Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cayenne schreef:Nieuwsredactie
Horseball wordt ook wel rugby voor paarden genoemd. In het licht van het welzijn op paarden werden er een aantal kamervragen gesteld ...
...in lijn met de regels van de FEI waarin dierenwelzijn, fair play en good Horsemanship een belangrijke rol spelen.
Minister Verburg heeft er het volste vertrouwen in dat horseball een sport is waar bij paardenwelzijn voorop staat.
Cayenne schreef:Nieuwsredactie
De KNHS heeft de intentie om deze sport als officiele discipline te erkennen. Bij erkenning zal door de KNHS reglementering worden opgesteld, net zoals deze organisatie heeft gedaan voor alle bij haar aangesloten disciplines, in lijn met de regels van de FEI waarin dierenwelzijn, fair play en good Horsemanship een belangrijke rol spelen.
unamie schreef:Dit soort spellen mag dan leuk zijn voor de mens, het is funest voor paarden!
Net als polo
voornamelijk veel bekkentrekkerij..
Bepaald niet mijn sport
Zilfstar schreef:Laat de Kamer dan maar vragen gaan stellen over de gehele tak van sport: alle disciplines! Straks is Lange Teugelen niet goed omdat de paardjes te verzameld moeten lopen or what ever. Het gaat er erg om wie er op het paard zit en hoe.
Wat mij betreft mogen er dan ook kamervragen komen over vanaf welke leeftijd het verantwoordleijk is om een kind op een knol te zetten. Of vanaf welke leeftijd je opuders en paard voor je mogen kopen. Want als je de kompleet verpeste verwende nesten van penny-meisjes ziet die met 7 a 8 jaar een eigen pownie krijgen en daarmee koud van stal een half uur in de bak gaan rondcrossen (en owee als dat best niet loopt of een bok geeft. Dan kan ie een knal met de zweep, een ruk in zijn mond en een stel sporen in zijn zij krijgen) dan heb ik daar meer mijn twijfels bij dan bij een goede ruiter die aan horseball doet.
Miss_Montana schreef:Zilfstar schreef:Laat de Kamer dan maar vragen gaan stellen over de gehele tak van sport: alle disciplines! Straks is Lange Teugelen niet goed omdat de paardjes te verzameld moeten lopen or what ever. Het gaat er erg om wie er op het paard zit en hoe.
Wat mij betreft mogen er dan ook kamervragen komen over vanaf welke leeftijd het verantwoordleijk is om een kind op een knol te zetten. Of vanaf welke leeftijd je opuders en paard voor je mogen kopen. Want als je de kompleet verpeste verwende nesten van penny-meisjes ziet die met 7 a 8 jaar een eigen pownie krijgen en daarmee koud van stal een half uur in de bak gaan rondcrossen (en owee als dat best niet loopt of een bok geeft. Dan kan ie een knal met de zweep, een ruk in zijn mond en een stel sporen in zijn zij krijgen) dan heb ik daar meer mijn twijfels bij dan bij een goede ruiter die aan horseball doet.
Helemaal gelijk! Ze kunnen beter naar het geheel kijken ipv naar 1 nieuwe tak van de sport. Het zou fijn zijn als het eens onder de loep zou worden genomen!
Roos_s schreef:Met gevolg dat paardrijden over aantal jaar verboden is, vooral al PVD meer te vertellen krijgt!want tja een paard hoort in de vrije natuur, toch niet onder een zadel of tuig
Zilfstar schreef:Bekketrekkerij zie je ook bij springen (hoogste nivo's) en dressuur (in de krul trekken)
Op het Youtube filmpje zie ik zelfs geen getrek. Ze laten de teugels LOS als ze de bal vangen.
Laat de Kamer dan maar vragen gaan stellen over de gehele tak van sport: alle disciplines! Straks is Lange Teugelen niet goed omdat de paardjes te verzameld moeten lopen or what ever. Het gaat er erg om wie er op het paard zit en hoe.
Roos_s schreef:Met gevolg dat paardrijden over aantal jaar verboden is, vooral al PVD meer te vertellen krijgt!want tja een paard hoort in de vrije natuur, toch niet onder een zadel of tuig
![]()
Daarnaast is het plezier van de pony's bij horseball ook iets wat welzijn juist weer verhoogt van de pony's! zo onbenullig wordt er nou ook weer vaak niet gereden, zijn meer pony's die in de dressuur verkl**t worden
Roos_s schreef:Nou ik heb nog geen enkel voorstel gehoord van de PVD wat nou echt zinnig was, dus wat dat betreft echt vol vooroordelen ben ik nou ook weer niet. Die PVD gaat soms zover in het nastreven van dierenwelzijn, dat ze ook ooit de paardensport als dierenmishandeling zullen betitelen.
En idd iedere tak worden ze verkloot, heb ook niet gezegt dat et niet zo was.