'Fijn de bossen in of in een kleine piste punniken'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Fijn de bossen in of in een kleine piste punniken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:59

www.ed.nl

Haar deelname aan het WK enkelspan stond enkele weken geleden plots op losse schroeven.

Hoewel Leonne van Gestel al geselecteerd was voor de Nederlandse ploeg, gaf bondscoach Tjeerd Veldstra ineens de voorkeur aan Christiaan Provoost nadat die bij een wedstrijd goed had gepresteerd. Van Gestel protesteerde en de topsportcommissie gaf haar gelijk. Vervolgens zag ook de bondscoach in dat wat hij gedaan had niet kon. En dus maakt de Eindhovense Van Gestel (41) vandaag in Polen toch haar debuut op een internationaal titeltoernooi. 'Een storm in een glas water', zo benoemt ze het achteraf.

Wedstrijden bij de enkelspannen bestaan uit dezelfde onderdelen als bij de vierspannen: dressuur, vaardigheidsproef en de marathon. Maar dan met één paard voor de kar in plaats van vier, dus makkelijker? "Dat vind ik niet, enkelspanrijden is zeker zo moeilijk. Met één paard zie je elk foutje. Bovendien moet mijn paard alles alleen doen." Dat paard is Urano, half Andalusiër en half KWPN'er ("Ik noem hem Paco"). Voor een menpaard erg jong, pas zeven jaar. Vanaf zes jaar mogen paarden aan internationale wedstrijden meedoen. Die jonge leeftijd kan een risico zijn. "Hij heeft nog niet alle entourages gezien." Voordeel is wel dat het paard nog jaren meekan. "De top ligt meestal bij twaalf."

Voorheen reed de Eindhovense met Mac Bella, maar dat paard is aan Italianen verkocht. Er kwam een bod dat niet te weigeren viel. Hoe kom je dan aan een nieuw paard, zoek je dat gewoon ergens in een wei? " Ja precies, zo is het gegaan", luidt het verrassende antwoord. "Mijn partner Martin van den Broek (ook een menner) en ik zagen het staan in Bergeijk, niet te groot maar wel statig. De hengst was toen vijf jaar oud en had nog nooit voor een kar gelopen. We waren helemaal niet van plan om een paard te kopen. Sterker nog: we waren net bezig om het aantal paarden in te perken."

Martin en Leonne bleken kennersogen te hebben: Urano ontpopte zich als een goed menpaard. "Het is zeer wendbaar, krachtig en behendig. Bovendien beschikt de hengst over doorzettingsvermogen. En hij heeft een mooie gang. Daardoor krijg ik als ik een goede proef rijd heel goede punten."

Leonne van Gestel heeft al zo'n beetje alles met paarden gedaan. Ze reed dressuur, springconcoursen, deed aan western-riding en leidde paarden op. Waarom is ze bij het mennen blijven hangen? "Het leuke is de combinatie van verschillende onderdelen. Ik vind het lekker om in de bossen te rijden maar geniet er ook van om in een kleine piste te 'punniken'."

En waarom niet met meer paarden voor de kar? "Dat heeft met de kosten te maken. Je moet dan meer paarden hebben. En ik zou nog meer tijd in mijn sport moeten steken. Nu is het te combineren met mijn logopediepraktijk."

In de koets zit naast Van Gestel haar groom Ron Eijkemans uit Sint-Oedenrode. Hoewel zitten? "Hij moet met de billen in de spaken, anders gaat het karretje om."

De Eindhovense, wiens sterkste onderdeel de dressuur is, denkt dat er als team op het WK medaillekansen zijn. Voor het individuele klassement gokt en hoopt ze op landgenoot Jan van den Broek, die in 2004 al eens zilver won. "Dat moet nu goud worden."

Verwante artikelen:

[VN] Woedende menner Christiaan Provoost toch niet naar WK
[VN] Keuring enkelspan paarden goed verlopen.

DendroFleur

Re: 'Fijn de bossen in of in een kleine piste punniken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:21

Ik hoop ook zeker op goud voor Jan. Gunt het hem.

silfie35

Re: 'Fijn de bossen in of in een kleine piste punniken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:41

DendroFleur schreef:
Ik hoop ook zeker op goud voor Jan. Gunt het hem.

Hoop het ook voor hem. Zou het helemaal leuk vinden als die goud wint want hij is toch een beetje speciaal voor me (was mijn examinator met koetsiersbewijs).