Kamervragen over welzijn van paarden tijdens Horseball

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kamervragen over welzijn van paarden tijdens Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:02

Nieuwsredactie

Horseball wordt ook wel rugby voor paarden genoemd. In het licht van het welzijn op paarden werden er een aantal kamervragen gesteld aan Minister Gerda Verburg, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Minister Verburg blijkt bekend te zijn met Horseball.

Het is echter nog niet bekend hoeveel exacte beoefenaard, wedstrijden en paarden worden ingezet bij deze sport in Nederland.
In veel van onze buurlanden wordt het uit Frankrijk afkomstige horseball al langer gespeeld en is het een sterk groeiende tak van sport.
In Nederland promoot de stichting Promotie Horseball Nederland (SPHN) deze sport. Vooral in het noorden van het land wordt bij verschillende hippische ondernemingen horseball gespeeld en worden trainingen georganiseerd en demonstraties gegeven. Per team worden zes spelers en 6 paarden of pony's ingezet.

Het ontstaan en erkennen van nieuwe disciplines binnen de paardensport wordt volgens Minister Verburg in de gaten gehouden door de FEI. In Nederland is de Koninklijke Hippische Sportfederatie (KNHS) al sinds 2006 in gesprek met de SPHN over deze tak van sport en over de mogelijke aansluiting bij de KNHS.
Disciplines van paardensport kunnen buiten de KNHS om ontstaan. De visie van de KNHS is echter om er voor alle paardensporters te zijn. Nieuwe initiatieven worden daarom nauwlettend in de gaten gehouden en de KNHS heeft direct contact gezocht met de betreffende stichting om te praten over mogelijke aansluiting bij de KNHS. Ook is door een afvaardiging van de KNHS in het buitenland een aantal horseballwedstrijden bezocht om een duidelijk beeld te krijgen van de sport.
Voordat een discipline bij de KNHS aangesloten kan worden, dient aangetoond te zijn dat er vraag is naar deze tak van sport, en dienen veiligheid en welzijn gewaarborgd te zijn.

Minister Verburg is duidelijk over hoe zij de sport ziet met betrekking tot het welzijn van de deelnemende paarden:

"De FEI, de internationale overkoepelende paardensportfederatie, heeft de sport als volwaardige discipline erkend. De KNHS heeft de intentie om deze sport als officiele discipline te erkennen. Bij erkenning zal door de KNHS reglementering worden opgesteld, net zoals deze organisatie heeft gedaan voor alle bij haar aangesloten disciplines, in lijn met de regels van de FEI waarin dierenwelzijn, fair play en good Horsemanship een belangrijke rol spelen.

De KNHS heeft aangegeven het belangrijk te vinden dat een aantal zaken in de reglementen wordt vastgelegd, waaronder de veiligheid voor sporters en dier, veterinaire keuringen tijdens de wedstrijd, welzijnsaspecten en criteria waaraan de sporter en het dier moeten voldoen om deel te nemen aan horseballwedstrijden.
Bij het welzijn wordt gekeken naar de leeftijd van het dier (minimaal vijf jaar), het aantal en duur van starts per dag, het gebruik van hulpmiddelen en materiaal en de aanwezigheid van veterinaire experts.
Die maatregelen bieden een aanvullende waarborg om excessen te voorkomen."

Minister Verburg heeft er het volste vertrouwen in dat horseball een sport is waar bij paardenwelzijn voorop staat.

laura1986

Re: Kamervragen over welzijn van paarden tijdens Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:41

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie

Horseball wordt ook wel rugby voor paarden genoemd. In het licht van het welzijn op paarden werden er een aantal kamervragen gesteld ...

...in lijn met de regels van de FEI waarin dierenwelzijn, fair play en good Horsemanship een belangrijke rol spelen.

Minister Verburg heeft er het volste vertrouwen in dat horseball een sport is waar bij paardenwelzijn voorop staat.

Sorry hoor, maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn.
Als je kijkt naar hoe lomp er wordt gereden... Die paarden dragen volgens mij allemaal een bit, en als je daar al mee aan het werk bent moet je dat met een zachte hand doen. Daar is hier dus geen sprake van.
Als paardenwelzijn voorop zou staan zouden ze niet zo met de paarden omgaan, maar iets anders gaan doen dan ´rugby voor paarden´.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik horseball alleen nog maar op foto's heb gezien, maar om die bal te pakken zie ik een ruiter die naast zijn paard hangt en daarbij ook het zadel bijna helemaal mee trekt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:57

gaan we dan ook vragen stellen over de corpsbal sport nr 1: polo?

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:02

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:06

mag ik even nuanceren?

tijdens mijn vakantie in frankrijk deze zomer liep ik deze sport toevallig tegen het lijf en heb ik daar zowel kinderen als volwassenen zeer respectvol en vriendelijk zien rijden. Er wordt met speciaal harnarchement gereden zodat het zadel goed op z'n plek blijft zitten. Ook de bitten zijn zeer vriendelijk, heb ik gezien, en zowel de kinderen als de oudere mensen reden erg leuk met deze pony's. Die vonden het overigens zelf ook leuk, dat was duidelijk te zien aan de voorwaartse oortjes en hun blije uitdrukking. Geen trappen, geen zwaaiende staarten, geen gedreig, geen bokje o.i.d. Dit is gewoon een leuke sport imo, mits er door de ruiter als zodanig gebruik van wordt gemaakt, en er niet geplukt en getrapt wordt. Hier werd dus absoluut niet
lomp gereden....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:07

Dit soort spellen mag dan leuk zijn voor de mens, het is funest voor paarden!
Net als polo
voornamelijk veel bekkentrekkerij..
Bepaald niet mijn sport

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:21

Vind dat alles de laatste tijd érg overtrokken wordt.
We mogen straks echt niks meer

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:35

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie
De KNHS heeft de intentie om deze sport als officiele discipline te erkennen. Bij erkenning zal door de KNHS reglementering worden opgesteld, net zoals deze organisatie heeft gedaan voor alle bij haar aangesloten disciplines, in lijn met de regels van de FEI waarin dierenwelzijn, fair play en good Horsemanship een belangrijke rol spelen.

Als je het van de KNHS moet hebben qua regels zou ik het maar meteen verbieden. Goede regels opstellen is ze ook bij andere disciplines nog nooit gelukt Koe
Komen er weer van die eindeloze gesprekken waar uiteindelijk niets uit komt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:54

unamie schreef:
Dit soort spellen mag dan leuk zijn voor de mens, het is funest voor paarden!
Net als polo
voornamelijk veel bekkentrekkerij..
Bepaald niet mijn sport

Bekketrekkerij zie je ook bij springen (hoogste nivo's) en dressuur (in de krul trekken)
Op het Youtube filmpje zie ik zelfs geen getrek. Ze laten de teugels LOS als ze de bal vangen.

Laat de Kamer dan maar vragen gaan stellen over de gehele tak van sport: alle disciplines! Straks is Lange Teugelen niet goed omdat de paardjes te verzameld moeten lopen or what ever. Het gaat er erg om wie er op het paard zit en hoe.
Wat mij betreft mogen er dan ook kamervragen komen over vanaf welke leeftijd het verantwoordleijk is om een kind op een knol te zetten. Of vanaf welke leeftijd je opuders en paard voor je mogen kopen. Want als je de kompleet verpeste verwende nesten van penny-meisjes ziet die met 7 a 8 jaar een eigen pownie krijgen en daarmee koud van stal een half uur in de bak gaan rondcrossen (en owee als dat best niet loopt of een bok geeft. Dan kan ie een knal met de zweep, een ruk in zijn mond en een stel sporen in zijn zij krijgen) dan heb ik daar meer mijn twijfels bij dan bij een goede ruiter die aan horseball doet.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:57

Respect!! whoehoe Go jij! Go jij! ben het helemaal eens met zifstar! Nu, maar ook in het verleden zijn er mensen die recreatief of beroeps rijden waarvan het welzijn van het dier naar mijn mening ook in het gedrang komen dus wat mij betreft moet er gewoon gekeken worden naar duidelijke regels en moet de FEI zijn werk doen op wedstrijden e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:03

Zilfstar schreef:
Laat de Kamer dan maar vragen gaan stellen over de gehele tak van sport: alle disciplines! Straks is Lange Teugelen niet goed omdat de paardjes te verzameld moeten lopen or what ever. Het gaat er erg om wie er op het paard zit en hoe.
Wat mij betreft mogen er dan ook kamervragen komen over vanaf welke leeftijd het verantwoordleijk is om een kind op een knol te zetten. Of vanaf welke leeftijd je opuders en paard voor je mogen kopen. Want als je de kompleet verpeste verwende nesten van penny-meisjes ziet die met 7 a 8 jaar een eigen pownie krijgen en daarmee koud van stal een half uur in de bak gaan rondcrossen (en owee als dat best niet loopt of een bok geeft. Dan kan ie een knal met de zweep, een ruk in zijn mond en een stel sporen in zijn zij krijgen) dan heb ik daar meer mijn twijfels bij dan bij een goede ruiter die aan horseball doet.

Helemaal gelijk! Ze kunnen beter naar het geheel kijken ipv naar 1 nieuwe tak van de sport. Het zou fijn zijn als het eens onder de loep zou worden genomen!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:39

Miss_Montana schreef:
Zilfstar schreef:

Helemaal gelijk! Ze kunnen beter naar het geheel kijken ipv naar 1 nieuwe tak van de sport. Het zou fijn zijn als het eens onder de loep zou worden genomen!

Met gevolg dat paardrijden over aantal jaar verboden is, vooral al PVD meer te vertellen krijgt! Clown want tja een paard hoort in de vrije natuur, toch niet onder een zadel of tuig Slapen

Daarnaast is het plezier van de pony's bij horseball ook iets wat welzijn juist weer verhoogt van de pony's! zo onbenullig wordt er nou ook weer vaak niet gereden, zijn meer pony's die in de dressuur verkl**t worden

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:57

..... ze moeten in NL maar eens ophouden om overal een sticker op te plakken. Vorig jaar begonnen ze te zeuren dat het zielig is als je paard alleen in de wei staat, dan weer over LRD.
Staat er op de kop van de krant dat er op een manege iets nieuws is..... een paardenzonnebank..... uhh, ja dat is pas jaren!

Er is weer een persoon die iets nieuws ziet of iets opmerkt wordt het meteen overtrokken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:06

In mijn ogen is deze sport echt zo slecht niet voor die paarden. Ze moeten erg goed op been en zithulpen reageren, want met een bal in de handen of staand in het zadel om een bal te vangen kun je moeilijk je paard al ''rukkend en sleurend aan de teugels'' besturen.
Het filmpje op youtube vind ik er echt niet slecht uitzien, meeste ruiters besturen hun paard erg makkelijk, en je kunt een paard best leren op zithulpen van galop naar silstand te gaan. Zo te zien denken deze paarden door alle oefening goed mee met de ruiters en het spel, waardoor er maar kleine aanwijzingen nodig zijn. En als paard in groepsverband rondrennen in een bak of op een veld (ala, met ruiter op je rug) is volgens mij best wat natuurlijker en leuker/ontspannender dan rare pasjes, al dan niet op muziek (niet dat ik wat tegen dressuur heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:13

Roos_s schreef:
Met gevolg dat paardrijden over aantal jaar verboden is, vooral al PVD meer te vertellen krijgt! Clown want tja een paard hoort in de vrije natuur, toch niet onder een zadel of tuig Slapen

Haha idd Clown Maar met zo'n vaart zal het niet lopen, ze krijgen dat er nooit doorheen. Maar ik doelde meer op de veiligheid. Zoals een minimumleeftijd stellen aan buitenrijden zonder begeleiding. Ik houd iedere keer mijn hart vast als ik hier weer eens van die meiden van 10 met hun shetjes op alleen een halster langs een provincialeweg zie rijden Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:40

Zilfstar schreef:
Bekketrekkerij zie je ook bij springen (hoogste nivo's) en dressuur (in de krul trekken)
Op het Youtube filmpje zie ik zelfs geen getrek. Ze laten de teugels LOS als ze de bal vangen.

Wijs gesproken OK dan! Ben het hier VOLLEDIG mee eens?

Roos_s schreef:

Daarnaast is het plezier van de pony's bij horseball ook iets wat welzijn juist weer verhoogt van de pony's! zo onbenullig wordt er nou ook weer vaak niet gereden, zijn meer pony's die in de dressuur verkl**t worden

Zie hier een post vol vooroordelen zeg Bloos!

Waar haal jij vandaan (want je roept het iedere keer) dat de PVD het paardrijden wil verbieden? Kun je mij een bron tonen?
En als je niet kunt onderbouwen wat je steeds maar roept, zou je het dan misschien niet meer willen roepen?

En Roos, er worden in IEDERE tak van paardensport paarden verkloot, en ook bij het recreatieve rijden. Dat heeft er wat mee te maken dat er mensen opzitten die niet weten wat ze doen. Daar is de dressuur verre van uniek in.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:56

Nou ik heb nog geen enkel voorstel gehoord van de PVD wat nou echt zinnig was, dus wat dat betreft echt vol vooroordelen ben ik nou ook weer niet. Die PVD gaat soms zover in het nastreven van dierenwelzijn, dat ze ook ooit de paardensport als dierenmishandeling zullen betitelen.

En idd iedere tak worden ze verkloot, heb ook niet gezegt dat et niet zo was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:06

ik denk dat zo'n paard heus dressuurmatig goed voor elkaar moet zijn om zo te reageren op de hulpen!
dus zeker geen trekwerk denk ik.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:09

ik heb het nog niet vaak gezien, maar wel 1 keer, op horse expo..
Sorry ik vind er niks aan, vind het zelfs zielig. en ik ben dan geen pennymeisje ofzo. Ik heb heel duidelijk gezien hoe er aan het bit getrokken wordt, gestampt (ze hadden allemaal sporen aan). Nee ik vind het echt barbaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:15

Roos_s schreef:
Nou ik heb nog geen enkel voorstel gehoord van de PVD wat nou echt zinnig was, dus wat dat betreft echt vol vooroordelen ben ik nou ook weer niet. Die PVD gaat soms zover in het nastreven van dierenwelzijn, dat ze ook ooit de paardensport als dierenmishandeling zullen betitelen.

En idd iedere tak worden ze verkloot, heb ook niet gezegt dat et niet zo was.

Volgens jou worden ze toch voornamelijjk in de dressuur verkloot? Zie jouw vorige post.
Heb je statistieken die dat onderbouwen?

Heb je een deel van het programma van de PVD waarin staat dat ze paardrijden willen gaan verbieden? Je kunt namelijk niet zulke dingen gaan roepen, omdat je alleen maar dénkt dat het zou kunnen gaan gebeuren, dan ben je aan het paniekzaaien.

Brembos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:11

Ik snap heel goed dat er mensen zijn die zich zorgen maken over deze nieuwe sport, het past immers niet precies in het plaatje dressuur/springen etc. Toch denk ik dat mensen zich beter zouden moeten verdiepen in de sport voordat er uitlatingen als 'zielig' en 'slecht' worden gedaan.
Ik speel zelf sinds 3 jaar horseball en ben het laatste jaar gaan meespelen in de belgische horseballcompetitie. Ik ben begonnen met horseball toen ik merkte dat mijn paard (waarmee ik M dressuur reed) niet veel plezier had in het rijden en niet echt gelukkig leek te zijn bij het trainen. Ik ben toen langzaam gaan kijken of horseball niks voor haar zou zijn, en wat bleek: tijdens de eerste training gingen haar oren naar voren en en zodra ze een paard zag weggalopperen zette ze de pas erin en bleef ze rondjes crossen in de bak. Nu, 2 jaar later, zie ik nog steeds dat vrolijke gezicht wanneer ik kom aanlopen met mijn horseball harnachement en kan ze niet wachten tot de eerste bal in beeld komt.
Wat mij erg is opgevallen is hoe goed er bij deze sport voor de paarden wordt gezorgd. Dieren mogen pas vanaf hun 5e jaar meedoen in de sport, wat betekent dat er meestal eerst 2 jaar een volwaardige en 'normale' dressuuropleiding met de paarden wordt doorlopen. Vervolgens wordt de paarden enkele trucjes geleerd om datgene te bereiken wat nodig is in de wedstrijd. Zo hoef je bij goed getrainde horseballpaarden enkel de teugels wat zachtjes naar je toe te halen (gelijk een ophouding in de dressuur maar wel met 2 teugels tegelijk) en ze staan meteen stil. Ga je in verlichte zit zitten en geef je hem 1 maal been, dan schieten de paarden vooruit en blijven ze hetzelfde tempo houden totdat ze een nieuw 'commando' krijgen. Er wordt dus zeer veel waarde gehecht aan de hoeveelheid hulpen, en zo zal je een getraind horseballpaard dus nooit door de bak hoeven 'schoppen' en zal een enkele hulp voldoende zijn om het paard te laten luisteren.
De paarden hebben een trainingsschema waar menig dressuurpaard jaloers op zou zijn. Een voorbeeld uit frankrijk:
maandag rust, dinsdag beginseltraining (dat is horseballtraining zonder bal, dus in deze training worden de hulpen en de bewegingen getraind) woensdag springtraining, donderdag dressuurtraining, vrijdag een buitenritje van 1,5 uur, zaterdag een gezamenlijke groepstraining met het team mét bal, en zondag een conditietraining in het bos of op de renbaan.
Op een wedstrijddag wordt er drie uur voor de wedstrijd een veterinaire keuring gehouden. Dit betekent dat de spelers dus 4 uur voor aanvang van de wedstrijd een uurtje met het paard aan de hand gaan stappen, een half uur in het zand en een half uurtje op beton. De dierenarts controleert de gangen van het paard (zo zullen kreupelende paarden dus nooit een wedstrijd spelen) de hartslag, kleur van tandvlees en ooglid, uitdrogingsverschijnselen en het paspoort (voor chip en entingen). Ook word er bij zeer goed presterende paarden een bloedmonster genomen voor dopingcontrole. Na deze keuring worden de paarden rustig opgezadeld en zo'n drie kwartier losgereden. Voor aanvang van de wedstrijd wordt eerst het harnachement uitgebreid gecontroleerd.
Als je dit vergelijkt met een dressuur of springwedstrijd, waarbij de paarden misschien wel een even grote prestatie moeten leveren, denk ik dat het onmogelijk te zeggen is dat het paardenwelzijn bij deze sport niet voorop staat. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, spelers die hun paard laten spelen zonder dat deze fatsoenlijk zijn getraind etc. Daarom is het juist zo belangrijk dat de sport aansluiting vind bij een nationale bond die kan toezien op de veiligheid van paard en ruiter.
Mochten jullie nog vragen hebben over horseball, dan mag je me altijd pben.
Zondag spelen we een wedstrijd tijdens het WK vierspannen in Beesd, geinteresseerden zijn zeer welkom om eens te komen kijken!

Edit: Horseball wordt ook wel rugby met paarden genoemd, omdat de ruiters veel lichamelijk contact met elkaar mogen hebben. Je mag de bal afpakken van iemand wanneer hij deze vast heeft, en om bij de bal te komen mag je dus ook over iemand heen gaan hangen. Het is natuurlijk niet zo dat de paarden met elkaar gaan rugbyen Clown