar er zijn al 3 mensen bij ons op stal komen staan omdat ze telkens de dierenbescherming op hun dak kregen omdat mensen aan het klagen waren. die paarden komen bij ons rechtstreeks van het dijkje af waar ze stonden nou geen ribje te zien. lekker goed in de vacht wel blubber op de haren maarja wat wil je. hoeven waren ook goed verz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:58

Volgens mij schrijft inoterry dat niet Pling
Ze schrijft dat de hoeven er na het bekappen nog steeds niet uitzien. Waar lees jij dan iets over ijzers?

On-topic: ja, er zijn echt zóveel mensen die paarden (en andere dieren ook hoor) aanschaffen omdat het zo schattig is, en geen bal verstand hebben van opvoeden of verzorgen Verdrietig

Om te janken is het Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:01

Relien schreef:
nou vind ik wel dat veel mensen ook meldingen maken terwijl de paarden het wel gewoon goed hebben hoor.

dat vertellen ze niet maar er zijn al 3 mensen bij ons op stal komen staan omdat ze telkens de dierenbescherming op hun dak kregen omdat mensen aan het klagen waren. die paarden komen bij ons rechtstreeks van het dijkje af waar ze stonden nou geen ribje te zien. lekker goed in de vacht wel blubber op de haren maarja wat wil je. hoeven waren ook goed verz..

Als je geen ribje kunt zien is je paard te dik Lachen
De ribben moeten in een lengtebuiging echt te zien zijn. En in de zon ook.

Wees blij dat mensen meldingen maken... dan wordt er aan de erge gevallen ook iets gedaan. Dat het een melding te veel is, so what. Beter 1 teveel als 10 te weinig imo Lachen

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:01

Maartje1990 schreef:
Citaat:
Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben

ik zie niet in wat hier nu zo erg aan is? de wilde paarden vroeger zullen ook niet altijd even een droog ligplekje hebben gehad!! Nee hoor.. ze hebben groot gelijk... we moeten inderdaad die paarden een droge lig plek geven.. want weet je wat pas goed is? je paard 24/7 op stal behalve natuurlijk als er een uurtje flink gedressuurt en gesprongen wordt! op een stal met overal tralies en af en toe een soortgenoot die voorbij komt lopen en als hij veel geluk heeft kan hij met z'n neus tegen de neus van de buurman/vrouw komen! ja.. dat is natuurlijk hét paardenleven Ja

??
ten eerste.. wilde paarden konden los rondlopen. Deze paarden staan in een wei met omheining dus. Ten tweede, deze paarden zijn afhankelijk van het eten wat ze krijgen van hun baasje. Ten derde, de hoeven van een paard in de wei slijten niet af, die van wilde paarden wel, omdat zij op verschillende soorten bodems liepen.
En het paarden leven is niet 24/7 op stal! Zeker in de hogere paardensport niet!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:02

Inoterry schreef:

beter zonder ijzers dan met.. niet dat ik het goed vind dat je in volle galop dagelijks over het asfalt galloppeert hoor

@ yamcha: ze had het over gallopperen op asfalt zonder ijzers Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:02

Maartje1990 schreef:
Inoterry schreef:

beter zonder ijzers dan met.. niet dat ik het goed vind dat je in volle galop dagelijks over het asfalt galloppeert hoor

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:04

Maartje1990 schreef:
Citaat:

??
ten eerste.. wilde paarden konden los rondlopen. Deze paarden staan in een wei met omheining dus. Ten tweede, deze paarden zijn afhankelijk van het eten wat ze krijgen van hun baasje. Ten derde, de hoeven van een paard in de wei slijten niet af, die van wilde paarden wel, omdat zij op verschillende soorten bodems liepen.
En het paarden leven is niet 24/7 op stal! Zeker in de hogere paardensport niet![/quote]

nee je hebt gelijk.. ze mogen ook nog 1 uurtje flink dressuren met een slofteugel strak erop of over huizehoge hindernissen springen.. nee je hebt gelijkt.. edit: daarbij mijn paarden staan óok altijd buiten mét inloopstal en ik rijd dusdanig regelmatig dat hun hoeven heus wel regelmatig afslijten Knipoog

wat ik bedoel te zeggen is dat de paarden van tegenwoordig (en ja zeker die in de hoge dressuursport!) veels te veel op stal staan! en in de meeste gevallen in zo'n stallen met tralies waardoor dat ze niet eens met de buurman/vrouw kunnen 'knuffelen'

edit: owh nu zie ik trouwens wie jij bent Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:06

Inoterry schreef:
Maartje1990 schreef:

Liever helemaal niet buiten galoperen, eerst maar eens leren rijden. Maar dat is het enige wat de kinderen leuk vinden en ze mogen van mams niet te ver weg dus dan ga je een half uur lang heen en weer crossen. En maar slaan met dat zweepje omdat het arme dier niet meer kan/wil.

edit. iets ging er fout geloof ik Bloos .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:08

Inoterry schreef:
Maartje1990 schreef:

Liever helemaal niet buiten galoperen, eerst maar eens leren rijden. Maar dat is het enige wat de kinderen leuk vinden en ze mogen van mams niet te ver weg dus dan ga je een half uur lang heen en weer crossen. En maar slaan met dat zweepje omdat het arme dier niet meer kan/wil.

edit. iets ging er fout geloof ik Bloos .[/quote]

ja, daar heb je opzich hélemaal gelijk in hoor Knipoog maar mét ijzers schokt het juist nog meer.